Opiskelu Kielten opiskelu Duolingossa

Opiskelu ja itseopiskelu
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,068
Reaktioarvo
1,522
Mitä kieliä opiskelette Duolingossa ja kuinka tosissanne? Onko opiskelu tuottanut tulosta, mitä se nyt kohdallanne tarkoittaakaan? Käytättekö kenties jotakin toista samankaltaista sovellusta tms. kielten opiskeluun?

Itse käytän Duolingoa pääasiassa ruotsin opiskeluun. Ennen kaikkea mulla on tavoitteena päästä virkamiesruotsista kunnialla läpi, mutta olisihan se muutenkin kiva saada pidetyksi yllä ruotsin taitoa. Ruotsi muutenkin taitaa kohdallani olla se "realistisin" tavoitekieli, kun siitä on jo ennestään kertynyt ihan kohtuullinen kielitaito. Tällä hetkellä pyrin tekemään yhden oppitunnin päivässä, toisinaan innostuksen mukaan enemmänkin. Hieman vähemmän tosissani opiskelen saksaa ja ranskaa. Näistä mulle on kertynyt lähinnä sellaisia alkeellisia perustaitoja (puhetaidoista en uskalla sanoa mitään, varsinkaan ranskan kohdalla 🤣). Lisäksi olen huvikseni kokeillut mm. hindiä, arabiaa, espanjaa ja japania.
 

swindle

piisamirotta
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
196
Reaktioarvo
232
espanjaa ja ruotsia jonku verran, oisinkohan kokeillu saksaa ja esperantoa kans?

ei jaksa mielenkiinto valitettavasti riittää :D oon espanjassa suht pitkällä jo mutta unohdan aina että oon ees ladannu duolingon
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,068
Reaktioarvo
1,522
Opiskelin ruotsin loppuun monta vuotta sitten, mutta en vieläkään osaa puhua ruotsia.

Vanha käyttäjäni on jostain syystä poistettu Duolingosta :(
Mullakin on Duolingon ruotsi melkein pelattu läpi ja sanoisin, että on se auttanut esim. palauttamaan mieleen aiempina kouluvuosina opittua, mutta on myös aiheuttanut turhautumista esim. joidenkin ihan järjettömien harjoitustehtävien takia (vissiin kyllä Duolingolle ominaista kielestä riippumatta :D). Ja tosiaan puhetaitoa ei kauheesti välttämättä Duolingosta kerry, tai itse ainakaan en oo kokenut luontevaksi höpötellä ruotsia yksikseni puhelimen äärellä. Pitäis varmaan kyl yrittää.

Harmi, että menetit vanhan käyttäjäsi, ehkä sitten uutta tiliä tulille?
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,068
Reaktioarvo
1,522
espanjaa ja ruotsia jonku verran, oisinkohan kokeillu saksaa ja esperantoa kans?

ei jaksa mielenkiinto valitettavasti riittää :D oon espanjassa suht pitkällä jo mutta unohdan aina että oon ees ladannu duolingon
Mulla streakin ylläpito toimii motivaattorina, jos ei mikään muu. :D Yhdessä vaiheessa mulla oli lähes vuoden mittainen streak, mutta unohtelevaisena onnistuin menettämään sen ja harmitti niin vietävästi, että poistin Duolingon hetkeksi. Tällä hetkellä mulla on taas reilun sadan päivän streak.
 

hemulinlada

hömelö
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
601
Reaktioarvo
655
ihan mukava sovellus on joo, ite harjottelin sillä saksaa :D sit meni vähä motivaatio, kun unohin aina pelata sitä ja sitte meni streakit ja sitten tottakai duolingolintu haluaa tappaa mut verisesti :D ehkä sen vois taas joskus ladata jos se saakelin lintu ois vähä rauhottunu :DDDD
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,068
Reaktioarvo
1,522
ihan mukava sovellus on joo, ite harjottelin sillä saksaa :D sit meni vähä motivaatio, kun unohin aina pelata sitä ja sitte meni streakit ja sitten tottakai duolingolintu haluaa tappaa mut verisesti :D ehkä sen vois taas joskus ladata jos se saakelin lintu ois vähä rauhottunu :DDDD
Lintu taitaa valitettavasti olla entisellään. 🤣
 

