Hain just äskön taas isoskoulutukseen :D

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,974
Reaktioarvo
8,475
Logiikka on kyllä aina pettämätön tässäkin. Tyyliä punaiset sukat on syntiä, mutta roosat ei ja se, joka julistaa että kaikki punaisen sävyiset on kyllä yhtälailla syntiä niin onkin väärä profeetta, vaikkeivat alkuperäiset osaisi sanoa sitä tarkkaa punaisen sävyä..
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Logiikka on kyllä aina pettämätön tässäkin. Tyyliä punaiset sukat on syntiä, mutta roosat ei ja se, joka julistaa että kaikki punaisen sävyiset on kyllä yhtälailla syntiä niin onkin väärä profeetta, vaikkeivat alkuperäiset osaisi sanoa sitä tarkkaa punaisen sävyä..
Ja noidat polretaan roviolla
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488


Mä en tosiaan heijasta näitä mihinkään jeesuksiin tai jumaliin. Toki voi olla että on joku korkeampi voima mutta tuskin se on mikään yksiselitteinen evlutti-jumala jolla on kaikki valta. Ehkä kaikki vaan tapahtuu jos on tapahtuakseen. Miksi kuoleman jälkeen edes pitäisi saada synnit anteeksi? Ihan vaan varmuuden vuoksi?
Ei kun taisin selittää vähän huonosti, siis synnit pitää olla saatu anteeksi ennen ku kuolee, ennen ku se etsikkoaika on ohitse eikä oo enää mahdollista saada syntejä anteeksi
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Puhumattakaan siitä, että mikä järki on luoda ihmiselle kyky muutella "pyhiä tekstejä" niin, että on kolme isoa uskontoa samasta kantaisä-Abrahmista, joista kaikki ovat vielä pirstaloituneet pienempiin osiin? Ja miten sekin, että pyhissä teksteissä on niin paljon yhtäläisyyksiä noilla alueille eläneiden "pakanakansojen" uskontoihin? Ja miksi asia x on syntiä, mutta asia y ei ole? Esim. kiroilu on syntiä, mutta omakeksimät kiertoilmaisut kiroiluille eivät ole, vaikka niillä tarkoitetaan samanlaista manaamista?
On kyllä todella henkisesti vajavainen "kaikkivoipa", kun ei pääse omassa päässään edes yhteisymmärykseen asiassa ja antaa sitten puolen maapallon väestöstä uskoa toisiin jumaluuksiin ja filosofioihin.
En osaa noihin edellisiin oikeen omalla ymmärryksellä vastata koska en kaikesta itsekään ole varma että miksi jokin on näin mutta toinen asia on kuitenkin sit toisella tavalla (jos haluut tietää paremmin kannattaa puhuu jonkun muun ihmisen kanssa, esim. joku seurakunnan työntekijä tai joku joka tietää paremmin) mutta tuohon viimeiseen sanomaasi asiaan niin Jumala antoi ihmiselle vapauden valita mitä tekee, seuraako Häntä vai meneekö omaa tietään
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Ei kun taisin selittää vähän huonosti, siis synnit pitää olla saatu anteeksi ennen ku kuolee, ennen ku se etsikkoaika on ohitse eikä oo enää mahdollista saada syntejä anteeksi
Mut eihän ihminen päätä siitä millon kuolee.en mä voi tehdä synninvapaus-anomusta jos en tiedä milloin kuolen, toisin sanoen vain jos tiedän tulevani murhatuksi, teloitetuksi tai aion tappaa itseni. Mistä sitten tietää milloin synnit on saatu anteeksi?
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Mut eihän ihminen päätä siitä millon kuolee.en mä voi tehdä synninvapaus-anomusta jos en tiedä milloin kuolen, toisin sanoen vain jos tiedän tulevani murhatuksi, teloitetuksi tai aion tappaa itseni. Mistä sitten tietää milloin synnit on saatu anteeksi?
