Kauan toi vitun koronapassi on voimassa

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,970
Reaktioarvo
2,897
Niin minustakin.
Suurin osa korona takia sairaalaan joutuneista on rokottamattomia. Entä sitten kun ihmiset saavat koronan ja vievät esimerkiksi syöpäpotilaalta paikan sairaalassa, ihan vain koska "en mä vaan jaksanu ottaa rokotetta"?
Toki jos jollain on ihan oikeasti syy esim allergia, niin paha pelko että ei ihan oikeasti pysty tms niin en tuomitse ja toki kaikki saa valita mutta onko ihan oikein jos ainut syy olla ottamatta on se että ei vaan huvita ottaa? Kannattaako korona hankkia jos siltä voi suojautua?
Tää tuomitseminen on silti liian voimakasta. Just tämmösten asioiden takia mä vihaan ihmisiä. Jokaisessa asiassa ollaan aina muita parempia kun "mä toimin oikein" joo itelläni on muitakin syitä olla ottamatta ku et en vaan halua tai jaksa mutta ei mua haittaa vaikka joku olis vaan silleen en jaksa. Se on jokasen oma asia silti. Samalla tavallahan vaikka lihavuus on jokaisen oma asia, vaikka sillä saattaakin niin sanotusti tuhlata terveydenhuollon resursseja. Sanotaanko sittenkin että "ni vittu oot kyl aika itsekäs ku viet muilta resursseja ku oot noin läski" joo ihmiset sanoo noin mutta pelkästään idiootit. Mun mielestä sama pätee koronaan. Jokaisen oma terveys on jokaisen oma asia eikä sitä voi ajatella niin että "vittu oot itsekäs nyt ku et ottanu sitä rokotetta ja viet paikan syöpäpotilaalta". Silloinkin on varmaan itsekäs paska jos yleensäkin omaa niin sanotusti huonot elintavat koska "sit viet resursseja muilta nii ois kannattanu miettiä aiemmin" ei, vaan jokasen oma terveys = jokasen oma asia.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,970
Reaktioarvo
2,897
Sitä paitsi turha selittää siitä että "korona on todennäkösemmin vaarallinen kuin koronarokote" kun mun kaverin mummo kuoli sen rokotteen jälkeen ja oli tosi hyvässä kunnossa kuulemma ollu aiemmin ja vissiin semi nuorikin, en tiiä oisko ollu joku 60v ish. Joo, todennäköisyys voi olla eri mut silti on täysin ymmärrettävää jos ei sitä rokotetta halua esim tuon takia.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,036
Reaktioarvo
8,494
Niin minustakin.
Suurin osa korona takia sairaalaan joutuneista on rokottamattomia. Entä sitten kun ihmiset saavat koronan ja vievät esimerkiksi syöpäpotilaalta paikan sairaalassa, ihan vain koska "en mä vaan jaksanu ottaa rokotetta"?
Toki jos jollain on ihan oikeasti syy esim allergia, niin paha pelko että ei ihan oikeasti pysty tms niin en tuomitse ja toki kaikki saa valita mutta onko ihan oikein jos ainut syy olla ottamatta on se että ei vaan huvita ottaa? Kannattaako korona hankkia jos siltä voi suojautua?
Ja ennen tätä rokotepakotusta sairaaloissa oli hirveän tyhjää, sen jälkeen lopetettiin mediassa tilastointi, rokoterummutus ja kas keppanaa - sairaalat täynnä rokottomattomia koronan saaneita vaikka meni yli vuosi ilman moista epidemiaa. Kyllä on jännää!
Ja jos niissä sairaaloissa olisikin jotain ihmisiä, niin ne ovat todennäköisesti yhä niitä riskiryhmäläisiä, eli perussairaita, läskejä ja vanhuksia. Ja mikä siinä rokotteen ottamattomissa pelottaa, jos se rokote suojaa kerta ihmisiä tartunnalta ja tauti ei ole heille paha?
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,970
Reaktioarvo
2,897

KäveleväNakki

Mysteeri
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,889
Reaktioarvo
1,408

Tää artikkeli kandee ehkä myös lukee ja tehä Omat johtopäätökset siitä.
Harmi vaan kun enempää tämänkaltasia artikkeleja ei löydy mistään ''luotettavasta'' lähteestä. Ihmiset todellakin pidetään pimennossa.
 

