Mielenterveys Miten lääkäri ajat toimii? (Adhd + masennus hommeli)

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Mulla siis tosiaan parin viikon päästä lääkäriaika adhd diagnoosia varten. Nyt psyka lisäs siihen sen jo viisisivuiseen lausuntoon vielä mt asioistakin että testit viittaisi keskivaikeaan masennukseen.

Äiti kertoi sen kertoneen että lääkäri tekee diagnoosin ja oon nyt vähän silleen et onko sen tarkotus tehdä myös se masennus diagnoosi siinä samalla vai mitä ruttoa?

Mitä siellä lääkärissä edes tehdään?
Ja seki et voiko se kattoa molemmat asiat samalla kerralla?

Ja vielä jollekkin joka tietää adhd lääkityksestä niin miten se homma etenee? miten kauan menee jne?
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
713
Reaktioarvo
820
Masennus diagnosoidaan yleensä niin nopeesti että varmaan ehtii samalla kertaa.

ADHD:sta ei oo kokemusta mutta lääkkeethän saa heti ku lääkäri kirjottaa reseptin. Pidempi prosessi on sit vasteen ja sivuoireiden punnitseminen ja sopivan lääkkeen ja annoksen löytyminen.
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Koska ADHD-lääkitys luokitellaan huumausaineeksi, niin reseptin saaminen vaatii varman diagnoosin. Mä kävin muistaakseni kolmesti haastattelussa, kerran äidin kanssa ja loput yksin. Mulla kesti ehkä kolme kuukautta lähetteestä että sain lääkkeet?

Ja siis varmaan ensi alkuun jutellaan sun elämäntilanteesta, lapsuudesta, oireista ja sit täyttelet erilaisia kyselyjä.
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Masennus diagnosoidaan yleensä niin nopeesti että varmaan ehtii samalla kertaa.

ADHD:sta ei oo kokemusta mutta lääkkeethän saa heti ku lääkäri kirjottaa reseptin. Pidempi prosessi on sit vasteen ja sivuoireiden punnitseminen ja sopivan lääkkeen ja annoksen löytyminen.
ADHD:ssa ei tosiaan mee ihan noin. Lääkitys vaikuttaa kuormittavasti mm. sydämeen, minkä vuoksi se vaatii sydänfilmin ja muistaakseni myös tietyt verikokeet ennen kuin lääke voidaan määrätä. Mikäli on sydämen kanssa mitään ongelmaa niin ei oteta sydänpysähdyksen riskiä. Annostusvaihtoehtoja on periaatteessa vain 3 mahdollista ja melkein kaikilla sopivin on se keskitie näistä. Sivuoireet on myös yleensä aika saman tyyliset, ärtymys iltaisin lääkkeen vaikutuksen kadotessa ja ruokahalun katoaminen. Mä laihduin todella paljon aloituksen jälkeen, oliko joku 15 kg.

Mutta muiden mielialalääkkeiden kanssa pätee tuo periaate jonka Vikatikki mainitsi. En tosin usko että kumpaakin aloitettaisiin samaan aikaan, koska oireet voi olla tosiaan aika rajut ensi alkuun ihan kummasta tahansa.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Masennus diagnosoidaan yleensä niin nopeesti että varmaan ehtii samalla kertaa.

ADHD:sta ei oo kokemusta mutta lääkkeethän saa heti ku lääkäri kirjottaa reseptin. Pidempi prosessi on sit vasteen ja sivuoireiden punnitseminen ja sopivan lääkkeen ja annoksen löytyminen.
Ahaa hmm okei joo.
Toki kaippa se voi yhtälailla sen lausunnon mukaan katsoa molemmat kun sen lääkärin janssa ei olla sitä ennen tavattu, saa vaan psykologilta mun tiedot jne.

