Suhteet Miten niin kymmenen vuotta on suuri ikäero

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,289
Reaktioarvo
2,893
Vittu eihä se ole mitään :DDDD sanoisin että ~20 vuotta alkaa olee iso ikäero vasta.

Meinaan vaa ku kirjottaa googleen "what is considered a big age gap" niin tulee vastaukseks jotain että ten years or more. Hahahhh yea sure, ehkä silloin jos ei oo tottunut tykkäämään itteään 30 vuotta vanhemmista niin ehkä silloin kymmenenkin vuotta on jollekin iso ikäero. Must ainakin tuntuu et se ei oo kyllä paljon paskaakaan. Se on ihan sama onko 5 tai kymmenen tai viistoista vuotta ikäeroa, sitä ei edes huomaa kukaan. Mut ku alkaa olee 20 vuotta eroo ni ehkä sit alkaa jo tulee paskakommentteja ihmisiltä. Tosin en usko että 20 vuottakaan on "yhtä iso" ikäero 50veellä ja 70veellä kuin 20veellä ja 40veellä. Varmasti jälkimmäisestä tulee enemmän paskaa niskaan. Yleensäkin se on varmaan se pahin jos on just tämmönen about parikymppinen ja haluut olla jonkun vanhemman kanssa niin juuei, se ei käy. Sillä se ei vaan kertakaikkiaan käy D: eikä niillä oo ees mitään loogista perustelua sille miks se on niin kamalaa XDDD

MUT anyway pointti oli että ten years my ass, that's not a large age gap. Mulla ja mun ex-säädölläkin on muistaakseni joku 13 vuotta ikäeroo eikä sitä edes huomaa. Ihan sama asia ku parikymppisen kanssa ois säätäny, paitsi että sillä on lapsia? Okei, onhan siinä vähän ikäeroa mutta ei se nyt mikää järjettömän iso gäppi oo. Huvitti ku puhuin hoitajan kanssa sillon joskus viime syksynä siitä meidän sillosesta jutusta ja se vaikutti silt et se yllätty siitä ikäerosta, mietin vaa mielessäni että lmao kuule tietäisit vaan kuinka paljon vanhemmista tykkään fr. Ja yks kaverikin sano sillon ku meil _meinas_ tulla juttua sen yhen mua 12 vuotta vanhemman kaa et eikse oo vähän liian vanha :D huutistelin hiukan ja mietin et dude eksä tunne mua ollenkaan, sähän tiedät kuinka vanhoista yleensä tykkään ni 12 vuotta ny on niin vähän ettei sitä ny ees voi sanoo ikäeroks. Oikeest ne joiden mielestä se on hirveen iso gäppi ni huutista you are clueless D: se ei oo yhtikäs mitään vielä. Voi morjens.

En tiiä mikä pointti täs kesus on :D ei varmaan mitään kuha höpisen
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,289
Reaktioarvo
2,893
Riippuu minkä ikäisiä ollaan.
Kyllä 16 vuotiaalle 26 vuotta on aivan liikaa vaikka ei enää sakkolihaa ollakkaan
En mää mistään sellasesta puhu. Kyllä mä aika pitkälti ihan täysi-ikäisiä tässä tarkotan. Siis sitä et mikä on täysi-ikäisten välillä iso ikäero. Esim mulle ei näin 22-vuotiaana tunnu kovin isolta ikäerolta kymmenen vuotta. Jos mulla olis 32-vuotias kumppani niin päinvastoin se tuntuis oudon nuorelta mun standardit huomioon ottaen. 20 vuotta alkaa olla jo oikeasti ikäero. Vaikka ei sekään vielä ole mitään verrattuna siihen mitä mun ihastukset monesti on
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,590
Reaktioarvo
6,499
Mulla suurin ikäero on ollu se ku tykkään kaks vuotta vanhemmasta :')
Mutta siis vaikken kovinkaan palijoa välitä iästä nii en luultavasti pystyisi ihastuu yli viis vuotta vanhempaan 🤔 Vaikka olisinko täysikänen
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,289
Reaktioarvo
2,893
Mulla suurin ikäero on ollu se ku tykkään kaks vuotta vanhemmasta :')
Mutta siis vaikken kovinkaan palijoa välitä iästä nii en luultavasti pystyisi ihastuu yli viis vuotta vanhempaan 🤔 Vaikka olisinko täysikänen
Koskaan ei tiiä 🤭 mut joo aika jännää, kun olin sun ikäinen eli yläasteella mulla oli opeihastuksia jotka oli semi vanhoja ja myös julkkisihastuksiakin jotka oli ehk about kolme-nelikymppisii. Ja sit joillekin ei ikin käy tollasta :D nykyäänhän se ikä on menny vaa ylöspäin ku timppaki on 58 ja hesu 66
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,590
Reaktioarvo
6,499
Koskaan ei tiiä 🤭 mut joo aika jännää, kun olin sun ikäinen eli yläasteella mulla oli opeihastuksia jotka oli semi vanhoja ja myös julkkisihastuksiakin jotka oli ehk about kolme-nelikymppisii. Ja sit joillekin ei ikin käy tollasta :D nykyäänhän se ikä on menny vaa ylöspäin ku timppaki on 58 ja hesu 66
Apua ku mun pappa ois tänä vuonna täyttäny 59 xD Alkaa tuntua vielä mahdottomammalta ajatukselta ihastua vanhempiin :'D
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,289
Reaktioarvo
2,893
Apua ku mun pappa ois tänä vuonna täyttäny 59 xD Alkaa tuntua vielä mahdottomammalta ajatukselta ihastua vanhempiin :'D
:DDD no siis timppa on vanhempi ku mun mutsi, mut muutaman vuoden nuorempi ku mun isä. Hesu taas on sit molempia vanhempi lol, mutta ei se mua häiritse kyllä tippaakaan. Muita varmaan häiritsis, mietin usein et oiskohan mun vanhemmat ihan super uncomfortable tollasen asian kans :D varmaan. Tuntuuhan se toki hassulta sinänsä, mut mitäpä sitä miettimään kun en kummiskaa itelleni mitään voi enkä asiaa pysty muuttamaan, vaikka mitä tekisin.

