Suhteet Onko tää kiusaamista?

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Hei!
Oon siis abiturientti, ja musta tuntuu, että mun luokkalaiset kiusaa mua. Siis ei tää "kiusaaminen ole" semmosta suoranaista, niin kuin suoraan haukkumista, tavaroiden rikkokista tai lyömistä, vaan enemmän porukoista ulkopuolelle jättämistä, vihamielistä suhtautumista muhun ja mun oudoksumista.
Oon siis ollut lukioaikana ujo tapaus ja uskaltautunut wanhojentanssiparille jutellessani jutella myös mun luokkalaisille. Tää mun puheliaisuus näkyy enemmän luokan WhatsApp-ryhmässä, jossa saatan kysellä tyypeiltä asioita ja muuten yrittää lyöttäytyä mukaan keskusteluun. Oon kuitenkin huomannut, että ne suhtautuu mun vitseihin vihamielisesti, eivätkä he enää paljoa luokan WhatsApp-ryhmään viestittele mitään. Ei siis lähinnä mun vitseissä näytä mitään huonoa olevan, sillä muutkin luokasta lähettelevät samankaltaisia. Hekin esimerkiksi tekevät vitsejä asioista, joille ei saisi nauraa, esimerkiksi tossa viime syksynä lähettivät meemejä siitä, kuinka ekasta koronatartunnasta on kulunut tasan vuosi. Kun mun luokkalaiset juttelivat penkkareista ja päätin lyöttäytyä keskusteluun mukaan sanomalla vitsillä, tuleeko sanomista Hitler-penkkariasusta, niin he ottivat sen tosissaan ja leimasivat minut rasistiksi. Siinä sitten yritin sanoa, että esimerkiksi KKK:hon viittaamisesta ei vedetä yhtö kovaa haloota kuin natseista, niin yks vaan toteaa siihen: "Jos pukeudut KKK:ksi, niin myönnä, että oot rasisti." vaikka en edes sanonut pukeutuvani KKK:hon. :D
Sori, kun pitkä avautuminen. Oon nyt siis lukulomalla, niin ei tartte olla nöiden tyyppien kaa tekemisissä. Lopetan tän viestin tähän, koska meen taas lukemaan. Kysykää vaan, jos jäi jotain aukkoja tähän.

PS: Unohdin sanoo, et meidän luokan Wappi-ryhmäs joku sano, et meidän ryhmäs voi vapaasti jutella jne, mut varmaan toi ei sit koskenut luokkalaisia, joilla ei oo kavereita meidän ryhmästä. Yks mun toinen ryhmäläinen kerran sano mulle, et tyyppejä ei aina kiinnosta mun viestit, koska eivät ole mun kavereita ( ;( ).
 

Bones99

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
290
Reaktioarvo
230
Kyllähän tuo kieltämättä ulkopuolelle jättämiseltä kuulostaa. Ketäänhän ei voi pakottaa väkisin olemaan tekemisissä, jos ei halua. Kaikkien kanssa kuitenkin on siitä huolimatta pyrittävä tulemaan toimeen edes neutraalisti ja siinä eivät luokkalaisesi ole onnistuneet. Sinuna en kuitenkaan jatkaisi enää ns. roikkumista kyseisissä tyypeissä, koska eivät selkeästi halua ottaa sinua mukaan keskusteluihin ja saat vain siitä itsellesi pahan mielen. Jättäisin sinuna ne ihmiset vain omaan arvoonsa.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Kyllähän tuo kieltämättä ulkopuolelle jättämiseltä kuulostaa. Ketäänhän ei voi pakottaa väkisin olemaan tekemisissä, jos ei halua. Kaikkien kanssa kuitenkin on siitä huolimatta pyrittävä tulemaan toimeen edes neutraalisti ja siinä eivät luokkalaisesi ole onnistuneet. Sinuna en kuitenkaan jatkaisi enää ns. roikkumista kyseisissä tyypeissä, koska eivät selkeästi halua ottaa sinua mukaan keskusteluihin ja saat vain siitä itsellesi pahan mielen. Jättäisin sinuna ne ihmiset vain omaan arvoonsa.
Ai, aika harmi. :( Joo, kyl kai pitäis vaan jättää ne tyypit. Oon täs huomannut ite, että yhen mun tutun ignooraminen mua kohtaan on alkanut sattuu niin paljoo, etten haluu enää jutella sen kaa.
 

