Yksinasuvat korkeakouluopiskelijat auttakaa

jokuvaa

Harjoittelija
Liittynyt
5.10.2021
Viestejä
2
Reaktioarvo
0
Oletteko ottaneet opintolainaa tai saatteko opintotuen ja asumistuen riittämään teidän elämiseen?
Haluaisin muuttaa jo omaan kämppään koska olen 20-vuotias ja opiskelen korkeakoulussa, jonne mulla on matkaa 43km. Matka ei sinäänsä ole paha, koska mulla on oma auto käytössä mutta nyt kun opiskelu on siirtynyt melkein kokonaan lähiopetukseen niin tuntuu että ei jaksaminen riitä siihen että joka päivä pitää herätä normaalia aikaisemmin koska koulumatkaan menee melkein tunti. Lisäksi mulla ei ole koululla lämpöpaikkaa, joten kun talvi tulee niin ongelmana on se että en saa autoa lämmityksee ja auto ei käynnisty.
Myöskin se ärsyttää mua että kun meillä on osa luennoista vielä etänä, nii mun vanhemmat ei osaa yhtään olla hiljaa luentojen aikana vaan aina kun yritän kuunnella opetusta niin mun huoneeseen kuuluu ku joku viheltelee ja laulelee, paiskoo ovia, pesukoneet huutaa tai muuten vaa puhuvat tosi kovaan ääneen.
Oon sanonu mun vanhemmille että haluaisin muuttaa lähelle koulua, mutta koko perhe on sanonu että siinä ei ole mitään järkeä ja että ei kannata ollenkaan, koska niitten mielestä tuet mitä saisin ei riittäisi elämiseen ja niitten mielestä ei ole mitään järkeä ottaa opintolainaa sen takia että pääsisin muuttamaan lähemmäs koulua. Töihin en mielellään menis opintojen aikana koska opiskelu vie multa niin paljon aikaa että en millään selviäis töistä ja opinnoista yhtäaikaa.
Miten saisin ne ymmärtämää että mun on oikeesti pakko päästä muuttaa omilleen jo. Ärsyttää myös olla ainut kaveripiiristä joka asuu eri paikkakunnalla ja vielä vanhempien nurkissa.
 

almanakka

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
455
Reaktioarvo
399
Vuokra määrittää aika paljon, paljonko lopusta opintotuesta jää muijin menoihin. Opiskelija-asunnot ja tietysti solut ovat edullisia.

Yksityisillä vuokranantajilla vuokra pienenee ja neliöt suurenee mitä kauemmas siirrytään keskustasta, ainakin täällä päin se näyttäisi menevän niin. Jos siis kelpuuttaa vähän syrjemmässä sijaitsevan asunnon, vuokrassa voi säästää pitkän pennin.

Asun yksiössä, ja itsellä jää vuokran jälkeen opintotuesta sähköön, veteen puhelimeen, yms. sen verran, että ilman ruokakuluja jäisin plussalle. Säästöjä on onneksi riittävästi, joten ruokaan voi hyvällä omallatunnolla käyttää rahaa, mutta yritän olla järkevä ja välttelen heräteostoksia. Kotona käyn noin kolmen viikon välein, ja liput ennakkoon ostamalla se hoituu edullisesti.

Opintolainaa voisi kyllä harkita, ainakin sijoittamismielessä olisi sitä parempi mitä pikemmin sen tekee. Pitää vielä miettiä. Ja kesätöitä aion totta kai hakea.
 
Viimeksi muokattu:

eipitsaa

Finglish-kerhon member
Liittynyt
18.2.2021
Viestejä
1,138
Reaktioarvo
1,049
Muutin omaan kotiin kun olin 18 ja asuin vain asuntotuella ja opintotuella. Kyllä sillä eli, mutta en suosittele sitä kenellekään. Opintolainalla elää ihan normaalia elämää ja asun kyllä mielummin itsekseni lainalla kuin isän luona.