Oon mä ollu lähes vaarini ikäsiinki ihastunu ainaski paul McCartney. Vaik on se kyl vähän nuorempi, mun vaari täyttäis tänä vuonna vissiin 87 jos en ihan väärin muista. Niin kyl paul on siitä vähän nuorempi. Mut ei noi häiritse mua jotenkin yhtään, oon niin tottunu. Mulle se on normaalia ja sit taas kakskymppisiin ihastuminen tuntuu melkein jo sairaalta ku ne on niin nuoria. Mun ikäset siis :D mulle toi epänormaali on siis normaalia haha.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,590
Reaktioarvo
6,499
:DDD no siis timppa on vanhempi ku mun mutsi, mut muutaman vuoden nuorempi ku mun isä. Hesu taas on sit molempia vanhempi lol, mutta ei se mua häiritse kyllä tippaakaan. Muita varmaan häiritsis, mietin usein et oiskohan mun vanhemmat ihan super uncomfortable tollasen asian kans :D varmaan. Tuntuuhan se toki hassulta sinänsä, mut mitäpä sitä miettimään kun en kummiskaa itelleni mitään voi enkä asiaa pysty muuttamaan, vaikka mitä tekisin.

Oon mä ollu lähes vaarini ikäsiinki ihastunu ainaski paul McCartney. Vaik on se kyl vähän nuorempi, mun vaari täyttäis tänä vuonna vissiin 87 jos en ihan väärin muista. Niin kyl paul on siitä vähän nuorempi. Mut ei noi häiritse mua jotenkin yhtään, oon niin tottunu. Mulle se on normaalia ja sit taas kakskymppisiin ihastuminen tuntuu melkein jo sairaalta ku ne on niin nuoria. Mun ikäset siis :D mulle toi epänormaali on siis normaalia haha.
Noh tunteillehan ei oikeen voi mitään eikä se kyllä oo mitenkään sairasta tykätä itteään vanhemmista. (Hassua ku sit jos tykkääki nuoremmista onki sit yhtäkkiä pedofiili)
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
ikäerolla ei ole paskaakaan merkitystä kunhan a) kumpikin on täysi-ikäinen eikä merkittävästi kehitystään jäljessä (oikeasti siis lapsenomainen) ja b) suhde on tasa-arvoinen eikä kumpikaan ole alisteisessa asemassa toiseen nähden. oma mies on 22v mua vanhempi, viis vuotta oltu naimisissa. ongelmia on mutta en koe niiden johtuvan meidän ikäerosta vaikka sekin joskus aiheuttaa pientä kismaa.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,289
Reaktioarvo
2,893
Noh tunteillehan ei oikeen voi mitään eikä se kyllä oo mitenkään sairasta tykätä itteään vanhemmista. (Hassua ku sit jos tykkääki nuoremmista onki sit yhtäkkiä pedofiili)
On ihan superihanaa aina kuulla ku ihmiset sanoo noin, mukavaa vastapainoa sille vinkumiselle siitä että "kyllä pitää olla samanikänen kumppani" ja önnönönönöö :D miten se voikin nii paljo muita haitata :D
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,289
Reaktioarvo
2,893
ikäerolla ei ole paskaakaan merkitystä kunhan a) kumpikin on täysi-ikäinen eikä merkittävästi kehitystään jäljessä (oikeasti siis lapsenomainen) ja b) suhde on tasa-arvoinen eikä kumpikaan ole alisteisessa asemassa toiseen nähden. oma mies on 22v mua vanhempi, viis vuotta oltu naimisissa. ongelmia on mutta en koe niiden johtuvan meidän ikäerosta vaikka sekin joskus aiheuttaa pientä kismaa.
No täähän se olis. Mutta "suhde on väistämättä hyväksikäyttöä jos toinen on 20 ja toinen 50" t. Ystäväni :D
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,590
Reaktioarvo
6,499
