Aihe vapaa Kuka pystyy elämään tommosen koiran kanssa

Liittynyt
20.4.2022
Viestejä
2,183
Reaktioarvo
949
Siis mummulassa on hoidossa mopsi. Rumat mulkosilmät ja liikaa nahkaa niin jää tuommoset makkarat. Röhkii ja tuhisee ja haisee pahalta. Tosi inhottava ja mun omatunto ei kestäis tommosen sairaan koiran ottamista.
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,454
Reaktioarvo
2,341
En kyllä ymmärrä miksi noita lättäkuonoja yhä on. Niin paljon terveysongelmia. Surullista ajatella näiden rotujen pentutehtailua.

Eikö se ole niin, että mitä enemmän koira muistuttaa sutta, sitä terveempi se on?
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
714
Reaktioarvo
823
Eikö se ole niin, että mitä enemmän koira muistuttaa sutta, sitä terveempi se on?

Enemmän tulee tarkastella kyseisen rodun terveyshistoriaa ja geenejä. Jossain joskus väitettiin että geeneiltään lähimpänä sutta on joku kääpiörotu, en tiedä pitääkö paikkaansa.

Jos ulkonäöstä puhutaan niin tottakai riippuu mikä nyt kenenki mielestä on se sutta muistuttava koira. Monet pystykorvat on kyllä terveitä mutta monien mielestä myös esim saksanpaimen muistuttaa sutta ja se nyt on pilalla jo koko rotu. Sit taas esimerkiks vinttikoirat näyttää hädintuskin edes koirilta mutta niiden terveys on lähes poikkeuksetta paremmasta päästä.

Mun mielestä tuo lyhytkuonoisuuteen liitettyjen terveyshaittojen laajempi tiedostaminen on tuonu semmosen hassun väärinkäsityksen että kaikki "tavallisen näköiset" koirat on terveitä ja oudomman näköset sairaita. Lyttynaamojen kohdalla pätee kyllä mutta oon törmänny ihmisiin jotka luulee myös toista ääripäätä eli just vinttikoiria sairaiksi koska luullaan että se niiden ulkonäkö on ihmisen aikaansaama ja sen takia myös sairas. On myös paljon niitä "tavallisia" koiria joilla on hirveesti terveysongelmia, esimerkiks monet noutajat.

Jaarittelen mutta siis lyhykäisyydessään lyttynaamojen terveyshaittojen tiedostaminen on hyvä asia mutta pitää muistaa että pitkä nenä ei takaa terveyttä ja rotukohtasia sairauksia on paljon sellasiakin jotka ei näy päällepäin ja just sen takia koiraa harkitsevan pitää tosissaan ottaa selvää rodusta.
 

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
Tämä! Mä en tajua, kun jotkut julkkiksetkin hankkii kaikenmaailman ylijalostettuja koiria. Mun yhdellä tutulla oli griffon ja vaikka olinkin alle kymmenen vuotias enkä tiennyt vielä mitään koirista, niin alko kyllä hälytyskellot soida, kun välillä sitä koiraa täytyi painaa nenästä, kun sen hengitys muuttui epäsäännölliseksi ja röhiseväksi. Ihmiset on kyllä idiootteja, jos hankkii minkätahansa sairaan koirarodun ja väittää, että ei tiennyt sen terveysongelmista.
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,454
Reaktioarvo
2,341
Tämä! Mä en tajua, kun jotkut julkkiksetkin hankkii kaikenmaailman ylijalostettuja koiria. Mun yhdellä tutulla oli griffon ja vaikka olinkin alle kymmenen vuotias enkä tiennyt vielä mitään koirista, niin alko kyllä hälytyskellot soida, kun välillä sitä koiraa täytyi painaa nenästä, kun sen hengitys muuttui epäsäännölliseksi ja röhiseväksi. Ihmiset on kyllä idiootteja, jos hankkii minkätahansa sairaan koirarodun ja väittää, että ei tiennyt sen terveysongelmista.
Ei hyvänen aika!
Äidin entisöijäkaverilla oli lättänaamakoira. Se raukka tosissaan röhisi, aivan sama, makasiko, istuiko, kävelikö tai söi.
Kävimme siis tuon kaverin luona entisöijien pikkujouluissa.
 

