Aihe vapaa Olenko kielellisesti lahjakas, jos olen hyvä vain äidinkielessä?

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Niin kun jossain testeissä esimerkiksi kysytään oonko kielellisesti lahjakas ja musta tuntuu et sen merkitys muuttuu koko ajan, et joskus se tarkottaa äidinkieltä, mutta joskus vieraiden kielten osaamista niin olenko mä nyt sitten kielellisesti lahjakas, jos olen hyvä äidinkielessä mutta surkea kaikissa muissa kielissä? D:
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,959
Reaktioarvo
5,747
Ehkä se tarkoittaa yleisesti että oppii helposti vieraita kieliä ja on äidin kielessä jne
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Mä koen olevani kielellisesti lahjakas. Pystyn muuttamaan sekä kielellistä että kirjallista ilmaisuani tosi nopeasti sen mukaan kenen kanssa juttelen, mulla on laaja sanavarasto ja opin myös uusia kieliä nopeasti.

Äidinkielen osaaminen on aika perusjuttu eli sanoisin että se itsessään ei vielä kerro mistään mitään. Kielellinen lahjakkuus on ainakin itselleni enemmän sellaista sääntöjen omaksumista (sanaleikit, vieraat kielet, kielen käytön konsepti) ja kykyä voimakkaaseen itseilmaisuun kielellisin keinoin. Ihminen voi kirjoittaa vaikka miten hyvää suomea teknisesti ilman että tekstiin saa sen syvempää tunneulottuvuutta. Samaten kielellisesti lahjakas osaa tulkita myös muiden sanoja.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Mä koen olevani kielellisesti lahjakas. Pystyn muuttamaan sekä kielellistä että kirjallista ilmaisuani tosi nopeasti sen mukaan kenen kanssa juttelen, mulla on laaja sanavarasto ja opin myös uusia kieliä nopeasti.

Äidinkielen osaaminen on aika perusjuttu eli sanoisin että se itsessään ei vielä kerro mistään mitään. Kielellinen lahjakkuus on ainakin itselleni enemmän sellaista sääntöjen omaksumista (sanaleikit, vieraat kielet, kielen käytön konsepti) ja kykyä voimakkaaseen itseilmaisuun kielellisin keinoin. Ihminen voi kirjoittaa vaikka miten hyvää suomea teknisesti ilman että tekstiin saa sen syvempää tunneulottuvuutta. Samaten kielellisesti lahjakas osaa tulkita myös muiden sanoja.
Joo, kiitos! Tää selvensi paljon. En osaa sanoa, oonko mä noita juttuja, mitä luettelit kun psa on vähän siinä ja siinä et lasketaanko et oon siinä hyvä vai onks se vaan keskivertoa, mutta vieraat kielet mulla ainakin menee ihan surkeesti.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,657
Reaktioarvo
6,516
Se oikeestaan meinaa molempia :D Toki suurin osa ihimisistä käsittää sen niin että osais/oppis heleposti uusia kieliä mut onhan äidinkielen osaaminenki osa kielellisyyttä
 
Ylös Pohja