Keho Säikähin pahasti illalla kun sain kauheen huimauskohtauksen

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Reaktioarvo
6,762
Siis ihan normaalisti söin iltapalaa ja sit rupesi huimaamaan ja heikottamaan ja tuli kauhee hikoiluaalto. Ei varsinaisesti pyörryttänyt/tuntunu siltä et pyörtysin mut sellane inhottava olo oli. Aattelin et ehkä mulla on verensokerit alhaalla nii söin äkkii suklaata ja join Coca-Colaa ja menin sit makuulle.

Se huimaaminen helpotti mut mulle tuli silti tosi huono olo joka kerta ku nousin ylös ja laitoin äitille viestiä ahdistuneena et mikä kohtaus mulla oikein on (laitan sille aina viestii ku se aina tietää mitä tehä 🥹❤️) ja päivitin sille koko ajan et miten mun olo muuttu (esim. pääkivun laatu vaihteli tosi paljon).

Päästiin lopulta siihen tulokseen et mun verenpaine oli käynyt alhaisena jostain syystä. Veikkaan et varmaan johtuu jostain suolan puutteesta ku äiti neuvo syömään jotain suolakeksejä sun muuta nii sen jälkeen alko helpottamaan olo.

Myrskyvaroitus

Reaktioarvo
6,762
Ja juuh ahistihan se kyllä aika paljon ja aloin itkemään myös kesken kaiken ja se myös osittain sekotti mun tuntemuksia et en osannut sanoa et mitkä tavallaan liitty ahistusoireisiin ja mitkä oli jotaki muuta. Mut joo, tiedänpä olla nyt tarkka siitä et syön hyvin. Oon koittanut tehä muutosta mun ruokavalioon et söisin terveellisemmin nii koitan sit kiinnittää huomiota tähänkin.

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Reaktioarvo
814
Hmm kuulostaa ehkä verenpaineen laskun aiheuttamalta huimaukselta. Teitkö jonkin yllättävän liikkeen, esimerkiksi nousit ylös tai kumarruit tai jotain sellaista?

Mä oon kerran pyörtynyt matalan verenpaineen takia (syynä syömishäiriö). Nousin sängystä aamulla, tuli valtava huimausaalto, kaaduin enkä muista muuta kuin sen, että käsillä yritin ottaa vastaan siinä onnistumatta ja sisarusten legopalikat sattuivat ihoa vasten (ne lojuivat lattialla). :D

Kun ferritiini oli mulla 8, niin kärsin huimauksesta koko ajan - silloinkin, kun kääntelin päätäni. Voihan tuollainen johtua monista eri asioista, mutta äiteihin kannattaa luottaa. 🥹

Myrskyvaroitus

Reaktioarvo
6,762
Hmm kuulostaa ehkä verenpaineen laskun aiheuttamalta huimaukselta. Teitkö jonkin yllättävän liikkeen, esimerkiksi nousit ylös tai kumarruit tai jotain sellaista?

Mä oon kerran pyörtynyt matalan verenpaineen takia (syynä syömishäiriö). Nousin sängystä aamulla, tuli valtava huimausaalto, kaaduin enkä muista muuta kuin sen, että käsillä yritin ottaa vastaan siinä onnistumatta ja sisarusten legopalikat sattuivat ihoa vasten (ne lojuivat lattialla). :D

Kun ferritiini oli mulla 8, niin kärsin huimauksesta koko ajan - silloinkin, kun kääntelin päätäni. Voihan tuollainen johtua monista eri asioista, mutta äiteihin kannattaa luottaa. 🥹
En tehnyt mitään yllättävää liikettä, ihan vaan normaalisti istuskelin syömässä iltapalaa. Sen takia se tuntu niin oudolta et tuli yhtäkkiä nii kamala olo :'D

Tiiän et mullaki on ferritiini aika matala mut ei oo onneks ihan noin matala ja vasta alotinki taas vähäksi aikaa rautalisän syömisen kun oon huomannu et oon ollu viime aikoina taas väsyny.

Mut uskon et liittyy justiinsa tähän mun ruokavalion muutokseen et saatoin tehä sen liian äkkinäisesti.

asiavirhe

kelohonka
Reaktioarvo
110
Mulla tosi usein vastaavaa, silmissä sumenee, kaikki raajat puutuu ja saatan kaatuakin maahan. Yleensä huomaan sen riittävän ajoissa ja tajuan ihan itse laittaa makuulle. Mulla siis luonnostaan tosi matalat verenpaineet ja myös epäilty jossain vaiheessa että voisiko olla jotain dysautonomiaa, mutta oireet ei oo niin rajuja ja jatkuvia että sitä olisi kukaan viitsinyt alkaa sen enempää tutkia.

Toki siis verenpaineen heittelyt ja niihin liittyvät huimaukset aiheutuu yleensä istumasta tai makaamasta seisomaan nousemisesta tai fyysisestä ponnistelusta. Jos et noussut seisomaan vaan istuit koko ajan, ei välttämättä ole kyse verenpaineesta. Se harvemmin terveellä ihmisellä paikallaan ollessa vain yhtäkkiä romahtaa. Jos on verensokerit ollut alhaalla niin se saattaa selittää. Mutta jos ei ala toistumaan niin tuskin tarvitsee kovin huolissaankaan olla.

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Reaktioarvo
814
En tehnyt mitään yllättävää liikettä, ihan vaan normaalisti istuskelin syömässä iltapalaa. Sen takia se tuntu niin oudolta et tuli yhtäkkiä nii kamala olo :'D

Tiiän et mullaki on ferritiini aika matala mut ei oo onneks ihan noin matala ja vasta alotinki taas vähäksi aikaa rautalisän syömisen kun oon huomannu et oon ollu viime aikoina taas väsyny.

Mut uskon et liittyy justiinsa tähän mun ruokavalion muutokseen et saatoin tehä sen liian äkkinäisesti.
No joo, outoa kyllä! Mäkin olisin varmaan säikähtänyt. Toivottavasti ei ilmaannu sulle tuollaista enää uudelleen! D: <3

aviva

Asiantuntija
Reaktioarvo
1,012
Mä olen joitain kertoja pyörtynyt matalan verenpaineen takia ja viimeisin kerta taisi olla sellainen että istuin vessanpöntön kannen päällä ja pesin hampaita, ajattelin ettei tarvi mennä lattialle koska olen jo istualtani ja hetken päästä heräsin hikisenä lattialta.

Ylös Pohja