Mielenterveys Aa tää adhd lääkitys on jännä

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,949
Reaktioarvo
5,742
Ilman sitä oon ku mikäki zombi mistään ei tuu mitään ja möllötän ja tuijotan tyhjää rnkä ymmörrä mitä mulle puhutaan. Tai sit nauran kaikelle ja sähellän ja sotken. Se päänsärky ilman särkyä

Mut sit ku otan ni ei oo tota. On selkeämpää, sellanen olo et vois tehdäkkin jotain ja saada tehtyä ja jaksaa eikä väsytä. Mut samalla tuntuu et vähän ahdistaa ja syke nousee ja tulee semmonen hassu olo.

Mä en tiiä kumpi on pahempi. Ehkä se ilman kuitenkin.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,949
Reaktioarvo
5,742
Vieläkin tuntuu että sydän hakkaa välillä. Vähän huono olo kai silleen jännä. Levoton, stessaantunut, ehkä vähän ahdistunut? En saa rauhotuttua
 
Liittynyt
15.11.2022
Viestejä
19
Reaktioarvo
16
Mulla ne vaikuttaa just silleen, että on selkeempää ja saa aikaseks asioita, mut kun vaikutus alkaa vähentyä niin ei tule mistään mitään, koska on niin ahdistunut olo. Ihan ku ois juonut liikaa kahvia ja päässä jumittaa. En pysty säännöllisesti syömään niitä ku ne "laskut" on kamalat 🙈
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Mulla ne vaikuttaa just silleen, että on selkeempää ja saa aikaseks asioita, mut kun vaikutus alkaa vähentyä niin ei tule mistään mitään, koska on niin ahdistunut olo. Ihan ku ois juonut liikaa kahvia ja päässä jumittaa. En pysty säännöllisesti syömään niitä ku ne "laskut" on kamalat 🙈
Laskut pitäis vähentyä kun söis vaan säännöllisesti. Jos ei lopu niin ehkä väärä lääke, tai niitähän on paljon erilaisia. Ootko kokeillut enempää ku yhtä lääkettä?
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,949
Reaktioarvo
5,742
Mulla ne vaikuttaa just silleen, että on selkeempää ja saa aikaseks asioita, mut kun vaikutus alkaa vähentyä niin ei tule mistään mitään, koska on niin ahdistunut olo. Ihan ku ois juonut liikaa kahvia ja päässä jumittaa. En pysty säännöllisesti syömään niitä ku ne "laskut" on kamalat 🙈
Joo siis aamulla jos ottaa ajoissa ja on jotain tekemistä, esim koulua niin ei ongelmaa. Mut sit jos on kotona eikä tee mitään ni sit alkaa tavallaan ahdistaa kun yhtäkkiä on tietoinen ajan kulusta ja siitä ettei tee vaikka pitäisi. Hassua
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,949
Reaktioarvo
5,742
Laskut pitäis vähentyä kun söis vaan säännöllisesti. Jos ei lopu niin ehkä väärä lääke, tai niitähän on paljon erilaisia. Ootko kokeillut enempää ku yhtä lääkettä?
Joo oon nyt parina päivänä unohtanu ja muutenki vaihdettiin vasta vähän aikaa sitten lyhyempikestoseen valmisteeseen joka tuntuu vähän voimakkaammalle (kai kun sama määrä tavaraa vapautuu 8 tuntiin 12 h sijasta?). Mut en sitte tiiä siitä tulee välillä yliaktiivinen olo jotenki sellanen sekava, viestien kirjottaminen on tänään ollu esim hankalaa jne
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,949
Reaktioarvo
5,742
