Käsityöt Mitä käsityöprojekteja teillä on meneillään tai suunnitteilla?

Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,068
Reaktioarvo
1,522
"Projektia" saa tulkita hyvin löyhästikin. :D

Mun käsityötaidot koostuu lähinnä virkkauksesta, joten puhun nyt sitten siitä omalta osaltani. Viimeisimpänä varsinaisena proggiksena virkkasin isoäidinneliöistä ison torkkupeiton. Tästä tosin on kulunut jo pari vuotta, kun kaipailin tuon urakan jälkeen vähän taukoa ja oli muutenkin kiireistä. Oon kyllä satunnaisesti jotain pienempää virkkaillut enemmän ja vähemmän onnistuneesti (mm. huiveja ja kissanpetejä). Tällä hetkellä ei ole mielessä mitään tarkkoja suunnitelmia, mutta on kuitenkin sellainen kutina, että olis kiva taas tehdä jotain enemmän tavoitteellisesti. Muun muassa Pinterestistä olen löytänyt ison kasan juttuja, joita olisi kiva kokeilla. On oikeastaan vähän runsaudenpulaakin tuolla saralla. Haluaisin oppia virkkaamaan muitakin vaatekappaleita kuin huiveja, kerran tosin virkkasin _yhden_ sukan... ja yhden lapasen ilman peukkua. :ROFLMAO: Lisäksi olen hylännyt pari topin alkua.

Mites teillä?
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Olen vasta aloittelija, joten en osaa vielä tehdä mitään kovin kunnianhimoista ja näitä perinteisiä sukkia ja korejakin vain osaavampien kavereideni tuen avulla. Siksi keskeneräiset käsityönikin ovat vielä vaatimattomia, mutta jostain on aloitettava! 👍

Osaan kuitenkin kutoa sukkien varsia, ja koska joudun välivaiheiden vaikeuksien takia odottelemaan kavereideni tapaamisia, minulla on kesken tällä hetkellä kolmet sukat ja yksi virkattu kori.

Sukista yksi on vain kärkikavennusta vailla, toinen odottaa kantapäävaihetta ja kolmas on vielä varsivaiheessa, mutta haluan tehdä varresta vielä pidemmän. Näistä keskeneräisin on minulle uusi juttu siinä mielessä, että koitin ensimmäistä kertaa kutoa ohuemmalla langalla ja ohuemmilla puikoilla (2,5), kun yleensä olen tehnyt sukkia niillä "standarikokoisilla" (3,5) puikoilla.

Siitä virkatusta "korista" on itse asiassa tarkoitus tulla sienen lakkiosa. Aion virkata sille vielä jalankin, niin saan kotini koristukseksi upean sienen! 🍄

Lisäksi ajattelin virkata pari vihreää meduusaa trikoolangoista, mutta niitä en ole vielä edes aloittanut.
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,068
Reaktioarvo
1,522
Siitä virkatusta "korista" on itse asiassa tarkoitus tulla sienen lakkiosa. Aion virkata sille vielä jalankin, niin saan kotini koristukseksi upean sienen! 🍄

Lisäksi ajattelin virkata pari vihreää meduusaa trikoolangoista, mutta niitä en ole vielä edes aloittanut.
Ihailen tuollaista luovuutta! Olispa virkattuja sieniä ja meduusoja kodin koristeina. 😍🍄
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,068
Reaktioarvo
1,522
Haluaisin oppia tekemään myös niitä amigurumeja(?), mutta toistaiseksi taitoni eivät ole vielä sillä tasolla. :D