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
Ei hyvänen aika!
Äidin entisöijäkaverilla oli lättänaamakoira. Se raukka tosissaan röhisi, aivan sama, makasiko, istuiko, kävelikö tai söi.
Kävimme siis tuon kaverin luona entisöijien pikkujouluissa.
Niin surullista. ): Hengittämisen pitäisi olla ihan perusasia, mutta raukat joutuu koko elämänsä kärsimään, kun henki ei kulje kunnolla. Onneksi pikkuhiljaa on alettu edes joissain maissa tekemään jotain näille asioille, vaikka samaan aikaan monissa maissa näitä ulkonäkö edellä jalostettuja koiria onkin yhä enemmän. /:
 
Liittynyt
20.4.2022
Viestejä
2,183
Reaktioarvo
949
Tämä! Mä en tajua, kun jotkut julkkiksetkin hankkii kaikenmaailman ylijalostettuja koiria. Mun yhdellä tutulla oli griffon ja vaikka olinkin alle kymmenen vuotias enkä tiennyt vielä mitään koirista, niin alko kyllä hälytyskellot soida, kun välillä sitä koiraa täytyi painaa nenästä, kun sen hengitys muuttui epäsäännölliseksi ja röhiseväksi. Ihmiset on kyllä idiootteja, jos hankkii minkätahansa sairaan koirarodun ja väittää, että ei tiennyt sen terveysongelmista.
Tämäpä. Ko kyllä se nyt usein selviää jo ulkonäöstä että ei oo terve. Ja pienellä googlauksella viimeistään.
 

KäveleväNakki

Mysteeri
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,889
Reaktioarvo
1,408
En itsekkään tajua että minkä takia koiria pitää jalostaa siihen pisteeseen, ettei ne enää edes näytä koirilta ja niillä on kaiken maailman terveysongelmat sen takia. Mopsit sentään näytti koirilta vielä 1800-luvulla. En myöskään tajua miksi koiria pitää jalostaa vain niiden ulkonäön muokkaamisen takia, ei siitä ole mitään hyötyä, pelkkää haittaa vaan. Jos minä ottaisin koiran, ottaisin jonkun joka oikeasti näyttää koiralta, ja josta ois oikeasti hyötyä, kuten vaikka Bernhardinkoiran.
 
Liittynyt
20.4.2022
Viestejä
2,183
Reaktioarvo
949
En itsekkään tajua että minkä takia koiria pitää jalostaa siihen pisteeseen, ettei ne enää edes näytä koirilta ja niillä on kaiken maailman terveysongelmat sen takia. Mopsit sentään näytti koirilta vielä 1800-luvulla. En myöskään tajua miksi koiria pitää jalostaa vain niiden ulkonäön muokkaamisen takia, ei siitä ole mitään hyötyä, pelkkää haittaa vaan. Jos minä ottaisin koiran, ottaisin jonkun joka oikeasti näyttää koiralta, ja josta ois oikeasti hyötyä, kuten vaikka Bernhardinkoiran.
Ihmiset on vaan vähän sairaita.
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,757
En itsekkään tajua että minkä takia koiria pitää jalostaa siihen pisteeseen, ettei ne enää edes näytä koirilta ja niillä on kaiken maailman terveysongelmat sen takia. Mopsit sentään näytti koirilta vielä 1800-luvulla. En myöskään tajua miksi koiria pitää jalostaa vain niiden ulkonäön muokkaamisen takia, ei siitä ole mitään hyötyä, pelkkää haittaa vaan. Jos minä ottaisin koiran, ottaisin jonkun joka oikeasti näyttää koiralta, ja josta ois oikeasti hyötyä, kuten vaikka Bernhardinkoiran.
Ihminen haluaa leikkiä jumalaa.
 
Ylös Pohja