swindle

piisamirotta
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
196
Reaktioarvo
232
Mulla streakin ylläpito toimii motivaattorina, jos ei mikään muu. :D Yhdessä vaiheessa mulla oli lähes vuoden mittainen streak, mutta unohtelevaisena onnistuin menettämään sen ja harmitti niin vietävästi, että poistin Duolingon hetkeksi. Tällä hetkellä mulla on taas reilun sadan päivän streak.
mullakin tais joskus vuosia sitten olla lähes sata päivää mutta sitten taisin unohtaa tai oli kiire tehdä jotain muuta etten viitsinyt enää sen jälkeen. pelailen joskus huvikseni, lähinnä sillon kun se "nämä ilmoitukset eivät näytä toimivan, lopetamme niiden lähetyksen nyt"-ilmoitus tulee, siitä tulee niin huono omatunto (XD) että on pakko pelata pari päivää aktiivisemmin.

vaikka onhan se ihan hauskaa huomata että on kehittynyt sen verran että ymmärtääkin jotain jos netissä tulee esim joku espanjankielinen meemi vastaan
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,068
Reaktioarvo
1,522
mullakin tais joskus vuosia sitten olla lähes sata päivää mutta sitten taisin unohtaa tai oli kiire tehdä jotain muuta etten viitsinyt enää sen jälkeen. pelailen joskus huvikseni, lähinnä sillon kun se "nämä ilmoitukset eivät näytä toimivan, lopetamme niiden lähetyksen nyt"-ilmoitus tulee, siitä tulee niin huono omatunto (XD) että on pakko pelata pari päivää aktiivisemmin.

vaikka onhan se ihan hauskaa huomata että on kehittynyt sen verran että ymmärtääkin jotain jos netissä tulee esim joku espanjankielinen meemi vastaan
Joo, nuo duolingolinnun syyllistystaktiikat toimii aina. :D Se on tosiaan hieno tunne, kun ymmärtää meemejä tavoitekielellä!
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
en muista edes, millon viimeksi oon avannut duolingon mutta vastaanpa silti D: oon opiskellut duolingossa lähinnä japania, ja tykkään käyttää duolingoa. mulla on vissiin kaks muuta sovellusta ladattuna, joista pitäs olla apua japanin opiskeluun mut en oo ihan hirveesti niihin viel tutustunu.

omasta mielestäni oon oppinu sillee ihan hyvin sanoja ja lauseita, sillee että oikeesti muistan ne! emt #winning ja sillee D: uskon et johtuu tyylii siitä, et toistan aina niit sanoja ja sit jos vaik luen jotain lausetta, ni luen ääneen. on se toki kivaa ku tällä pienellä kielitaidolla ymmärtää ees jotai, jos jossain kuulee japanin kieltä D: mukava tunne ku tuntuu silt et tietää jotakin lol

oon itse asias vähä mietiskelly, et pitäs taas opetella avaamaa joka päivä duolingo D: esim. vuos sitten harjottelin joka päivä aika kauanki. oon kans kelannu, et voisin alottaa espanjan ku se on kans yks kieli jonka haluisin opetella. puhumattakaan siit, et haluisin harjotella ja vähän palauttaa ranskaa ja venäjää takas pääkoppaan
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Mulla se toimi ihan kivana kertauksena/harjotuksena niiden kielten kanssa, joita jo ennaltaan edes jotenkuten osasin. Varsinkin saksan suhteen auttoi kieliopeissa, joita en koskaan ole kunnolla sisäistänyt tai yrittänytkään systemaattisesti opetella, vaikka sinäänsä saksaa ymmärränkin, mutta juuri puheen tuottamisessa tuo kieliopittomuus on hirveä ongelma niin duolingo oli sellanen helpohko tapa päästä niihin edes hiukan käsiksi, kun sovellus pilkkoi ne kätevästi tarpeeksi pieniin osiin.