Kannattaa katsoa onko sun koulun lähellä opiskelija-asuntoja jne...
 

jokuvaa

Harjoittelija
Liittynyt
5.10.2021
Viestejä
2
Reaktioarvo
0
Vuokra määrittää aika paljon, paljonko lopusta opintotuesta jää muijin menoihin. Opiskelija-asunnot ja tietysti solut ovat edullisia.

Yksityisillä vuokranantajilla vuokra pienenee ja neliöt suurenee mitä kauemmas siirrytään keskustasta, ainakin täällä päin se näyttäisi menevän niin. Jos siis kelpuuttaa vähän syrjemmässä sijaitsevan asunnon, vuokrassa voi säästää pitkän pennin.

Asun yksiössä, ja itsellä jää vuokran jälkeen opintotuesta sähköön, veteen puhelimeen, yms. sen verran, että ilman ruokakuluja jäisin plussalle. Säästöjä on onneksi riittävästi, joten ruokaan voi hyvällä omallatunnolla käyttää rahaa, mutta yritän olla järkevä ja välttelen heräteostoksia. Kotona käyn noin kolmen viikon välein, ja liput ennakkoon ostamalla se hoituu edullisesti.

Opintolainaa voisi kyllä harkita, ainakin sijoittamismielessä olisi sitä parempi mitä pikemmin sen tekee. Pitää vielä miettiä. Ja kesätöitä aion totta kai hakea.
Paljonko sulla sitten menee suurinpiirtein kuukaudessa rahaa just sähköön, veteen, ruokaan yms? Oon ettiny asuntoja ja yrittäny laskea miten mun tuet riittäis elämiseen, mut jotenki hankala hahmottaa kuitenki että paljonko sitä rahaa oikeasti sit kuluu eri asioihin. Laskin yhden asunnon mukaan että vuokran ja veden jälkeen mulla jäis noin 100e muihin kuluihin eli sähköön, nettiin, vakuutuksiin, ruokaan yms. ja tuntuu kyllä siltä että ei tuolla summalla semmosia makseta :D
 

almanakka

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
455
Reaktioarvo
399
Paljonko sulla sitten menee suurinpiirtein kuukaudessa rahaa just sähköön, veteen, ruokaan yms? Oon ettiny asuntoja ja yrittäny laskea miten mun tuet riittäis elämiseen, mut jotenki hankala hahmottaa kuitenki että paljonko sitä rahaa oikeasti sit kuluu eri asioihin. Laskin yhden asunnon mukaan että vuokran ja veden jälkeen mulla jäis noin 100e muihin kuluihin eli sähköön, nettiin, vakuutuksiin, ruokaan yms. ja tuntuu kyllä siltä että ei tuolla summalla semmosia makseta :D
Viimeisin puhelinlasku oli 12,90€

Sähkön ja energian hinnaksi tuli elokuulta yhteensä noin 13€, mutta sinä kuukautena asuin ekan viikon vielä kotona, sitten olin pari päivää muuttohommissa ja heti sen jälkeen viikon reissulla. Normaalisti veikkaisin summaksi noin 25 euroa?

Vedestä en ole varma, pitäisi selvittää. Lämpö sisältyy vuokraan. Ruokakaupassa olen maksanut enimmäkseen käteisellä ylppäreiden lahjarahoista, joten näyttöä ei ole, mutta viikossa kuluu ruokaostoksiin ehkä noin 15-20€ ja opiskelijaravintoloissa syön kerran tai pari viikossa.
 

