Mielenterveys Kellään kokemusta aripipratsolista?

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
713
Reaktioarvo
820
Ehdotettiin kokeiluun ja jostain syystä vierastan psykoosilääkkeitä, tähän asti syöny ihan "perus" mielialalääkkeitä. Mielellään kuulisin jos kellään on kokemusta. Tiedän että lääkkeiden vaikutukset on yksilöllisiä mutta ihan mielenkiinnosta.
 

facepalm

Uusi
Liittynyt
14.11.2022
Viestejä
16
Reaktioarvo
17
Syönyt olen. Psykoottistasoiseen masennukseen määrättiin ja auttoi miulla harhaisimpiin ajatuksiin. Joillakin aiheuttaa levottomuutta vaan, mut oma kokemus hyvä.
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
713
Reaktioarvo
820
Syönyt olen. Psykoottistasoiseen masennukseen määrättiin ja auttoi miulla harhaisimpiin ajatuksiin. Joillakin aiheuttaa levottomuutta vaan, mut oma kokemus hyvä.
Hyvä kuulla että toimii. Itellä ei oo psykoosioireilua niin en siinä mielessä koe ihan omaksi välttämättä, toki kaikkea kannattaa kokeilla.
 

Hydrangea

Asiantuntija
Liittynyt
13.4.2023
Viestejä
260
Reaktioarvo
169
Mulla määrättiin vaikeaan masennukseen ja vainoharhaisuuteen. En koe että olisi auttanut mitenkään tai vaikuttanut oikein muutenkaan. Käytin kai muutaman kuukauden ajan.
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
713
Reaktioarvo
820
Mulla määrättiin vaikeaan masennukseen ja vainoharhaisuuteen. En koe että olisi auttanut mitenkään tai vaikuttanut oikein muutenkaan. Käytin kai muutaman kuukauden ajan.
Mua kans epäilyttää tuo ettei vaikutus tuu olemaan mitenkään huomattava kun lääkkeissä muutenki huono vaste mulla. Kuulemma menee silti kokeiluun kun sähköhoitoon on jonoa.
 

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
781
Reaktioarvo
752
Mulla määrättiin aripipratsolia pakko-oireisen häiriön takia yhdessä jonkun mielialalääkkeen kanssa. Psykoosioireilua ei ole mullakaan ollut, mutta tietääkseni pieninä annoksina noita lääkkeitä voi käyttää, vaikka ei olisikaan kyse psykoottisuudesta. Mulla kyseinen lääke toimi ihan hyvin eikä ilmennyt haittavaikutuksia. Pidin myös siitä, että kyseinen lääke ei väsyttänyt, pikemminkin piristi.

Nyt aripipratsol on multa purettu pois. Söin sitä melkein kaksi vuotta eikä se turha ollut. Jos oma tilanne on hankala, niin kannattaa kokeilla. :3
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
713
Reaktioarvo
820
Mulla määrättiin aripipratsolia pakko-oireisen häiriön takia yhdessä jonkun mielialalääkkeen kanssa. Psykoosioireilua ei ole mullakaan ollut, mutta tietääkseni pieninä annoksina noita lääkkeitä voi käyttää, vaikka ei olisikaan kyse psykoottisuudesta. Mulla kyseinen lääke toimi ihan hyvin eikä ilmennyt haittavaikutuksia. Pidin myös siitä, että kyseinen lääke ei väsyttänyt, pikemminkin piristi.

Nyt aripipratsol on multa purettu pois. Söin sitä melkein kaksi vuotta eikä se turha ollut. Jos oma tilanne on hankala, niin kannattaa kokeilla. :3
Mulla on myös pakko-oireinen häiriö ja itse asiassa pelkäsin että tuo lääke pahentais oireita, piristävä kun yleensä tarkottaa myös ahdistusta lisäävää :'D hyvä kuulla ettei näin aina ole. Mullakin tuo tulis kahden mielialalääkkeen rinnalle, vähän luulen ettei lääkkeillä oo mun kohdalla kovin hyvää vastetta mutta sama kokeilla sillä välin kun odotan lähetettä sinne sähköön.
 

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
781
Reaktioarvo
752
Mulla on myös pakko-oireinen häiriö ja itse asiassa pelkäsin että tuo lääke pahentais oireita, piristävä kun yleensä tarkottaa myös ahdistusta lisäävää :'D hyvä kuulla ettei näin aina ole. Mullakin tuo tulis kahden mielialalääkkeen rinnalle, vähän luulen ettei lääkkeillä oo mun kohdalla kovin hyvää vastetta mutta sama kokeilla sillä välin kun odotan lähetettä sinne sähköön.
Ymmärrän! Mun kohdalla ei ilmennyt ahdistusta, mutta alussa oli sellaista levottomuutta. Lääkäri pyysi mua ilmoittamaan, jos aripipratsol tekisi aivan liian levottoman ja energisen, suorastaan euforisen olon, joten mikäli kokeilet, niin suosittelen seuraamaan sitä.

On harmillista, että monissa lääkkeissä vastetta saa odotella viikoista jopa kuukausiin. Tuskin siinä mitään menettää, jos kokeilee. Kannattaa vaan olla avoin kaikesta lääkityksiin liittyen, niin ei tule epäselvyyksiä!
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Syön minäkin SSRI:n kaverina. Kuulemma mulla on pakko-oireita ja on se niihin kait auttanutkin. Mulla oli myös jossain vaiheessa seuraamisajatuksia ja myrkytyspelkoja jotka on kyllä vähentyneet viimeaikoina (en sitten tiedä onko lääkkeen ansiota vai muuten vain)
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
713
Reaktioarvo
820
Pidin myös siitä, että kyseinen lääke ei väsyttänyt, pikemminkin piristi.
Syön nyt toista viikkoa ja minä, maailman aamu-unisin laiskimus herään joka ikinen päivä viideltä ":D". Eli ei tosiaan väsytä! Enää pitäisi keksiä tekemistä kun päivässä on monta tuntia lisäaikaa D:
 

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
781
Reaktioarvo
752
Syön nyt toista viikkoa ja minä, maailman aamu-unisin laiskimus herään joka ikinen päivä viideltä ":D". Eli ei tosiaan väsytä! Enää pitäisi keksiä tekemistä kun päivässä on monta tuntia lisäaikaa D:
Ohhoh! No mutta tekemistä löytyy melkein loputtomiin! Voi esimerkiksi maalata, piirtää, leipoa, kirjoittaa, puhaltaa saippuakuplia, koota palapelejä, pelata, siivota, lukea, ulkoilla, vain olla, urheilla, tulkita unia, katsella sarjoja, kuunnella musiikkia...
 
Ylös Pohja