Opiskelu Tarkoittaako tää sitä että olen vain tyhmä ja surullinen tapaus ja tuun vielä syrjäytymään ikuisesti?? Oon oikeasti huolissani…

Opiskelu ja itseopiskelu

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Niin musta ainakin tuntuu ja olenkin ihan varma siitä että olen tyhmä. Kun kaikki tilanteessa olevat työkaverit ovat nauraneet (niin sisäisesti kuin ja näyttäneet ihan ulospäin) mulle kuin tyhmälle, kun en ole osannut laskea jotain. Ja näitä tilanteita on kaksi ja molemmissa on naurettu. Enkä ymmärrä oikein sitä kun jotkut ihmiset pitävät tuolle nauramista oikein hyväksyttävänä, koska ”kukaan ei saisi olla jälkeenjäänyt ja ihmisarvo perustuu siihen että on todella sivistynyt. Sellaisten kiusaaminen on todella oikeutettua, jotka eivät ole sivistyneitä.” Vaikka ymmärrän että noita taitoja tarvitaan joissakin töissä mut kohtelun silti pitäisi olla asiallista eikä ilkeää.

Joskus on joutunut pitkään miettimään mitä tarkoittaa puolet jostain luvusta ja on ollut vaikea muistaa sitä mitä laskutoimituksia tarvitaan ja töissä se on ollut vaikeaa ja kauheaa etenkin stressin alaisena. Ja rahalaskutkin ovat olleet vaikeita ja alussa oli myös vaikeaa muistaa sitä, että miten ne lasketaan. En tajua mikä mua vaivaa ja miksi en vain osaa…

Olen tuskissani asiasta, koska sivistymättömyyttä halveksutaan yhteiskunnassa niin paljon. Tuntuu ihan hirveeltä ajatella, että tässä maailmassa ajatellaan niin että pitäis olla tosi sivistynyt ja tuntuu että sellaisia on jotenkin erityinen lupa kiusata, jotka tietävät joitakin asioita tavallista vähemmän.

Opiskelu koska matematiikka aiheena. Enkä laittanut alueelle työ koska laaja aihe. Ääh tuun varmaan joskus poistamaan tämän keskustelun koska tää on niin henkilökohtainen ongelma mulle että mä jopa häpeän sitä. Ja tiedän etten ole kirjoittanut tätä kieliopillisesti oikein :DD
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Niin musta ainakin tuntuu ja olenkin ihan varma siitä että olen tyhmä. Kun kaikki tilanteessa olevat työkaverit ovat nauraneet (niin sisäisesti kuin ja näyttäneet ihan ulospäin) mulle kuin tyhmälle, kun en ole osannut laskea jotain. Ja näitä tilanteita on kaksi ja molemmissa on naurettu. Enkä ymmärrä oikein sitä kun jotkut ihmiset pitävät tuolle nauramista oikein hyväksyttävänä, koska ”kukaan ei saisi olla jälkeenjäänyt ja ihmisarvo perustuu siihen että on todella sivistynyt. Sellaisten kiusaaminen on todella oikeutettua, jotka eivät ole sivistyneitä.” Vaikka ymmärrän että noita taitoja tarvitaan joissakin töissä mut kohtelun silti pitäisi olla asiallista eikä ilkeää.

Joskus on joutunut pitkään miettimään mitä tarkoittaa puolet jostain luvusta ja on ollut vaikea muistaa sitä mitä laskutoimituksia tarvitaan ja töissä se on ollut vaikeaa ja kauheaa etenkin stressin alaisena. Ja rahalaskutkin ovat olleet vaikeita ja alussa oli myös vaikeaa muistaa sitä, että miten ne lasketaan. En tajua mikä mua vaivaa ja miksi en vain osaa…

Olen tuskissani asiasta, koska sivistymättömyyttä halveksutaan yhteiskunnassa niin paljon. Tuntuu ihan hirveeltä ajatella, että tässä maailmassa ajatellaan niin että pitäis olla tosi sivistynyt ja tuntuu että sellaisia on jotenkin erityinen lupa kiusata, jotka tietävät joitakin asioita tavallista vähemmän.

Opiskelu koska matematiikka aiheena. Enkä laittanut alueelle työ koska laaja aihe. Ääh tuun varmaan joskus poistamaan tämän keskustelun koska tää on niin henkilökohtainen ongelma mulle että mä jopa häpeän sitä. Ja tiedän etten ole kirjoittanut tätä kieliopillisesti oikein :DD
Lasken itse kyllä melkein kaikki laskut laskimella. Päähäni en enää luota. Perus matematiikka tai muistaminen ei oo ongelma, mutta se on toi päässä laskeminen.

