Päihtynyt mies löi päänsä portaisiinisiin

Xanor

Asiantuntija
Reaktioarvo
886
Olin kaverilla ja mulla ei ollu bussikortissa saldoa. Poistuin puoli tuntia ennen ku ärrä suljetaan. Pikakävelin kioskille päin. Sitten satuin näkee ku joku mies kaatu yllättäen portaissa. Menin kysyy onko kunnossa. No ei ollu. Päästä tuli verta ku vettä vesiputoksesta.

Soitin äkkii hätäkeskukseen, mutta mulla ei ollu mitään tietoo millä kadulla oltiin. Onneks meidän ohi käveli joku lenkillä oleva iäkäs nainen, joka osas äkkii kattoo millä kadulla oltiin.

Hätäkeskus kysy kyssäreitä ja ohjeisti pitää jotain haavan päällä. No mulla ei ollu mitään liinaa tai muuta, niin sanoin äijälle et pitäis kättäänsä vuotokohdan päällä.

Se kysy koko ajan et saisko polttaa röökiä. Mä toistin moneen kertaan, et poltat röökit sit ku ambulanssi tulee. Oikeesti halusin vaan et se pitäis kätensä verenvuodon päällä, enkä muutenkaan tiiä onko sopivaa tupakoida kun pää on auki. En oo terveydenhuollon ammattilainen. Hyvä ettei sen henki menny, nimittäi se tais lyödä päänsä kiviportaiden kulmaan.

Odotettiin ehkä vartti ja aloin kysyy muilta ohikulkioilta, et mikä tän kohdan osoite on. Halusin vaa varmistaa, etten oo ilmoittanut väärää osoitetta hätäkeskukseen. No onneks se iäkäs rouva oli kertonut oikean osoitteen. Ohikulkijat kauhisteli miten pahalta näytti. Ja kyl se pahalta oikeesti näytti, kun sen äijän kasvot oli veressä. Mut nää kommentit tuskin rauhoitti sen miehen oloa.

Odotettiin lisää. Yritin rauhoitella äijää jutustelemalla niitä näitä. Hänellä oli ilmeisesti ollut aika rankka päivä. Tää oli sillee aika tärkeä tieto, koska en tiennyt oliko sen puhe seurausta kaatumisesta vai oliko se vaan päihtynyt. Ilmeisesti se oli seuras päihtymisestä.

Hän sitten päätti polttaa röökiä mun kaikista kielloista huolimatta ja otti käden pois haavalta. Sit sanoin et ok polta röökis, mutta anna mun kaivaa tupakat ja sytkärit taskuista. Ja pidä oma kätes vaan haavan päällä.

Siinä se sit istu portailla rööki suussa ja piti kättänsä haavansa päällä. Mä ihmettelin missä se ambulanssi viipyi. Onneks se ambulanssi sit oli pian lähistöllä etsimässä oikeaa paikkaa ja mä aloin huitoo kättä, et kuski näkis meidät. Me oltiin aika huonosti valaistussa paikassa.

Ensihoitajat tuli ja mä kysyin saanko poistua. Mulla oli vielä kiire Ärrälle lataa bussikorttiin saldoa. Ne kysy äkkii mihin kohtaan se mies oli lyöny päänsä ja sen jälkeen sain lähtee.

Mulla oli kaks minuuttia aikaa juosta Ärrälle. Olin minuutin myöhässä. Mun piti sit maksaa lippu pankkikortilla, eikä mulla edelleenkää oo saldoo bussikortilla.

Mutta joo. Onneks en joutunut todistaa kuolemaa. Ja must tuntuu hyvältä, et uskalsin heti mennä kattoo mitä kävi. Oon aina pelänny tällaisia tilanteita ja miettiny miten mä ite toimisin. Et uskaltaisinko mennä auttamaan. Onneks uskalsin.

Ylös Pohja