titi-uuh

"jee"
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
237
Reaktioarvo
401
Ulkopuolelle jättäminen ei oo cool. Tosi taitamatonta sosiaalista käytöstä heiltä tommonen.
Et oo sen arvoinen. Sulle on olemassa jossain muualla ne ihmiset, jotka ymmärtää sua ja ottaa sut mukaan <3
 

Maisie

:)
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
81
Reaktioarvo
80
Mul oli samaa, joskin peruskouluaikana ku olin yheksän vuotta samoje ihmiste kans ja kerran ku ei pääse porukkaan nii ei pääse ikinä. Jos oot abi nii toivotan sulle tsempit kirjotuksiin ja aattele sitä et kohta sä pääset niistä eroon <3
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Mul oli samaa, joskin peruskouluaikana ku olin yheksän vuotta samoje ihmiste kans ja kerran ku ei pääse porukkaan nii ei pääse ikinä. Jos oot abi nii toivotan sulle tsempit kirjotuksiin ja aattele sitä et kohta sä pääset niistä eroon <3
Kiitos kannustuksesta. <3 Mul meni tää abivuos ihmissuhteiden takii päin persettä - meni välit mun wanhojen pariin tammikuussa - niin oon helpottunut, että kohta pääsee täältä pois.

Itel oli ulkopuolisuutta myös yläasteella: yläasteen aloitettuani huomasin, että tyypit oudoksui mua, ja kuinka esim. yks tyttö, jonka kaa halusin olla kaveri, sanoi ääneen muiden kuullen köksän tunnilla, ettei haluu olla mun pari. Ja mun kaveri kerto täs peruskoulun jälkeen, että kun olin poissa koulusta, niin mun luokkalaiset oli helpottuneita, kun olin poissa ja mua kutsuttiin ärsyttäväks ja oudoks.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Ulkopuolelle jättäminen ei oo cool. Tosi taitamatonta sosiaalista käytöstä heiltä tommonen.
Et oo sen arvoinen. Sulle on olemassa jossain muualla ne ihmiset, jotka ymmärtää sua ja ottaa sut mukaan <3
Meidän luokkaa pidetään mukavana luokkalana, ja meidän luokkalaisetkin on yleensä silleen "Joo, tulkaa rohkeesti mukaan :)"-aseenteisii, vaikka ite oon kokenut erilaista. Meidän luokka on siis ns. erityislinjan ryhmä, eli meillä on samoi mielenkiinnonkohteita, niin aattelis sillä pääseväni porukkaan. Näin ainakin mulle sanottiin monesti ennen lukion alkua, mut eipä kavereita sitten rapsahtanut. :D

Ja no, oon elämäni aikana tullut useimmiten torjutuksi ihmissuhdejutuissa, niin ei oikeen tee lieli tutustuu uusiin ihmisiin enää, vaikka en enää haluis olla yksin lukion jälkeen.
 

titi-uuh

"jee"
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
237
Reaktioarvo
401
Meidän luokkaa pidetään mukavana luokkalana, ja meidän luokkalaisetkin on yleensä silleen "Joo, tulkaa rohkeesti mukaan :)"-aseenteisii, vaikka ite oon kokenut erilaista. Meidän luokka on siis ns. erityislinjan ryhmä, eli meillä on samoi mielenkiinnonkohteita, niin aattelis sillä pääseväni porukkaan. Näin ainakin mulle sanottiin monesti ennen lukion alkua, mut eipä kavereita sitten rapsahtanut. :D

Ja no, oon elämäni aikana tullut useimmiten torjutuksi ihmissuhdejutuissa, niin ei oikeen tee lieli tutustuu uusiin ihmisiin enää, vaikka en enää haluis olla yksin lukion jälkeen.
Tommoset tilanteet on just siitä ikäviä, että niitä on välillä vaikea tunnistaa itsekään. Sitä luulee helposti, että vika on itsessä, kun vaikkapa luokkaa pidetään yleisesti tosi mukavana. Voi olla, että luokassa on suurimmalti osin hyvä ja ystävällinen ilmapiiri, mutta se ei tarkota sitä, etteikö ois myös sokeita pisteitä. Sun luokalla selkeästi on. Epäystävällisyys, syrjiminen ja peräti ilkeily on tosi epäkypsää käytöstä ja kuten sanoin – taitamatonta. Se ei oo sun vika, että niillä ei ole käytöstapoja. Kauheaa, että oot kuitenkin toistuvasti joutunu kokemaan tommosesta käytöstapojen puutteesta johtuvaa shaibaa.

