Yhteishaku & pääsykokeet Minkä aiheen näistä ottaisin pääsykokeen maalaustehtävään?

Yhteishaku, pääsykokeet, valintakokeet.

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Tossa mul on nyt vaan kuvana nopeet luonnostelut ideoista. Ideat on siis nää:
1. Kaks tyyppii makoilemassa nurmikolla
2. Tyyppi nukkuu riippumatossa
3. Tyypit juo alkoholii ja bilettää
4. Hiljaisessa kaupungissa sataa, pari autoo, roskis ja kissa
5. Korona, tätä ideaa en kyl käytä
6. Nuotiolla tyypit kertoo juttuja tai toinen idea et sataa ja ne on siel teltan sisällä nukkumassa ja ulkona on jotan niitten tavaroita vielä
7. Tyyppi pelaa
8. Juhannusnoita lentää ja alhaalta näkyy vähän juhannuskokon liekkei
9. Autio ranta, siellä vois ehkä myös sataa
10. Autio huvipuisto
11. Pariskunta syömässä violettii tai sinistä hattaraa
12. Juhannusyönä tyttö nukkuu ja tyynyn takaa pilkottaa muutama kukka

Arviointikriteerit on siis: tunnelma, värien käyttö, sommittelu ja omaperäisyys

Täs on nyt kyl riski et jotkut alkaa varastaa mun ideoita, mut päätin nyt yrittää luottaa demuihin, kun en oikeesti keksi minkä noista teen. D: Ja hain siis amikseen media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkintoon kuvallisen ilmaisun osaamisalalle ja aiheena tossa on kesäyö.
 

Liitteet

  • 20210424_170324.jpg
    20210424_170324.jpg
    862,7 KB · Katsottu: 33

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,948
Reaktioarvo
5,738
Entäjos tämä pelaavat tyyppi pelaiskin esim korttia?
Tuo autio hyvipuoistokin vois olla kiva. Aattelitko harmaata, synkkää ja sateista vai vihreää ja kesäistä ja luonnon valtaamaan paikkaa?
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Entäjos tämä pelaavat tyyppi pelaiskin esim korttia?
Tuo autio hyvipuoistokin vois olla kiva. Aattelitko harmaata, synkkää ja sateista vai vihreää ja kesäistä ja luonnon valtaamaan paikkaa?
No se kortin peluu ei olis niin omaperäinen. Kun tossa idea on just se kun monet etenkin pojat pelaa yöllä tosi pitkään jotain peliä kun nettipeleihin koukuttuu ja on hankalampi lopettaa ja lisäks sinivalon takii pystyy valvomaan pitempään. Ja sit ku on kesä niin varmaan aika moni just pelaa tosi pitkään yöllä.

Ja ehin kyl jo päättää aiheen, mutta siis toisaalta varmaan aika monelle tulis huvipuisto muutenkin mieleen niin saattais tehä sen. Ja oisin tehnyt siitä semmonen ehkä silleen värikkään ja synkän sekotuksen.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Kiitos kaikille ku vastasitte! Ehin kyl jo päättämään aiheen koska ton kanssa pitää olla aika nopee niin piti jo alottaa ennen ku ees toka kommentti tänne tuli. Valitsin sitte sen juhannusyöjutun. Ja nyt tajusin et materiaaleissa ei ees lue lyijärii eli en saa ees ääriviivoi sillä tehä, joten tosta tulee ihan surkee. :( Ja ton ekan lyijäriharjotustyönki menin pilaamaan sinisellä maalilla kun yritin tehä siitä yön ja pimeän näkösen. :/

Tässä harjotustyöt jotka oon tehnyt:
 

Liitteet

  • 20210424_202843.jpg
    20210424_202843.jpg
    4 MB · Katsottu: 25
  • 20210424_210232_mfnr.jpg
    20210424_210232_mfnr.jpg
    4 MB · Katsottu: 19
  • 20210424_210955_mfnr.jpg
    20210424_210955_mfnr.jpg
    4 MB · Katsottu: 17
  • 20210424_213909_mfnr.jpg
    20210424_213909_mfnr.jpg
    4 MB · Katsottu: 19

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Oi, itse olisin ehdottomasti ollutkin tuon 12. kannalla, tsemppiä!
Kiva. :D Tääl demissä ollaanki ehoteltu just noita viimesii vaikka ku kysyin sisaruksilta nii niitä ei niin paljoa ehoteltu. Ärsyttää kyl kun tosta lopullisesta työstä tuli ihan surkee ja paljon huonompi kun eka harjotustyö ja sen harjotustyönki menin sit pilaamaan. D: Mut toi koulu oli mulla muutenki vasta viidennes vaihtoehto.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Pitää varmaan jossain kohtaa tehä tosta pääsykoetehtävästä parempi lyijäriversio, jossa yritän matkia ekaa harjotustyötä et olis ees joku kiva versio tosta. Ja voisinhan mä noi muutkin ideat toteuttaa. Tosin pitää odottaa viel aika pitkään kun niin monen ison jutun viimeinen palautuspäivä on jo 30.4.
 