Tulin just töistä. Kun oli kokoajan tekemistä niin toi oli oikein hyvä. En varmaan ois saanu kaikkea hoidettua ilman.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Mikä lääke sulla on ja mikä dosage? Mulla liian suuri doussi stimulanttia sai mut jumiin. Sen sijaan että ajatukset menee tuhatta ja sataa, mulla ei ollut yhtään ajatusta päässä. Mut sit oli ok kun pienennettiin määrää. Mutta pidemmän päälle en voinut niitä käyttää koska en pystynyt syömään niiden kanssa. Oksensin kaiken ruuan ja mul putosi 15kg painoa ja lopulta mun kroppa oli niin heikko ettei vaan voinut jatkaa. Mä aloitin nyt uuden lääkkeen joka ei oo stimulantti. Oon ollut vasta viikon sillä eikä voi edes olettaa mitään vaikutusta ennen kun on ollut vähintään 4 viikkoa, todennäköisesti 6 viikkoa sillä.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Lisään vielä että kun lopetin sen stimulamtin niin musta purkautu ihan ihme hyperaktiivista energiaa. Mä kirjaimellisesti pimpin seinillä 🤣. Se tasaantu aika nopsaa, mutta olin aktoivisempi kuin ikinä ennen vaikka aina ollut hyperaktiivinen.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,949
Reaktioarvo
5,742
Mikä lääke sulla on ja mikä dosage? Mulla liian suuri doussi stimulanttia sai mut jumiin. Sen sijaan että ajatukset menee tuhatta ja sataa, mulla ei ollut yhtään ajatusta päässä. Mut sit oli ok kun pienennettiin määrää. Mutta pidemmän päälle en voinut niitä käyttää koska en pystynyt syömään niiden kanssa. Oksensin kaiken ruuan ja mul putosi 15kg painoa ja lopulta mun kroppa oli niin heikko ettei vaan voinut jatkaa. Mä aloitin nyt uuden lääkkeen joka ei oo stimulantti. Oon ollut vasta viikon sillä eikä voi edes olettaa mitään vaikutusta ennen kun on ollut vähintään 4 viikkoa, todennäköisesti 6 viikkoa sillä.
Medikinet cr 50 ja joinain päivinä tarvittaessa kai voisin ottaa consertaakin.
Paino mulla ei oo pudonnu vielä vaikka ruokahalua ei juuri olekkaan. Ei sillä että mulla olis vara pudottaa 15 kiloa tästä nykysestä painosta...
Elvansestakin on puhuttu vähän et sitä voi kokeilla jos tääkään ei toimi. En vaan tiiä toimiiko tää vai ei`\_(•_•)_/`
Lisään vielä että kun lopetin sen stimulamtin niin musta purkautu ihan ihme hyperaktiivista energiaa. Mä kirjaimellisesti pimpin seinillä 🤣. Se tasaantu aika nopsaa, mutta olin aktoivisempi kuin ikinä ennen vaikka aina ollut hyperaktiivinen.
Mä oon silleen tosi valikoivasti joko hyper- tai hypoaktiivinen (liekköhän edes sana) energiatasojen mukaan. Kun väsyttää en jaksa tehdä mitään, en edes puhua ääneen. Silti saattaa olla sellainen olo että pitäis tehdä jotain haluaisin liikkua. Joskus ei, joskus fyysinen liike tuntuu melkein kipuna. Joskus taas (etenkin kun innostun/jaksan) puhun paljon ja selitän ja liikun ja hyörin ja pyörin. Koulussa en käytä kenkiä lainkaan koska häiritsevät ja haluan istua esim risti-istunnassa tms.

Ilman lääkettä väsymys on suuri. Se on kuin kova päänsärky ilman sitä särkyä. Mikään ei toimi, ei jaksa, en tiedä mistä kaveri juuri puhui. Nauran häiritsevän paljon(etenkin kun hermostuttaa) en aina saa sanottavaani ulos kun nauran jollekkin täysin turhalle. Ja ihmiset katsoo kieroon...