Siksi se syntien anteeksi pyytäminen onkin tärkeetä. Ku ei me tiietä kuka lähtee pois millonki. Ne voi saada anteeksi millon tahansa pyytämällä ne joltakin toiselta uskovaiselta anteeksi. Esim mun isomummu sillon ku ehitään sen luona käydä aina pyytää joltaki meijän perheestä ennen ku lähetään et jos vois siunata synnit anteeksi. Ja mun sisarukset pyytää aina iltasin mun vanhemmilta ja itekki yritän aina niin tehdä mut en aina osaa, koska anteeksipyytö on lähes aina vaikeeta, oli asia mikä hyvänsä ja riippumatta siitä et onko kyseessä kaikkien syntien anteeksi pyytäminen tai jonkun pienemmän asian pyytäminen anteeksi mut samalla saa myös kaikki muut synnit anteeksi vai anteeksi pyytäminen joltakulta joka ei oo uskovainen (jos tajuut mitä meinasin :'D En ossaa selittää järkevästi)
Sit ku synnit on saanu anteeksi sen vaan jotenki tietää. Ja jos on epävarma nii sillon voi tietysti aina pyytää anteeksi. Itellä ainakin tullee siitä sellane tosi kevyt tunne, ihan ku joku raskas taakka vierähtäs pois kun saan anteeksi ja vaikka oiski joku pikku juttu mitä pyydän anteeksi nii usein saatan alkaa itkemään siitä tunteesta. Et ite ainaski koen sen aika usein voimakkaasti, vaikka tottakai ihmiset on erilaisia ja kaikille ei niin käy.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,974
Reaktioarvo
8,475
Ja noidat polretaan roviolla
Ja vaikka toiset uskovaiset, esimerkkeinä kataarit Ranskasta ja sunnimuslimien fanaattinen viha muita muslimeja kohtaan, myöskin mitä syvemmälle sunniuskoon mennään niin sitä pahemmaksi se muuttuu kuten pääosin saudien kannattama wahhabilaisuus (mikä on mielenkiintoinen rusinat pullasta-lahko: kaiken pitää olla kuten Muhiksen aikana, mutta länsimaista kopioidut pilvenpiirtäjät, tuliaseet, vesiputket ym. on ok, mutta hyi naisille oikeuksia tai musiikille, koska niitä ei ollut Muhiksen vuosina).

En osaa noihin edellisiin oikeen omalla ymmärryksellä vastata koska en kaikesta itsekään ole varma että miksi jokin on näin mutta toinen asia on kuitenkin sit toisella tavalla (jos haluut tietää paremmin kannattaa puhuu jonkun muun ihmisen kanssa, esim. joku seurakunnan työntekijä tai joku joka tietää paremmin) mutta tuohon viimeiseen sanomaasi asiaan niin Jumala antoi ihmiselle vapauden valita mitä tekee, seuraako Häntä vai meneekö omaa tietään
Entä jos pidän seurakuntasi työntekijää huonona vastaamaan, koska kasvatettu toiseen uskonhaaraan? Niinpä, niinpä!

Mut eihän ihminen päätä siitä millon kuolee.en mä voi tehdä synninvapaus-anomusta jos en tiedä milloin kuolen, toisin sanoen vain jos tiedän tulevani murhatuksi, teloitetuksi tai aion tappaa itseni. Mistä sitten tietää milloin synnit on saatu anteeksi?
