Mielenterveys Onko tää psykologi huono?

  • Keskustelun aloittaja lol
  • Aloituspäivämäärä

lol

Harjoittelija
Liittynyt
14.2.2021
Viestejä
4
Reaktioarvo
4
Sanon heti alkuun, etten tiiä yhtään kuinka epämukavaa psykologilla käynnin pitäis olla, enkä tarkalleen ottaen ees tiiä tän kyseisen ammattiauttajan ammattinimikettä, joten oon aika pihalla. Jos siis tää viesti kuulostaa siltä, että valitan turhasta, niin se johtunee ihan vaan mun tiedon puutteesta. Haluisin vaan kuulla, että kuinka normaalia tää on.

Oon siis käyny tällä tyypillä ehkä kolme kertaa. Ekalla kerralla se kysy konkreettisia kysymyksiä mun perheestä, koulusta ja sellasesta ja se tuntu ihan ookoolta. Sen jälkeen keskustelut on junnannu vähän paikoillaan, kun se ei kysy kunnon kysymyksiä, vaan lähinnä yrittää ymmärtää mun suojautumismekanismeja. Se kyselee multa tunnenko mun jalkoja ja mitä mä ajattelen nyt yms, mikä pakottaa mut niin kiinni siihen hetkeen, etten pysty keskittyyn mun ajatuksiin, koska ahdistun liikaa. Kun se huomaa, että mua alkaa itkettää se sanoo aina: "nyt mä huomaan, että sulle tuli joku tunne" ja sitte olettaa, et mä vastaan tohon jotain. Jos en osaa antaa kunnon vastauksia tollasiin kysymyksiin, niin syntyy vaan sellanen kiusallinen hiljasuus, joka mun pitäis kai rikkoo.

Nää kuulostaa pieniltä jutuilta, mutta noilla käynneillä on sellanen ilmapiiri, että se yrittää tahallaan saada mut niin huonoon kuntoon, etten voi puhua. Viimekerrasta meni yli puolet siihen, että mä itken ja tärisen. (sen jälkeen se anto mulle ohjeeks tehdä tärinäterapiaa kotona, enkä koe, että tosta itkukohtauksesta saatiin oikein muuta hyötyä irti).

Oon ollu aiemmin koulupsykologilla ja sen luona oli sellanen lempee ja ymmärtäväinen fiilis. Tykkäsin siitä paljo enemmän, mut en sitte tiiä, auttaako tää uus psykologi enemmän.

Kertokaa pliis, jos jollakulla on tähän aiheeseen liittyen mitään neuvoja. Oon vähän hukassa, et valitanko turhasta vai en

Edit: jos sillä on jotain väliä, niin käyn siis tuolla lähinnä sosiaalisiin tilanteisiin liittyvästä ahdistuksesta
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,596
Reaktioarvo
6,502
Jaa a, ite oon vaan käyny kuraattorilla joka jauho koko ajan paskaa ja teki lopulta lasun ja aiheutti vaa lisää ongelmia et en oikeen tiiä itekkää minkä pitäis olla normaalia ja minkä ei.

Mut kuitenki oon ymmärtäny sen et niiden käyntien pitäis olla sulle itelles hyödyksi. Sun pitäis yrittää ite osata ilmaista et mitä apua sää haluut ja mitä kenties haluaisit tehtävän sun auttamiseksi. Sää voit sille psykologille tai mille lie sanua et se et se antaa sulle jotain tärinäterapioita ei auta sua yhtään eteenpäin vaan sen pittäis oikeesti ottaa selvää siitä et mikä ois just sulle se paras vaihtoehto sun auttamiseksi.
 

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
Suosittelen sanomaan sille psykologille, että siun on helpompi vastata konkreettisempiin kysymyksiin. Jos psykologi on ammattitaitoinen, hän on vaan tyytyväinen, että kerrot tuollaisen asian. Ja kaikissa muissakin tilanteissa, sano sille psykologille miltä siusta tuntuu, se on sen koko psykologilla käymisen pointti, vaikkei se varmasti helppoa olekaan. Ikävämpää psykologille on se, että et vaikka enää käy ja hänelle jää epäselväksi, miksi oot jäänyt pois. Tsemppiä!
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Kuulostaa hyvin person centred therapistilta joka keskittyy tähän hetkeen ja siihen miltä susta nyt tuntuu vaikka puhuisin mennestä. Ideana on saada sut tuntemaan ja tunnistamaan omat tunteet ja kuinka se vaikuttaa sun kehossa. Sen jälkeen sä oppisit itse tunnistamaan mikä saa sut siihen tilaan, mitkä on varoitusmerkit ja juuri tunnistamaan puolustus mekanismit ja oppimaan käyttämään niitä ns. turvallisesti. Se on oikeasti pitkä prosessi ja jos tunnet itsesi epämukavaksi, se voi pitkän ajan päästä johtaa "break through" mutta ei todellakaan sovi kaikille ja itse ehkä suosittelisin sitä ihmiselle joka on käynyt jo terapiassa ja on henkisesti valmis katsomaan omaan ns. "Tuskaan". Varsinkin kovin nuorille ihmisille en suosittele. Olisi eri asia jos teidän välillä olisi jo luottamus, jolloin tunnet olosi turvalliseksi ilmaista ja tutkia sun tunteita. Jos sinulla on mahdollisuus, suosittelen vaihtamaan terapeuttiin jonka toiminta tapa on sinulle sopiva. Valitettavasti se ei ole niin että yksi malli toimii kaikille.
 
Ylös Pohja