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
739
Mulla on opintolaina. Vuokran jälkeen tuista jää mulle noin 120€. Sit tietty sähkölaskut n. 15€/kk ja vesi n. 150€/vuosi. Loput sitte ruokaan yms. tärkeisiin juttuihin

Eli periaatteessa pärjäisin muuten ilman lainaa, mutta sit autoon kuluu aika paljon rahaa, esim. maksoin just yli 300€ vakuutusmaksuja. Sit tietty bensa maksaa aika paljon, kun ajan kuukaudessa parhaimmillaan n. 900km (Eli n. 50-100€/kk). Ja autopaikan vuokra, joka riippuu sijainnista (asun keskustassa ja mul on 15€/kk)
 

ujobiseksuaali

turhautunut matemaatikko ja true bisexual
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
258
Reaktioarvo
213
oot täysikänen, saat muuttaa omilles jos nii haluat.

ite kysymykseen: asumistuen ja opintotuen kans vuokran maksun jälkeen mulla jää ~70e sit muihin menoihin kuten puhelinlaskuun yms. sähkö, vesi ja netti sisältyy vuokraan. toi ylijäämä ei riitä kattamaan muita menoja, koska maksan terapiaa aika reilusti yli ton ylijäämän ja ruokaaki ois iha jees saaha :D joten siis opintolaina on otettu ja sillä pärjään iha hyvin.

kämpän saa halvallaki jos pystyy joustamaan esim sijainnista. opiskelijakämpät on yleisesti ottaen halvempia, mut niihi myös jonot on pitkät.
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
mulla ei olis riittäneet asumistuki ja opintotuki edes vuokran maksamiseen kun asuin yksin. mun asumismenot oli jotain 600€ kuussa, eikä tohon oo siis laskettu ruokaa ja lääkkeitä. jos olisin asunut opiskelijayksiössä niin menot olis tippuneet noin 100-200€ tän kaupungin hintatasolla.

ei sun oo mikään pakko kuunnella vanhempias. monille on kova paikka kun lapsi muuttaa kotoa ja voivat sen takia osoittaa mieltään, mut niiden pitää tajuta että jossain vaiheessa sä lähdet kuitenkin.
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Paljonko sulla sitten menee suurinpiirtein kuukaudessa rahaa just sähköön, veteen, ruokaan yms? Oon ettiny asuntoja ja yrittäny laskea miten mun tuet riittäis elämiseen, mut jotenki hankala hahmottaa kuitenki että paljonko sitä rahaa oikeasti sit kuluu eri asioihin. Laskin yhden asunnon mukaan että vuokran ja veden jälkeen mulla jäis noin 100e muihin kuluihin eli sähköön, nettiin, vakuutuksiin, ruokaan yms. ja tuntuu kyllä siltä että ei tuolla summalla semmosia makseta :D
ei tuu riittämään. jos syöt halvalla niin ruokaan menee noin satanen kuussa. sähkö oli itselläni 35-neliön yksiössä noin 40€/kk, puhelinlasku on 30€/kk, kotivakuutus 10€/kk. sit jos liikut busseilla, joudut ostamaan kotiin jotain tai uusia vaatteita, teet kavereiden kanssa jotain niin niihinkin menee yllättävästi rahaa.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Oho aika paljon eroja siinä missä asuu ja opiskelee. Itselläni ei myöskään asuntotuki ja opintotuki edes laittaneet vuokraa. Ei olisi ollut mitään toivoa elää ilman opintolainaa. Ei sitä opintolainaa kannata pelätä. Sen takaisin maksu on helppoa ja se on halvinta lainaa mitä tuut saamaan. Lisäksi omilleen muuttaminen ja opinnot on jo valmiiksi mielelle aika raskaita asioita että siihen kun lisää stressin rahasta niin mieli parka joutuu koville. Monilla ihmisillä ei edes ole mahdollisuutta opiskella ilman lainaa. Mä jouduin sitä ottamaan vielä kun asuin äidinkin kanssa ja kävin lukiota, sillä sairas eläkkeellä oleva äiti, sen tulot pieneni koska he katsovat mut opintolainan talouden tuloiksi, otin sitä tai en, jolloin hänen tulot ei olisi yksin riittäneet kattamaan menoja.
 

immortalem

Antikristus
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
25.3.2021
Viestejä
5,143
Reaktioarvo
5,464
En ole ottanut opintolainaa. Käyn aina kesän yli töissä ja niillä rahoilla + opinto- ja asumistuella olen pärjännyt hyvin, vaikka vuokra on yli 600€/kk.
 
Ylös Pohja