Koko sovellus kävi kuitenkin tylsäksi aika äkkiä ja se menee vähän sellaiseksi samojen lauseiden ja sanojen toistelemiseksi uudestaan ja uudestaan eikä sanavarasto juuri laajene varsinkin jos jo ennaltaan osaa perussanaston. Ne tasojen skippaustestit oli ihania niin välttyi siltä monotoniselta samojen lauseiden kirjottelulta, kunnes niistäkin tuli premium-juttu ja se yhdistettynä siihen sydänsysteemiin sai minut lopullisesti kyllästymään ja poistamaan koko duolingon. Lisäksi se ei pelkkänään oikein hyödyttänyt siinä kohtaa, kun yritin opetella sillä täysin uutta kieltä (sellasen häilyvän käsityksen perusrakenteista sillä sai, en sitten tiedä jos olisi jaksanut pidempään), mutta sellaiseksi taustametodiksi muun opiskelun ohella oli ihan kiva ja matalan kynnyksen itseopiskeluun toimiva, kun en koulun ohella tunnu saavan mitään muutakaan aikaiseksi
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,068
Reaktioarvo
1,522
Mulla se toimi ihan kivana kertauksena/harjotuksena niiden kielten kanssa, joita jo ennaltaan edes jotenkuten osasin. Varsinkin saksan suhteen auttoi kieliopeissa, joita en koskaan ole kunnolla sisäistänyt tai yrittänytkään systemaattisesti opetella, vaikka sinäänsä saksaa ymmärränkin, mutta juuri puheen tuottamisessa tuo kieliopittomuus on hirveä ongelma niin duolingo oli sellanen helpohko tapa päästä niihin edes hiukan käsiksi, kun sovellus pilkkoi ne kätevästi tarpeeksi pieniin osiin.

Koko sovellus kävi kuitenkin tylsäksi aika äkkiä ja se menee vähän sellaiseksi samojen lauseiden ja sanojen toistelemiseksi uudestaan ja uudestaan eikä sanavarasto juuri laajene varsinkin jos jo ennaltaan osaa perussanaston. Ne tasojen skippaustestit oli ihania niin välttyi siltä monotoniselta samojen lauseiden kirjottelulta, kunnes niistäkin tuli premium-juttu ja se yhdistettynä siihen sydänsysteemiin sai minut lopullisesti kyllästymään ja poistamaan koko duolingon. Lisäksi se ei pelkkänään oikein hyödyttänyt siinä kohtaa, kun yritin opetella sillä täysin uutta kieltä (sellasen häilyvän käsityksen perusrakenteista sillä sai, en sitten tiedä jos olisi jaksanut pidempään), mutta sellaiseksi taustametodiksi muun opiskelun ohella oli ihan kiva ja matalan kynnyksen itseopiskeluun toimiva, kun en koulun ohella tunnu saavan mitään muutakaan aikaiseksi
Muakin on rassannut toi uus sydänsysteemi, se on tosi ärsyttävä. Muutenkin oon samaa mieltä noista Duolingon heikoista puolista, joita kuvailit. Oli tosiaan hieman pitkästyttävää, kun ekan kerran aloitti ruotsin ihan alusta ja se oli just sellasta "pojken har ett äpple" 500 kertaa toistona. XD
 

Haamukaapu

Kokenut
Liittynyt
27.2.2021
Viestejä
131
Reaktioarvo
155
Oon Duolingoa käyttänyt nyt n. kuukauden ajan, latasin kun etsin jotain aloittelijoille tarkoitettua ilmaista kieltenopiskelusovellusta. Opiskelussa ruotsi, latina ja saksa, on toiminut hyvin, itselle kun toi lauseiden kertaus toimii oppimistapana :,)
Mutta ärsyttäviä ominaisuuksia riittää, mm. sydämet ja animaatiot, lisäksi kääntäminen toimii vain yksinkertaisissa lauseissa. Pikkaisen kinkkisempi rakenne ja se sanotaan englanniksi niin eri lailla että ei mitään järkeä. Monet ovat tosiaan sanoneet että Duolingo toimii hyvin kielen opiskelun aloittelussa, ja myös mun mielestä se toimii just siinä parhaiten. Tietysti rinnalla pitäisi käyttää useita resursseja jos kieltä haluaa oppia kunnolla, mutta suosittelisin sovellusta, koska se tekee siitä aloittelusta tosi kevyttä.