Luterilaisilla ainakin on uskomus, että riittää siellä Valtakunnassa (huutista, jos se kolmas!) tilittää mitä mieltä oli elämästään, luterilainen uskohan on muutaman amerikkalisen uskonhaaran kanssa aikamoinen "tee mitä vain"-kristinusko, jonka varjona on kaikki herätysliikkeet joita johtaneet vallanhimoiset juopot.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,974
Reaktioarvo
8,475
Siksi se syntien anteeksi pyytäminen onkin tärkeetä. Ku ei me tiietä kuka lähtee pois millonki. Ne voi saada anteeksi millon tahansa pyytämällä ne joltakin toiselta uskovaiselta anteeksi. Esim mun isomummu sillon ku ehitään sen luona käydä aina pyytää joltaki meijän perheestä ennen ku lähetään et jos vois siunata synnit anteeksi. Ja mun sisarukset pyytää aina iltasin mun vanhemmilta ja itekki yritän aina niin tehdä mut en aina osaa, koska anteeksipyytö on lähes aina vaikeeta, oli asia mikä hyvänsä ja riippumatta siitä et onko kyseessä kaikkien syntien anteeksi pyytäminen tai jonkun pienemmän asian pyytäminen anteeksi mut samalla saa myös kaikki muut synnit anteeksi vai anteeksi pyytäminen joltakulta joka ei oo uskovainen (jos tajuut mitä meinasin :'D En ossaa selittää järkevästi)
Sit ku synnit on saanu anteeksi sen vaan jotenki tietää. Ja jos on epävarma nii sillon voi tietysti aina pyytää anteeksi. Itellä ainakin tullee siitä sellane tosi kevyt tunne, ihan ku joku raskas taakka vierähtäs pois kun saan anteeksi ja vaikka oiski joku pikku juttu mitä pyydän anteeksi nii usein saatan alkaa itkemään siitä tunteesta. Et ite ainaski koen sen aika usein voimakkaasti, vaikka tottakai ihmiset on erilaisia ja kaikille ei niin käy.
Tässä on se ongelma, että jos esim. minä tapakristityn ja ateistin kasvattamana en näe teoissani (esim. esiaviollisessa seksissä tai kiroilussa tai vaikka tv:n katsomisessa) mitään syntistä ja sitten joku kulttilainen sen katsoo synniksi niin kenen pitää pyytää keneltä anteeksi? Paavilta vai Intian hinduilta?
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Entä jos pidän seurakuntasi työntekijää huonona vastaamaan, koska kasvatettu toiseen uskonhaaraan? Niinpä, niinpä!
No siis meinasin vaan et esimerkiksi vanhoillislestadiolainen pappi tai diakoni osais puhhuu vanhoillislestadiolaisen näkökulmasta paremmin ku tavallinen uskovainen. Et vaikka ois sun mielestä huono nii sellane ihimine osais ainaki puhuu näistä asioista paremmi ku minä.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Tässä on se ongelma, että jos esim. minä tapakristityn ja ateistin kasvattamana en näe teoissani (esim. esiaviollisessa seksissä tai kiroilussa tai vaikka tv:n katsomisessa) mitään syntistä ja sitten joku kulttilainen sen katsoo synniksi niin kenen pitää pyytää keneltä anteeksi? Paavilta vai Intian hinduilta?
No siis Jumalahan ne synnit antaa anteeksi. Et vanhoillislestadiolaiset toimii tavallaan välikätenä siinä.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,974
Reaktioarvo
8,475
No siis meinasin vaan et esimerkiksi vanhoillislestadiolainen pappi tai diakoni osais puhhuu vanhoillislestadiolaisen näkökulmasta paremmin ku tavallinen uskovainen. Et vaikka ois sun mielestä huono nii sellane ihimine osais ainaki puhuu näistä asioista paremmi ku minä.
Sehän on suoranaista vallankäyttöä, että pappi tai diakoni puhuu uskosta paremmin ja "oikein" tosin kuin "tavisuskovat" itse. Kumpi on oikeassa siitä, että elämä on hyvää ja ihanaa; espanjalainen maaseudun katolilainen tyttö vaiko Vatikaanin virkailijat? Toinen vain elää sitä "jumalan" antamaa elämää ja toinen ylläpitää sen sääntöjä ja opettaa niitä.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,974
Reaktioarvo
8,475
No siis Jumalahan ne synnit antaa anteeksi. Et vanhoillislestadiolaiset toimii tavallaan välikätenä siinä.