Vaaditaankohan niihin lääkkeisiin jotain verikokeita ja onko ne semmoset et ei kovin herkästi anneta?
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Koska ADHD-lääkitys luokitellaan huumausaineeksi, niin reseptin saaminen vaatii varman diagnoosin. Mä kävin muistaakseni kolmesti haastattelussa, kerran äidin kanssa ja loput yksin. Mulla kesti ehkä kolme kuukautta lähetteestä että sain lääkkeet?

Ja siis varmaan ensi alkuun jutellaan sun elämäntilanteesta, lapsuudesta, oireista ja sit täyttelet erilaisia kyselyjä.
Tosiaan siis nuo kaikki on psykologin kanssa käyty siis keskustelu äidin kanssa, wais-testit ja pari keskusteluaikaa tuohon (ja mielialastakin tuo viimeinen)

Psyka pitää adhdta mahdollisena kuulemma "potentiaalinen tarkkaavaisuushäiriö", mutta se ei voi diagnoosia tehdä, siksi se lausunto menee lääkärille ja se tekee sen perusteella.

Näin oon ymmärtäny
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
ADHD:ssa ei tosiaan mee ihan noin. Lääkitys vaikuttaa kuormittavasti mm. sydämeen, minkä vuoksi se vaatii sydänfilmin ja muistaakseni myös tietyt verikokeet ennen kuin lääke voidaan määrätä. Mikäli on sydämen kanssa mitään ongelmaa niin ei oteta sydänpysähdyksen riskiä. Annostusvaihtoehtoja on periaatteessa vain 3 mahdollista ja melkein kaikilla sopivin on se keskitie näistä. Sivuoireet on myös yleensä aika saman tyyliset, ärtymys iltaisin lääkkeen vaikutuksen kadotessa ja ruokahalun katoaminen. Mä laihduin todella paljon aloituksen jälkeen, oliko joku 15 kg.

Mutta muiden mielialalääkkeiden kanssa pätee tuo periaate jonka Vikatikki mainitsi. En tosin usko että kumpaakin aloitettaisiin samaan aikaan, koska oireet voi olla tosiaan aika rajut ensi alkuun ihan kummasta tahansa.
Aa okkei hmm joo.
En mäkään siis usko edes mitään mieliala lääkkeitä tarvitsevani, lähinnä se adhd lääkitys vois auttaa et tulis kyky opiskella paremmin jne
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
713
Reaktioarvo
820
ADHD:ssa ei tosiaan mee ihan noin. Lääkitys vaikuttaa kuormittavasti mm. sydämeen, minkä vuoksi se vaatii sydänfilmin ja muistaakseni myös tietyt verikokeet ennen kuin lääke voidaan määrätä. Mikäli on sydämen kanssa mitään ongelmaa niin ei oteta sydänpysähdyksen riskiä. Annostusvaihtoehtoja on periaatteessa vain 3 mahdollista ja melkein kaikilla sopivin on se keskitie näistä. Sivuoireet on myös yleensä aika saman tyyliset, ärtymys iltaisin lääkkeen vaikutuksen kadotessa ja ruokahalun katoaminen. Mä laihduin todella paljon aloituksen jälkeen, oliko joku 15 kg.

Mutta muiden mielialalääkkeiden kanssa pätee tuo periaate jonka Vikatikki mainitsi. En tosin usko että kumpaakin aloitettaisiin samaan aikaan, koska oireet voi olla tosiaan aika rajut ensi alkuun ihan kummasta tahansa.


Unohin tosiaan nuo fyysisen puolen tarkastukset kokonaan. Kahta lääkettä ei varmasti aloteta samalla kertaa, jotenki aattelin että masennukseen pelkkä diagnoosi mutta useinhan se meinaa myös lääkitystä.
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
713
Reaktioarvo
820
Meinaako?
Mä oon tästä kaikesta ihan pihalla siis täh?

Lääkitystä ei oo pakko ottaa mutta sitä saatetaan tarjota suht pienin perustein. Ite meinasin vaan sitä ku kristi mainitsi ton kahden lääkityksen alottamisen ja ite en ollu ajatellukkaan masennuslääkitystä ku alotuksessa oli puhe vaan diagnoosista.