Frank Armoton

Harjoittelija
Liittynyt
25.4.2021
Viestejä
9
Reaktioarvo
5
4. Hiljaisessa kaupungissa sataa, pari autoo, roskis ja kissa

Harmaata, märkää, ankeaa. Kesäyön tunnelma taltioituna ikuisesti taiteeseen.

Lisäät mukaan vielä kotimatkallaan väsyneen katukiveykseen nojaavan onnettoman sielun keskikaljakuppilasta mukaan tarttunut tuoppi kädessään niin olet ikuistanut nuoruuteni parhaat hetket.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
4. Hiljaisessa kaupungissa sataa, pari autoo, roskis ja kissa

Harmaata, märkää, ankeaa. Kesäyön tunnelma taltioituna ikuisesti taiteeseen.

Lisäät mukaan vielä kotimatkallaan väsyneen katukiveykseen nojaavan onnettoman sielun keskikaljakuppilasta mukaan tarttunut tuoppi kädessään niin olet ikuistanut nuoruuteni parhaat hetket.
Ihanaa että ajattelet noin! D: Mullaki nimittäin toi oli yks mun lemppareista mut kukaan muu jolta kysyin ei niin paljoo välittänyt siitä. Kaks pikkusiskoo kyl sano et tykkää siitä sateesta, mut ei kaupungista, koska se kaupungit ei oo niitten mielestä niin kauniita.

Mut ei sen oo tarkotuskaan olla välttämättä sillä tavalla kaunis! Se kuvastaa sitä, että vaikka Suomessakin kesää kuvataan yleensä etenkin piirrustuksissa ja maalauksissa(puheessa kylläkin dissataan Suomen kesää ihan senkin edestä) semmosena valoisana ja aurinkoisena aikana niin Suomen kesään mahtuu myös paljon sadetta ja etenkin just yöt saattaa usein olla sateisii.

Ja tässä tämä kaupungin autius on just hyvä, kun siinä näytetään, kuinka koko kaupunki vähän niinkuin nukkuu. Eikä ole kaupungissakaan enää vilkasta vaan kaikki ovat hiljentyneet kesäyöhön.

Ja toi onneton sielu on kyl hyvä lisäys tohon! Aloin kyl jo tekemään tota kukkia tyynyn alla ideaa, mutta ehottomasti voisin nää kaikki muutkin ideat toteuttaa vaikka kesällä.

Tossa kukkia tyynyn alla-ideassa toi tunnelma ja idea on aika erillainen. Siihen ajatus tuli siitä, kun kesällä on juhannus, mutta sitä ei aina huomoida, joka on mun mielestä harmi, koska se on kuitenkin hauska perinne ja ne taiat ja uskomukset on tosi mielenkiintosii.

Ja sit viel kun mun synttäritki usein on samana päivänä ku juhannus. Ja muistan ku joka vuos ollaan aina laitettu kukkia tyynyn alle ja etenkin pienenä siinä oli se jännitys ja odotus, et näkeeköhän nyt jotain unia. Niin halusin sitä tunnelmaa tossa korostaa. Melkeinpä vastakohtii noi kaks. :D
 

Frank Armoton

Harjoittelija
Liittynyt
25.4.2021
Viestejä
9
Reaktioarvo
5
Ihanaa että ajattelet noin! D: Mullaki nimittäin toi oli yks mun lemppareista mut kukaan muu jolta kysyin ei niin paljoo välittänyt siitä. Kaks pikkusiskoo kyl sano et tykkää siitä sateesta, mut ei kaupungista, koska se kaupungit ei oo niitten mielestä niin kauniita.

Mut ei sen oo tarkotuskaan olla välttämättä sillä tavalla kaunis! Se kuvastaa sitä, että vaikka Suomessakin kesää kuvataan yleensä etenkin piirrustuksissa ja maalauksissa(puheessa kylläkin dissataan Suomen kesää ihan senkin edestä) semmosena valoisana ja aurinkoisena aikana niin Suomen kesään mahtuu myös paljon sadetta ja etenkin just yöt saattaa usein olla sateisii.