Mihin Jumala tarvitsee välikäsiä? Eikö se olekaan kaikkivoipa? Eikö vanholliskulttilainen voisi elää hyvää ja synnitöntä elämää vaikka shintolaisessa yhteiskunnassa Hokkaidossa?
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Siksi se syntien anteeksi pyytäminen onkin tärkeetä. Ku ei me tiietä kuka lähtee pois millonki. Ne voi saada anteeksi millon tahansa pyytämällä ne joltakin toiselta uskovaiselta anteeksi. Esim mun isomummu sillon ku ehitään sen luona käydä aina pyytää joltaki meijän perheestä ennen ku lähetään et jos vois siunata synnit anteeksi. Ja mun sisarukset pyytää aina iltasin mun vanhemmilta ja itekki yritän aina niin tehdä mut en aina osaa, koska anteeksipyytö on lähes aina vaikeeta, oli asia mikä hyvänsä ja riippumatta siitä et onko kyseessä kaikkien syntien anteeksi pyytäminen tai jonkun pienemmän asian pyytäminen anteeksi mut samalla saa myös kaikki muut synnit anteeksi vai anteeksi pyytäminen joltakulta joka ei oo uskovainen (jos tajuut mitä meinasin :'D En ossaa selittää järkevästi)
Sit ku synnit on saanu anteeksi sen vaan jotenki tietää. Ja jos on epävarma nii sillon voi tietysti aina pyytää anteeksi. Itellä ainakin tullee siitä sellane tosi kevyt tunne, ihan ku joku raskas taakka vierähtäs pois kun saan anteeksi ja vaikka oiski joku pikku juttu mitä pyydän anteeksi nii usein saatan alkaa itkemään siitä tunteesta. Et ite ainaski koen sen aika usein voimakkaasti, vaikka tottakai ihmiset on erilaisia ja kaikille ei niin käy.
Okei no hyvä kuulla jos tuottaa tulle helpomman olon. Itsekin kannatan anteeksipyytämistä jos on käyttäytynyt töykeästi tms mutta se pitää aina sanoa sille henkilölle jota se koskee. Ihan omantunnon syistä.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Sehän on suoranaista vallankäyttöä, että pappi tai diakoni puhuu uskosta paremmin ja "oikein" tosin kuin "tavisuskovat" itse. Kumpi on oikeassa siitä, että elämä on hyvää ja ihanaa; espanjalainen maaseudun katolilainen tyttö vaiko Vatikaanin virkailijat? Toinen vain elää sitä "jumalan" antamaa elämää ja toinen ylläpitää sen sääntöjä ja opettaa niitä.
Nyt ymmärsit väärin. Mää oon ihan tavallinen tyttö, joka on yrittäny koko elämänsä ajan elää uskovaisen elämää. Mää oon hyvin vähän aikaa sitten vasta alkanu kunnolla opettelee uskoon liittyviä asioita syvemmin (ripariltani lähtien) ja tarkotin vaan sitä, että esimerkiksi papit on tutkinu Raamattua usein enemmän ku suurin osa ns. tavalliset ihmiset, et he pystys antamaan paremmin esimerkkejä ja selittää asioita. Ei se tietenkään tarkota että heidän näkemyksensä oisivat jotenki ylivertasia muiden näkemyksiin nähden, vaan se on enemmän sitä et he ossaa antaa suuntaa ajatuksille ja asioiden merkityksille. Ne on vaan apuna, ei ne oo kaikkitietäviä. Jokaisella on oma yksityinen suhteensa Jumalaan.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Mihin Jumala tarvitsee välikäsiä? Eikö se olekaan kaikkivoipa? Eikö vanholliskulttilainen voisi elää hyvää ja synnitöntä elämää vaikka shintolaisessa yhteiskunnassa Hokkaidossa?