Lääkärit ja hoitajat pitää kyllä ajan tasalla siinä prosessin aikana, ite ei tarvii tietää juuri mitään etukäteen.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Lääkitystä ei oo pakko ottaa mutta sitä saatetaan tarjota suht pienin perustein. Ite meinasin vaan sitä ku kristi mainitsi ton kahden lääkityksen alottamisen ja ite en ollu ajatellukkaan masennuslääkitystä ku alotuksessa oli puhe vaan diagnoosista.

Lääkärit ja hoitajat pitää kyllä ajan tasalla siinä prosessin aikana, ite ei tarvii tietää juuri mitään etukäteen.
Joo tosiaan en tiiä sitte mille vaikutan ulospäin mut olo ei oo kovin sairas en mä usko et tarvin tähän masennuslääkitystä. En rehellisesti juuri edes usko et saan diagnoosin. Tai sit oon vaan sairauden tunnoton. Tai sit mä en vaan oikeasti ole sairas
Kannattaako mun ottaa se jos ne tarjoaa? Mitä se auttaa?
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
713
Reaktioarvo
820
Joo tosiaan en tiiä sitte mille vaikutan ulospäin mut olo ei oo kovin sairas en mä usko et tarvin tähän masennuslääkitystä. En rehellisesti juuri edes usko et saan diagnoosin. Tai sit oon vaan sairauden tunnoton. Tai sit mä en vaan oikeasti ole sairas
Kannattaako mun ottaa se jos ne tarjoaa? Mitä se auttaa?

Jos kokee että pärjää eikä oireet haittaa elämää niin sillon ei tietenkään tarvii ottaa lääkitystä. Yleensä masennuslääkkeiden pitäis ilmeisesti vähentää ahdistusta ja väsymystä, usein ne vähän turruttaa eli jos energianpuute vaivaa se on ihan lääkkeestä ja ihmisestä kiinni onko lääkityksestä haittaa vai hyötyä. Mulla on ollu sekä semmonen lääkitys joka jumittaa sänkyyn että semmonen josta saa virtaa enemmän ku tarpeeksi ja näistäki oon kuullu muilta päinvastasia kokemuksia, kokeileminen taitaa olla ainoa keino selvittää miten itse reagoi.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Mun ADHD diagnoosi assesment oli marraskuussa, tosin Englannissa. Olin ennakkoon töäytellyt monia kyselyitä ja papereita ja myös he oli pyytänyt jonkun muun läheisen täyttämään yhden kyselin et saa ulkopuolisen näkemyksen. Mun kumppani täytti sen. Mun assesment oli etänä eli zoomissa. Se kesti noin tunnin ja se kysely kaikki kysymyksiä ja tarkennuksia ADHD liittyen. Sit meni viikko pari että se lähetti paperit eteenpäin ja laittoi mut lääkejono listalle. Oon odotellut nyt kolme kuukautta ja vihdoin tuli viesti että Lahden viikon päästä pitäs alkaa kokeilut. Ennen ja lääkityksen aloituksen aikana pitää seurailla verenpainetta päivittäin ja olla yhteydessä lääkäriin säännöllisesti kun seurataan sopiiko lääke mulle. Kerron lisää kun se alkaa. Mulla ei tosin ole kokemusta Suomessa.

