Kiva, että iskä haluaa mut pois kotoo

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
Alko vaan yhtäkkiä selittään siitä kuinka saisin maksaa omat ruokani ja käydä töissä jne. Sairastuin kolme vuotta sitten masennukseen ja vasta nyt oon pikkuhiljaa jaksanut käydä koulussa ja töissä normaaleja aikoja. Mulla oli pari viikkoa kesätöitä ja olin itsestäni jopa aika ylpeä, kun olin monta kuukautta jaksanut käydä työharjoittelussa ja töissä kunnolla ja ajattelin, että oon nyt ansainnut loman. Ei tuntunut yhtään pahalta, kun tänään iskä alko selittää noista yllämainituista asioista. Jostain syystä sille on myös hirveen vaikea asia, kun hain kuntoutusrahaa, johon oon mun opiskelupaikan takia ihan oikeutettu. Oon kahdeksantoista ja mulla alkaa toisen vuoden opinnot syksyllä, en tiedä miten hitossa jaksaisin, jos mun pitäisi käydä vielä töissä opintojen ohella, koska toistaiseksi en oo vielä saanut oppisopimuksella töitä. Lisäksi iskä syyllisti siitäkin, kun oon sanonut, että en halua tehdä sellaisia töitä joista en tykkää. Mulle sellaisia nyt ois vaan kaikki joissa tarvii olla tosi paljon sosiaalisissa tilanteissa, koska ahdistun niistä sen verran paljon, nykyään on kyllä kehittynyt ja selviän jo aika hyvin niistä, mutta esim. kaupan kassalle en haluaisi. Tuntuu vaan tosi oudolta, että yhtäkkiä mun haluttaisiin maksavan kaikki omat ruuat ja muut jutut ja vihjattiin jo sillä, että muuttaisin omilleni, vaikka mulla ei tällä hetkellä todellakaan olis sellaiseen varaa. Mun pikkusisko käy töissä ja pystyisi maksamaan jo paljon omia juttujaan, joten tietysti nyt tuli sit taas sellainen olo, että oon huonompi ihminen ja munkin täytyisi jaksaa opiskella ja käydä töissä yhtä paljon jne. Toki mä tienaisin mielelläni omat rahani ja asuisin jo kivassa kämpässä omillani, jos mulla olisi rohkeutta ja voimia sellaiseen, mutta ainakaan toistaiseksi ei ole. Tietysti tää keskustelu joka iskän kanssa käytiin toi nyt itsellenikin sellaisen olon, että olisihan täältä kotoa toki ihan kiva jo päästä pois, joten kai sitä täytyy keksiä jotain ja muuttaa johonkin oikein mukavaan miniyksiöön. Onneksi äiti on sentään ymmärtäväisempi ja jos iskä nyt meinaa heittää mut pihalle, niin äidin luo voi ainakin mennä.
 

Hydrangea

Asiantuntija
Liittynyt
13.4.2023
Viestejä
260
Reaktioarvo
169
Eikös toisella asteellakin saa nostaa opintolainaa? En mäkään ole kyennyt säännöllisesti käymään töissä opintojen ohella, joten oon nostanut lainan aikalailla tappiin.

// Paitsi että lainaa ei saakaan jos saa opintotuen sijaan muita tukia.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Ootko selvittänyt kelalta mitä kaikkia tukia mahdollisesti saisit jos muuttasit omillesi? Vaikka aika tympeetä olis tollasessa tilanteessa heittää lapsi heti kadulle kun täyttää 18.
 

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
Ootko selvittänyt kelalta mitä kaikkia tukia mahdollisesti saisit jos muuttasit omillesi? Vaikka aika tympeetä olis tollasessa tilanteessa heittää lapsi heti kadulle kun täyttää 18.
En oo vielä perehtynyt kovin hyvin noihin juttuihin. Tuntuu, että en ymmärrä niistä puoliakaan :D Koitin kattoa lähistöltä joitain asuntoja, mutta ei vielä löytynyt sellasta, joka sopisi mulle. Tällä hetkellä iskä onneksi on ihan ok, saan kuulema alkaa tehdä kotona töitä ja maksan sillä tavalla "vuokran". En sit tiedä mitä ne työt on, koska kotitöitä oon tehnyt jo monta vuotta ihan pyytämättäkin.
 