Sehän nimenomaan on kaikkivoipaa et on pystyny antamaan ihmiselle vallan antaa syntejä anteeksi.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Okei no hyvä kuulla jos tuottaa tulle helpomman olon. Itsekin kannatan anteeksipyytämistä jos on käyttäytynyt töykeästi tms mutta se pitää aina sanoa sille henkilölle jota se koskee. Ihan omantunnon syistä.
Tottakai pitää, itsekin pyydän aina siltä ihmiseltä ensin anteeksi jolle oon väärin tehnyt, en tarkottanu et niin vois jättää tekemättä jos menee vaan pyytää joltakulta toiselta syntejä anteeksi.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,974
Reaktioarvo
8,475
Sehän nimenomaan on kaikkivoipaa et on pystyny antamaan ihmiselle vallan antaa syntejä anteeksi.
Mutta mihin niitä välikäsiä sitten tarvitaan? Siihenkö, että voivat määritellä mikä on heidän mielestään oikein ja väärin, eli hallita jumalan sijasta? Mihin jumala tarvitsee oikeasti jotain apupyöriä ajaessaan pyörällä?
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Mutta mihin niitä välikäsiä sitten tarvitaan? Siihenkö, että voivat määritellä mikä on heidän mielestään oikein ja väärin, eli hallita jumalan sijasta? Mihin jumala tarvitsee oikeasti jotain apupyöriä ajaessaan pyörällä?
Ymmärrätkö tahallasi väärin?
Jumala on antanut ihmiselle vapauden valita. Se on lupaus ja Jumala pitää lupauksensa, eli ketään ei voi pakottaa uskomaan eikä pyytämään syntejä anteeksi. Miten Jumala voisi henkilökohtaisesti mennä antamaan synnit anteeksi ihmiselle, joka ei Hänen olemassaoloonsa edes usko? Jumala ei edes ole mikään ns. konkreettinen olento, vaan Jumala asuu meissä itsessämme (=Pyhä Henki). Siten jokaisella uskovaisella on valta antaa muille ihmiselle synnit anteeksi.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,974
Reaktioarvo
8,475
Ymmärrätkö tahallasi väärin?
Jumala on antanut ihmiselle vapauden valita. Se on lupaus ja Jumala pitää lupauksensa, eli ketään ei voi pakottaa uskomaan eikä pyytämään syntejä anteeksi. Miten Jumala voisi henkilökohtaisesti mennä antamaan synnit anteeksi ihmiselle, joka ei Hänen olemassaoloonsa edes usko? Jumala ei edes ole mikään ns. konkreettinen olento, vaan Jumala asuu meissä itsessämme (=Pyhä Henki). Siten jokaisella uskovaisella on valta antaa muille ihmiselle synnit anteeksi.
En ymmärrä, kyseenalaistan vain miksi tarvitaan järjestäytynyttä uskontoa kaikissa uskontokunnissa. Mihin Jumala tarvitsee sääntöjä, johtajia, paaveja, rabbeja ja muita, jotka vääntävät näiden kirjoittamia tekstejä vuosi toisena jälkeen kuten se sopii heille parhaiten? Pelkkää vallankäyttöä, jos on olemassa se kristillinen jumala niin riittää, että moikkaa syntyessä ja lähtiessä.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
En ymmärrä, kyseenalaistan vain miksi tarvitaan järjestäytynyttä uskontoa kaikissa uskontokunnissa. Mihin Jumala tarvitsee sääntöjä, johtajia, paaveja, rabbeja ja muita, jotka vääntävät näiden kirjoittamia tekstejä vuosi toisena jälkeen kuten se sopii heille parhaiten? Pelkkää vallankäyttöä, jos on olemassa se kristillinen jumala niin riittää, että moikkaa syntyessä ja lähtiessä.