Masennus mulla todettiin ennen kun pääsin ADHD testeihin, mutta nyt epäillään että kyseessä on ollut oire hotamattomasta adhdsta ja mahdollisesti pitäisi parantua tai lieventyä kun saadaan ADHD kontrolliin.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Mun ADHD diagnoosi assesment oli marraskuussa, tosin Englannissa. Olin ennakkoon töäytellyt monia kyselyitä ja papereita ja myös he oli pyytänyt jonkun muun läheisen täyttämään yhden kyselin et saa ulkopuolisen näkemyksen. Mun kumppani täytti sen. Mun assesment oli etänä eli zoomissa. Se kesti noin tunnin ja se kysely kaikki kysymyksiä ja tarkennuksia ADHD liittyen. Sit meni viikko pari että se lähetti paperit eteenpäin ja laittoi mut lääkejono listalle. Oon odotellut nyt kolme kuukautta ja vihdoin tuli viesti että Lahden viikon päästä pitäs alkaa kokeilut. Ennen ja lääkityksen aloituksen aikana pitää seurailla verenpainetta päivittäin ja olla yhteydessä lääkäriin säännöllisesti kun seurataan sopiiko lääke mulle. Kerron lisää kun se alkaa. Mulla ei tosin ole kokemusta Suomessa.

Masennus mulla todettiin ennen kun pääsin ADHD testeihin, mutta nyt epäillään että kyseessä on ollut oire hotamattomasta adhdsta ja mahdollisesti pitäisi parantua tai lieventyä kun saadaan ADHD kontrolliin.
Hyvä kuulla et sun hommat on kans edennyt!
Hmm okei joo tuskin siis saan lääkkeitä edes ennen koulujen alkua?
Tosiaan kaikki tutkimushommat on mulla jo hoidettu, enää se finaali lääkärissäkäynti:)
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Hyvä kuulla et sun hommat on kans edennyt!
Hmm okei joo tuskin siis saan lääkkeitä edes ennen koulujen alkua?
Tosiaan kaikki tutkimushommat on mulla jo hoidettu, enää se finaali lääkärissäkäynti:)
En tiedä mitkä jonotus ajat siellä on mut täällä covid teki niistä super pitkät. Sano et voi kestää jopa 6kk et alkaa lääkitys 🥺 toivottavasti siellä menee nopeemmin!
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
En tiedä mitkä jonotus ajat siellä on mut täällä covid teki niistä super pitkät. Sano et voi kestää jopa 6kk et alkaa lääkitys 🥺 toivottavasti siellä menee nopeemmin!
Oho toi on jo pitkä aika...
Mähän ehdin käydä suurimman osan lukiosta ilman jos se pitkittyy kovastikin...
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Joo tosiaan en tiiä sitte mille vaikutan ulospäin mut olo ei oo kovin sairas en mä usko et tarvin tähän masennuslääkitystä. En rehellisesti juuri edes usko et saan diagnoosin. Tai sit oon vaan sairauden tunnoton. Tai sit mä en vaan oikeasti ole sairas
Kannattaako mun ottaa se jos ne tarjoaa? Mitä se auttaa?
Mulla oikea masennuslääke lopetti mun itsetuhoiset ajatukset seinään, lopetti mun uniongelmani ja tuntui siltä kuin olisin saanut takaisin ilon tunteita, joita en muistanut edes olevan olemassa. Toisin sanoen aloin päästä elämässä eteenpäin kun pystyin vihdoin keskittymään muuhunkin kuin itseni inhoamiseen, itsemurhan suunnitteluun tai päivästä toiseen selviämiseen paskan olotilan kanssa.

Mulla tosin oli vaikea masennus ja tiesin, että tarviin lääkityksen. Jos elämä sujuu ja on mukavaa ilmankin niin mitään tarvetta tuskin on.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Mulla oikea masennuslääke lopetti mun itsetuhoiset ajatukset seinään, lopetti mun uniongelmani ja tuntui siltä kuin olisin saanut takaisin ilon tunteita, joita en muistanut edes olevan olemassa. Toisin sanoen aloin päästä elämässä eteenpäin kun pystyin vihdoin keskittymään muuhunkin kuin itseni inhoamiseen, itsemurhan suunnitteluun tai päivästä toiseen selviämiseen paskan olotilan kanssa.

