Mielenterveys Miten mä opin meneen ajoissa nukkumaan

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
Ahdistaa, kun tilanne on nyt se, että meen nukkumaan 3-4 välillä ja herään n. klo. 7, mutta koska en sattuneesta syystä jaksa silloin vielä nousta, niin oon mennyt kouluun vasta puolen päivän aikoihin. Mä en ymmärrä miten mua ei edes väsytä päivällä tai varsinkaan illalla juuri ollenkaan, vaikka oon nukkunut katkonaisesti n. 4-6h yössä monta päivää putkeen. Iltaisin teen kaiken niin, että voisin mennä nukkumaan edes vähän aiemmin, mutta oon löytänyt itseni tilanteista joissa istun vessan lattialla ahdistuneena puremassa kynsiä piloille tai selaan puhelimesta kaikki somet monta kertaa läpi, jos jossain olisikin vielä jotain johon paeta (jotain). Muutamia kertoja oon yrittänyt aamulla nousta ajoissa, mutta päänsärky ja väsymys on ollut sellaisia, että hyvä, kun oon pysynyt pystyssä. Mä en ymmärrä mikä mua vaivaa, kun en vaan osaa tehdä niin yksinkertaista asiaa, kun mennä sinne peiton alle ennen puoltayötä ja edes yrittää nukkua. Tää ongelma on ollut mulla enemmän tai vähemmän jo yli viisi vuotta ja joskus ihan vaan niin, etten ole saanut nukuttua vaikka olisikin yrittänyt. Ei tässä muuten, mutta haluaisin mennä joskus ajoissa kouluun. Sentään maanantaina olin koko päivän.
 

auringon_lasku

tyhjäntoimittaja
Liittynyt
2.7.2021
Viestejä
512
Reaktioarvo
308
jos ei saa unta ei pidä väkisellä yrittää(niinkun tää auttas ja niiku et jo tietäs), kellon katsominen ja googlemttaminen "miten saada uni" on esimerkiksi kokonaan pois suljettuja jos haluaa nukkua koska joutuu vaan ahdistuskierteeseen(joskus oli ongelmia itelki)

ent ootko testannu jotai melatoniinii tai käyny jossai lääkäris asian takia koska unettomuus pidemmän päälle varmasti vie voimat.
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Joillakuilla on ongelmana se, että sängyllä tehdään kaikkea muuta kuin nukutaan (selataan puhelinta, pelataan, opiskellaan), jolloin mieli ei osaa rauhoittua sänkyyn mennessä. Sinne sänkyyn ei kannata mennä myöskään pyörimään, mikäli tietää ettei ole nukahtamissa vielä vähään aikaan. Mikäli sulla ei ole tätä niin raskas urheilu alkuillasta voi saada unen tulemaan.
 

Lukutoukka_05_

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,066
Reaktioarvo
997
Samaa mieltä edellisten kanssa. Älä oleile sängyssä turhaan, älä mieti että ”nyt pitää nukkua” koska sillon panikoituu eikä saa unta. Yritä päivän aikana urheilla jos se auttais. Itellä oli joskus pahoja univaikeuksia ja saatoin olla monta yötä nukkumatta koska en saanut unta -> panikoiduin kun en saanut unta ja kaikki muut nukkui -> panikoiduin entistä enemmän ja päivällä alkoi ahdistaa ilta ja nukkumaanmeno. En tiiä ootko kokeillut vaihtaa tyynyä sängyn toiseen päähän, mulla se autto. Joskus jos sekään ei auttanut niin otin peitot ja tyynyt ja menin matolle nukkumaan :D
 
Ylös Pohja