Riippuu tosi paljon siitä, millasesta tilanteesta on kyse.
Jos kyseessä on vaikkapa joku eeppinen pms-kuilu, jossa kaikki ahdistavat ajatukset hyökyvät yhtä aikaa päälle, niin pyrin tekemään jotain, mikä vie ajatukset muualle. Katon vaikka muumeja koko päivän kuumavesipullo kainalossa. Yritän olla itselleni lempeä. Laitan standardit tosi alas ja päätän, että tänään mun ei tartte olla mitään muuta kuin pieni mytty. Jos jaksan, käyn vaikka kuumassa suihkussa ja teen jonkun hedelmälautasen. Tai popkornia. Mua on jeesinyt tosi paljon se että oon paremman mielialan tiloissa opetellut tietämään, mikä tekee mun olosta paremman ja että mulla on lupa tavoitella sitä. