Opiskelu Oonko ainut, joka haluu etäopetukseen tai -töihin?

Opiskelu ja itseopiskelu

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Oon siis tos eilisest lähtien ollut koulun takii aika alla päin. Mua alko hermostuttaa viikonloppuna pidettävät, meidän koulun ekat bileet, ja tääl asuntolas on alkanut lähipäivinä olee levotonta. :/

Ja siis noi viikonlopun bileet ovat ekat mun ns. "ryyppybileet". En aio siellä paljoa juoda kuitenkaan. Pelottaa se, että jos siellä on kauheet paineet jäätävälle ryyppäämiselle (ketään ei sääntöjen mukaisesti pakoteta ryyppäämään, mut tuntuu siltä, että sosiaaliset normit pakottais semmoseen). Oon oppilaskunnassa järkkäämässä näit bileitä, ja siel mietittiin eilen, oisko jääkappi hyvä sinne tuoda, jos porukka alkaa kunnon annoksia juomista tuoda. Tuli siis tosta semmonen olo, että näistä bileistä tulis kauheen levottomat ja et tyypit alkais käydä ajan mittaan siel arvaamattomaks ja pelottavaks. :c Ja siis pelkään kyl humalaisia ihmisiä, kun he ovat useimmiten äänekkäitä ja saattavat tulla käsiksi. Mua on ahdistellut yks humalainen tyyppi kerran niin, että siitä on jonkinlaiset traumat jäänyt.

Meidän ope sanoi, että viime vuonna kun oli lukuvuosi suurimmaks osaks etänä, niin suurin osa oppilaista muutti porukoilleen tai muualle, ja noin kymmenen oppilasta jäi asuntolaan. Tuli siis tosta semmonen olo, että täällä voisi olla rauhallisempaa, jos olis etäopiskelun aika taas. Tietty johtuu siitä että millasta porukkaa tänne jää.

Mut siis kaiken kaikkiaan on alkanut mua sosiaalisesti ahdistaa, että aattelisin etäopintojen rauhoittavan sitä. :/ Kumma hehkuttaa etäopintoja, kun aina oon ennen niitä vihannut. :D Mut mitä mieltä ootte, haluisitteks tekin jostain syystä mennä takas etäkouluun tai -töihin?
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
lähetän paljon tsemppiä!!! D: vaikka joo säännöis lukee, et ketään ei saa painostaa, ni kyl siit silti voi tulla sellane ryhmäpaine ku kaikki muut juo. mä uskoisin, et ei siel meno mee tosi levottomaks, mut jos menee ni onko siel siis jotain valvojia tms. myös? D: ja ymmärrän humalaisen pelon, mullakin on samaa. oon pahoillani, et sul on tollanen kokemus takana ;__;

iha rehellisest sanottuna etätyöt tai etäkoulu ois must kiva juttu D: varsinki talvisin, ku kelit voi ol tosi huonot, ni ois tosi hyvä ku vois tehä etänä. en mä ehkä aina haluais olla etänä, mut joskus ainakin joo ja jos ois sellasee mahdollisuus ni se ois must iha parasta!
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
lähetän paljon tsemppiä!!! D: vaikka joo säännöis lukee, et ketään ei saa painostaa, ni kyl siit silti voi tulla sellane ryhmäpaine ku kaikki muut juo. mä uskoisin, et ei siel meno mee tosi levottomaks, mut jos menee ni onko siel siis jotain valvojia tms. myös? D: ja ymmärrän humalaisen pelon, mullakin on samaa. oon pahoillani, et sul on tollanen kokemus takana ;__;

iha rehellisest sanottuna etätyöt tai etäkoulu ois must kiva juttu D: varsinki talvisin, ku kelit voi ol tosi huonot, ni ois tosi hyvä ku vois tehä etänä. en mä ehkä aina haluais olla etänä, mut joskus ainakin joo ja jos ois sellasee mahdollisuus ni se ois must iha parasta!
Kiitos kannustuksesta! 🌸

Ei meil silleen ns. järjestyksenvalvojii (eli siis semmosii oppilaskunnasta, jotka toimisi sellaisena, en tarkota ammattilaisia :D) tai portsareita oo. Joku tai muutama on meistä koko bileiden aikana paikalla ja tarkastaa, että ovet menee bileiden jälkeen kii siten, ettei kukaan jää opistoon sisälle. Eli siis on siellä joku oppilaskunnasta koko bileiden aikana paikalla, mutta ei tämän selvin päin ole pakko siellä olla. :D Tosin en tiedä, saako hän nyt kaatokännejäkään vetää. Ja siis vielä tosta levottomuudesta sen verran, että meitä ohjeistettiin vähäsen ensiavussa ja ambulanssia soitettaessa, jotta osattaisiin toimia vakavissa haavereissa. :)

Mukava kuulla, että en ole ainut, joka pelkää humalaisia. <3 En siis sillä, että niitä olisi hyvä erityisen paljoa pelätä, vaan ettei tätä mun pelkoa ehkä pidetäkään sosiaalisesti kielteisenä. Suomessa kun on vahva juomakulttuuri - ja Demissä jotkut absolutistit sanoivat kokeneensa syrjintää raittiutensa takia - niin aattelin, että humalaistenpelkoakin täällä ihmeteltäisiin.

