Musiikki Lyhyet sormet ja pianon soitto

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
Omistaisinpa edes vähän pidemmät sormet. Välillä innostun YouTube videoiden opastuksella soittamaan pianoa tai kitaraa, mutta joskus innostus loppuu siihen, kun sormet ei oikein yllä kaikkiin sointuihin kunnolla. Onko mulla siis mitään toivoa oppia soittamaan, vaikka joskus sormet yltää vaan just ja just koskettimiiin.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,589
Reaktioarvo
6,497
Tottakai sulla on toivoa!
Esimerkiksi mun äitillä on tosi minimaaliset kädet, se ei yllä kunnolla soittaa ees oktaavia mut se silti pystyy hyvin soittamaan. (Soitetaan siis molemmat pianoa.)
Kannattaa varsinkin alussa yrittää ettiä sellasia tutoriaaleja/nuotteja/mistä nyt ikinä kappaleita opetteletkaan soittamaan, missä ei oo niin palijoa niitä hankalia otteita. Itelläki on tosi pitkät sormet (iskältä peritty :D) mutta oon soittanu moooonta kappaletta joihin tarvis suunnilleen jättiläisen kädet et pystys soittaa yhellä kädellä.
Sit aina voi soveltaa: mikään juttu ei oo ehoton ja improvisointi on aina sallittua. Jos keksit jonku oman jutun johonki hankalaan sointuun (esim. vaihat jonku nuotin toiseen tai vaikka soitat kokonaan eri soinnun) nii se on tosi hyvä! Lisäksi voit aina jättää vaikka jonkun nuotin soittamatta, jos ei sormet yllä.
Lyhyesti sanottuna siis: isot kädet on tosi hyödyllinen ominaisuus monenlaisten soittimien soittamisessa, mutta ne ei oo ns. "pakollinen" ominaisuus. :)
 

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
Tottakai sulla on toivoa!
Esimerkiksi mun äitillä on tosi minimaaliset kädet, se ei yllä kunnolla soittaa ees oktaavia mut se silti pystyy hyvin soittamaan. (Soitetaan siis molemmat pianoa.)
Kannattaa varsinkin alussa yrittää ettiä sellasia tutoriaaleja/nuotteja/mistä nyt ikinä kappaleita opetteletkaan soittamaan, missä ei oo niin palijoa niitä hankalia otteita. Itelläki on tosi pitkät sormet (iskältä peritty :D) mutta oon soittanu moooonta kappaletta joihin tarvis suunnilleen jättiläisen kädet et pystys soittaa yhellä kädellä.
Sit aina voi soveltaa: mikään juttu ei oo ehoton ja improvisointi on aina sallittua. Jos keksit jonku oman jutun johonki hankalaan sointuun (esim. vaihat jonku nuotin toiseen tai vaikka soitat kokonaan eri soinnun) nii se on tosi hyvä! Lisäksi voit aina jättää vaikka jonkun nuotin soittamatta, jos ei sormet yllä.
Lyhyesti sanottuna siis: isot kädet on tosi hyödyllinen ominaisuus monenlaisten soittimien soittamisessa, mutta ne ei oo ns. "pakollinen" ominaisuus. :)
Kiitos! Oon tässä soittoharrastuksessa vasta ihan alkutaipaleella joten pitää vielä perehtyä tarkemmin moniin juttuihin, että opin nuottien lukemisen kunnolla jne. Mutta kiva kuulla, että ilman pitkiä sormiakin pärjää hyvin. On itseasiassa varmaan ihan hyväkin mulle, että opettelen vähän luovuutta, enkä tee kaikkea niinkun ohjeessa lukee. :D
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,589
Reaktioarvo
6,497
Kiitos! Oon tässä soittoharrastuksessa vasta ihan alkutaipaleella joten pitää vielä perehtyä tarkemmin moniin juttuihin, että opin nuottien lukemisen kunnolla jne. Mutta kiva kuulla, että ilman pitkiä sormiakin pärjää hyvin. On itseasiassa varmaan ihan hyväkin mulle, että opettelen vähän luovuutta, enkä tee kaikkea niinkun ohjeessa lukee. :D
Voin kertua sulle että improvisointi ja nuottien lukeminen on tosi arvostettuja ja tärkeitä taitoja! En siis meinaa et sun pittäis ponnahtaa jonnekki kuuluisuuteen sillä mut ylipäätään nuo taidot on tosi tärkeitä soittamisessa, improvisaatio esim helpottaa luomaan sen sun oman tyylin siihen soittoon. Ja siis senhän ei tarvitse olla mikään hirveen iso muutos, vaan ihan vaikka ne pari sointua sieltä kappaleen/biisin välistä jotka saa sen kappaleen kuulostamaan hieman eriltä. Nuotinlukutaito taas helpottaa sua omaksuu ne biisit helposti. Se ois vähän ku lukisit jotakin kieltä. Pianotutoriaalit on hyviä mut onhan se hyvä tietää et miten soitetaan vaikka Dis-duuri tai G-molli. Ja kun tiedät et mikä kosketin soittaa nuotin C, mikä F, se alkaa tullee luonnostaan eikä sun tarvi vahdata tutoriaaleja jotta oppisit soittaa jossakin tietyssä järjestyksessä.
Itellä oma piano-ope kehuu jatkuvasti mun omaa nuotinlukutaitoa (oon kai jonkunnäkönen luonnonlahjakkuus ku pystyn soittaa ihan uusiakin kappaleita nuoteista vaikken niitä koskaan olisi ennen nähnyt. Mulla tää taito on luonnostaan mutta senki oppii jos vaan on motivaatiota ja aikaa!)

Voi kauhia ku kunnon esseen tässä sulle kirjotan vaikken oo itekkää mikää hirvee ammattilainen vaikka melekeen 10v oonki soittanu xD
 
Ylös Pohja