Opiskelu saako powerpoint esitykseen ottaa mitä vaan kuvia

Opiskelu ja itseopiskelu

fundeeraaja

Asiantuntija
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
449
Reaktioarvo
464
vai vaan itse otettuja tai creative common-kuvia
vai saako ottaa mitä vaan kuvia jos laittaa lähteisiin sen, mistä se on otettu, ja pitääkö siihen allekin pistää joku "tämä on MTV:n sivuilta" juttu
 

fundeeraaja

Asiantuntija
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
449
Reaktioarvo
464
kun se teosto sano että saa kopioida verkossa vapaasti saatavilla olevia (eli maksutta ja ilman mitään lisenssiä tai kirjautumista saatavilla olevia) kuvia. Mut en mä oikeen ymmärtäny
 

fundeeraaja

Asiantuntija
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
449
Reaktioarvo
464
en viittis tyriä nyt kun ollaan puhuttu tekijänoikeusjutuista tunneilla
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Mä oon ysillä ja ainaki meidän äikänope toivoo, et käytettäis vaan semmosii kuvii, joita saa vapaasti käyttää. Eli esim. ite ottamii, googlen niitä vapaasti käytettäviä ja Pixabayn kuvia saa käyttää. Mut en kyl tiiä miten teillä menee.
 

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
739
Ei saa käyttää. Siitä oli muistaakseni tullu joskus ihan rikostutkinta ku joku käytti jossain perus koulutehtävässä jonku toisen kuvia ilman lupaa (siis googlen kuvahausta tms.).
Googlen creative commons kuvien lisäksi kannattaa tsekata ainakin Pixabay ja Pexels, niissä on monipuolisempi valikoima ja kuvan koon voit valita ite niin laatu on parempaa. (ainaki Pixabayssa isoin kuvakoko vaatii kirjautumisen, mutta pienemmät ei)
Tietysti joissakin creative commons kuvissakin on vaatimuksia siitä, mihin tarkotuksiin sitä saa käyttää ja pitääkö antaa creditit kuvaajalle/omistajalle esim. kuvatekstissä
 
Viimeksi muokattu:

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Ite vaan otan mitä netistä löydän, mutta omat powerpointit menee vaan opelle ja ehkä luokalle eikä see enempää jakoon. En sitten tiedä mikä mahtaa olla lainsäädäntö asian suhteen D:
 
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
307
Reaktioarvo
566
En vastaa kysymykseen nyt varmaan sillä tavalla, jolla haluaisit, mutta pp-esitykseen saa laittaa mitä kuvia vain. Se missä sitä esitystä esittelee, voi vaikuttaa siihen mitä kuvia siihen kannattaa laittaa.
 
Ylös Pohja