Itselle noi talvikelit ei paljoa kouluun mennessä haittaa, koska kouluni on tuossa aivan vieressä asunnoltani, mutta ymmärrän erittäin hyvin, kuinka talvisin voi arkipäivän matkailut olla haastavia. Itse lukiossa jouduin bussilla menee kouluun talvisin, kun en pyörällä voinut silloin kulkee. Oli kyl inhottavaa olla riippuvainen aikataulusta ja odottaa bussia, jos se vaikka syystä tai toisesta tuli myöhässä. :/ Samoin bussimatkoista oli ikävä maksaa.

Ja joo, ei itsestänikään olisi aina kiva olla etäkoulussa, mutta välillä ikävän tilanteen tullessa olisi. Meillä ope veikkas, ettei etäopetukseen jouduttaisi hyvän rokotetilanteen vuoksi, mutta nyt on mediassa alettu puhumaan etätyösuosituksesta. 🤔 Ainakin maanantaina meille tuli vahva maskisuositus taas käyttöön (käytännössä tarkoittaa maskipakkoa), ja kun jouluun mennessä ennustettiin tartuntalukujen nousevan, niin ehkä etäopetukseen voidaan joutua.
 

fundeeraaja

Asiantuntija
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
442
Reaktioarvo
463
Mun sosiaalist ahdistusta enemmänki kasvattaa se etäopiskelu d:
Vaikka on lähiopetusta niin oon hiljaa ikäänku olis mikrofoni vieläki mutella
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Mun sosiaalist ahdistusta enemmänki kasvattaa se etäopiskelu d:
Vaikka on lähiopetusta niin oon hiljaa ikäänku olis mikrofoni vieläki mutella
Ajattelin siis sitä, että kun ei tarvitse nähdä paljoa muita oppilaita keskenään koulupäivien aikana, niin etäopiskelussa ei tulisi hirveästi ulkopuolisuuden tunnetta. Samoin kun jos olisimme eätopetuksessa, niin ei voi juhliakaan pitää, jossa olisi paljon ryhmäpaineita.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Ääää, tääl on nii perseestä olla, ku öisinkin täällä on levotonta. :/

Ja muutenki ku ens viikol on pääsykoeharjoitusten palautetuokio, niin olis hirvittävää kaikkien läsnäollessa kuulla opettajien roastaamiset. Helpompaa olisi ottaa se ikävä palaute vastaan etänä, kun voisi omassa huoneessa itkeä kaikessa rauhassa.
 
Viimeksi muokattu:

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
miulla se etäopiskelu vaan aiheuttaa stressiä ja saa mielenterveyden menemään vielä pahempaan kuntoon ku missä se on jo valmiiks D: ehdottomasti siis valihen mieluummin paikan päällä olemisen, koska tulee edes jotain sosiaalista kontaktiq, päiviin tulee rytmiä ja apua saa pian. etäopetuksessa on jatkuvasti sellanen ihme jännitys ja epävarmuus. mutta lähetän kovasti tsemppiä siulle! D:💗
 

Mikael88

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
201
Reaktioarvo
247
En pidä yhtään etäopetuksesta koska siinä ei pääse keskittymään opiskeluun samalla tavalla kuin koulussa ja aika menee ihan muuhun, ainakin itsellä se meinaa mennä niin.🙂
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
miulla se etäopiskelu vaan aiheuttaa stressiä ja saa mielenterveyden menemään vielä pahempaan kuntoon ku missä se on jo valmiiks D: ehdottomasti siis valihen mieluummin paikan päällä olemisen, koska tulee edes jotain sosiaalista kontaktiq, päiviin tulee rytmiä ja apua saa pian. etäopetuksessa on jatkuvasti sellanen ihme jännitys ja epävarmuus. mutta lähetän kovasti tsemppiä siulle! D:💗
Kiitti. 🌸 Itsellä on tosi tällä hetkellä semmonen olo, ettei tee mieli olla paljoa sosiaalisessa kontaktissa, niin etätyö olisi sitä ajatellen parempi vaihtoehto. Tietty pakko myöntää, että opetus on erittäin raskasta ja kehnoa etänä. Muistan, kuinka lukiossa saatiin kauheesti tehtävii etäopetukses ja lähiopetukseen palatessamme työtaakka väheni yhel kurssil merkittävästi! :o

Mut siis eilen oli ne bileet, ja ihan kivat ne oli. Siel oli osa, jotka ei juonut alkoholii, eikä heitä siitä mitenkään moitittu. :) Ja meil oli kivoi aktiviteettei kanssa.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
En pidä yhtään etäopetuksesta koska siinä ei pääse keskittymään opiskeluun samalla tavalla kuin koulussa ja aika menee ihan muuhun, ainakin itsellä se meinaa mennä niin.🙂
Juu, sama itellä. :D Meillä tosin asuntolassa on mahis käyttää koulun tiestikkaluokkaa etäopetukses, joten siellä ei ole olo yhtä kotoisa ja tule vahingossa tehtyä jotain muuta.
 
Ylös Pohja