Zero

Uusi
Liittynyt
9.10.2021
Viestejä
48
Reaktioarvo
31
Niin minustakin.
Suurin osa korona takia sairaalaan joutuneista on rokottamattomia. Entä sitten kun ihmiset saavat koronan ja vievät esimerkiksi syöpäpotilaalta paikan sairaalassa, ihan vain koska "en mä vaan jaksanu ottaa rokotetta"?
Toki jos jollain on ihan oikeasti syy esim allergia, niin paha pelko että ei ihan oikeasti pysty tms niin en tuomitse ja toki kaikki saa valita mutta onko ihan oikein jos ainut syy olla ottamatta on se että ei vaan huvita ottaa? Kannattaako korona hankkia jos siltä voi suojautua?
Hyvin epätodennäköistä on sairastua koronaan ja mahdollisesti levittää sitä mikäli ei satu olemaan tekemisissä henkilön kanssa jolla on korona. Joten tässä tapauksessa rokotteella ei ole mitään väliä
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,757

Tää artikkeli kandee ehkä myös lukee ja tehä Omat johtopäätökset siitä.
se on ollu tiedossa et rokote on vaarallinen nimenomaan miehille
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,757
Koronapassia koskeva laki on voimassa 31.12.2021 saakka.
Koronapassin edellytyksenä on täysi rokotesarja, 72 tunnin sisällä saatu negatiivinen koronatestitulos tai todistus alle kuusi kuukautta sitten sairastetusta koronataudista.
Kotona itsekseen tehtävä koronatesti ei riitä todistukseen, vaan koronapassiin tarvitaan terveydenhuollossa tehty testi, joka merkitään Omakantaan. Testi pitää maksaa itse, ellei ole 16–17-vuotias tai kuulu siihen pieneen osaan väestöä, joka ei terveydellisistä syistä voi ottaa koronarokotetta. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan saaman selvityksen mukaan alle yksi prosentti rokottamattomuudesta johtuu lääketieteellisistä syistä.
Ne, jotka ovat sairastaneet koronataudin yli puoli vuotta sitten ja saaneet yhden annoksen koronarokotetta, joutuvat koronapassin saadakseen menemään testiin, joka kustannetaan itse.
Passiin kelpaavat vain ne koronarokotteet, jotka on Suomessa hyväksytty, eli Modernan, AstraZenecan, Johnson&Johnsonin ja Pfizer-BionTechin rokotteet. Jos on ottanut esimerkiksi venäläisen Sputnik V -rokotesarjan, sillä ei saa koronapassia.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,970
Reaktioarvo
2,897