Ei ikivanhoja isolle ihmisjoukolle tärkeitä tekstejä voi väännellä ja käännellä täysin mielivaltaisesti. Ja mitä sääntöihin tulee, Jumala itse on Raamatun mukaan määrittänyt esimerkiksi myös Kymmenen käskyä
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,974
Reaktioarvo
8,475
Ei ikivanhoja isolle ihmisjoukolle tärkeitä tekstejä voi väännellä ja käännellä täysin mielivaltaisesti. Ja mitä sääntöihin tulee, Jumala itse on Raamatun mukaan määrittänyt esimerkiksi myös Kymmenen käskyä
No kun ne tekstit on ties mistä tulleita, ei niitä Jeesus kirjoittanut tai Muhammed omiaan. Raamattukin vaihtelee eri lahkottain ja siitä on jätetty pois universaalisti kirjoja, jotka ovat olleet ns. alkuraamatussa.
Ja nekin "kymmenen käskyä", niin mihin siinä tarvittiin Moosesta, eikö kaikkivaltias olisi voinut pistää tämän kaikkien päähän? Ja jos kymmenen käskyä on tarpeeksi, niin miksi meillä kolme järkyttävän kokoista laitosta samalle jumalalle? Yksi juutalainen, yksi kristillinen ja yksi muhamettilainen? Ja miksi tämä kaikkivoipa jätti sanomansa sanomatta Aasian ihmisille ja afrikkalaisille? Eurooppalaisetkin homosteli ihan rauhassa.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Tottakai pitää, itsekin pyydän aina siltä ihmiseltä ensin anteeksi jolle oon väärin tehnyt, en tarkottanu et niin vois jättää tekemättä jos menee vaan pyytää joltakulta toiselta syntejä anteeksi.
Aivan, miksi sitä sitten pitää pyytää vielä joltain toiselta asiaan kuulumattomalta?
Sori kun kyselen:D
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Aivan, miksi sitä sitten pitää pyytää vielä joltain toiselta asiaan kuulumattomalta?
Sori kun kyselen:D
No siis ei sitä tarvi rynnätä pyytelemään asiaankuulumattomalta anteeksi sen jäläkee ku on jo asianomaiselta pyytänyt. Yleensä syntejä pyydetään anteeksi vaa sillon ku se tuntuu siltä et haluu saada ne anteeksi. Ja sillon pyydetään yleensä kerralla kaikki anteeksi, ei pelkästään yksittäistä tekoa. (Toki jos on jotakuta kanssauskovaa vastaan tehny jotaki väärin, tottakai sillon pyytää sitä väärää tekoa anteeksi mut hyvin usein toinen ihminen siunaa kaikki synnit anteeksi) Itekki teen niin, en mää asian ulkopuoliselta pyydä anteeksi asiaa joka ei siihen ihmiseen liity mitenkään. Sehän kuulostaaki jo ihan hassulta, sori jos sait aluksi eri käsityksen ku oon tosi huono selittää :'D Ja aina saa kysellä!
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,974
Reaktioarvo
8,475
No siis ei sitä tarvi rynnätä pyytelemään asiaankuulumattomalta anteeksi sen jäläkee ku on jo asianomaiselta pyytänyt. Yleensä syntejä pyydetään anteeksi vaa sillon ku se tuntuu siltä et haluu saada ne anteeksi. Ja sillon pyydetään yleensä kerralla kaikki anteeksi, ei pelkästään yksittäistä tekoa. Itekki teen niin, en mää asian ulkopuoliselta pyydä anteeksi asiaa joka ei siihen ihmiseen liity mitenkään. Sehän kuulostaaki jo ihan hassulta, sori jos sait aluksi eri käsityksen ku oon tosi huono selittää :'D Ja aina saa kysellä!
Hetki, syntejä pitää pyytää hetkessä? Eli voin vetäistä toista tuhatta vittua, pillua ja puupalloa päin jonkun ääliön naamaa ja sanoa "tsorge, kaduttaa" niin kaikki on ok?
 
Ylös Pohja