Ja tässä tämä kaupungin autius on just hyvä, kun siinä näytetään, kuinka koko kaupunki vähän niinkuin nukkuu. Eikä ole kaupungissakaan enää vilkasta vaan kaikki ovat hiljentyneet kesäyöhön.

Ja toi onneton sielu on kyl hyvä lisäys tohon! Aloin kyl jo tekemään tota kukkia tyynyn alla ideaa, mutta ehottomasti voisin nää kaikki muutkin ideat toteuttaa vaikka kesällä.

Tossa kukkia tyynyn alla-ideassa toi tunnelma ja idea on aika erillainen. Siihen ajatus tuli siitä, kun kesällä on juhannus, mutta sitä ei aina huomoida, joka on mun mielestä harmi, koska se on kuitenkin hauska perinne ja ne taiat ja uskomukset on tosi mielenkiintosii.

Ja sit viel kun mun synttäritki usein on samana päivänä ku juhannus. Ja muistan ku joka vuos ollaan aina laitettu kukkia tyynyn alle ja etenkin pienenä siinä oli se jännitys ja odotus, et näkeeköhän nyt jotain unia. Niin halusin sitä tunnelmaa tossa korostaa. Melkeinpä vastakohtii noi kaks. :D
Aina tulee ottaa oma näkökulmansa, eikä kulkea samaa tietä muiden kanssa. Paitsi jos oma näkökulma on sama kuin muidenkin tie. Silloin tulee olla erityisen varma siitä, että tiensä on oikeasti valinnut itse, eikä vain muiden mukana.
 

Sakrablaa

Uusi
Liittynyt
18.4.2021
Viestejä
29
Reaktioarvo
37
Toi 12 on mun mielestä hyvä idea. Itelle kun luin sen tuli ekana mieleen et se ois silleen suht sivuprofiilista mut vähän yläkulmasta. Kyl sä pystyt tähän! Tsemppii!
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Tulin muuten nyt näyttämään nää mun lopulliset työt. Toinen noista on lyijykynäpiirros, jota varten piti etsiä kotoa kolme kiinnostavaa esinettä ja tehä niistä sommitelma. Arviointikriteerit oli materiaalin ja muodon kuvaaminen, tilan suhde ja
kokonaissommittelu. Ja oon noissa kaikissa aika huono ja oon myös huono maalaamaan ilman, että teen ääriviivat lyijykynällä. Joten eihän noista hirveen hyviä sit tullut, etenki ku oli kauhee kiire sen lisäks esim. kirjallisuuden lopputyön kanssa.

Nii ja laitoin tohon myös kuvan mun alkuperäisestä sommittelusta. Laittaisin myös kuvan siitä mistä maalasin ton maalaustehtävän, mut ku mallina siinä toimi mun sisko enkä usko et se haluu et laitan siitä kuvan tänne. :D Mut molemmissa tapauksissa ne alkuperäset kuvat on kyl mun mielestä hienompia.

Ja en siis päässyt tonne kouluun, tai ees haastatteluun asti, joka on mun mielestä ihan ymmärrettävää, kun enhän mä kovin hyvä piirtäjä, tai maalaaja oo. Eikä opiskelupaikan saamattomuus mua niin paljon haittaa, kun se oli kuitenkin mulla vasta viidennes vaihtoehto yhteishaussa ja laitoin sen vähän vanhempien ehdotuksesta. :D

Mun kaveri, joka haki myös tohon kouluun(tai no eri kouluun tavallaan koska tolla yrityksellä on useammassa paikassa kouluja) mutta opiskelemaan eri alaa, sano et oisin ansainnut todellakin ton koulupaikan ja silleen.

Ja se sano jo aiemmin, ku sanoin etten oo saanut vielä haastattelukutsua(se ja yks toinen samaan kouluun hakeva oli saaneet) ja etten usko et saan sitä opiskelupaikkaa ja haastattelukutsuu ees, kun en mä niin hyvä piirtämään oo niin se sano, et oon tosi hyvä eikä se tiiä hirveen montaa parempaa vaikka mä oon nähnyt ihan sika monta lahjakasta mun ikästä tyttöä. :D

Ja sit se sano et mun kannattaa kattoo roskaposti, päivittää sähköpostisivu yms. ja sit et kannattaa laittaa Hyrialle viestiä, jos niillä onki jotain ongelmii sen kaa. En ois halunnut, ku pelkään et se vaikuttaa siltä, et oon epäkohtelias enkä osaa olla kärsivällinen, mut se kaveri sano, et sit mä en ainakaan pääse siihen kouluun, jos en kysy ja et ne arvostaa sitä, et menee rohkeesti kysymään.