Mut lääke taas tuo omat ongelmansa ja esim tuo rauhoittuminen ja ei mitään tekeminen vaikeutuu kun olisi tavallaan halu tehdä asioita. Ja aika kulkee hitaammin ja tasaisemmin. Se on outoa, yhtäkkiä meneekin niinpäin että luulen tehneeni jotain todella pitkään ha oikeasti onkin kulunut vain pariminuuttia. Ilman lääkettä se on toisinpäin ja tää välilä vähän sekottaa ja vaikeuttaa ajan arviointia ennestään.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Medikinet cr 50 ja joinain päivinä tarvittaessa kai voisin ottaa consertaakin.
Paino mulla ei oo pudonnu vielä vaikka ruokahalua ei juuri olekkaan. Ei sillä että mulla olis vara pudottaa 15 kiloa tästä nykysestä painosta...
Elvansestakin on puhuttu vähän et sitä voi kokeilla jos tääkään ei toimi. En vaan tiiä toimiiko tää vai ei`\_(•_•)_/`

Mä oon silleen tosi valikoivasti joko hyper- tai hypoaktiivinen (liekköhän edes sana) energiatasojen mukaan. Kun väsyttää en jaksa tehdä mitään, en edes puhua ääneen. Silti saattaa olla sellainen olo että pitäis tehdä jotain haluaisin liikkua. Joskus ei, joskus fyysinen liike tuntuu melkein kipuna. Joskus taas (etenkin kun innostun/jaksan) puhun paljon ja selitän ja liikun ja hyörin ja pyörin. Koulussa en käytä kenkiä lainkaan koska häiritsevät ja haluan istua esim risti-istunnassa tms.

Ilman lääkettä väsymys on suuri. Se on kuin kova päänsärky ilman sitä särkyä. Mikään ei toimi, ei jaksa, en tiedä mistä kaveri juuri puhui. Nauran häiritsevän paljon(etenkin kun hermostuttaa) en aina saa sanottavaani ulos kun nauran jollekkin täysin turhalle. Ja ihmiset katsoo kieroon...

Mut lääke taas tuo omat ongelmansa ja esim tuo rauhoittuminen ja ei mitään tekeminen vaikeutuu kun olisi tavallaan halu tehdä asioita. Ja aika kulkee hitaammin ja tasaisemmin. Se on outoa, yhtäkkiä meneekin niinpäin että luulen tehneeni jotain todella pitkään ha oikeasti onkin kulunut vain pariminuuttia. Ilman lääkettä se on toisinpäin ja tää välilä vähän sekottaa ja vaikeuttaa ajan arviointia ennestään.
En osaa tolleen hienosti valikoida osia joita lainata niin vastaan pötköön.

Mulla se lääke oli just elvanse ja 60 aiheutti zombie olon, joten jatkettiin sit 50mg. Mulla olisi ollut ehkä varaa pudottaa joku 7kg mutta toi 15kg oli ihan liikaa. Työkaverit ja koulukaverit huolestu kun mun kasvoistakin tuli ihan luisevat. Onneksi se on tasaantunut ja lopettamisen jälkeen nousi 5kg aika nopeasti.