Joo ja rupesin käyttämään jokin aika sitten työpöytäversiota, koska ei ole sydänsysteemiä ja animaatiot saa kääntää pois + ublockilla saa ne hahmot piiloon :) Toimii
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,068
Reaktioarvo
1,522
Joo ja rupesin käyttämään jokin aika sitten työpöytäversiota, koska ei ole sydänsysteemiä ja animaatiot saa kääntää pois + ublockilla saa ne hahmot piiloon :) Toimii
:O Hyvä kun sanoit, tämä oli nimittäin mulle uutta tietoa. Täytyypä jatkossa välillä pelailla Duolingoa työpöytäversionakin.

Mun "opiskelu" on kyllä nykyään ihan liian usein sellasta, että vasta nukkumaan mennessä muistan Duolingon ja streakin ylläpidon ja sitten sängyssä silmät ristissä maaten teen jonkun helpon kertaustehtävän. :D
 

sorsa

Kokenut
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
195
Reaktioarvo
147
mä oon käyttäny duolingoo vaa opiskelun tukena ja sit kyl myös vähän puoliks läpällä joskus alkanut jotain opettelemaan mut se on kyl sit jäänyt :D

kertaan sillä ruotsia aina sillon kun jaksan, mut muuten on menny tosiaan kielikurssien tukena, ennen ranskaa ja venäjää nyt. oon huomannu kyllä että se on sellanen aika vaivaton tapa opiskella vähäsen, vapaa-ajallakin ja välillä jopa ihan viihdyttävää :D
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
367
En oikein jaksa käyttää sitä. Joskus innostun vähäksi aikaa ja harjottelen viikon kreikkaa, hepreaa tai portugalia, mutta sitten se taas jää. Välillä tulee mieleen, että voisi kokeilla sitä hepreaa taas, ettei pääse kokonaan unohtumaan, mutta ei siitä oikein mitään tule.
 

eipitsaa

Finglish-kerhon member
Liittynyt
18.2.2021
Viestejä
1,138
Reaktioarvo
1,049
LATASIN JUST EILEN DUOLINGON. Käytän sitä venäjän opiskeluun. Osaan jo ennestään vähän venäjää, niin duolingosta on kiva opetella lisää. Uskon että unohan duolingon viikon päästä, niinku kaikki muutkin ylimääräset sovellukset :/
 

immortalem

Antikristus
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
25.3.2021
Viestejä
5,148
Reaktioarvo
5,467
Opiskelen Duolingossa saksaa, ruotsia, venäjää ja norjaa.

Saksaa olen opiskellut aiemmin koulussa, joten sitä harjoittelen muistinvirkistysmielessä. Ruotsi on pääasiassa XP:n kerryttämiseen, koska olen kaksikielinen. Sanastoa on kuitenkin tullut tätä kautta opittua, eli ei ole ollut ihan turhaa. Venäjä ja norja ovat itselleni kokonaan uusia kieliä, joskin norjan opiskelu sujuu aika helposti, koska se on ruotsin kanssa melkein identtistä.

Saksan opiskelussa olen eniten tosissani ja siinä olen huomannut selkeää edistystäkin, etenkin sanajärjestyksen oppimisessa.
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,068
Reaktioarvo
1,522
ne lauseet on siinä suomen kielen opiskelussa aika outoja, kuten kenguru potkaisee autoa. En usko että tulisin kamalasti elämässäni tuollaista lausetta käyttämään :D
Kieltämättä aika monista lauseista Duolingossa tulee sellainen fiilis, että "tätä en kyllä tule koskaan käyttämään, mut ok". :ROFLMAO: Ja tämä tuntuu pätevän ihan kaikkien kielten osalta, joita oon Duolingossa opiskellut.
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Ranskaa, venäjää ja koreaa. Ensimmäistä koulun tueksi, sillä haluan todella oppia puhumaan fluenttia ranskaa, kahta jälkimmäistä huvikseni ja koska olen kiinnostunut kielistä, joissa käytetään muita merkkejä kuin meidän kirjaimia.

On kyllä tuottanut tulosta ainakin sen verran, että olen duon kautta oppinut lukemaan noiden kahden kielen merkkejä sujuvasti. Lisäksi ranskan sanasto jää paremmin päähän kuin normaali kaksi tuntia viikossa kouluopiskelulla.
 
Ylös Pohja