Opiskelu Unelmaopettaja tai -koulu

Opiskelu ja itseopiskelu
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
307
Reaktioarvo
566
Millainen on sun mielestä "täydellinen" opettaja? Mitä toivoisit/olisit toivonut omilta opettajiltasi? Tai miten koulun tulisi toimia, että se ois hyvä?

Totta kai on hyvä asia, että on monenlaisia opettajia. Voit siis vastata siltä pohjalta, mikä itsellesi on sopivinta tai mikä yleisemmällä tasolla olisi hieno juttu.
 
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
307
Reaktioarvo
566
Olisin toivonut opettajilta:
-tasapuolisuutta (ei suosikkeja eikä inhokkeja jne)
-ystävällisyyttä (peruskäytöstavat ovat jo paljon)
-jämäkkyyttä (se mitä sanotaan, pidetään myös, ei anneta vaikka viittä viimeistä varoitusta tms)
-näkemistä (ihan oikeasti, mua on lyöty tunnilla lukuisia kertoja ilman, että opettaja on osoittanut huomanneensakana tilannetta. Tarkoitan näkemisellä kiusaamiseen puuttumisen lisäksi myös kuuntelevaa otetta.)

Tuossa varmaan ne tärkeimmät. Opetustaidot ovat ainakin perskoulussa toisarvoisia sosiaaliseen kyvykkyyteen verrattuna.
Jep, nämä on kyllä omastakin mielestäni tärkeitä!
 

ujobiseksuaali

turhautunut matemaatikko ja true bisexual
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
258
Reaktioarvo
213
haluun ite olla se ns unelmaopettaja sit ku valmistun opettajaks. sellane jonka tunneil oikeesti jaksaa olla ja joka on tasa-arvone kaikkii kohtaan. sellane kiva opettaja joka osaa hommansa ja jolle on helppo tulla sanomaan jos ei ymmärrä tai tarvii vaikka lisäaikaa jonku tehtävän palauttamisee. semmone turvalline ja ystävälline ope ois tavote. ja totta kai sellane joka oikeesti osaa opettaa.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Tosi hyviä pointteja monet sanonut. Mä lisäsin sellasen luovan ja monipuolisen opetuksen. Meillä oli historian mailla joka aina vällkällä ennen tuntia piirsi upeita kuvia tauluun kuvittamaan opetusta ja niistä jäi aina enemmän mieleen. En ole koskaan itse oppinut lukemalla koska mulla on lukihäiriö ja siksi arvostan kun opettajat kokeilee ja kannustaa eri tyylejä
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
No, ite ainaki tykkään semmosista puheliaista opettajista, jotka on ilosii, puhuu selkeällä ja kiinnostavalla äänellä ja kertoo juttuja, koska semmosia opeja on kiva kuunnella. Meillä oli semmonen yhteiskuntaopin ope ja opin tosi hyvin niitä asioita, mutta sitten se siirty opettamaan etäoppilaita ja meille tuli uus, ei yhtä kiva, ope. :( Enkä enää osaa yhtä hyvin, kuin sillon... Ja sit on muitakin tärkeitä juttuja, joista muut onkin jo kertoneet.
 
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
307
Reaktioarvo
566
Ehkä mun tosiaan itsekin pitäisi vastata omaan kysymykseeni.

Henkilökohtaisesti pidän opettajista, jotka lähestyy aiheita uteliaisuudella eikä teeskentele tietävänsä kaikkea. Parasta koulussa ois mun mielestä se, että otetaan asioista yhdessä selvää. Siinä oppii kriittisemmäksi tiedonhakijaksi kuin jos vain kaadetaan tuntitolkulla tietoa päähän, jota ei ole tarkoituskaan kommentoida tai kyseenalaistaa.

Tykkään keskusteluista ja siksi mun mieleen on opettajat, jotka ei "johda" luokkaa vaan kertoo asioista ja tekee oppimistilanteista ikäänkuin tasavertaisen keskustelun, jossa ryhmä itse ohjaa itseään.

Palautteenanto ja -saaminen on missä tahansa positiossa tärkeää. Toivoisin siihen jatkuvuutta ja välittömyyttä. Oppilaille annetaan nykykouluissa jatkuvasti palautetta, mutta se on numeraalista ja toivoisin, että siitä passiivisuudesta siirryttäisiin jonnekin toisaalle. En oikein pidä niistä systeemeistä, joilla olen joutunut koulussa antamaan palautetta. Tekisin sen paljon mieluummin niissä hetkissä, kun se palautetta koskeva asia tapahtuu. Tämä liittyy vahvasti keskustelevaan ryhmään. Olisi helpompaa, jos opettaja pyytäisi palautetta omasta toiminnastaan ja loisi ilmapiirin sellaiseksi, että palautetta voi antaa lähes koska tahansa, niinhän me (toivottavasti) teemme muillakin elämän alueilla.

