Lukio Kannattaako lukio käydä 3 ja puoleen vuoteen?

Lukutoukka_05_

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,066
Reaktioarvo
997
Oon nyt alkanu miettiin lukion käymistä 3 ja puoleen vuoteen koska tuntuu että en tulis jaksamaan. Jos ysin lopussa olin jo ihan poikki niin entä sitten lukion lopussa?

Kertokaa mitä hyötyä/haittoja on jos kävisin 3 ja puoleen vuoteen.
 

immortalem

Antikristus
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
25.3.2021
Viestejä
5,147
Reaktioarvo
5,467
Jos koet, ettet tule jaksamaan, niin se on ihan hyvä vaihtoehto.

Lukiossa ensimmäinen vuosi on ylivoimaisesti pahin, koska silloin tulee kaikki pakolliset kurssit ja lukujärjestys on melkeinpä automaattisesti aivan täynnä. Toinen vuosi on jo huomattavasti helpompi, kolmas taas ihan pelkkää käsienheiluttelua. Eli jos sen ensimmäisen vuoden jaksat, niin uskon kuitenkin että selviäisit sen ihan kolmessa vuodessa. Kannattaa jutella jonkun opettajan kanssa tuosta, on varmaan monia tapoja toteuttaa nuo 3,5 vuoden opinnot jos niihin päädyt.
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
jos se on susta parempi vaihtoehto ku kolmeen vuoteen käyminen, niin tottakai! D: sanoisin samaa, että kantsii jutella opettajan tai opon kans niin sit on helpompi päättää asia
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,862
Reaktioarvo
2,892
Ite kävin neljään vuoteen. Sanoisin että omasta mielestäni ei oo mitään haittoja oikeestaan ja hyötyjä sitten se että on chillimpää ja muutenki saa lisäaikaa kaikkeen ja kaikki on vaa enemmän vitun jees
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,862
Reaktioarvo
2,892
Ite kävin neljään vuoteen. Sanoisin että omasta mielestäni ei oo mitään haittoja oikeestaan ja hyötyjä sitten se että on chillimpää ja muutenki saa lisäaikaa kaikkeen ja kaikki on vaa enemmän vitun jees
Ja mul oli sitä paitsi kahet penkkarit xDdd ekat oli tosin vähän awkwardit ku olin aika yksin mut toisella kerral olin kavereideni kaa. Toi kyl tais olla vaan siks ku olin suunnitellut käyväni eka 3,5 vuotta mut sit se venähtiki neljään hups
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Kyllä se varmaan sillon kannattaa mennä neljään vuoteen tai 3,5 vuoteen. Mäki kävisin, jos oisin lukiossa, koska sillon jaksaa paremmin, pystyy panostamaan oppiaineisiin enemmän ja jää enemmän aikaa muuhun. Nytki oon amiksessa ja mulla on kaksoistutkinto niin se opiskelu menee todennäkösesti neljään vuoteen.
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
jos on mielenterveyden kanssa ongelmia niin se puoli vuotta kotona tekemättä mitään voi oikeasti olla tyyliin viimeinen niitti pääkopalle. kaikki rutiini, tekeminen ja ihmiskontakti katoaa. monella kolmessa vuodessa valmistuvalle ottaa koville jo lukuloma, kun yhtäkkiä putoaakin tavallaan tyhjän päälle. tietysti syksylläkin on yhteishaku (oon nyt itsekin hakemassa siinä), mut aloja on tosi rajallinen määrä siinä verrattuna kevääseen. jos taas sulla on esim sukulaisten tai vanhempien kautta tiedossa suht varma työpaikka sille ajalle niin siinä tapauksessa varmaan uskaltaa jäädä kouluttomaksi pidemmäksikin aikaa. omalla kohdalla työttömyysjakso masensi mua entisestään ja lopulta oli vaikeuksia nousta edes sängystä.

et itse kävisin joko kolmeen tai sit suosiolla neljään vuoteen. ja kuten joku tuolla ylempänä sanoi, eka vuosi on rankin. kolmantena vuonna porukalla on tosi vähän kursseja, mun kaverit kävi tyyliin kaks tuntia viikossa olemassa koululla :D mulla oli vähän enemmän tunteja kun kirjoitin tosi monta ainetta. lisäks opiskelu helpottuu kun tottuu siihen rytmiin, paikkaan ja ihmisiin. ainakin osalla. yksilöllistä tietty kaikki.
 
Ylös Pohja