Mä sit laitoin viestii ja vastattiin et haastattelukutsut lähetetään vastaan vasta tuntejen päästä sinä päivänä. Ja en saanut ihan siihen kellonaikaan viestiä mutta sitten kun sain niin se oli hylky. Silleen vähän kyl harmittaa saada hylkyi koko ajan ku kaikista kesätöistäki tulee vaan ettei mua valittu. Ja käytin noihin niin paljon aikaa ja oisin voinut käyttää sen ajan paremminkin. D: Ja mietin et tajusko ne ees et tossa maalauksessa oli juhannustaika...

Ainiin ja se mun kaveri on nyt sen jälkeen kehunut tosi paljon mun piirustuksii ja mietin, er johtuskohan siitä etten saanut opiskelupaikkaa niin se yrittää sillä piristää mua, mut sanoin siitä sille tänään ja se sano et se on nyt huomannut kuinka hyvä piirtämään mä oon. Vaik mä piirtelisin ihan vaan nopeesti jotain random töhryjä kouluvihkoon niin se on heti silleen: "Omg kuinka upee! Miten sä oikein osaat?". :D

No, mut toivottavasti tästä keskustelusta ois ainaki jollekki apuu, joka aikoo hakee johonki tommoseen tutkintoon niin, että tietää, minkä tyyppisiä tehtäviä on tiedossa ja voi sitten vaikka harjotella niitten tekemistä.
 

Liitteet

  • 20210428_221219.jpg
    20210428_221219.jpg
    4 MB · Katsottu: 7
  • 20210428_200921_mfnr.jpg
    20210428_200921_mfnr.jpg
    4 MB · Katsottu: 7
  • 20210428_191934.jpg
    20210428_191934.jpg
    4 MB · Katsottu: 7
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,068
Reaktioarvo
1,522
Harmi, ettei tällä kertaa tärpännyt. Varmaan aika paljon on kilpailua tuollaisten alojen opiskelupaikoista (samoin kuin noista kesätöistäkin). Hienoja kuitenkin nuo sun työt ja kuten sanoit, tästä keskustelusta on varmastikin apua jollekin toiselle, jolla on taidealan opinnot mielessä. Samaten mikäli itse aiot joskus tulevaisuudessa hakea uudestaan, niin sait nyt ainakin harjoitusta tulevaan. (y)
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Harmi, ettei tällä kertaa tärpännyt. Varmaan aika paljon on kilpailua tuollaisten alojen opiskelupaikoista (samoin kuin noista kesätöistäkin). Hienoja kuitenkin nuo sun työt ja kuten sanoit, tästä keskustelusta on varmastikin apua jollekin toiselle, jolla on taidealan opinnot mielessä. Samaten mikäli itse aiot joskus tulevaisuudessa hakea uudestaan, niin sait nyt ainakin harjoitusta tulevaan. (y)
Joo, niistähän on ihan hirveesti kilpailua ja siks uskoinki etten pääse. Oon nyt laittanut viiteen paikkaan kesätyöhakemuksen ja se sama kaveri ihmetteli et miten en oo päässyt yhteenkään. Ja alkuvuodesta ku sanoin et aion hakee kesätöitä, mut en mä varmaan niitä saa niin se sano, et ei kannata ajatella tolleen ja silleen. Vaik kylhän mä silti aina yritän ja teen parhaani, mut mä vaan oon realistinen eikä se "mä saan tän paikan" asenne vaan auta jos on tosi paljon hakijoita? :D

Oi kiitti. :) Niin no tuskimpa kuitenkaan ikinä haen uudestaan, koska toi on ammattikoulu ja sitten ku vaan voin niin aion kyllä hakee ihan ammattikorkeekouluun. Ja tuolla koulussa valmistetaan kuitenki aika pitkälti taiteilijoiks(siellä kuitenki on myös esim. valokuvaamista niin oisin etenkin siihen keskittynyt et voisin sitä kautta ryhtyy valokuvaajaksi) enkä mä haluu olla taiteilija.

Siis tykkään kyl luovista jutuista ja oon harrastanut kuvataidekouluu kuus vuotta, mutta haluun pitää sen harrastuksena, ku muutenki aivan mahdoton työllisyystilanne. Enemmän mua kiinnostaa esim. media-ala. Onhan silläkin ihan surkee työllisyystilanne, mutta ei sentään yhtä huono ku taiteilijoilla ja se kiinnostaa mua enemmän. :D Ja siis ekaks vaihtoehdoks laitoinki yhteishaussa media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinnosta mediapalvelujen toteuttajan.
 
Ylös Pohja