On ihan superihanaa aina kuulla ku ihmiset sanoo noin, mukavaa vastapainoa sille vinkumiselle siitä että "kyllä pitää olla samanikänen kumppani" ja önnönönönöö :D miten se voikin nii paljo muita haitata :D
Häh millä perusteella sen pitäis olla samanikänen?? :DD
Yleensä vanhemmalla ihmisellä on paremmin se järki tallella ku nuoremmilla jätkillä, jotka nauraa ku kuulee sanan "tissi".
Just sen takia mua kiinnostaa tutustua aina ittee vähintään kaks vuotta vanahempiin ku ne tuntuu olevan palijon fiksumpia ku omanikäset xDD Vaikka en kyllä minäkään mikään maailman kirkkain kynttilä ole
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
No täähän se olis. Mutta "suhde on väistämättä hyväksikäyttöä jos toinen on 20 ja toinen 50" t. Ystäväni :D
jos ihminen voi käydä töissä, juoda alkoholia, ajaa autoa ja on muutenkin vastuussa teoistaan niin kyllä sillon myös voi seurustella kenen kanssa haluaa. ihme tyyppejä tollaset.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,289
Reaktioarvo
2,893
Häh millä perusteella sen pitäis olla samanikänen?? :DD
Yleensä vanhemmalla ihmisellä on paremmin se järki tallella ku nuoremmilla jätkillä, jotka nauraa ku kuulee sanan "tissi".
Just sen takia mua kiinnostaa tutustua aina ittee vähintään kaks vuotta vanahempiin ku ne tuntuu olevan palijon fiksumpia ku omanikäset xDD Vaikka en kyllä minäkään mikään maailman kirkkain kynttilä ole
No en tosiaa tiiä kysy niilt :D kai sit sen takii ku se on se "normaali" tilanne.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,590
Reaktioarvo
6,499
No en tosiaa tiiä kysy niilt :D kai sit sen takii ku se on se "normaali" tilanne.
No jjoo. Ku yleensähän se oletus on et suunnilleen samanikäseen ihastutaan.
Mut sais kyllä tää yhteiskunta alkaa tajuumaan et jos on lain silmissä täysi-ikäinen eikä oo mitenkään kehityksestä merkittävästi jäljessä ja suhde on terve ja tasapainoinen nii sillä ei oo mitään merkitystä onko toinen 22v ja toinen sit 67v
 

Barefootbandit

Kokenut
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
107
Reaktioarvo
133
Jos molemmat ovat täysi-ikäisiä, niin viis veisatkaamme naapurin ritvan örinöistä. Mutta 20-vuotiaana monelle ei suvun jatkaminen juolahda mieleenkään. Kun 10 vuoden päästä asia alkaa tuntua ajankohtaiselta, ikäerosuhteessa kumppani voi silloin kokea, että on jo liian vanha, että se juna meni jo. Tai jos vanhempi osapuoli on nainen, se juna on jo ihan fyysisestikin mennyt.

Demissä muistan joskus ikäerosuhteista puhuttaneen, että vanhempi osapuoli on seksin perässä. Se on aika kummallinen argumentti jos siksikin, että ainakin oman ymmärryskykyni mukaan miehille nimenomaan laskee ne himot joskus kahdenviiden jälkeen kuin lehmän häntä. Sellaista käsitystä noissa keskusteluissa myös on tuntunut olevan, että kolmekymppisillä on takana komeaa uraa vakituisessa työssä, lapset pyöräytettynä... kesämökki ja vene, kaikki kotitalouden työt sujuu vaikka silmät kiinni... no, tämähän ei varsinkaan nykymaailmassa välttämättä pidä paikkaansa, vaan niin kaksikymppisissä kuin nelikymppisissä on kaikenlaisia elämäntilanteita ja elämän historioita.
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
713
Reaktioarvo
822
Demissä muistan joskus ikäerosuhteista puhuttaneen, että vanhempi osapuoli on seksin perässä.

