youtube kanava

kuljeskelija

Matkalla
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
888
Reaktioarvo
861
mä haluisin youtube kanavan. mun vanhemmat on kuitenkin aika vastahakosii. mä ymmärrän että ne haluu suojella mua, mutta ekanakin, oon pian 13 ja yläkouluikänen, tokana, mun videot ois anime video edittejä, eli en ees näyttäis mun nimee, naamaa enkä mun ääntä, joten voisin olla lähes kuka vaan. pystyisinkö mä jotenkin vakuuttaa mun vanhemmille sen että pystyisin pitää kanavaa? kun mulla kuitenki on insta ja snäppi >:
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
näytä sun vanhemmille minkälaisia videoita olet tekemässä
Minäkin kannatan tätä.

Kannatan avointa keskustelua asian tiimoilta vanhempiesi kanssa, tosin lienet jo viestisi perusteella niin tehnytkin. Ehdotan kysymistä heiltä, mikä heitä pelottaa asiassa, sillä jos vanhemmillasi ei ole Youtubesta liiemmin kokemusta, heillä voi olla sitä koskevia ennakkoluuloja, tai ehkä he pelkäävätkin varsinaisten vaaratilanteiden sijaan/lisäksi esimerkiksi sitä, että videosi saisivat häirikkökommentteja ja tulisit kiusatuksi netissä. En siis tiedä voiko tällainen olla taustalla, kun sinulla kuitenkin jo Insta ja Snäppikin on käytössä, jossa tällaiseen voi myös törmätä.

Vanhempiesi käsitys nettikulttuurista voi myös olla hyvin erilainen, eikä heille välttämättä ole aivan selvää, mitä sinulle itsestään selvät käytännön asiat ovat, kuten tietyt termit.

Itse esimerkiksi törmäsin omien vanhempieni kanssa aikoinani siihen, etteivät vanhempani ymmärtäneet, mitä oikeasti tarkoitin puhuessani "kuvistani". Ikäisilläni oli nimittäin tuohon aikaan Deviantart-nimisellä sivustolla villitys, jossa omilla piirustuksilla pystyi tienaamaan antamalla muille ihmisille luvan ostaa printtejä piirustuksista. Maksua vastaan piirrosta tai valokuvaa pystyi siis käyttämään esimerkiksi julkaisuissa.

Kerroin tietysti innoissani tästä ideasta vanhemmilleni, jotka järkyttyivät syvästi. Lopulta selvisi, että vanhempani olivat luulleet minun puhuvan minua esittävistä valokuvista, koska olin sanonut, että "mä aattelin, että voisin antaa ihmisten maksaa eräällä nettisivustolla siitä, että ne sais käyttää mun kuvii."

"Mun kuvista" puhuminen piirustuksia tarkoittaen oli omissa piireissäni täysin normaalia kieltä, eikä minulla käynyt tuolloin mielessäkään, että vanhempani voisivat ymmärtää asian täysin eri tavalla, koska olin luullut sen olevan itsestään selvää, että kyse oli siis piirustuksistani. Ehkä sinunkin vanhemmillasi voi olla jotain vastaavia käsityksiä, jotka ratkeaisivat puhumalla?
 
Ylös Pohja