Oletko muuten itse virkannut niitä erilaisia pehmohahmoja?
Oon itse asiassa joo vilkuillut erilaisia amigurumeja paljonkin, Pinterest on niitä pullollaan ja onhan ne kyllä aivan ihania. :D En oo siis vielä kokeillut tehä, koska mulla taitaa olla sama juttu, että taitotaso ei vielä ihan riitä. Täytyy kyllä jossakin vaiheessa ehdottomasti kokeilla! 💪
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Haluaisin koittaa virkata sillä lohikäärmeensuomutyylillä, mutta pitänee ensin opetella kunnolla tavanomaisetkin virkkaustyylit. Netistä vaan löytää hienoja kuvia juuri tuosta tyylistä... 😍
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,068
Reaktioarvo
1,522
Haluaisin koittaa virkata sillä lohikäärmeensuomutyylillä, mutta pitänee ensin opetella kunnolla tavanomaisetkin virkkaustyylit. Netistä vaan löytää hienoja kuvia juuri tuosta tyylistä... 😍
Nykypäivänä on kyllä niin kiva, että netistä löytää kaikenlaisia ohjeita ja inspiraatiota. Mulla oli peruskoulussa kässän numero 5 enkä osannut tehä käytännössä mitään, mutta oon oppinut itsekseni tekemään kaikenlaista just kaikkien ohjevideoiden yms. avustuksella. Seuraavaksi pitäisi kai opetella neulomaan, sitä en osaa yhtään edelleenkään. 🤣
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Nykypäivänä on kyllä niin kiva, että netistä löytää kaikenlaisia ohjeita ja inspiraatiota. Mulla oli peruskoulussa kässän numero 5 enkä osannut tehä käytännössä mitään, mutta oon oppinut itsekseni tekemään kaikenlaista just kaikkien ohjevideoiden yms. avustuksella. Seuraavaksi pitäisi kai opetella neulomaan, sitä en osaa yhtään edelleenkään. 🤣
Jep! Nykyajan nettikulttuurissa on se etu, että selkokielisiä ohjeita löytää nykyään helposti. 👍

Minulla on muuten tälläkin hetkellä kaverilta lainassa kirja nimeltä Hetaleita poropeukaloille. Kirjan kirjoittajat luonnehtivat itse itsejään poropeukaloiksi ja toinen heistä muun muassa kertoi onnistuneensa vahingossa huovuttamaan tumput huopumattomasta langasta.

Kirjan alku sisältääkin palopuheen otsikolla "Rohkeutta, poropeukalot!", ja kirjoittaja kertoo saaneensa käsitöistä aina numeroksi vitosen. Palopuheessa kerrotaan myös, että "Hetaleita poropeukaloille on tarkoitettu kaikille, jotka eivät yhtään osaa, eivät ole koskaan osanneet eivätkä taatusti voi ikinä oppiakaan".

Ja mitä minuun itseeni tulee, minuahan aikoinaan opettaja heitti käsityöllä, koska hermostui oppimattomuuteeni. :D :D :D
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,068
Reaktioarvo
1,522
Jep! Nykyajan nettikulttuurissa on se etu, että selkokielisiä ohjeita löytää nykyään helposti. 👍

Minulla on muuten tälläkin hetkellä kaverilta lainassa kirja nimeltä Hetaleita poropeukaloille. Kirjan kirjoittajat luonnehtivat itse itsejään poropeukaloiksi ja toinen heistä muun muassa kertoi onnistuneensa vahingossa huovuttamaan tumput huopumattomasta langasta.

Kirjan alku sisältääkin palopuheen otsikolla "Rohkeutta, poropeukalot!", ja kirjoittaja kertoo saaneensa käsitöistä aina numeroksi vitosen. Palopuheessa kerrotaan myös, että "Hetaleita poropeukaloille on tarkoitettu kaikille, jotka eivät yhtään osaa, eivät ole koskaan osanneet eivätkä taatusti voi ikinä oppiakaan".

Ja mitä minuun itseeni tulee, minuahan aikoinaan opettaja heitti käsityöllä, koska hermostui oppimattomuuteeni. :D :D :D
Kuulostaa hyvältä tuo kirja, täytyypä tsekata se. 👍 Itse istuin välillä "jäähyllä" käytävässä tai sellaisessa tarvikekomerossa, kun kässänopelta meni hermot tajuamattomuuteeni. XD Tuo kässäntyöllä heittäminen kuulostaa kyllä ihan kamalalta käytökseltä, ei kukaan ansaitse tuollaista. D: Ohjevideot ovatkin siinä mielessä käteviä, etteivät ne hermostu, vaikka painaisi replayta monta kertaa tai hidastaisi selitysnopeutta.
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Kuulostaa hyvältä tuo kirja, täytyypä tsekata se. 👍 Itse istuin välillä "jäähyllä" käytävässä tai sellaisessa tarvikekomerossa, kun kässänopelta meni hermot tajuamattomuuteeni. XD Tuo kässäntyöllä heittäminen kuulostaa kyllä ihan kamalalta käytökseltä, ei kukaan ansaitse tuollaista. D: Ohjevideot ovatkin siinä mielessä käteviä, etteivät ne hermostu, vaikka painaisi replayta monta kertaa tai hidastaisi selitysnopeutta.
Joo, se opettaja oli asiaton muutenkin. Siitä vanhemmat valittivat yhtenään, mutta eihän asialle mitään tehty, koska "se jää kohta eläkkeellekin ja kaikkee...". 🙄