Mulla tosin oli vaikea masennus ja tiesin, että tarviin lääkityksen. Jos elämä sujuu ja on mukavaa ilmankin niin mitään tarvetta tuskin on.
Okei mut kiva kuulla että on auttanut!
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
yleensä adhd diagnoosi vaatii useamman käynnin, tai ainakin näin itselläni. masennus hoituu varmasti siinä samalla. lääkäri kyselee kaikenlaista ja täyttelet ehkä lippuja ja lappuja siinä sivussa.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
yleensä adhd diagnoosi vaatii useamman käynnin, tai ainakin näin itselläni. masennus hoituu varmasti siinä samalla. lääkäri kyselee kaikenlaista ja täyttelet ehkä lippuja ja lappuja siinä sivussa.
Kuten oon jo täällä pariin kertaan tainnu sanoa nää adhd tutkimukset on jo tehty ja toi lääkäriaika on just sitö diagnoosia varten
En vaan tiiä siitö masennus diagnoosi asiasta et onko se edes tarkotus tossa katsoa vai ei
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
ADHD:ssa ei tosiaan mee ihan noin. Lääkitys vaikuttaa kuormittavasti mm. sydämeen, minkä vuoksi se vaatii sydänfilmin ja muistaakseni myös tietyt verikokeet ennen kuin lääke voidaan määrätä. Mikäli on sydämen kanssa mitään ongelmaa niin ei oteta sydänpysähdyksen riskiä. Annostusvaihtoehtoja on periaatteessa vain 3 mahdollista ja melkein kaikilla sopivin on se keskitie näistä. Sivuoireet on myös yleensä aika saman tyyliset, ärtymys iltaisin lääkkeen vaikutuksen kadotessa ja ruokahalun katoaminen. Mä laihduin todella paljon aloituksen jälkeen, oliko joku 15 kg.

Mutta muiden mielialalääkkeiden kanssa pätee tuo periaate jonka Vikatikki mainitsi. En tosin usko että kumpaakin aloitettaisiin samaan aikaan, koska oireet voi olla tosiaan aika rajut ensi alkuun ihan kummasta tahansa.
Mä tosiaan sain reseptin consertaan niinku välittömästi sillon sillä samalla kerralla, ei ees verenpainetta mitattu.
Vasta jälkeenpäin terkkari kyseli et onko mahdollista kotona mitata vai varataanko lyhyt aika siihen. Lainasin mittarin kirjastosta ja mittasin itse.
Tänään olis puhelinaika, annos on tosiaan nostettu eka 18, sit 27 ja sit 36 johon ei vielä kai reseptiä mut mä ymmärsin asian näin ja puhuin sillon terkkarinkin kanssa siitä vielä.
Enpä tiiä en oo huomannu oikein mitään, ainoo vaikutus on että ihmiset sietää mua ehkä ihan vähän paremmin. Välillä on ollu jotain outoa aaltoilevaa "huimausta" mutta sekään ei oo välttämättä tosta lääkkeestä. Ahdistunut on, mut niin oli myös sillon ku oli päivän ilman ku ne loppuu kesken eikä uutta reseptiä vielä ole.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
En tiedä mitkä jonotus ajat siellä on mut täällä covid teki niistä super pitkät. Sano et voi kestää jopa 6kk et alkaa lääkitys 🥺 toivottavasti siellä menee nopeemmin!
Tähän vielä sullekki päivitän et sain lääkkeet tollon melkeen heti mut oikeestaan mitään vaikutusta en posia enkä negaa oo huomannu.
Oon siis nyt reilun kuukauden syöny ja reilun viikon tota 36mg:sta joka oli ainakin alunperin se "oikea annos"

Tosin mä en oo päässy hereille niin säännöllisesti että lääkkeiden ottoaika olis säännöllinen...nyt yritän sen korjata sillä että mulla on 6.15 herätys et ota lääkkeet ja sit saan nukkua puolituntia ennen ku pitää nousta ni ne ehtisivät alkaa vaikuttaa ennen aamuhommien alkua
 
Ylös Pohja