Pitkään toistunut ulossulkeminen vaikuttaa varmasti siihen, miten haluaa enää tutustua uusiin ihmisiin. Toivottavasti saat jostain voimaa uskoa, että oot arvokas, hyvän kohtelun arvoinen.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Tommoset tilanteet on just siitä ikäviä, että niitä on välillä vaikea tunnistaa itsekään. Sitä luulee helposti, että vika on itsessä, kun vaikkapa luokkaa pidetään yleisesti tosi mukavana. Voi olla, että luokassa on suurimmalti osin hyvä ja ystävällinen ilmapiiri, mutta se ei tarkota sitä, etteikö ois myös sokeita pisteitä. Sun luokalla selkeästi on. Epäystävällisyys, syrjiminen ja peräti ilkeily on tosi epäkypsää käytöstä ja kuten sanoin – taitamatonta. Se ei oo sun vika, että niillä ei ole käytöstapoja. Kauheaa, että oot kuitenkin toistuvasti joutunu kokemaan tommosesta käytöstapojen puutteesta johtuvaa shaibaa.

Pitkään toistunut ulossulkeminen vaikuttaa varmasti siihen, miten haluaa enää tutustua uusiin ihmisiin. Toivottavasti saat jostain voimaa uskoa, että oot arvokas, hyvän kohtelun arvoinen.
Haluaisinkin lukion jälkeen aloittaa uuden elämän, kun näin jälkeen päin ajateltuna lukioaika oli kyl surkeeta aikaa, kun yksinäisyys lisääntyi ja korona tuli messiin... huomenna olisi ollut penkkarit, mutta siirrettiin se mahdollisesti toukokuulle.
Ja onhan meidän luokassa silleen hyvä ilmapiiri, ettei meidän luokkalaisista (todennäköisesti mua lukuun ottamatta) puhuta pahaa selän takana, eikä tyypit kinastele keskenään tai tappele keskenään. Tosin uskon, ettei fyysisiä tappeluita enää lukioissa esiinny, ainakaan meillä ei ole. Semmonen kuulostaa olevan enemmän yläastejuttua. :D
 

snowflake

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
710
Reaktioarvo
925
Tuntuu niin ikävältä sun puolesta. :( Ei kenenkään pitäis joutua kokee tollasta. Kyl toi mun silmiin näyttää selvästi ulkopuolelle jättämiseltä. Itsekin oon kokenu samaa koko peruskoulu ajan ja sen lisäksi fyysistä kiusaamista joten tiedän miltä toi tuntuu. Molemmat jättää yhtä suuret arvet. Sitä tuntee itsensä niin ulkopuoliseksi ja siltä että on tavallaan omassa kuplassa ja katsoo kuplan sisältä kun muut pitää ulkopuolella hauskaa yhdessä. Mä toivotan sulle kovasti jaksuhaleja ja tsemppiä sä selviit ihan varmasti, ja onneks ei oo enää kauaa kouluja jäljellä eikä sun tarvi heitä enää nähdä! <3
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Tuntuu niin ikävältä sun puolesta. :( Ei kenenkään pitäis joutua kokee tollasta. Kyl toi mun silmiin näyttää selvästi ulkopuolelle jättämiseltä. Itsekin oon kokenu samaa koko peruskoulu ajan ja sen lisäksi fyysistä kiusaamista joten tiedän miltä toi tuntuu. Molemmat jättää yhtä suuret arvet. Sitä tuntee itsensä niin ulkopuoliseksi ja siltä että on tavallaan omassa kuplassa ja katsoo kuplan sisältä kun muut pitää ulkopuolella hauskaa yhdessä. Mä toivotan sulle kovasti jaksuhaleja ja tsemppiä sä selviit ihan varmasti, ja onneks ei oo enää kauaa kouluja jäljellä eikä sun tarvi heitä enää nähdä! <3
Kiitos! <3 Itsekin olen kokenut tuon kuplassa olemisen. Erityisesti näin lukioaikana välkillä vaan joutuu kattoo sivusta kattoo, kun muut ringissä juttelevat ja pitävät hauskaa, ja itellä ei ole porukkaan mitään asiaa. Niin ja eilen joku mun luokkalainen herätti luokan Wappi-ryhmää eloon, niin eiköhän tusinoittain mun luokkalaisii ollut heti vastaamassa iloisissa mielin. Minä jos samaa olisin tehnyt, niin oltais joko turvat pidetty kii niin lujaa kuin mahdollista tai vastattu vihamielisesti mulle.