Se on totta, että ohjevideot eivät onneksi ammu käsitöillä tai millään muullakaan (paitsi ehkä mainoksilla).
👍
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Vautsi vau tää on kiva keskustelu. Luin läpi ja niin inspiroiva. Mä olin kanssa kässässä aikalailla peukalo keskellä kämmentä ja se ei yhtään helpottanut että mun äiti on alan ammattilainen ja aina katsoi mun töitä suurennuslasilla kommentoiden virheet.

Mä en koskaan ole oppinut virkkaamaan, neulomaan tai kutomaan, mutta haluaisin kyllä oppia tekemään villasukkia sillä mummun kuoleman jälkeen meillä ei ole ketään lähiympäristössä joka niitä tekisi.

Mä olen enemmän ompelija. Ostin vuosi sitten ompelukoneen ja innostuin siitä. Aloin piirtämään kaavaa sellaiseen pitkään hupparitakkiin. Olen myös miettinyt että tekisin erilaisia organisointi bokseja oahvilaatikoista sun muista päälystämällä ne kivoilla värikkäillä kankailla!
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,068
Reaktioarvo
1,522
Vautsi vau tää on kiva keskustelu. Luin läpi ja niin inspiroiva. Mä olin kanssa kässässä aikalailla peukalo keskellä kämmentä ja se ei yhtään helpottanut että mun äiti on alan ammattilainen ja aina katsoi mun töitä suurennuslasilla kommentoiden virheet.

Mä en koskaan ole oppinut virkkaamaan, neulomaan tai kutomaan, mutta haluaisin kyllä oppia tekemään villasukkia sillä mummun kuoleman jälkeen meillä ei ole ketään lähiympäristössä joka niitä tekisi.

Mä olen enemmän ompelija. Ostin vuosi sitten ompelukoneen ja innostuin siitä. Aloin piirtämään kaavaa sellaiseen pitkään hupparitakkiin. Olen myös miettinyt että tekisin erilaisia organisointi bokseja oahvilaatikoista sun muista päälystämällä ne kivoilla värikkäillä kankailla!
Voin joo kuvitella, että äitisi kriittinen ammattilaisen katse on tuonut omat paineensa käsitöiden teolle. :D Mun äiti ei ole ammattilainen, mutta olen siltäkin saanut apua aika paljon. Onneksi se on ollut kärsivällisempi neuvoja kuin suurin osa koulumaikoista.

Kiva, että olet löytänyt oman juttusi mistä innostua! Mäkin yhdessä vaiheessa hieman tuunailin joitakin vaatteita ompelukoneella, mutten oikein mitään monimutkaisempaa osaa koneella tehdä. Osaispa tolleen suunnitella ja tehdä uusia vaatteita! Ja joo, osaispa kutoa (tms.) villasukkia. Pitäis varmaan ruveta kunnolla harjoittelemaan sitäkin taitoa. :unsure:
 

kromi

Kurnau
Liittynyt
21.2.2021
Viestejä
660
Reaktioarvo
1,112
Mulla on tapana aloittaa kaikkia isoja projekteja joita en ehkä ikinä saa valmiiks. Päätin muun muassa virkata maton itse leikellyistä matonkuteista. Se on kyl edistynyt ihan kivasti.

Kesken on myös esim. virkattu päiväpeitto, jonka oon aloittanut joskus ehkä 5 vuotta sitten. Aina välillä saan inspiksen ja otan sen esiin. Nyt se on jo aika pitkällä, pitäisi vaan ommella palat yhteen ja ehkä saatan tarvita muutaman palan lisää. Ja pitää virkata reunus siihen.

