Help! (tet-vinkkejä)

sunwarrior

Uusi
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
15
Reaktioarvo
7
Olen aivan paniikissa, koska olen menossa päiväkotiin tettiin alle kuukauden päästä. Valitsin (ja sain) paikan, koska se on lähellä kotiani ja pidän lapsista, vaikka myönnän ettei mulla ole hirveästi kokemusta lasten kanssa olemisesta. On varmaan liian aikasta murehtia, mutta en yhtään tiedä, miten lähestyn lapsia tai miten ylipäätään esittäydyn. Varmasti mun pitää esittäytyä jotenkin. Mitä sanon niille?

Ja ylipäätään vinkkejä että miten niille lapsille pitäisi puhua. Pelottaa, että ne ei edes tottele mua, tai pidä musta.

Sanokaa, että täällä on joku, joka on ollut tetissä päiväkodissa. Kiitos jo etukäteen!
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
tää on ihan hirveä klisee, mutta se on myös hyvä vinkki: ole oma itsesi! D: lapsia on suht helppo miellyttää oman kokemuksen perusteella ja yleensä se käy ns luonnostaan, jos nyt niin voi sanoa edes

tulin myös upittamaan kesua, jos joku paremmin tietävä eksyis tänne 🦔
 

Mursuilijaa

*olemassa oleva*
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,199
Reaktioarvo
833
Mullakaan ei ole itsellä kokemusta, mutta ainakin kavereillani ne lapset jo totteli ihan muutenkin heitä, sillä heidän silmissä näytät aikuiselta D:
Ja lasten kanssa ainakin omasta mielestä pärjää olemalla oma itsensä, niinkuin täällä jo sanottiin, sekä olemalla kiinnostunut, jos he haluavat jotain näyttää :3

Toivottavasti tänne löytäisi joku, jolla on itsellä kokemusta!! D:
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,160
Reaktioarvo
8,521
Olen ihan sysipaska lasten kanssa, mutta olen huomannut, että ne pysyvät tyytyväisinä kun esität olevasi kiinnostunut niiden jutuista ja heittäydyt mukaan leikkeihin.
Käy ihan aikuistenkin kanssa tämä vinkki.

Lapselle tärkeintä on, että otat hänen vinkin huomioon.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
En oo ollut päiväkodissa tetissä, mutta varmaan ihan ne päiväkodinohjaat sanoo, että sinä olet nyt siellä ja antaa sun esitellä itsesi niin voit vaan sanoo: "Moi! Oon Sunwarrior!" Ja kannattaa huomioida erityisesti niitä arkoja lapsia, jotka on yksin ja vastata iloisesti ja tulla mukaan, kun joku lapsi puhuu sulle.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,646
Reaktioarvo
6,513
En oo ollu päiväkodissa töissä, mut mulla itellä on seittemän pikkusiskoo ja kolme pikkuveljeä eli voin sanua et on kokemusta lapsista xD Eli enköhän osaa jotakin vastata

Mut siis ei sun tarvi mitenkään erityisemmin käyttäytyä, oot vaan ilonen ja osoitat et oikeesti tykkäät olla niitten lasten kanssa nii neki tykkää olla sun kanssa :D Ja eiköhän siellä ne aikuset osaa sit kertua et mitä sun pittää tehä ja luultavasti ne tekee sillee et käskee sun esittäytyy eli voit vaa sanua et "moikka olen sunwarrior ja oon tetissä täällä" :D
 

sunwarrior

Uusi
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
15
Reaktioarvo
7
Kiitos kaikille vastauksista! Toivon mukaan pärjäilen siellä sitten. Upitan tämän jos joku löytäisi vielä tämän keskustelun.
 

Lukutoukka_05_

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,066
Reaktioarvo
997
Ite kun oon ollu päiväkodissa töissä (kun äiti on siellä töissä) niin yleensä ne tädit on esitelly sut niille lapsille jossain aamupiirissä. Sitten vaan kannattaa heittäytyä niiden lasten leikkeihin ja ajatusten tasolle koska siitä ne tykkää. Äläkä mieti että omg tää on niin noloa konttailla pitkin lattiaa koska kukaan sun tuttu ei nää sua ja samalla tavalla ne päiväkodin tädit (tai miks ei sedätkin) konttailee siellä. Kannattaa kans kysellä lapsilta jotain (esim lempiväri, onko lemmikkejä yms) jos on sen ikänen että osaa vastata.
Eli siis tiivistettynä ole oma itsesi. Hyvin se menee!
 

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
739
Olin kans päiväkodissa tetissä 8 luokalla (härreguud siitä on yli 5 vuotta). Mut esiteltiin niille lapsille, en muista pitikö mun ees ite kertoa mitään. Lapset oli tottunu tettiläisiin joten ne tajus heti että taas tulee ihminen jossa saa roikkua xD. Mun mielestä tärkeetä on kohdella niitä lapsia yksilöinä ja oikeesti kuunnella mitä ne puhuu. Ja tosiaan se että oot vaan oma itsesi on tärkeetä, lapset huomaa kyllä jos yrität olla jotain muuta
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Ei oo kokemusta, mutta samaa mieltä muiden kans. Muista olla oma ittes (niin kliseeltä kun se kuulostaakin), kohdella lapsia yksilöinä ja olla kiinnostunut, jos he haluaa vaikka näyttää jotain. Luulen myös et lapsia on aika helppo miellyttää ja oot niiden silmissä aikuinen, joten tuskin siellä mitään kovin vaikeita tilanteita tulee D:
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,958
Reaktioarvo
5,747
Mullakaan ei ole itsellä kokemusta, mutta ainakin kavereillani ne lapset jo totteli ihan muutenkin heitä, sillä heidän silmissä näytät aikuiselta D:
Ja lasten kanssa ainakin omasta mielestä pärjää olemalla oma itsensä, niinkuin täällä jo sanottiin, sekä olemalla kiinnostunut, jos he haluavat jotain näyttää :3

Toivottavasti tänne löytäisi joku, jolla on itsellä kokemusta!! D:
Joo siis oikeasti tosiasia on että varsinkin päiväkodissa ollessa kuka vain alaasteelta päässyt näyttää aikuiselta.
Hyvin se menee älä stressaa turhia ja voit vaikka esitellessä kertoa etunimesi ja että olet siellä tet harjoittelussa. Lapsilla ei ole tapana miettiä sen kummempia.
Kun ohjeista lapsia tee se jämäkästi ja selkeästi ja varmista että kaikki kuulevat esimerkiksi pyytämällä että muu tekeminen lopetetaan siksi aikaa kun kuunnellaan. Lapset uskovat kyllä jos sinä uskot siihen että tiedät mitä teet. Ei haittaa vaikka ohjeistat väärin, sitten vai korjaa virheensä ja jatkaa eteenpäin, eivät ne edelleenkään sitä juuri Mieti. Puhu myöskin selkeästi ja kuuluvalla äänellä ja vältä vaikeita sanoja tai ohjeiden pitkittämistä.
Pyri myös perustelemaan sääntöjä siten että jos joku tekee jotain mitä ei pitänyt voit kertoa miksi niin ei saa toimia ja sääntö jää paremmin mieleen kuin se että aikuinen sanoi että "koska mä sanon niin"
Eli ole lyhyt ja ytimekäs, kuuluva ja älä ajattele turhia be ei tuomitse sen perusteella. Hyvin se menee
 
Ylös Pohja