Ja onneks ei tartte niitä tyyppei enää pian nähdä. Tosin ongelmana on se, että koska ollaan erityislinjalla, niin eiköhän moni meistä mene erityislinjamme ominaisuuksien perusteella melkein samoihin opiskelupaikkoihin. Ainakin yks mun luokasta hakee samaan kouluun kuin mä, mutta aion pistää tän koulun viimeisimmäks vaihtoehdoks, koska tää koulu on samassa paikkakunnassa missä mä asun, ja tää paikkakunta on perseestä. :D
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,594
Reaktioarvo
6,502
Ihan hirvee luokka sulla D: En voi ees kuvitella miltä susta tuntuu.
Mää en kestäis tommosta sekuntiakaan enää D::
Toi todellakin on kiusaamista, sun ei kuulu joutua kestämään sitä!! Tietääkö kukaan tosta?

Kyllä muakin aika usein mun luokassa oudoksutaan ja mua haukutaan ihan suoraanki ja mulle huudetaan ja mulle irvaillaan tosi palijon ja mulla on ollu tappeluitakin ja ollaan vihamielisiä. (Toki nyt tollanen vihamielinen käytös on kyllä loppunu, ainaski hetkeksi)
Mut en mää silti koskaan oo meijän luokassa mistään ulkopuolelle jääny D: Eikä olla syrjitty tai mittää ja sillon harvoin ku oon ollu koulusta pois (eli ehkä kerran kaks lukuvuoden aikana) multa on jotkut jopa kysellyt et missä olin ja multa monesti kysytään tunnillaki apua joissain jutuissa ja mulla on ihan kavereitaki meijän luokassa. Meillä on tosi hyvä luokkahenki ja niitten pahimpienki tyyppien kaa pystyy puhumaan järkevästi. Et siis meijän luokka vaan on paras :')
Noni nyt tää mun viesti meni vaan mun luokan kehumiseksi lol
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Ihan hirvee luokka sulla D: En voi ees kuvitella miltä susta tuntuu.
Mää en kestäis tommosta sekuntiakaan enää D::
Toi todellakin on kiusaamista, sun ei kuulu joutua kestämään sitä!! Tietääkö kukaan tosta?

Kyllä muakin aika usein mun luokassa oudoksutaan ja mua haukutaan ihan suoraanki ja mulle huudetaan ja mulle irvaillaan tosi palijon ja mulla on ollu tappeluitakin ja ollaan vihamielisiä. (Toki nyt tollanen vihamielinen käytös on kyllä loppunu, ainaski hetkeksi)
Mut en mää silti koskaan oo meijän luokassa mistään ulkopuolelle jääny D: Eikä olla syrjitty tai mittää ja sillon harvoin ku oon ollu koulusta pois (eli ehkä kerran kaks lukuvuoden aikana) multa on jotkut jopa kysellyt et missä olin ja multa monesti kysytään tunnillaki apua joissain jutuissa ja mulla on ihan kavereitaki meijän luokassa. Meillä on tosi hyvä luokkahenki ja niitten pahimpienki tyyppien kaa pystyy puhumaan järkevästi. Et siis meijän luokka vaan on paras :')
Noni nyt tää mun viesti meni vaan mun luokan kehumiseksi lol
Tästä asiasta ei tiedä muut kuin osa teistä varaaneista ja yks mun rinnakkaisluokkalainen mun lukiosta, jonka kaa mulla on nyt välit erittäin hyiset. Tää tyyppi on lisäks muutamien mun luokkalaisten kaveri. :(

Kukaan meidän koulun henkilökunnasta ei siis tiedä mitään tästä asiasta. Mun ryhmänohjaaja kyl sanoi kuulessaan mun kiusaamisesta yläasteella, et mun pitäis kertoo hänelle, jos mua kiusataan lukiossakin. En tosin oo kertonut, enkä tiiä kannattaako, koska hän ei välttämättä uskois mua, ja luokkalaiset suuttuisivat mulle entisestään. Meidän luokalla on tunnetusti hyvä yhteishenki, ja moni opettaja on kehunnut meidän luokkaa, minkä takia mun ryhmänohjaaja voisi ajatella, että tulkitsisin luokkalaisteni aikeet väärin.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,030
Reaktioarvo
8,492
Millaisia vitsisi ovat, jos penkkariasunasi olisi ollut Hitler?
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,594
Reaktioarvo
6,502
Tästä asiasta ei tiedä muut kuin osa teistä varaaneista ja yks mun rinnakkaisluokkalainen mun lukiosta, jonka kaa mulla on nyt välit erittäin hyiset. Tää tyyppi on lisäks muutamien mun luokkalaisten kaveri. :(