Kertokaapliis

Asiantuntija
Liittynyt
13.3.2021
Viestejä
280
Reaktioarvo
153
Koronapassia koskeva laki on voimassa 31.12.2021 saakka.
Koronapassin edellytyksenä on täysi rokotesarja, 72 tunnin sisällä saatu negatiivinen koronatestitulos tai todistus alle kuusi kuukautta sitten sairastetusta koronataudista.
Kotona itsekseen tehtävä koronatesti ei riitä todistukseen, vaan koronapassiin tarvitaan terveydenhuollossa tehty testi, joka merkitään Omakantaan. Testi pitää maksaa itse, ellei ole 16–17-vuotias tai kuulu siihen pieneen osaan väestöä, joka ei terveydellisistä syistä voi ottaa koronarokotetta. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan saaman selvityksen mukaan alle yksi prosentti rokottamattomuudesta johtuu lääketieteellisistä syistä.
Ne, jotka ovat sairastaneet koronataudin yli puoli vuotta sitten ja saaneet yhden annoksen koronarokotetta, joutuvat koronapassin saadakseen menemään testiin, joka kustannetaan itse.
Passiin kelpaavat vain ne koronarokotteet, jotka on Suomessa hyväksytty, eli Modernan, AstraZenecan, Johnson&Johnsonin ja Pfizer-BionTechin rokotteet. Jos on ottanut esimerkiksi venäläisen Sputnik V -rokotesarjan, sillä ei saa koronapassia.
Noniin kiitos tiedosta! Ei siis tuon pidempään ellei ne sit päätä jatkaa sitä..
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,970
Reaktioarvo
2,897
Itse asiassa luin jotain artikkelia ja nyt rupes hieman pelottaa että mitä jos joutuu sairaalaan (tosin aika helvetin pitkään tässä on jo pärjätty joutumatta sinne tai muutenkaan ilman juuri mitään flunssaa tai flunssan oireita) ja aloin jo miettimään että voisihan sen rokotteen ottaa mutta sitten tajusin että se ei siltikään poista niitä syitä taustalla mitkä kaikista eniten estää mun rokotteen ottamisen: nimittäin ocd yms. Enkä nyt tarkoita ocd:llä sitä että pelkäisin niin paljon sitä rokotetta että se on vaarallinen tms., Vaikka kai se vaarallinen voikin olla kun kerran ihmisiä siihen on kuollut mutta siis sanoisin että omalla kohdallani sitä suurempi syy rokottamattmuteen on edelleenkin se että en saa aikaiseksi muutenkaan mitään. Joten se siitä. Jos en pääse edes hammaslääkäriin en pääse varmaan yhtään minnekään muuallekaan. Oon tässä vaikka kuinka kauan ajatellut että joo-o, pitäs mennä ja pitäs mennä jne. Mulla on muutamakin syy minkä takia mun pitäs päästä lääkäriin mutta kun en pääse niin en pääse. Luulen että myös se vaikeus tulee siitä, että en oo ollu esim koulussa pitkään aikaan (vuoden 2018 jälkeen) niin en pysty menemään minnekään.

