Jos oon ennen ollu ihan reilummin plussakaloreilla ja nyt oon lisänny liikuntaa ja vähentäny syömistä.. niin jos oonki edelleen plussakaloreilla? pysyykö paino siis samana? tajuan joo että pitää syödä vähemmän ko kuluttaa niin kai se näin toimii:D
okei!Jos käsitin oikein ja sun paino on aiemmin pysynyt samana tietyillä ravinto- ja liikuntatottumuksilla, niin se kyl lähtee laskuun niitä muuttamalla, vaikka vaaka ei heti näyttäis muutoksia. Liikuntaa lisätessä/aloitellessa lihakset muutenkin keräävät nestettä, mikä yleensä joko nostaa tai jumittaa painoa vähäksi aikaa, vaikka samaan aikaan laihtuisit.
Ja muistanko oikein että oot alaikäinen? Jos joo ja sulla on (terveydellinen) tarve laihduttaa, niin se ois hyvä tehdä terkkarin ja/tai ravitsemusterapeutin kanssa eikä itsekseen.
Ok! Mietin just tota että itsekseen toteutettuina noi menevät helposti vähän liian raffeiksi (myös ihan vaan liikunnankin kanssa), mut hyvä jos aattelit tehdä ton lähinnä pienten muutosten kautta.okei!
joo oon alaikänen ja jonku verran ylipainonen :D aattelin lähinnä lisätä liikuntaa niin en usko että tarvin erityisemmin apuja. puhuin kyllä terkkarin kans vähän kun kävin terveystarkastuksessa. mutta nuita kaloreita mietin ihan yleisesti enkä ajatellu alkaa laskemaan niitä!
hyviä muistutuksia! meillähän ei siis oo puntaria niin en tiiä tarkkaan paljon painan mutta isoin tavote tässä muutenki on alkaa liikkumaan enemmän ja siinä sivussa vähän laihtua. ois kivaa löytää liikunnasta iloa ja nyt oon alkanu sitä löytämäänki :)Ok! Mietin just tota että itsekseen toteutettuina noi menevät helposti vähän liian raffeiksi (myös ihan vaan liikunnankin kanssa), mut hyvä jos aattelit tehdä ton lähinnä pienten muutosten kautta.
Ja kiva et ei oo suunnitelmissa laskea kaloreita tai isosti rajoittaa syömisiä, mut saarnaan nopeesti vielä vähän :D Eli jos olo alkaa tuntua yhtään heikolta/et enää jaksa asioita samaan malliin kuin ennen, oot jatkuvasti nälkäinen tai kylmissäsi, paino alkaa pitkällä aikavälillä tippua nopeemmin kuin suunnilleen puoli kiloa viikossa tai laihtuminen tuntuu tavallaan "liian hyvältä", niin se (siis mikä tahansa noista) on hälytysmerkki siitä et pitää jarruttaa tai stopata. Painon jumitus tai vaikka parin kilon hetkellinen nousu on tosiaan myös normaalia, etenkin sen liikunnan lisäämisen jälkeen tai vaikka menkkojen aikaan, eli sellastakaan ei kannata stressata.