Kassatyö aiheutti mulle vaikeuksia kun joka päivä kassasta puuttui euroja tai senttejä. En tosiaan ollut hyvä laskemaan kolikoita ja seteleitä nopeasti ja täsmällisesti. Mä olin aina yllättynyt kun mun kassassa oli täysin oikea määrä rahaa...

Sormilla voi laskea yllättävän vaikeitakin laskutoimituksia nopeasti. Harmi etten tienny tästä koulussa. Olis voinu helpottaa elämää paljon. Mutta vapaa-ajalla voi opetella jos jaksaa.

 

rätvänä

Asiantuntija
Liittynyt
10.2.2021
Viestejä
222
Reaktioarvo
317
Ei tarkoita, et ole! Sen sijaan oot taiteellisesti lahjakas, ystävällinen, ajattelevainen ja sulla on hyvä visuaalinen silmä. Näin siis ainakin sen perusteella, mitä oot täällä tehnyt.

Itsellä on päässälaskun kanssa sama ongelma. (Yleis)sivistyskin vaihtelee villisti. Mun sanavarastoni on laajahko (kai) ja jostakin spesifistä asiasta saatan tietää paljonkin, mut noin yleisesti löytyy tosi isoja aukkoja (ihan hyvin voisin olla tietämättä vaikka sitä, kuka on Paavo Nurmi tmv). Tuokin on tuttua, että ajatus jäätyy ihan täysin jännittävissä ja/tai sosiaalisissa tilanteissa. Hyvä kun muistan nimeni silloin, turha kuvitella että pystyisin tekemään jotain missä oikeasti vaaditaan päättelykykyä.

Omalla kohdalla toi tosin on aika voimakasta, en oo työelämässäkään tällä hetkellä, tai varmaan tulevaisuudessakaan ihan äkkiä. Ja vaikka opiskelenkin nyt kuntoutusrahalla korkeakoulussa, niin en osaa ihan varmasti sanoa että saanko kiskottua tutkintoa loppuun asti. Tuo nyt ei kuitenkaan johdu yksistään näistä ongelmista, oikeastaan mt-puolen asiat ovat rajoittaneet toimintakykyä paljon enemmän. (Ja jos tässä käy lopulta siten että syrjäytyy ikuisesti jne., niin eihän sekään ihmisarvoa poista. Ei elämän merkityksellisyys oo tuottavuuteen sidoksissa, vaikka työkyky olisikin noin niin kuin muuten ihan kiva omistaa.)

Mutta siis joo, sinänsä mustakin on outoa miten älykkyyden (oletettua) puutetta on jotenkin ok arvostella. Kyllä sillä saadaan ihan yhtä paljon ellei enemmänkin vahinkoa aikaan kuin vaikka ulkonäön pilkkaamisella, mikä taas on melkein kategorisesti tuomittua (ainakin aikuisten ihmisten keskinäisissä yhteisöissä, tai ehkä oon vaan naiivi).

Niin ja onhan älykkyyden määritelmä yleisestikin niin laaja, ettei kenestäkään voi tehdä päätelmiä jonkin töissä suoriutumisen tai päässälaskun perusteella. Terveydenhuollossa useimmiten käytetty WAIS IV ei keskity mihinkään yksittäiseen osa-alueeseen, siinäkin on useempi indeksi alaluokkineen. Toki ne korreloivat aika usein toistensa kanssa, mut ei epätasainen kykyprofiilikaan ole mitenkään älyttömän harvinainen. Visuaalinen päättelykyky voi olla hyvä, vaikka työmuisti olisi huono ja niin päin pois.

Muutenkin ainakin henk. koht. pidän arvossa ihan muita piirteitä kuin "raakaa" älykkyyttä(/no joo, vähintään kaikkein kliseisintä versiota siitä). Toki monet keskimäärin positiiviset ominaisuudet - mm. taiteellisuus, kiinnostus ihmisyyttä kohtaan, kyky itsereflektioon, mustavalkoisen ajattelun puute jne. - kytkeytyvät kognitiiviseen kapasiteettiin ainakin osittain, mut esimerkiksi ystävällisyys ja lempeys ovat tajuttoman arvokkaita asioita.