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
Meanwhile minä saan aika suhteellisen rauhassa asua kotona vaikka olen jo 24. Jaksamista..
Kiitos, onneksi äiti antaa mun vielä asua rauhassa luonaan. Iskä (ja äitikin kyllä) on muuttanut aikalailla heti täysi-ikäistyttyään pois kotoa, joten kai se jostain syystä ajattelee, että mä en aio muuttaa ikinä, kun en oo itse ottanut asiaa vielä puheeksi. Mä kun ajattelin, että ois järkevintä laittaa ensin muut asiat kuntoon ennen, kun lähtee muuttolaatikoita pakkaamaan.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,737
Reaktioarvo
2,892
Kiitos, onneksi äiti antaa mun vielä asua rauhassa luonaan. Iskä (ja äitikin kyllä) on muuttanut aikalailla heti täysi-ikäistyttyään pois kotoa, joten kai se jostain syystä ajattelee, että mä en aio muuttaa ikinä, kun en oo itse ottanut asiaa vielä puheeksi. Mä kun ajattelin, että ois järkevintä laittaa ensin muut asiat kuntoon ennen, kun lähtee muuttolaatikoita pakkaamaan.
Sun pitäis saada tehdä niin kuin haluat. Itse näen asian vähän niin (kun olen muutenkin niin vastarannan kiiski ja toisinajattelija kaikessa) että minä saan asua omassa kodissani. Mihinkäs mä omasta kodistani muuttaisin? Ei ole mitään syytä, koska se on mun koti :D enkä aio muuttaakaan ellei ole pakko. Muuttakoot muut pois jos mun pitää asua yksin tai jotain, mutta minä en omasta kodistani muuta mihinkään vaikka muut niin haluaisi :D
 

badassbish

Pihalla oleva opiskelija
Liittynyt
14.7.2021
Viestejä
216
Reaktioarvo
269
Voimii, tommonen on ihan kamalaa. Suosittelen, että keskityt nyt pääasiassa henkisen hyvinvointis parantamisee ja juttelet äitis kaa, jotta hän varmasti puolustaa sua tässä asiassa. Sun isäs ei selkeesti ymmärrä sun tilannetta ja karu totuus on, ettei hän sitä varmaan ikinä tuu ymmärtämäänkään. Oot kuitenki toiminu just hyvin ja oman jaksamises mukaan ja vaikka ymmärrän, et vertaat itteäs esim. sun siskoon, niin se ei kannata. Kaikilla on eri voimavarat ja elämäntilanteet, joten niiden vertailus ei oo pointtia

Ite muutin pois 18-vuotiaana. Omalla tilillä toki on aika mukavasti säästöjä ja kela auttaa (saan opintokuukausina vähän päälle 500€ opintotukee ja asumistukee, kesäkuukausina pelkän asumistuen), joten pärjään mun kaupungilta vuokratus opiskelijayksiös, vaikken töissä käykään. Kuten sanottu, suosittelen hoitaan ton henkisen puolen ekana edes vähän vakaampaan kuntoon, jotta voit sit jossai kohtaa muuttaa omillee, kun siihen on sopiva hetki

Sun isäs käytös ei oo ok eikä sun oo pakko sietää tommosta. Tosiaan suosittelen puhuu äitis kaa ja sit, jos vastaavaa keskustelua vielä tulee, kysymään "uhkailetko sä mua?" sekä pitämään mahollisimman hyvin ilmeettömyyttä yllä. Reagoimattomuus/välinpitämättömyys toimi itellä tosi hyvin vastaavis tilanteis
 

Oltermanni

𝓐𝓲𝓽𝓸 𝓳𝓪 𝓞𝓲𝓴𝓮𝓪
Liittynyt
13.2.2021
Viestejä
1,229
Reaktioarvo
828
Ei ihminen ansaitse lomaa jos se ei ensin tee pitkiä jaksoja töitä.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Ei ihminen ansaitse lomaa jos se ei ensin tee pitkiä jaksoja töitä.
"Mulla oli pari viikkoa kesätöitä ja olin itsestäni jopa aika ylpeä, kun olin monta kuukautta jaksanut käydä työharjoittelussa ja töissä kunnolla"

Pitkä jakso töitä on suhteellinen käsite. Jos ihminen ei ole terve niin loman ansaitsee vähemmästäkin. Ja monen kuukauden puristamisen jälkeen pieni "loma" on ihan ansaittua kelle tahansa.
 
Ylös Pohja