Sulla on aika samanlaiset oireet kun mulla ilman lääkettä. Tai no lääkkelläkin olin non stop väsynyt. Mulla on aina ollut semmonen aivosumu että mua väsyttää sikana mut sit mun kroppa sätkii ja nykii ja liikkuu sikana koska se yrittää pitää mut hereillä. Inhoan kommentteja että "oispa mulla edes puolet sun energiasta" kun musta ei todellakaan tunnu että mulla on energiaa. Musta tuntuu että toimettomaan liikkumiseen ei juuri tartte energiaa. Mä pyöritään jalkoja nukkuessakin. Mutta jos mun pitää vaikka nousta hakemaan vettä kun on jano, niin ei mulla energiaa siihen ole ja sit mä kitkuttelen janosena tunteja.se aivosumu just aiheuttaa hirveää päänsärkyä ja ahdistusta. Mä kans saan noita hyperfocus juttuja jossa aika vaan katoo, mutta en koskaan voi itse päättää mihin mä keskitys. En voi olla silleen et nyt pitää opiskella joten hyper Focus on my studies. Siihen ne lääkkeet autto just aluksi ennen kun musta tuli voimaton. Mulla on niitä muutama jäljellä niin otin vajaan eilen kun mulla on deadline tulossa ja onnistuin opiskelee 7h keskittyneesti mihin en pysty ilman lääkettä.
Mä kans huomasin lääkkeen hyödyn mutta kun punnitsin plussat ja miinukset niin päädyin lopettaa. Tunsin oloni fyysisesti niin heikoksi kun en kyennyt syömään tai edes juomaan smoothieita. Toivotaan että tää uusi lääke on mulle sopivampi. Tämä on nyt Atomoxetine.
Kannattaa puhua avoimesti eikä vähätellä sivuvaikutuksia koska et sä halua elää niiden kanssa loputtomiin. On turhauttavaa kun ei oikea lääke löydy heti, mutta niitä on niin monia että ei kannata tyytyä sellaiseen joka ei oo sulle sopiva!
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,949
Reaktioarvo
5,742
En osaa tolleen hienosti valikoida osia joita lainata niin vastaan pötköön.
Viet vaan lainauksessa kursorin haluamallesi kohdalle ja painat entteriä:D
Mulla se lääke oli just elvanse ja 60 aiheutti zombie olon, joten jatkettiin sit 50mg. Mulla olisi ollut ehkä varaa pudottaa joku 7kg mutta toi 15kg oli ihan liikaa. Työkaverit ja koulukaverit huolestu kun mun kasvoistakin tuli ihan luisevat. Onneksi se on tasaantunut ja lopettamisen jälkeen nousi 5kg aika nopeasti.
Aa aivan ootko köyttäny muita ku tota? Suomessa elvanse on erityiskorvattava niin ei niin helpolla saa. Toi syömättömyys on hankala juttu. Lääkräin vinkit on ollu "jos koitat vaan syödä vaikkei tekis mieli" :D
Sulla on aika samanlaiset oireet kun mulla ilman lääkettä. Tai no lääkkelläkin olin non stop väsynyt. Mulla on aina ollut semmonen aivosumu että mua väsyttää sikana mut sit mun kroppa sätkii ja nykii ja liikkuu sikana koska se yrittää pitää mut hereillä. Inhoan kommentteja että "oispa mulla edes puolet sun energiasta" kun musta ei todellakaan tunnu että mulla on energiaa. Musta tuntuu että toimettomaan liikkumiseen ei juuri tartte energiaa. Mä pyöritään jalkoja nukkuessakin. Mutta jos mun pitää vaikka nousta hakemaan vettä kun on jano, niin ei mulla energiaa siihen ole ja sit mä kitkuttelen janosena tunteja.se aivosumu just aiheuttaa hirveää päänsärkyä ja ahdistusta.
mulla ei tuu sellasta oikeeta päänsärkyä vaan just tota "ilman kipua", en tiiä miten sitä kuvailis
Mä kans saan noita hyperfocus juttuja jossa aika vaan katoo, mutta en koskaan voi itse päättää mihin mä keskitys. En voi olla silleen et nyt pitää opiskella joten hyper Focus on my studies. Siihen ne lääkkeet autto just aluksi ennen kun musta tuli voimaton. Mulla on niitä muutama jäljellä niin otin vajaan eilen kun mulla on deadline tulossa ja onnistuin opiskelee 7h keskittyneesti mihin en pysty ilman lääkettä.
Mä kans huomasin lääkkeen hyödyn mutta kun punnitsin plussat ja miinukset niin päädyin lopettaa. Tunsin oloni fyysisesti niin heikoksi kun en kyennyt syömään tai edes juomaan smoothieita. Toivotaan että tää uusi lääke on mulle sopivampi. Tämä on nyt Atomoxetine.
Kannattaa puhua avoimesti eikä vähätellä sivuvaikutuksia koska et sä halua elää niiden kanssa loputtomiin. On turhauttavaa kun ei oikea lääke löydy heti, mutta niitä on niin monia että ei kannata tyytyä sellaiseen joka ei oo sulle sopiva!
Joo toi lääke kyllä avaa tavallaan uusia ulottuvuuksia ja kykyjä. Tavallaan se on perseestä. Mulla on ollu maha sekasin puolivuotta:D
En aina kyllä tiiä mikä on lääkkeestä ja mikä ei ja mikä on adhdta ja mikä ei ja miten paljon sen lääkkeen pitäs "korjata"
 
Ylös Pohja