Osaatteko kaunokirjoitusta?

Xanor

Asiantuntija
Reaktioarvo
886
Yritin kirjoittaa kaunoa. Teen aina jotain virheitä. Kirjoitan kaunoa niin harvoin että taidot ruostuu perkele. Osaatteko te ja kuinka usein kirjoitatte kaunoa vai meettekö vaan tikkukirjaimilla?

Reaktioarvo
5,133
Osaan. Kirjoitan sitä vain äärimmäisen harvoin. Taisin olla viimeisessä tai toiseksi viimeisessä ikäryhmässä, joka opetteli sitä pakkokaunoa toisella luokalla.

Reaktioarvo
1,522
Osaan jotenkuten, vähän hitaasti sujuu kyllä sillä kirjoittaminen. Kirjoitan kaunolla oikeastaan vain nimmarini virallisissa yhteyksissä, eli en kauhean usein.

titi-uuh

"jee"
Reaktioarvo
401
Osaan. Itse asiassa käytän pääasiallisesti kaunoa käsin kirjoittaessani, koska sitä on paljon nopskempaa kirjoittaa. Kynä vaan viuhuu kun ei tartte nostella välissä. Lisäksi mun romanttinen sielu saa tyydytystä kaikista kiekuroista ja koukeroista.

Makkachin

Puudeli
Reaktioarvo
1,182
Osaan ja opettelin itse kirjoittamaan kunnolla. Koulussa opetettiin vain sitä outoa tekstauksen kaltaista, jossa kaikki kirjaimet eivät edes yhdisty. Käytän kaunoa melkein aina, koska se on nopeampaa ja myös nätimpää. Tykkään muutenkin kirjoittaa paljon käsin.

Reaktioarvo
566
Ite kirjotan pääasiassa kaunoa. Meille tosin opetettiin sitä koulussa nimellä käsialakirjotus, mutta käytännössä se oli sitä itteään, vaikka isovanhemmat sanookin, ettei tää oo mitään oikeeta kaunokirjotusta nähny. Tykkään kirjottaa ja keksiä "sääntöjä" omalle käsialalleni ja sitte noudattaa niitä. Musta on ihanaa, että ihmisillä on oma tyyli kirjottaa eikä mun mielestä oo yhtä oikeeta tapaa kirjottaa.

kromi

Kurnau
Reaktioarvo
1,112
Yleensä kirjoitan kaunoa, tai sellaista srkalaista, paitsi jos on joku juttu mistä pitää saada oikeasti selvää kun käsiala on yleensä vähän sinnepäin (esim. jos kirjoittaa vaikks kuuma, niin se on ihan arpapeliä kuinka monta mutkaa tohon uum-kohtaan tulee).

Mandalay

kadoksissa
Reaktioarvo
747
Juu ihan sujuvasti ja kirjotankin aika usein kun kyllästyn tavallisiin kirjaimiin. Hullua ajatella ettei nykyään sitä edes opeteta, oon kiitollinen etten jäänyt paitsi kun onhan se nyt kiva taito D:

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Reaktioarvo
2,314
Osaan, mutta inhoan kirjoittaa kaunoa, koska sitä oli pakko käyttää koko ala-asteen ajan sen jälkeen, kun se opetettiin.

Pakko muuten sanoa, että se kaunokirjoitus jota minun sukupolveni opiskeli ei ollut enää lähellekään niin hienoa kuin aiempien sukupolvien kauno. Tosin sen jälkeen tullut kaunokirjoitus oli vieläkin rumempaa. :D

ted

Sorateiden virtuoosi
Reaktioarvo
739
Osaan, ja kirjotankin sitä yleensä. Siis sellasta vanhaa, en todellakaan sitä mitä oli pakko kirjottaa koko ala-asteen ajan joka aineessa, sitä mikä ei edes ollut mitään kaunokirjotusta vaan siitä väkisin kehitetty yksinkertainen versio. Jos niitä enemmän tekstausta muistuttavia kirjaimia ei saanut yhdistettyä luonnollisesti, oli väkisin kehitetty jonkunlainen viiva niiden välille, hyi helevetti. Ja se kirjottaminen oli tuskallisen hidasta, kun kirjainten oli pakko olla just oikean laisia. Tästä ärsyyntyneenä opettelin kirjottamaan vanhaa kaunokirjotusta ja edelleen käytän sitä

Artemis

epäkunnossa oleva järjen ääni
Reaktioarvo
286
osaan. kuvailisin omaa käsialaani "teräväksi kaunoksi"

Girlofpunk

Asiantuntija
Reaktioarvo
1,595
Osaan. Ala-asteella meillä oli kokonainen kaunokirjoituksen kirja mitä kirjoitettiin joka äidinkielen tunti. Yksi kirjain päivän aikana.

salisbury

nettimuumio
Reaktioarvo
463
Lukiossa kirjoitin muistiinpanoja kaunolla samaa tahtia, kun joku oikeuden pikakirjottaja :D Hyvin sillon vielä ymmärsin sitä mongerrusta, mutta nyt en varmaan sais selvää, ku se on semmosta jatkuvaa viivaa vaan. Muuten en kyllä kaunoa käytä

Ylös Pohja