Gallup Oletko vegaani?

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
K tai E

Perusteluja olis kans ihan kiva kuulla
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,068
Reaktioarvo
1,522
En ole, mutta kasvissyöjä (lakto-ovo) oon kyllä. Pyrin siis syömään mahdollisimman vegaanisesti, mutta joskus tulee käytettyä myös maitotuotteita ja kananmunia. Voisin periaatteessa alkaa vegaaniksi, mutten ole vaan saanut aikaiseksi. Pääsyynä mun kasvissyönnille on ollut se, etten halua syödä eläimiä, niin voisin aivan hyvin ulottaa tuon ajatuksen myös muihin eläinkunnan tuotteisiin. Nykypäivänä on kyllä ilahduttavaa, miten paljon markkinoille on tullut vegaanisia tuotteita ja ylipäätään veganismi/kasvissyönti on huomattavasti enemmän tapetilla kuin ennen.
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,852
Reaktioarvo
2,388
En, en jaksa ylläpitää mitään ruokavaliota muttei minulla ole mitään vegaaneja tai kasvissyöjiä vastaan. Tykkään kyllä kasvisruuasta, mutta en ole saanut mistään kasvisruuasta niin maukasta ja täyttävää kuin lihasta.
 

titi-uuh

"jee"
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
237
Reaktioarvo
401
E, koska syön kananmunia. Silakkaa syön myös välillä. Juusto on juhlaruokaa. Noin niinku muuten en syö lihaa enkä juuri maitotuotteitakaan, mutta tarvittaessa joustan näissä, esim. mummolassa tai välipalannälkäisenä kaupungilla. Päivittäistä lihansyöntiä en pysty kuitenkaan itselleni perustelemaan, enkä sitä myöskään elämääni kaipaa.

Tavallaan voisin olla vegaani, mutta toisaalta en koe välttämättömäksi ryhtyä absolutistiksi. Teen minkä pystyn, enkä jaksa elää sen takia syyllisyydessä. Luulisin, että myös isossa kuvassa joustavan ruokavalion markkinoinnista on enempi hyötyä kuin haittaa. Vegaanius on tosi jees, mutta vähentäminen on monille helpompaa kuin täysi ruokavalioremppa.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
en. lihaa en syö, kalaa muutaman kerran vuodessa. kananmunia, kermaa, juustoa jne. syön. liha on jäänyt vahingossa pois eikä ole ikävä, suht kallistakin vielä. eläinten olosuhteet toki mietityttää, mutta koen ettei mulla ole tällä hetkellä taloudellisia tai henkisiä resursseja muuttaa ruokavaliota enempää kun se on kokenut jo aika ison muutoksen, ehkä joskus.
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
En. Ruoanlaitosta tulisi ihan liian vaivalloista ja kallista jos jättäisin kalan, kanamunan ja maitotuotteetkin pois ja pelkään etten saisi tarpeeksi mitään ravintoaineita, kun en edes kasvissyöjänä saa suunniteltua ruokavaliotani yhtään. Lisäksi en voisi kotona tai sukulaisten luona syödä senkään vertaa mitään enkä myöskään jaksaisi etsiä vegaanisia vaihtoehtoja ulkona syödessä, kun olen nirso jo muutenkin ja valinnanvaraa olisi liian vähän. Ylipäänsä itse koen tekeväni jo tarpeeksi sillä, että olen jättänyt punaisen lihan ja kalan pois ja käytän paljon kauratuotteita maitotuotteiden sijaan muutenkin

edit: siis kanan jätin pois enkä kalan xd
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
En. Ruoanlaitosta tulisi ihan liian vaivalloista ja kallista jos jättäisin kalan, kanamunan ja maitotuotteetkin pois ja pelkään etten saisi tarpeeksi mitään ravintoaineita, kun en kuitenkaan jaksaisi suunnitella ruokavaliotani. Lisäksi en voisi kotona tai sukulaisten luona syödä senkään vertaa mitään enkä myöskään jaksaisi etsiä vegaanisia vaihtoehtoja ulkona syödessä, kun olen nirso jo muutenkin ja valinnanvaraa olisi liian vähän. Ylipäänsä itse koen tekeväni jo tarpeeksi sillä, että olen jättänyt punaisen lihan ja kalan pois ja käytän paljon kauratuotteita maitotuotteiden sijaan muutenkin
Joo on kyl vaikeeta. Itse oon kyl kateellinen joilleki jotka pysstyy olee. Kylhä mä syön sitä lihaa vähän väkisin naama nollalukemil ku ajattelee mistä ruoka on tullu
 

Cieli

Weteraani
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
318
Reaktioarvo
384
En ole, mutta tykkään tosi paljon vegaaniruuasta ja käyn välillä vegaaniravintoloissa, koska niitä on aika paljon täällä, missä asun ja laatukin on yleensä huippua.