//ei ollut tarkotus kirjoittaa tällaista romaania hups, mut siinä on
 

rätvänä

Asiantuntija
Liittynyt
10.2.2021
Viestejä
222
Reaktioarvo
317
Ai niin ja siitäkin piti sanoa et jos nuo nyt kuitenkin haittaavat elämää eikä tää "oot arvokas hei" -lässytys käytännössä auta (vaikka siis onkin totta), niin onko sulla tutkittu nepsyongelmia ja/tai hahmotushäiriötä? Jos ei niin oikeasti suosittelen että alat selvittämään asiaa, kun tukea kuitenkin on saatavilla ja parhaimmillaan se vois paljonkin helpottaa tilannetta. Kuten sanottua niin samaistun suhun jonkin verran, ja itsellä moni näistä sun viimeaikaisissa aloituksissasi kuvatuista käytösmalleista (stalkkasin vähän profiilia sori) katsottiin oireiksi.
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
712
Reaktioarvo
820
Ihmiset usein peilaa suhtautumisensa siltä tilanteen henkilöltä muttei sitten aina muista että kaikki ei suhtaudukaan samalla lailla. Laskemisen kanssa tuskailevia on paljon ja mun mielestä hyvin mahdollinen selitys tollekki tilanteelle voi olla se että noilla ihmisillä on aiemminki ollu työkaveri tms jolla on ollu vaikeuksia laskemisen kans, tää henkilö on sit itse tehny asiasta vitsin ja siten "opettanu" nää muut suhtautumaan asiaan nauramalla ja ne ei sit ookkaan älynny ettet tykkää samasta reaktiosta. Mä itse ainakin vedän kaikki itelle hankalat aiheet samantien vitsiksi ja se sit helposti tarttuu ympäröiviin ihmisiin, siitä saattaa helposti muodostua käsitys että kaikki ihmiset ois samanlaisia ja haluaa että näille jutuille nauretaan.

Mikään yksittäinen taito ei liity älyyn tai sivistyksen tasoon mitenkään, kukaan ei voi osata kaikkea. Mä oon aina ymmärtäny helposti kaikki matematiikan kaavat ja yhtälöt mutten silti osaa päässälaskua ollenkaan. Mun korkeakoulun käyny kumppani ei osaa laskea yhtään mitään.

Ja niinku ylempänä sanottiin kannattaa miettiä esim dyskalkulian mahdollisuutta jos oikein paljon itseä häiritsee.
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Ei tarkoita, et ole! Sen sijaan oot taiteellisesti lahjakas, ystävällinen, ajattelevainen ja sulla on hyvä visuaalinen silmä. Näin siis ainakin sen perusteella, mitä oot täällä tehnyt.

Itsellä on päässälaskun kanssa sama ongelma. (Yleis)sivistyskin vaihtelee villisti. Mun sanavarastoni on laajahko (kai) ja jostakin spesifistä asiasta saatan tietää paljonkin, mut noin yleisesti löytyy tosi isoja aukkoja (ihan hyvin voisin olla tietämättä vaikka sitä, kuka on Paavo Nurmi tmv). Tuokin on tuttua, että ajatus jäätyy ihan täysin jännittävissä ja/tai sosiaalisissa tilanteissa. Hyvä kun muistan nimeni silloin, turha kuvitella että pystyisin tekemään jotain missä oikeasti vaaditaan päättelykykyä.

Omalla kohdalla toi tosin on aika voimakasta, en oo työelämässäkään tällä hetkellä, tai varmaan tulevaisuudessakaan ihan äkkiä. Ja vaikka opiskelenkin nyt kuntoutusrahalla korkeakoulussa, niin en osaa ihan varmasti sanoa että saanko kiskottua tutkintoa loppuun asti. Tuo nyt ei kuitenkaan johdu yksistään näistä ongelmista, oikeastaan mt-puolen asiat ovat rajoittaneet toimintakykyä paljon enemmän. (Ja jos tässä käy lopulta siten että syrjäytyy ikuisesti jne., niin eihän sekään ihmisarvoa poista. Ei elämän merkityksellisyys oo tuottavuuteen sidoksissa, vaikka työkyky olisikin noin niin kuin muuten ihan kiva omistaa.)

Mutta siis joo, sinänsä mustakin on outoa miten älykkyyden (oletettua) puutetta on jotenkin ok arvostella. Kyllä sillä saadaan ihan yhtä paljon ellei enemmänkin vahinkoa aikaan kuin vaikka ulkonäön pilkkaamisella, mikä taas on melkein kategorisesti tuomittua (ainakin aikuisten ihmisten keskinäisissä yhteisöissä, tai ehkä oon vaan naiivi).

Niin ja onhan älykkyyden määritelmä yleisestikin niin laaja, ettei kenestäkään voi tehdä päätelmiä jonkin töissä suoriutumisen tai päässälaskun perusteella. Terveydenhuollossa useimmiten käytetty WAIS IV ei keskity mihinkään yksittäiseen osa-alueeseen, siinäkin on useempi indeksi alaluokkineen. Toki ne korreloivat aika usein toistensa kanssa, mut ei epätasainen kykyprofiilikaan ole mitenkään älyttömän harvinainen. Visuaalinen päättelykyky voi olla hyvä, vaikka työmuisti olisi huono ja niin päin pois.