Tärkeää olisi ehkä ottaa selvää myös, mitkä asiat oppilaita kiinnostaa ja mihin he haluavat paneutua. Sillä tavoin opiskelusta ja opiskeluympäristöstä on aidosti hyötyä myös oppilaille. Opettaja voi myös tukea oppilaita omien kiinnostuksenkohteiden löytämisessä, mikä ois loistavaa musta.

Koulussa opiskelu tapahtuu yleensä yksinään ja ryhmässä. Siispä on tärkeää, että oppilaat saa taitoja opiskella, ottaa selvää ja ajatella itsenäisesti. Ryhmän taas ois hyvä kehittää taitoja toimia yhdessä, muodostaa verkosto, jonka tärkeä osa jokainen on ja jossa tiedetään keneltä voi oppia mitäkin, ja osallistua toimintaan vastavuoroisesti. Ajattelen, että koulu parhaimmillaan perustuu siihen yksinkertaiseen ihmisten väliseen vastavuoroisuuteen, jossa vaihdetaan tietoja, taitoja, iloja, suruja ja elämän hetkiä puolelta toiselle.

Taatusti nyt unohdin jotain mitä olen joskus ajatellut, mutta joo... Vähän lähti lentoon tämä kirjottaminen nyt.
 

jokuvaan

taivaanrannanmaalari
Liittynyt
4.4.2021
Viestejä
956
Reaktioarvo
993
5 ja 6 lk opettajalta:
- edes pientä vakavamielisyyttä, kaikesta ei tarvitse tehdä vitsiä... vaikka hänellä hauskat jutut olikin, niin miltei kaikki tunnit menivät hänen omiin stand up showhin luokan edessä.
- pientä itsetutkiskelukykyä; onko oikein kannustaa oppilaita nuolemaan lattioita, käyttämään vikat leirikoulurahat pitsoihin ja hampurilaisiin tai leikkimään törmäilyautoja pulpeteilla hirveän ryminän kera (onneksi en itse näistä mihinkään sortunut vaan tyydyin sivustaseuraajan rooliin :D).
- vähemmän projekteja. muistan olleeni vitos- kutosluokilla sairaan stressaantunut, kun meillä oli yhdessä välissä projekteja joka sormelle... viisikin projektia samaan aikaan oli vähän.
- hienotunteisuutta oppilaita kohtaan, esimerkiksi hänellä oli tapana arvostella yksilötyöt näistä sadoista projekteista koko luokan edessä, kuuluisin sanoin "täys katastrofi!". ehkä olisi ollut järkevämpää antaa suullinen arvio kahden kesken, eikä nolata oppilasta.
- vähemmän outoja tv-ohjelmasuosituksia, hän suositteli meille viidennellä mm. temptation island suomea sekä big brotheria... jonka seurauksena kolme neljäsosa luokasta katsoivat juurikin näitä ohjelmia, jotka eivät edes olleet ehkä ihan sen ikäisille tarkoitettu.

oli tässä opettajassa pari hyvääkin juttua, päivän naurut tuli saatua ja luokkahenki parani; joskin vähän oudompaan suuntaan. mutta tällästä settiä.
 

kuljeskelija

Matkalla
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
888
Reaktioarvo
861
Meillä oli puukässän sijainen syksyn ajan. Tämä kyseinen ope oli tosi mukava, ja ymmärsi sen että oli perjantai-iltapäivä ja me riehuttiin. Ja kyllä me töitäkin tehtiin :D

nyt meidän oikee puukässän ope tuli takas :(
 

azgeda

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
727
Reaktioarvo
744
sanoisin, että miun 9-luokan opettaja oli se unelma opettaja D:!

hän oli super empaattinen ja häntä oikeesti kiinnosti meiän asiat (ei karmivalla tavalla, vaan halus esim. parhaansa mukaan auttaa ja kuunnela, jos oli jotain ongelmia ja muutenkin ihan kuulumisia kyseli jne). hän oli rento, mutta kuitenkin sai pidettyy kurin MUTTA ei kuitenkaan ikinä korottanu meille ääntä tai ollu ees vittuuntunu meille! hän oli tosi ymmärtäväinen ja kertakaikkiaan hyvä opettamaan (hänen opetustyyli oli hyvä)! hän myös kerto kaikkee, eikä oppitunnit ollu ikinä pitkästyttäviä!
 
Ylös Pohja