En ainakaan toistaiseksi ole ajatellut kuitenkaan ryhtyä kasvissyöjäksi tai vegaaniksi.
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Ihan waa BTW voiko vegaanit syödä ötököitä?
 

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
739
Voisin sanoa olevani melkein vegaani. En pysty käyttää kauheesti maitotuotteita (en oo kokonaan ilman niitä mutta esim basic maito ei sovi ollenkaan), oon allerginen kananmunalle, ja käytän lihaa aika harvoin koska kaikki vegeruuat on parempia. En viitti kuitenkaan olla täysin vegaani koska allergiat rajoittaa niin paljon
 

tikkuihminen

Blöt
Liittynyt
9.2.2021
Viestejä
105
Reaktioarvo
138
En, mutta lähes kasvissyöjä. Varsinaista lihaa tai kalaa en syö, mutta voin joskus syödä esim. lihaliemikuutiolla tai osterikastikkeella maustettua ruokaa ja liivatetuotteita. Vegaaniksi en aio koskaan ryhtyä, en halua luopua esim. juustosta tai kermasta tai munista, enkä muutenkaan halua niin tarkasti rajoitettua ruokavaliota.
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Ihan waa BTW voiko vegaanit syödä ötököitä?
Eivät, jos pysytään sanan tiukassa määritelmässä. Vegaani on toisin sanoen henkilö, joka ei käytä mitään eläinkunnan tuotteita, ja tähän kategoriaan sisältyvät myös hunaja, vaatteet, meikit jne.

Tosin monet vegaanit/vegaanihkot ihmiset käyttävät jo omistamiaan eläinkunnan tuotteista tehtyjä vaatteita ja muita tavaroita tuotteen elinkaaren loppuun asti. Turhaa on heittää menemään kelpoa tavaraa, kun ns. vääryys on kuitenkin jo tapahtunut.
 

rätvänä

Asiantuntija
Liittynyt
10.2.2021
Viestejä
222
Reaktioarvo
317
En, vaikka ns. normiarjessa käytänkin maidonkorvikkeita (paitsi joskus jos leivon jotain), eikä kananmunaakaan tuu syötyä kovin usein. Tuntuis liian rajoittavalta luopua noista kokonaan, kun sais sitten olla suht. tarkkaan syynäämässä pakkausselosteita ja juhlissakin menis hankalaksi (lisäksi tälleen ahmintahäiriöisenä tiukat ruokarajoitukset ovat aina aika hyviä katastrofin ainesosia hah). Kalaa ja riistalihaa syön ehkä pari kertaa vuodessa sukulaisilla, et en oikeestaan ole edes kasvissyöjä vaikka sellaiseksi itseäni sanonkin.
 

Likka123

Uusi
Liittynyt
10.2.2021
Viestejä
56
Reaktioarvo
51
Olin noin vuoden, mut sit emt. aloin syömää taas vaa kalaa ja sit kanaa. Nyt oon sit demivegaani eli en syö nisäkkäiden lihaa enkä eläinperäsii tuotteit. Maidon oon siis korvannu kaurajuomal ja kermat kookosella ynm. Koulus syön kyl vegaaniruokaa. Mut luulen et kun muutan omaan kämppään ni alan täys vegaaniks taas koska on halvempaa olla syömättä lihaa. Mut älkää tappako mua jos syön joskus shusii tai tilaan ravintolassa lammaspihvin. Ja tää ruokavalio perustuu siis ekologisuuteen, terveyteen ja siihen periaatteeseen etten syö mitää mitä en ois pystyny tappaa (esim. nautin kalastamisest ni saan syödä kalaa, en pystyis tappaa lehmää (ku en haluu) ni en syö sit muiden tappamaakaan). Maitotuotteita en käytä ku ne on lehmän vasikalle tarkotettu ja en tietääkseni oo vasikka. Ihmiselle tarkotettu "korvikkeit" kuitenki on ni käytän niit sit.
 

^0^

en tykkää
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
87
Reaktioarvo
49
En nyt ole ottanut selvää mikä mää oon mutta en syö mitään lihaa ja vältän maitotuotteita mutta ihan vaan koska mulle tulee lihasta suoraan huono olo kun alan ajattelemaan miten ne ruuat on tehty yms. , ja muutenkin mulla on laktoosi intoleranssi jonka takia mulle tulee huono olo esim. normi suklaasta.
 
Ylös Pohja