Muutenkin ainakin henk. koht. pidän arvossa ihan muita piirteitä kuin "raakaa" älykkyyttä(/no joo, vähintään kaikkein kliseisintä versiota siitä). Toki monet keskimäärin positiiviset ominaisuudet - mm. taiteellisuus, kiinnostus ihmisyyttä kohtaan, kyky itsereflektioon, mustavalkoisen ajattelun puute jne. - kytkeytyvät kognitiiviseen kapasiteettiin ainakin osittain, mut esimerkiksi ystävällisyys ja lempeys ovat tajuttoman arvokkaita asioita.

//ei ollut tarkotus kirjoittaa tällaista romaania hups, mut siinä on
Ai niin ja siitäkin piti sanoa et jos nuo nyt kuitenkin haittaavat elämää eikä tää "oot arvokas hei" -lässytys käytännössä auta (vaikka siis onkin totta), niin onko sulla tutkittu nepsyongelmia ja/tai hahmotushäiriötä? Jos ei niin oikeasti suosittelen että alat selvittämään asiaa, kun tukea kuitenkin on saatavilla ja parhaimmillaan se vois paljonkin helpottaa tilannetta. Kuten sanottua niin samaistun suhun jonkin verran, ja itsellä moni näistä sun viimeaikaisissa aloituksissasi kuvatuista käytösmalleista (stalkkasin vähän profiilia sori) katsottiin oireiksi.
Juu ei haittaa romaani, oli tosi mielenkiintoista lukee ja jotenkin mahtavaa kuulla muidenkin kokemuksia ja tilanteita.
Ja joo on mulla lapsuudessa jo todettu hahmotushäiriö ja oon täälläkin joskus puhunut siitä. Pelkään että muut täällä ajattelee must ”mitä tuo koko ajan jankkaa samaa” mut siinäpähän ajattelevat.Ei oo mun ongelma. Ja kaikki riippuu tilanteista ja en tiedä voinko laittaa kaikkee hahmotushäiriön piikkii pelkästään niin koen monesti tarvetta avautua ko oon niin hämmentynyt. Epäilen myöskin että mulla ois just tuo dyskalkulia mut aikuisilla siitä puhutaan aika vähän. Ja jotain muuta kuten add ja/tai autisminkirjon häiriötä.
Ymmärrän tosi paljon myös niitä joilla on lukivaikeuksia sekä muita ongelmia koska tiedän mitä ne käy läpi kun tiedän miltä just matemaattisten ongelmien kanssa painiminen tuntuu.
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Ja hmmmm ei tää sillee jokapäiväistä elämää häiritse kun ymmärrän sen mikä mua tavallaan vaivaa. Vaikka joka päivä joutuu laskemaan ja siinä tarvii vähän miettiä. Päässälaskut saattaa mennä arvaamalla oikein jos tilanteet on otollisia.
 

tuhatsanaa

astronautti
Liittynyt
20.6.2022
Viestejä
132
Reaktioarvo
115
Mun päässälaskutaito on sitä luokkaa, että välillä osaan sanoa suoraan mitä on 678*459 mutta välillä pohdin pitkäänkin mitä tekee 6+2:biggrin:. Ei kai sille sitten voi mitään. Yleisesti oletetaan että olisin oikeasti tosi hyvä matikassa (ja kun puhun yleisesti niin tarkoitan kaikkia tuttuja) varsinkin kun tykkään siitä ja teen lisätehtäviä perustehtävien sijaan yms yms yms. Sitten jos tulee juurikin sellainen tilanne, että joku kysyy ohimennen matikantunnilla vaikka apua että "hei tuhatsanaa paljonko on 5*9" niin sanon suoraan etten jaksa laskea ja nauran. Ja sitten jos oikeasti pitäisi laskea vaikkapa kaupassa ostosten hinta niin otan ihan rehellisesti laskimen esille ja näpyttelen sinne 2+1. SILTI saan usein kuulla olevani fiksu vaikka yleissivistys on olematon. Johtuu siitä että mun kiinnostuksen kohteet sattuu olemaan sen verran harvinaisia ja tiedän niistä paljon.

