Aihe vapaa Ajokortti 17-vuotiaana?

Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Onko täällä ketään kenelle olisi myönnetty ikäpoikkeuslupaa tai löytyykö perheestä tai kavereista poikkeusluvan haltijoita?

Olen itse aikeissa hakea lupaa ajokortille jo 17-vuotiaana. Täytän tänä vuonna 16. Aloitan siis autokoulun jo tänä vuonna. Tällä hetkellähän laki on edelleen se, että ensin pitää täyttää lupahakemus ja tehdä selvitys syistä sille, miksi ajokorttia jo alaikäisenä tarvitsee. Poikkeusluvan käsittelyynkin menee oma aikansa. Lakia ollaan kuitenkin muuttamassa siihen suuntaan että pelkkä ajokorttihakemus ja huoltajan suostumus riittäisi. Jos tuo muutos hyväksytään ja tulee voimaan aikataulun mukaisesti, minun ei tarvitsisi tehdä selvitystä.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Mun kaveri puhu joskus jotain et sen iskä on opettanut sille autolla ajamista, et se vois saada ajokortin poikkeusluvalla jo 17-vuotiaana, mut en yhtään kyllä tiiä, mitä ne siihen selvitykseen laittaa, kun kyseisen kaverin koulukin on ihan kävelymatkan päässä. :D
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
En muista nyt ollenkaan D: siinä oli jotain häikkää että sisko ja äiti laskivat väärin millon saa hakemuksen lähettää ja olivat sitten vähän myöhässä.
Ahaa, selvä. Et ole ensimmäinen jolta olen kuullut että hirveätä säätämistä. D: Istuskelen sormet ja varpaat ristissä että lakia ehditään muuttaa ennen kuin olen sen 16v 8kk. D:
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Mun kaveri puhu joskus jotain et sen iskä on opettanut sille autolla ajamista, et se vois saada ajokortin poikkeusluvalla jo 17-vuotiaana, mut en yhtään kyllä tiiä, mitä ne siihen selvitykseen laittaa, kun kyseisen kaverin koulukin on ihan kävelymatkan päässä. :D
Sen voi saada myös monin muin perustein kuin kouluun kulkemisen takia. Ja toisaalta jos lakia nyt ollaan muuttamassa mitä itse toivoisin niin mitään erityisempää syytä ei oikeastaan edes tarvita. :D
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
713
Reaktioarvo
821
Ahaa, selvä. Et ole ensimmäinen jolta olen kuullut että hirveätä säätämistä. D: Istuskelen sormet ja varpaat ristissä että lakia ehditään muuttaa ennen kuin olen sen 16v 8kk. D:
Siinä ei kyllä kukaan häviäis mitään jos 17v sais kortin ku eihän se ikä taitoa määritä, mun siskoki on hirveen varma kuski joka ajaa kamalan kokosta korotettua autoa ja minä 5 vuotta vanhempana en uskalla enää ollenkaan rattiin ku muutin isompaan kaupunkiin :'D autokoulut on muutenki muuttunu paljon sen jälkeen ku mä oon siellä käyny ja mun mielestä ne ajotuntien vähentämiset ja simulaattorien suosiminen on paljon isompi riski ku nuoret liikenteessä.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Sen voi saada myös monin muin perustein kuin kouluun kulkemisen takia. Ja toisaalta jos lakia nyt ollaan muuttamassa mitä itse toivoisin niin mitään erityisempää syytä ei oikeastaan edes tarvita. :D
Niin mutta siis en mä tiiä mitään muutakaan syytä, miks se sitä tarttis, kun ei käy juuri missään, kuin kotona, tai sitten menee vanhempien kyydillä. Ja en tiiä kuinka kauan noitten lakimuutosten tekemisessä menee, mutta jos säkin mietit sitä ehtiikö muutos tulla edes sulle ajoissa ja kaveri on sua vuoden vanhempi niin en mä nyt sit tiiä ehtiikö lakimuutos tulla. :D Mutta voisin mä ehkä jossain kohtaa häneltä kysäistä asiasta.
 

Amislainen

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
544
Reaktioarvo
461
Mun kaksosveli sai eilen erikoisluvalla ajokortin koska se opiskelee logistiikalla niin ne saa sen automaattisesti mut sit vittu mutsi ei anna mun hakee sitä koska mulla ei mitään kiirettä muka ois ja saisin kyl itekki sen pitkän koulumatkan takii mut ei mutsi usko sitä
 
Liittynyt
20.9.2021
Viestejä
29
Reaktioarvo
38
Tiedän monta, jotka ovat saaneet ajokortin 17-vuotiaana. Toki en ole kuullut, jos joltakin olisi jäänyt saamatta vaikka on hakenut, mutta vaikuttaa, että saisi melko helposti, jos asuu pienemmällä paikkakunnalla/julkisen liikenteen ulottumattomissa.
 
Ylös Pohja