Mutta yks asia on varmaa: uutisia on turha alkaa lukemaan. Siit ei tuu muuta kun paniikki, koska nyt on ihan järkyttävän paha ahistus vaikka aikaisemmin tänään olin ihan ok. Nyt en ihmettelis vaikka tulis paniikkikohtaus pian. Oon ajatellut muutenkin että oon pärjännyt ilman rokotetta tähänkin saakka sitä paitsi hädin tuskin liikun missään niin mistäpä mä sen koronan saisin, ellei sitten tyyliin mutsin mukana töistä. Mutta kun silläkään ei oo vielä kertaakaan todettu koronaa ja se on käyny monta kertaa testissä
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,951
Reaktioarvo
5,745
Mun mielestä kaikki syyt on hyviä olla ottamatta jos sitä ei halua, itsellä aina ollut kova rokotuskammo joten siksi en ota, pelkään myös mahdollisia sivuoireita jota se aiheuttaa mutta ei ole kyllä hyvä jos painostuksen takiakaan sellane otetaan
No ehkä niin mutta ei noissa baareissa ole pakko käydä. Eli jos sinne haluaa rymyämään saa mielestäni rokotteen oton kestää. Töissä ei saa vaatia paitsi terveyden huollolta olisi hyvä ettei potilaita vaaranneta.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,951
Reaktioarvo
5,745
Tää tuomitseminen on silti liian voimakasta. Just tämmösten asioiden takia mä vihaan ihmisiä. Jokaisessa asiassa ollaan aina muita parempia kun "mä toimin oikein" joo itelläni on muitakin syitä olla ottamatta ku et en vaan halua tai jaksa mutta ei mua haittaa vaikka joku olis vaan silleen en jaksa. Se on jokasen oma asia silti. Samalla tavallahan vaikka lihavuus on jokaisen oma asia, vaikka sillä saattaakin niin sanotusti tuhlata terveydenhuollon resursseja. Sanotaanko sittenkin että "ni vittu oot kyl aika itsekäs ku viet muilta resursseja ku oot noin läski" joo ihmiset sanoo noin mutta pelkästään idiootit. Mun mielestä sama pätee koronaan. Jokaisen oma terveys on jokaisen oma asia eikä sitä voi ajatella niin että "vittu oot itsekäs nyt ku et ottanu sitä rokotetta ja viet paikan syöpäpotilaalta". Silloinkin on varmaan itsekäs paska jos yleensäkin omaa niin sanotusti huonot elintavat koska "sit viet resursseja muilta nii ois kannattanu miettiä aiemmin" ei, vaan jokasen oma terveys = jokasen oma asia.
En tuomitse vaan kerron mielipiteeni.
Ja rokottamalla mahdollisimman moni saavutetaan laumasuoja ja esim tuhkarokko on hävinnyt juuri rokotteiden ja niiden tuoman laumasuojan ansiosta. Laumasuoja suojaa siis myös rokottamattomia.
Ja se ei ole vai oma terveys, lihavuus ei ole tarttuvaa, korona on
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,951
Reaktioarvo
5,745
Hyvin epätodennäköistä on sairastua koronaan ja mahdollisesti levittää sitä mikäli ei satu olemaan tekemisissä henkilön kanssa jolla on korona. Joten tässä tapauksessa rokotteella ei ole mitään väliä
Laumasuoja. Sillä se tuhkarokkokin on nykyään jo lähes hävinnyt
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
No ehkä niin mutta ei noissa baareissa ole pakko käydä. Eli jos sinne haluaa rymyämään saa mielestäni rokotteen oton kestää. Töissä ei saa vaatia paitsi terveyden huollolta olisi hyvä ettei potilaita vaaranneta.
jep. sulla on oikeus olla ottamatta rokotetta, muilla on oikeus ottaa rokote ja jatkaa elämää mahdollisimman turvallisesti. ja ei tätä rokoteasiaa mihinkään lihavuuteen ja sen hoitokustannuksiin verrata, ylipainon taustalla on vähän monisyisempi ongelma kuin se ettei halua/uskalla ottaa rokotetta syystä x. ja jos ylipainoinen Pertti 30v kuolee kuukausi rokotteen ottamisen jälkeen se ei tarkoita että niillä olisi syy-seuraus yhteyttä keskenään. edelleen rokottamatta jättäminen on tutkitusti vaarallisempaa terveydelle kun rokottaminen.

tuomitseminen ja henkinen painostaminen ei kuitenkaan ole ok. koronapassi on hyvä kultainen keskitie, ketään ei pakoteta ottamaan rokotetta ja ne ketkä ottaa niin saa edes jotain vapauksia elämäänsä ja jokainen kapakka ja tapahtumajärjestäjä voi itse päättää ottaako sen käyttöön.
 

Kertokaapliis

Asiantuntija
Liittynyt
13.3.2021
Viestejä
280
Reaktioarvo
153
Näinhän se on mutta rokotetut sairastavat lievempänä ja todennäköisyys sairastua pienenee
Niin mutta
jep. sulla on oikeus olla ottamatta rokotetta, muilla on oikeus ottaa rokote ja jatkaa elämää mahdollisimman turvallisesti. ja ei tätä rokoteasiaa mihinkään lihavuuteen ja sen hoitokustannuksiin verrata, ylipainon taustalla on vähän monisyisempi ongelma kuin se ettei halua/uskalla ottaa rokotetta syystä x. ja jos ylipainoinen Pertti 30v kuolee kuukausi rokotteen ottamisen jälkeen se ei tarkoita että niillä olisi syy-seuraus yhteyttä keskenään. edelleen rokottamatta jättäminen on tutkitusti vaarallisempaa terveydelle kun rokottaminen.

