Taide Auttakaa! Miten saan akryylimaalin kokonaan pois lautasesta?

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Reaktioarvo
1,636
Vinkkejä kaivataan... Toivottavasti en kysele tyhmiä.

Maalasin akryyliväreillä parisen päivää sitten, ja palettina käytin tavallista ruokalautasta, kun en muutakaan löytänyt. Pestessäni lautasta (Fairylla) en saanutkaan väriä kokonaan pois sen pinnasta, vaan siihen jäi vähän. Lautasen pinnassa on (haalistunut) kuviointi, ja väri kiinnittyi tiukasti niihin kuviokohtiin. 😬 Yritin äsken hangata sitä Neo-Amiseptilla kostutetulla rätillä, muttei sekään auttanut.

Mielelläni käyttäisin tätä lautasta syömiseen jatkossakin. Akryyliväri voi olla myrkyllistä, mutta valmistajan mukaan tämä kyseinen maali on myrkyllistä vain _lievästi_. Uskaltaako lautaselta syödä, jos väriä ei näytä irtoavan? Ei sitä pinnassa paljon ole, vain ihan vähän. Onko ideoita sen pesemiseen, vai annanko sen vain olla?

Oltermanni

𝓐𝓲𝓽𝓸 𝓳𝓪 𝓞𝓲𝓴𝓮𝓪
Reaktioarvo
853
Tinneriä käyttäisin, mutten ota vastuuta lautasen pinnan mahdollisesta tuhoutumisesta...

irwikissa

Puff-lohikäärme
Reaktioarvo
5,782
Sinol/tenttu? En usko että pienet määrät on kovin vaarallisia. Sitäpaitsi jos se ei irtoa hangatessa, se tuskin irtoaa syödessäkään:)

aviva

Asiantuntija
Reaktioarvo
931
Mä laittaisin siihen lisää maalia. Sit kun sitä on tarpeeksi paksusti niin sen voi vetää irti tyydyttävänä kerroksena. En koskaan huuhdo mun maalausalusia koska kuivan maalin poisto repien on mukavaa ja akryylimaali kuuluu roskikseen eikä vesistöihin.

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Reaktioarvo
1,636
Mä laittaisin siihen lisää maalia. Sit kun sitä on tarpeeksi paksusti niin sen voi vetää irti tyydyttävänä kerroksena. En koskaan huuhdo mun maalausalusia koska kuivan maalin poisto repien on mukavaa ja akryylimaali kuuluu roskikseen eikä vesistöihin.
Ei tuossakaan mitään pahaa ole. :D Itse vain maalailen niin harvoin, että tuntuisi pöhköltä varata pelkästään maalaamiseen jotain lautasta, jota ei siihen käytä melkein koskaan...

aviva

Asiantuntija
Reaktioarvo
931
Ei tuossakaan mitään pahaa ole. :D Itse vain maalailen niin harvoin, että tuntuisi pöhköltä varata pelkästään maalaamiseen jotain lautasta, jota ei siihen käytä melkein koskaan...
Niin siis mä saan ne kokonaan puhtaaksi tällä keinolla...

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Reaktioarvo
1,636
Niin siis mä saan ne kokonaan puhtaaksi tällä keinolla...
Ahaa, joo. Noh, sanoinkin tuossa aloituksessa, että oman lautaseni pinnassa on joitain (karkeampia/mattapintaisia, ei niin kiiltäviä) kohtia, joihin sitä väriä jämähti eikä lähde millään pois. Ei sitä väriä siihen onneksi paljon jäänyt, vain ihan vähän. Olen syönyt siltä lautaselta jo muutaman kerran, enkä ole ainakaan vielä kuollut...

Slightly_sorrowful

Harjoittelija
Reaktioarvo
6
Joskus ikuisuus sitten tein saman virheen ja vielä satojen konepesujenkin jälkeen on kiinni lautasessa ne tahrat 🤬

Edit: kyseessä ihan perus posliinilautanen. Syön siltä kyllä normaalisti

Ylös Pohja