Kukaan meidän koulun henkilökunnasta ei siis tiedä mitään tästä asiasta. Mun ryhmänohjaaja kyl sanoi kuulessaan mun kiusaamisesta yläasteella, et mun pitäis kertoo hänelle, jos mua kiusataan lukiossakin. En tosin oo kertonut, enkä tiiä kannattaako, koska hän ei välttämättä uskois mua, ja luokkalaiset suuttuisivat mulle entisestään. Meidän luokalla on tunnetusti hyvä yhteishenki, ja moni opettaja on kehunnut meidän luokkaa, minkä takia mun ryhmänohjaaja voisi ajatella, että tulkitsisin luokkalaisteni aikeet väärin.
NYT meet kertoo sille ryhmänohjaajalle miten ne asiat on, jos se ei usko ni se on sen häpeä. Ihan sama mitä sun luokkalaiset sanoo, niin riittää kun sää ite puhut totta etkä luovuta jos se asia tuntuu vaan jäävän eikä sitä selvitetä kunnolla.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Sanoit, että penkkareihin pukeutua Hitleriksi ja haukkuivat rasistiksi. Niin millaisia sitten vitsisi ovat?
Mun vitsit on yleensä kakka-pissa- ja mustaan huumoriin pohjautuvia. Mustaan huumoriin listaan ne vitsini, joita ei eettisesti saisi pitää huumorin puheenaiheena, kuten rasistiset vitsit tai ikävistä asioista kertovat vitsit. Tässä on jännää se, että luokkalaiseni itse ovat tehneet pilkkaa asioista, joita ei pidetä eettisesti hyväksyttävinä vitsin aiheina, kuten vaikka vitsit koronasta.

Ja siis tuo Hilteriksi pukeutuminen oli vitsi, ja niin yritin luokkalaisilleni viestittää, mutta eivät he sitä tajunneet.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,030
Reaktioarvo
8,492
Mun vitsit on yleensä kakka-pissa- ja mustaan huumoriin pohjautuvia. Mustaan huumoriin listaan ne vitsini, joita ei eettisesti saisi pitää huumorin puheenaiheena, kuten rasistiset vitsit tai ikävistä asioista kertovat vitsit. Tässä on jännää se, että luokkalaiseni itse ovat tehneet pilkkaa asioista, joita ei pidetä eettisesti hyväksyttävinä vitsin aiheina, kuten vaikka vitsit koronasta.

Ja siis tuo Hilteriksi pukeutuminen oli vitsi, ja niin yritin luokkalaisilleni viestittää, mutta eivät he sitä tajunneet.
Jo on kuivia ihmisiä.
hitler1gif.gif
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
NYT meet kertoo sille ryhmänohjaajalle miten ne asiat on, jos se ei usko ni se on sen häpeä. Ihan sama mitä sun luokkalaiset sanoo, niin riittää kun sää ite puhut totta etkä luovuta jos se asia tuntuu vaan jäävän eikä sitä selvitetä kunnolla.
En ehkä sittenkään uskaltaisi tuoda asiaa ryhmänohjaajani kanssa julki, sillä saan kuitenkin loppupeleissä vihaisia katseita ympärilleni. Sen lisäksi olisi aika kiusallista puhua ryhmänohjaajalle asiasta, koska luokkalaiseni voisivat luulla, että haluan väkisin heidän joukkoonsa mukaan. Sen lisäksi he eivät varmasti huomaa tehneensä väärin, joten he voivat luulla minulla olevan tarkoitus aiheuttaa heille pahaa oloa tai kerjätä huomiota.

Tiedän kyllä, että jos ryhmänohjaajani tai luokkalaiseni eivät ymmärtäisi asiaa, se on heidän ongelmansa, mutta en haluaisi ikävää vastaanottoa osakseni heiltä. Sen lisäksi minulla ei enää ole varsinaisesti koulua, sillä olen lukulomalla ja pian alkaa kirjoitukset ja penkkarit, minkä vuoksi mietin, että olisiko enää tässä vaiheessa järkevää puhua asiasta ryhmänohjaajalle.
 
Ylös Pohja