Jos sulla siis on toi tunne että "sivistymättömiä halveksutaan" niin itse ainakin (puhtaasti sivistymättömänä) suosittelen puhumaan kiinnostuksen kohteista laajasti niin et ole enää kauaa sivistymättömän oloinen

Hankala selittää mutta toivottavasti tästä ymmärtää vähän
 

rätvänä

Asiantuntija
Liittynyt
10.2.2021
Viestejä
222
Reaktioarvo
317
Juu ei haittaa romaani, oli tosi mielenkiintoista lukee ja jotenkin mahtavaa kuulla muidenkin kokemuksia ja tilanteita.
Ja joo on mulla lapsuudessa jo todettu hahmotushäiriö ja oon täälläkin joskus puhunut siitä. Pelkään että muut täällä ajattelee must ”mitä tuo koko ajan jankkaa samaa” mut siinäpähän ajattelevat.Ei oo mun ongelma. Ja kaikki riippuu tilanteista ja en tiedä voinko laittaa kaikkee hahmotushäiriön piikkii pelkästään niin koen monesti tarvetta avautua ko oon niin hämmentynyt. Epäilen myöskin että mulla ois just tuo dyskalkulia mut aikuisilla siitä puhutaan aika vähän. Ja jotain muuta kuten add ja/tai autisminkirjon häiriötä.
Ymmärrän tosi paljon myös niitä joilla on lukivaikeuksia sekä muita ongelmia koska tiedän mitä ne käy läpi kun tiedän miltä just matemaattisten ongelmien kanssa painiminen tuntuu.
Joo, hahmotushäiriöstä ja dyskalkuliasta kyllä puhutaan harmillisen vähän (erityisesti tosiaan siitä matikan oppimisen erityisvaikeudesta aikuisilla, mikä on hassua, kun aika harvoinhan noi ongelmat iän myötä vaan maagisesti katoavat). Mulla ei oo ollut koulumatikassa sinänsä erityisiä ongelmia, "arkilaskemisen" kanssa vaan, mutta varmasti toi on/on ollut turhauttavaa.

En tiedä millaista apua oot saanut hahmotushäiriöön vai ootko mitään, mut jos kerran epäilet että sen lisäksi taustalla vois olla nepsypiirteitäkin, niin kyllähän ne tutkimukset saattaisivat olla ihan kannattavia. Ad(h)d ja autismikirjo kuitenkin ovat vähän paremmin "tuettuja" ja ymmärrettyjä, halutessaan saa mm. lääkityksen (no, ainoastaan ensimmäiseen, mutta kuitenkin), yksilöityä kuntoutusta ja muuta vastaavaa.

Vaikka sitä kuntoutusta ei tarvitsisikaan, niin on ihan kiva että tuota osataan noin muuten vähän huomioida jos tulee tarvetta. Lisäksi diagnoosi on ainakin itsellä auttanut sen konkreettiseen tajuamiseen, että oireille ja vaikeuksille on joku "syy" jonka kautta asiaa voi lähteä purkamaan, eikä tarvitse stressata olevansa ainoastaan laiska/tyhmä/jne. tai miettiä miksi asia x ei taaskaan onnistu "normaalisti". Mut toki netistä löytyy noiden kaikkien kanssa räpiköimiseen infoa/vertaistukea/vinkkejä ym. silloinkin kun sitä virallista diagnoosia ei ole, eikä mulla ole tarkoituksena patistella tutkimaan asiaa jos se ei just nyt tunnu kauhean oleelliselta.

Eikä ole kyllä käynyt mielessä että jankkaisit vaan samaa (sitä paitsi vaikka tekisitkin noin, niin eipä se tosiaan mitään haittaisi)! Aika inhimillistähän toi on/ois muutenkin, että tulee puhuttua asiasta joka suhteellisen usein nousee irl-elämässä ajankohtaiseksi.
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
No mutta matematiikka älykkyyden mittarina ei oo ihan reilu eikä edes älykäs D: oon ite esim. kirjottanut laudatureita ja vaikka mun matemaattinen osaaminen on surkeeta niin on silti hyvä teoreettisissa jutuissa, ja hahmotushäiriö siis todettu ja se tekee ton tyyppisistä tehtävistä oikeasti mahdottomia ratkaista. Sun työkaverit tässä on idiootteja. Ehkä se tolla alalla korostuu enemmän, mutta ihminen, joka ei tajua sitä mistä älykkyys koostuu, on mun silmissä aika tyhmä. Ja vieläpä jos oot päässyt tonne töihin niin miksipä se pomo ois palkannut tyhmän sinne, ei mistään syystä. Et sä oo tyhmä, sun työkaverit on vaan työpaikkakiusaajia ja mun mielestä on jo aikamoinen loogisen älykkyyden merkki ylipäänsä päästä tonne asti
 
Ylös Pohja