Taide Kliseet! Mikä niissä ihastuttaa tai vihastuttaa?

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Kliseisiin liittyvää keskustelua, oli kyseessä sitten elokuva, kirja, sarjakuva tai jokin muu taidemuoto.

Itse en ole koskaan pitänyt siitä kliseestä, että päähenkilö Ja The Tuleva Rakastettu aluksi riitelevät kuin pahimmat vihamiehet muiden hahmojen hoksatessa jo kauan ennen kaksikkoa, että menestysromanssihan se siitä on tulossa.

Sen sijaan päähenkilön vanhempien kuoleminen päähenkilön (varhais)lapsuudessa on jostain syystä ollut aina kiehtova aihe, johon en osaa kyllästyä, vaikka sama klisee löytyy niin Harry Potterista, Hopeanuolesta (jota tosin en ole koskana lukenut) kuin netin lukuisista (koiraeläin)sarjakuvistakin.
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
367
Jos nuortenkirjan päähenkilö pitää lukemisesta, sen lempikirja on aina joku klassikko jota siinä sitten sivumennen hehkutetaan.

// Lisäys: Siis tämä ärsyttää siksi, että näen siinä vähän sellaista kirjallisuuselitismiä. Päähenkilö lukee Oikeaa Kirjallisuutta (eikä mitään roskaa). En tiedä miksi muutenkaan mainita päähenkilön lukema kirja nimeltä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
367
Ai niin, siihen olen joskus kiinnittänyt huomiota, että kirjoissa hahmot näkee toistensa silmistä kyllä ihan kaikki tunteet. :D

Ja ihmisten ominaistuoksut on jostain syystä määriteltävissä kumman tarkkaan (Hän tuoksui merituulelta/neilikalta/tms. Aina ne on jotain tällaista romanttista). Ja vielä ärsyttävämpää on maun kuvailu suutelukohtauksissa.
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Ai niin, siihen olen joskus kiinnittänyt huomiota, että kirjoissa hahmot näkee toistensa silmistä kyllä ihan kaikki tunteet. :D

Ja ihmisten ominaistuoksut on jostain syystä määriteltävissä kumman tarkkaan (Hän tuoksui merituulelta/neilikalta/tms. Aina ne on jotain tällaista romanttista). Ja vielä ärsyttävämpää on maun kuvailu suutelukohtauksissa.
Tää :D en ymmärrä miten suudelma voi maistua muulta kuin kuolalta ellei sitten toisella oo naamassa tyyliin esanssimansikkaista huulipunaa tai oo niellyt vodkaa tai valkosipulia
 
Ylös Pohja