Ja nuorempi rahan, huvitun aina tästä ku mun kumppanilla on yleensä tilillä sen ehkä 10 euroa jos sitäkään. Ei muuta kun henkivakuutusta hankkimaan ja syanidia iltateehen, luksuselämä leskenä odottaa.
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Ite oon ollut useammassa 10+ -ikäerosuhteessa ja se on kyllä tosi iso ikäero jo, mikä näkyy suhteessa negatiivisena asiana. Jos joskus alan vielä seurustelemaan niin 5 vuotta on maksimi-ikäero mulle.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
36,289
Reaktioarvo
2,893
Jos molemmat ovat täysi-ikäisiä, niin viis veisatkaamme naapurin ritvan örinöistä. Mutta 20-vuotiaana monelle ei suvun jatkaminen juolahda mieleenkään. Kun 10 vuoden päästä asia alkaa tuntua ajankohtaiselta, ikäerosuhteessa kumppani voi silloin kokea, että on jo liian vanha, että se juna meni jo. Tai jos vanhempi osapuoli on nainen, se juna on jo ihan fyysisestikin mennyt.

Demissä muistan joskus ikäerosuhteista puhuttaneen, että vanhempi osapuoli on seksin perässä. Se on aika kummallinen argumentti jos siksikin, että ainakin oman ymmärryskykyni mukaan miehille nimenomaan laskee ne himot joskus kahdenviiden jälkeen kuin lehmän häntä. Sellaista käsitystä noissa keskusteluissa myös on tuntunut olevan, että kolmekymppisillä on takana komeaa uraa vakituisessa työssä, lapset pyöräytettynä... kesämökki ja vene, kaikki kotitalouden työt sujuu vaikka silmät kiinni... no, tämähän ei varsinkaan nykymaailmassa välttämättä pidä paikkaansa, vaan niin kaksikymppisissä kuin nelikymppisissä on kaikenlaisia elämäntilanteita ja elämän historioita.
Ah mikä tää keskustelu on, muistan kyllä hämärästi mutta jotain turhaa oon taas näköjään höpissyt. Lollllll seurustelusuhdejutut ei oikeastaan edes taida koskea mua kun en näe oikein itseäni seurustelemas kenenkään kaa. Tai no, ei niitä irl-ihastukdia edelleenkään näy mailla eikä halmeilla joten tuskin on ainakaan tällä hetkellä seurustelua näkyvissä. xDDDDDD huvittava kesu kun ei seurusteleminen edes ole muhun liittyvä asia ainakaan vielä.
Sinänsä kyllä kaiketi totta se mitä sanoit.
 

KäveleväNakki

Mysteeri
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,889
Reaktioarvo
1,408
En nyt sanois että 10 vuotta ois mikään jäätävän iso ero, toisaalta mikäpä minä olen sanomaan kun oma ihastus (fiktiivinen onneksi) on meikäläistä yli 40 vuotta vanhempi. Tietysti jos puhutaan alaikäisestä ja täysi-ikäisestä, niin sitten vois olla ehkä vähän outo homma, mutta jos molemmat on täysi-ikäsiä niin mikäs siinä.
 

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
Mä joskus aattelin, että 10 vuotta on iso ikäero, mutta nykyään se on mun mielestä sellainen aika normaali ikäero. Luultavasti tähän mun mielen muutokseen liittyy vahvasti se, että nykyään suurin osa mun julkkis-ihastuksista on n. 30-vuotiaita ja itehän täytän vasta 18. ':D Ei ikäerolla oo mulle mitään väliä oikeestaan, (kunhan nyt ei laittomuuksiin mennä) en edes nää itseäni koskaan missään parisuhteessa tai muussakaan suhteessa kenenkään kanssa.
 
Liittynyt
20.4.2022
Viestejä
2,183
Reaktioarvo
949
mulla varmaan vaikuttaa se etten oo vielä neljäätoistakaan :D nii menis aika laittoman puolelle jos ois jonku 10-20 vuotta vanhemman kans :DDD

mutta oon tykänny -05 pojasta ja ehkä parista nollanelosesta :D: olikhan se yks 03 (niin siis oon 08)
 

Meikävaan

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,726
Reaktioarvo
2,673
musta se riippuu vähän ikätasoista. jos siinä ei ole mitään hämärän oloista niin hyväksyn sen täysin! t suomen suurin ajattelija
 
Ylös Pohja