Aihe vapaa olenkohan masentunut vai vaan laiska

mamiya

Asiantuntija
Reaktioarvo
1,692
liian usein en nouse sängystä vaan nukun päivät ja yöt, en saa kotitöitä tehtyä tai maksettua laskuja ja mentyä hammaslääkäriin vaikka useempi hammas lohjennut kipeästi. liian usein skippaan suihkun ja hampaiden pesun koska en vaan jaksa. en ole saanut varattua lekuria vaikka lääkkeet uhkaa loppua. en panosta ulkonäköön ollenkaan vaan pukeudun rääsyihin mitkä sattuu mahtumaan päälle. koulu alko kaks viikkoo sitten enkä ole avannut vielä läppäriä. toisaalta usein energiaa riittää mukaviin asioihin esm. leipomiseen mutta muuhun esm jälkien siivoomiseen ei.

en oo vieläkään noussut sängystä ja ajattelin mennä tunniksi nukkumaan ja sitten yrittää tehdä koulujuttuja. jos vain saisi aikaiseksi. miten te ootte saanu itestänne irti sen verran että välttämättömät asiat saa hoidettua????

immortalem

Antikristus
Ylläpidon jäsen
Reaktioarvo
5,487
Masennukselta kuulostaa. Leipominen mahdollisesti jonkin sortin coping mechanism? En valitettavasti osaa antaa vinkkejä siihen miten asioita saisi tehtyä, koska itsekin joudun suorastaan pakottamaan itseni tekemään kaiken pakollisen.

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Reaktioarvo
2,929
Lol en saakaan itestäni irti, nytkään en oo käyny päiväkausiin suihkussa, tänään ajattelin kyllä käydä mutta mietin kyllä että mistä revin energian siihe.

Makkachin

Puudeli
Reaktioarvo
1,180
Itselläni tuollaiset kaudet kun välttämättömyydet kuten suihkussa käymiset ovat tuntuneet ylitsepääsemättömän hankalilta, ovat aina kertoneet jonkinlaisista mielenterveydellisistä ongelmista. Olen yksinkertaisesti ollut aivan liian väsynyt, stressaantunut ja sen myötä lukkoon vaipunut, että jokainen pieni liike on kuormittava suoritus. Mukavien asioiden tekeminen taas vaikuttaa olevan jonkinlainen pakokeino, ja siksi energiaa jaksaa käyttää siihen (itse esimerkiksi urheilin innolla päivittäin, vaikka samalla ei jaksanut mitään paitsi ehdottomat välttämättömyydet). Eli tuskinpa nyt pelkästä laiskuudesta on kyse. Apukeino tuohon kaikkeen taitaa olla aika yksilöllistä, sillä pitäisi löytää se perimmäinen syy kaikkeen ja sitten vielä se keino, jolla saisi solmunsa avautumaan. Ei mitenkään yksinkertaista.

Freya

Sensei
Reaktioarvo
505
Usein tuntuu siltä, että se ensimmäinen askel on vaikein. Nykyään kun on selkeä rytmi niin saa aikaiseksi.

Muuta vinkkiä en osaa oman kokemuksen kautta antaa, en ole varma miksi nykyään saa aikaiseksi ja ennen ei juuri mitään. Masennus vaikuttaa, mutta itsellä se ainakin pahensi sitä, kun ei mitään saanut aikaiseksi.

Tanssivapina

Asiantuntija
Reaktioarvo
1,221
Kuulostaa masennukselta. Mä oon aika samanlainen ja usein soimaan itseäni että olen laiska. Musta tuntuu että kun menen töihin niin siihen se energia sitten menee. Piti kesällä lukea paljon että olisi idea mistä teen gradun, en saanut luettua juuri mitään. Kämppä on kun kaatopaikka koska en saa aikaiseksi siivota. Taas olen unohtanut kolmena päivänä lääkkeet, ja usein unohdan tilata lisää. Sanoin jo 2kk sitten että pitää varata hammaslääkäri aika, mutta en ole onnistunut. Herään aikaisin ennen töitä jotta voisin tehdä jotain järkevää, päädyn löhöömään sängyssä ja selaamaan kännykkää pari tuntia ja yleensä melkein myöhästyn töistä. Mun hiukset on takkupehko ja meen tyyliin pyjamassa töihin... ☹️ Saatan antaa aika aktiivisen kuvan itsestäni kun käyn töissä ja opiskelen, mutta oikeasti mä vaan löhöön jokaisen ajan mitä mulla on ja itkukurkussa suoritan opinnot.

Ei tarkoitus viedä sun momenttia vaan tarjota vertaistukea. Ehkä normalisoida sun oloa ja vakuuttaa että kyseessä ei ole laiskuus vaan masennus tai muunlainen mt-ongelma. Mites ootko vielä siellä terapiassa käynyt? Oon Ilonen että leipominen tuo vielä mielihyvää sulle! Tsemppiä!

Ylös Pohja