Keho Onkohan mulla PCOS

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,970
Reaktioarvo
2,897
Hmm hmm koska: "Epäsäännöllinen, pitkä kuukautiskierto (yli 37 vuorokautta) voi olla oire monirakkulaisten munasarjojen oireyhtymästä (PCOS). Siinä mieshormonien eli androgeenien liikatuotto aiheuttaa munarakkulan kehityksen pysähtymisen, minkä seurauksena aiheutuu muun muassa kuukautishäiriöitä sekä munasolun irtoamishäiriöitä."

Pistää miettimään mutta tosiaan siis en tiedä onko se oire tosta, jos mulla on ollu vaa muutamii kertoi toi yli 37 päivää. Nyt mul on taas monta edellistä kiertoa ollu siinä 26-29 päivän paikkeil et ei ees kovinkaa pitkä. Mut aika epäsäännöllist se on ku välil tulee yhtäkkiä noit 44 päivän kiertoi tai 36 päivän ja sit taas jotai 27 päivää heti sen jälkeen. Et pomppii edestakas kyl. En tosiaan tiiä onks tää iha normaalii vai voiks se kertoo siit et on mahdollisesti toi PCOS tai jotain.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,970
Reaktioarvo
2,897
Siis toisaalta oon kyl kans miettiny et voisko se olla joku stressijuttu toi yhtäkkinen kierron pitkittymine. Kosk ainaki kaks noista kerroista ku on yhtäkkiä tullu sika pitkä kierto, on ollu just sillon ku oon ollu keskellä vitullista tunnemyrskyä, tosin enkö mä aina oo, mut niiku ehk normaaliaki enemmän. Ja myös toinen noista kerroista oli sillon joskus tammikuus ku en syöny hetkeen kovinkaan hyvin tai tarpeeks, vaikka ei sitä kyllä kauan kestänyt mut jos silläkin on ollu vaikutust. Ja ehkä sillä tunnemyrskyl? En tiiä mut oon aina jotenkin aatellu et tää on ihan normaalii, mut en oo varma. Aika hassua että kierto heittelee noin paljon ainakin välillä, mut mulla se on oikeestaan aina ollu vähän tämmöstä.
 

kromi

Kurnau
Liittynyt
21.2.2021
Viestejä
660
Reaktioarvo
1,112
Voi hyvin olla!

Mulla on aina ollut epäsäännöllinen kierto, välillä jäänyt välistä kokonaan kuukautiset, ja parhaimmillaan vaihdellut 21-37 päivän välillä.

Sit kerran vuoto ei loppunutkaan, vaan jatkui ihan vähäisenä päiväkausia, kunnes lopulta menin gynelle ja se tutki ja totesi, että toinen munasarja on monirakkulainen. Sain lääkekuurin, joka kai vähän niin kuin restarttasi kierron, eikä sen jälkeen oo ollut mitään ongelmia, mulle normaalia epäsäännöllisyyttä lukuunottamatta.

Muita oireita mulla ei oo, paitsi että oon läski ja oon päättänyt syyttää tuota siitäkin :D Ja semikivuliaat kuukautiset, mutta ei nekään aina, eikä mitään ihan mahdotonta.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,970
Reaktioarvo
2,897
Voi hyvin olla!

Mulla on aina ollut epäsäännöllinen kierto, välillä jäänyt välistä kokonaan kuukautiset, ja parhaimmillaan vaihdellut 21-37 päivän välillä.

Sit kerran vuoto ei loppunutkaan, vaan jatkui ihan vähäisenä päiväkausia, kunnes lopulta menin gynelle ja se tutki ja totesi, että toinen munasarja on monirakkulainen. Sain lääkekuurin, joka kai vähän niin kuin restarttasi kierron, eikä sen jälkeen oo ollut mitään ongelmia, mulle normaalia epäsäännöllisyyttä lukuunottamatta.

Muita oireita mulla ei oo, paitsi että oon läski ja oon päättänyt syyttää tuota siitäkin :D Ja semikivuliaat kuukautiset, mutta ei nekään aina, eikä mitään ihan mahdotonta.
Okei saatanpa olla siis oikeilla jäljillä. Vaikka voihan se tietysti olla olemattakin. Pitäis varmaan tutkia mutta en oo saanu aikaseks :D toisaalta en tiedä onko se niin vaarallista, vaikka ei tutkiskaan
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,454
Reaktioarvo
2,341
Hahah, itsellä vaihtelee kuukaudesta puoleen vuoteen. Ehkä pitäs hakea apua.
 

kromi

Kurnau
Liittynyt
21.2.2021
Viestejä
660
Reaktioarvo
1,112
Okei saatanpa olla siis oikeilla jäljillä. Vaikka voihan se tietysti olla olemattakin. Pitäis varmaan tutkia mutta en oo saanu aikaseks :D toisaalta en tiedä onko se niin vaarallista, vaikka ei tutkiskaan
Niin, ei se käsittääkseni oo, jos ei oo mitään isoja oireita.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,970
Reaktioarvo
2,897
Hahah, itsellä vaihtelee kuukaudesta puoleen vuoteen. Ehkä pitäs hakea apua.
Oho, puolta vuotta mulla ei sentään oo koskaan ollu. Ei tainnut olla edes alussa vaikka silloin voi kuulemma kestää pitkään ennen kuin seuraavat menkat tulee.
 
Ylös Pohja