Lääketieteellisiin syihin ei kuulu pelkästään lääkkeet tai niiden vaikutus ruokahaluun (joka on myös vain yksi lääkkeiden sivuoire)... Niihin lasketaan esimerkiksi kasvavat mielenterveysongelmat sekä naisilla myös hormonitoiminnan muutokset sekä ylipäätään ihmisillä perintötekijät. Tietenkään en väitä etteikö olisi valtavasti niitä jotka itse aiheuttavat lihavuutensa, mutta se ei todellakaan oikeuta halveksuvaan puheeseen koko ihmisryhmää kohtaan. Tiesitkö, että sitä painoa on paljon helpompi kerryttää kuin vähentää? Useimmilla menee pahimmillaan vuosia että saavat painonsa normaaliksi, koska normaalipainon ylläpito ylipainon jälkeen on usein haastavaa. Se ei vaan valitettavasti yleensä mee niin että no kävele kauppaan ja osta terveellistä ruokaa ja liiku. Aluksi voi olla helppoa vaan harvemmin helppous jatkuu.
Ja ihan näin tiedoksi, ihan yhtä lailla keinotekoiset makeutusaineet nostaa verensokeria, lihottaa ja lisää riskiä verisuoni- ja sydänsairauksiin. Ne ei oo mikään tie ulos lihavuuden välttelemisestä.
Okei no väärinymmärrys jos lääketieteellinen syy voidaan määritellä noin laveasti tasoa että:
->tunnesyöminen
->syömishäiriö
->eli mielenterveysongelma
->lääketieteellinen syy ylipainoisuuteen
tai tyyliin:
->Luonnostaan hiukan keskivertoa suurempi ruokahalu
->geneettinen tekijä tämän taustalla
->lääketieteellisen syy ylipainoisuuteen
Ei siis sillai mitään väliä että määrittele lääketieteelliset syyt miten haluat eikä tuo varsinaisesti väärin ole. Sanotaan vain niin et jos joku esim. tuon jälkimmäisen kaltaisessa tilanteessa oleva sanoo "et joo mulla on lääketieteellinen syy mun lihomiseen" niin onhan se vähän sumutusta ja antaa väärän kuvan tilanteesta.
Mut siis joo joillekkin se painonhallinta on vaikeempaa varsinkin jos ei oo kunnon tietotaitoo. Itse oon pystynyt helposti liikuttamaan painoani +-10 kiloa ilman mitään ongelmia. Toki onhan kyseessä subjektiivinen kokemus, mutta oikeilla menetelmillä ei pitäisi olla ongelmaa. Otetaan vaikka esimerkiksi joku lihava henkilö, joka ottaa ammattilaiseen yhteyden, joka sit suunnittelee hänelle ruokaohjelmat jne. Siinä kohtaa jos sun painoa ei onnistuta pudottamaan terveellisesti, ilman nälän tunnetta niin kuulut kyllä johonkin 1% jolla on jotkut erittäin poikkeukselliset ruokahalun tuplaavat lääkkeet tmv. tosi outoa.
Siitä oon kans tietoinen että makeutusaineet nostaa verensokeria, toki vähemmän kuin sokeri mut niissä ei sentään oo energiaa niinkuin sokerissa. Vaikka makeutusaineet aiheuttaisi teoriassa ylipainoa niin aika eri skaalassa ne on siinä verrattuna sokeriin. Sille on syynsä miksi vaikka monet kehonrakentajat voivat juoda dietillä NIMENOMAAN maketusaineilla makeutettuja juomia ja silti laihtua varsin mainiosti.
Et oon kyllä edelleen sitä mieltä että keskivertoihmiselle joka ei kuluta sitä juomaansa sokeria niin makeutusaineet on parempi vaihtoehto. Niiden haitat on toki olemassa mutta aika pienistä haitoista puhutaan vs. ylipainon haitat. Ja toki ymmärrän ettei vaihto makeutusaineellisiin juomiin tee kenestäkään automaattisesti normaalipainoista mutta yksi pieni teko sekin. Voi vaikuttaa yllättävän paljonkin jos litkii limuja paljon.