tuomitseminen ja henkinen painostaminen ei kuitenkaan ole ok. koronapassi on hyvä kultainen keskitie, ketään ei pakoteta ottamaan rokotetta ja ne ketkä ottaa niin saa edes jotain vapauksia elämäänsä ja jokainen kapakka ja tapahtumajärjestäjä voi itse päättää ottaako sen käyttöön.
No mun mielestä on todella hyvä että se passi on voimassa noin vähän aikaa kuitenkin, eihän se itseäni kyllä haittaa kun en missään baareissa tai muissa mihin sitä tarvii nii käy
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Niin mutta

No mun mielestä on todella hyvä että se passi on voimassa noin vähän aikaa kuitenkin, eihän se itseäni kyllä haittaa kun en missään baareissa tai muissa mihin sitä tarvii nii käy
luulisi että sitä lakia jatketaan jos todetaan toimivaksi ja jos rokotekattavuus ei parane.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,970
Reaktioarvo
2,897
En tuomitse vaan kerron mielipiteeni.
Ja rokottamalla mahdollisimman moni saavutetaan laumasuoja ja esim tuhkarokko on hävinnyt juuri rokotteiden ja niiden tuoman laumasuojan ansiosta. Laumasuoja suojaa siis myös rokottamattomia.
Ja se ei ole vai oma terveys, lihavuus ei ole tarttuvaa, korona on
Aijaa, tuomitsevalt kuulosti.
Eikö laumasuoja oo jo aika hyvin ku eikse oo joku 80 % rokotettu vai
En puhumu tarttuvuudesta, vaan lihavuus voi tuoda erilaisia terveysongelmia ainakin joissain tapauksissa, ei siis välttämättä kaikilla, mutta joillain. Samahan asia siinä on kyseessä että sä viet resursseja muilta jos sulla on paljon sairauksia, mikä voi siis olla lihavuuden seurauksena. Kun puhuit siitä paikan viemisestä
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,970
Reaktioarvo
2,897
Aijaa, tuomitsevalt kuulosti.
Eikö laumasuoja oo jo aika hyvin ku eikse oo joku 80 % rokotettu vai
En puhumu tarttuvuudesta, vaan lihavuus voi tuoda erilaisia terveysongelmia ainakin joissain tapauksissa, ei siis välttämättä kaikilla, mutta joillain. Samahan asia siinä on kyseessä että sä viet resursseja muilta jos sulla on paljon sairauksia, mikä voi siis olla lihavuuden seurauksena. Kun puhuit siitä paikan viemisestä
Ja siis vaikka korona onkin tarttuva niin se on silti: oma terveys=jokaisen oma asia