Ja on kesken myös yhdet villasukat, niitä sentään saan yleensä valmiiksikin asti. Haluisin myös tehdä pipon, kun löysin kivaa lankaa halvalla kirpparilta ja mulla on vaan sellainen aika paksu pipo joka on näille säille jo vähän liikaa. Tosin en varmaan saisi tuota valmiiksi ennen kuin on jo liian lämmin pipolle, mut olispa sit ensi syksyksi valmiina.

Niin, tykkään siis sekä virkata että kutoa, ja ompelisin mielelläni jos olis ompelukone. Oon myös kokeillut kirjontaa, mikä on tosi kivaa mut en oo jaksanut tehdä sitä kun en jaksa tehdä juttuja, mille en keksi mitään käyttötarkoitusta.
 

snowflake

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
710
Reaktioarvo
925
Ostin juuri kaksi lankakerää, tarkoituksena olisi tehdä alkuun niitä isoäidin neliöitä, yhdistää ne ja tehdä niistä koriste/päivä peitto! :) En ole pitkään aikaan virkannut mutta ajattelin tänään kaupassa että miksen aloittaisi, kun en ole aiemmin saanut aikaiseksi. Netissä on paljon ohje videoita, jospa sitä kautta oppisin!
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,068
Reaktioarvo
1,522
Ostin juuri kaksi lankakerää, tarkoituksena olisi tehdä alkuun niitä isoäidin neliöitä, yhdistää ne ja tehdä niistä koriste/päivä peitto! :) En ole pitkään aikaan virkannut mutta ajattelin tänään kaupassa että miksen aloittaisi, kun en ole aiemmin saanut aikaiseksi. Netissä on paljon ohje videoita, jospa sitä kautta oppisin!
Isoäidinneliöiden virkkaus ja niiden yhdistely isommaksi kokonaisuudeksi on kyllä hauskaa hommaa! Itse kun tein tuollaista peittoa, sain äidiltäni paljon vanhoja jämälankoja ja näin ollen peitosta tuli hassun kirjava. :D
 

snowflake

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
710
Reaktioarvo
925
Isoäidinneliöiden virkkaus ja niiden yhdistely isommaksi kokonaisuudeksi on kyllä hauskaa hommaa! Itse kun tein tuollaista peittoa, sain äidiltäni paljon vanhoja jämälankoja ja näin ollen peitosta tuli hassun kirjava. :D
Niinpä, uskon että siitä tulee kivaa ja lopputuloksesta hieno! kunhan nyt pääsisin alkuun, siitä on jo aika pitkä aika kun viimeksi virkkasin mitään. mun mielestä kirjavat peitot on söpöjä! :D
 

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
739
Mulla on miljoona käsityötä kesken!

Ompelin just punasen samettipuvun, jossa takki kaipaa vielä pientä viimeistelyä ja housuja pitäis vähän kaventaa. (Näytän se puku päällä 70-luvun glam rock laulajalta xD)

Innostuin pari viikkoa sitten tekemään pieniä nukkeja (ei leluja vaa sellasii "realistisia"), ja sain just yhen vartalon tehtyä että seuraavana sitte maalaus ja vaatteiden ompelu.

Virkkaan isoäidinneliöistä hippiliiviä, joka menee sit myyntiin ku saan sen valmiiks

Sit pitäis virkata yks kori valmiiksi et saan vaatehuoneeseen lisää säilytystilaa...

Ja tässä vaan pieni osa kaikista keskeneräsistä xD

Seuraavana vois ommella ainakin jotain yli jääneestä sametista, ehkä 60-luvun tyylinen mekko tai hame. Sit pitäis keksii jotain ommeltavaa myös tekonahasta jota ostin mutta se olikin liian jäykkää siihen että oisin tehny siitä housut
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,068
Reaktioarvo
1,522
@ted Vautsi, nuo kuulostaa kaikki hauskoilta projekteilta, etenkin tuo samettipuku. :love: Hippiliivi isoäidinneliöistä on kyllä sellainen, joka täytyy pistää to do -listalle. :unsure:
 
Ylös Pohja