Esimerkkinä minä: millä tavalla minä edes muille sitä levitän tai oon jotenki maailman paskin ihminen tässä asiassa kun en edes vittu käy missään paitsi ehkä kaupassa kerran vuodessa
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
En tuomitse vaan kerron mielipiteeni.
Ja rokottamalla mahdollisimman moni saavutetaan laumasuoja ja esim tuhkarokko on hävinnyt juuri rokotteiden ja niiden tuoman laumasuojan ansiosta. Laumasuoja suojaa siis myös rokottamattomia.
Ja se ei ole vai oma terveys, lihavuus ei ole tarttuvaa, korona on
koronarokotteesta ei vissiin tule laumasuojaa, joka tekee siitä siis vielkin tärkeempää, et mahollisimman moni rokottautuu D: mut tuliki mieleen et kieltämättä vähä hassua, että tyypit epäilee rokotteita, vaikka rokotteiden ansiosta juuriki esim. tuhkarokko on häipyny kokonaan.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,970
Reaktioarvo
2,897
Ainiin, kiinnostaa ihan muuten vaan tietää kun oli puhetta siitä että rokotus voi olla vaarallisempi miehille: että ku tässähän on kyse biologisesta sukupuolesta ilmeisesti (en tiedä sitten vaikuttaako miten transsukupuolisiin jos on hormonit tai jotain) mutta entäs jos on vaikka intersukupuolinen niin onko suurempi riski tohon sydänlihastulehdukseen vai ei? Sinänsä tämä nyt ei niin liity asiaan tästä valittaminen mutta mua jotenki hieman ärsyttää se, että puhutaan miehistä ja naisista ja arvatenkin kyseessä on biologinen sukupuoli mutta vaikuttaako esim just hrt siihen taikka sitten vaikka intersukupuolisuus. Miksei tollasist asioist voi ikinä mainita. Minä ainakin oisin varmaan ihan pihalla jos olisin intersukupuolinen niin miettisin kyllä että kuulunko tässä asiassa nyt naisiin vai miehiin. Sama jos olisin transihminen jolla on hrt jo käynnissä niin miettisin myös että kumpaan tässä nyt kuuluu että onko sillon siinä sydänlihastulehduksessa kyse niiku mistä. En tiedä ehkä oon tyhmä tai missaan jonku pointin tässä mut must ois ainaki iha kiva jos puhuttaisiin selkeästi niin että jokainen voi ymmärtää mihin ryhmään itse kuuluu tässä tapauksessa.. muutenki puhutaan aina niiku intersukupuolisia ei olis edes olemassa tässä maailmassa, pelkästään biologisesti miehiä ja naisia.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,970
Reaktioarvo
2,897
koronarokotteesta ei vissiin tule laumasuojaa, joka tekee siitä siis vielkin tärkeempää, et mahollisimman moni rokottautuu D: mut tuliki mieleen et kieltämättä vähä hassua, että tyypit epäilee rokotteita, vaikka rokotteiden ansiosta juuriki esim. tuhkarokko on häipyny kokonaan.
Rokotteitaki on kuitenkin varmasti hyvin erilaisia keskenään. On turvallisempia rokotteita ja sitten ei niin turvallisia kuten sikainfluenssarokote.
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,757
koronarokotteesta ei vissiin tule laumasuojaa, joka tekee siitä siis vielkin tärkeempää, et mahollisimman moni rokottautuu D: mut tuliki mieleen et kieltämättä vähä hassua, että tyypit epäilee rokotteita, vaikka rokotteiden ansiosta juuriki esim. tuhkarokko on häipyny kokonaan.
ei oo kehitetty tarpeeks ja uusia muunnoksia tulee kokoajan
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,951
Reaktioarvo
5,745
jep. sulla on oikeus olla ottamatta rokotetta, muilla on oikeus ottaa rokote ja jatkaa elämää mahdollisimman turvallisesti. ja ei tätä rokoteasiaa mihinkään lihavuuteen ja sen hoitokustannuksiin verrata, ylipainon taustalla on vähän monisyisempi ongelma kuin se ettei halua/uskalla ottaa rokotetta syystä x. ja jos ylipainoinen Pertti 30v kuolee kuukausi rokotteen ottamisen jälkeen se ei tarkoita että niillä olisi syy-seuraus yhteyttä keskenään. edelleen rokottamatta jättäminen on tutkitusti vaarallisempaa terveydelle kun rokottaminen.

tuomitseminen ja henkinen painostaminen ei kuitenkaan ole ok. koronapassi on hyvä kultainen keskitie, ketään ei pakoteta ottamaan rokotetta ja ne ketkä ottaa niin saa edes jotain vapauksia elämäänsä ja jokainen kapakka ja tapahtumajärjestäjä voi itse päättää ottaako sen käyttöön.
Joo kyllä olen samaa mieltä
 
Ylös Pohja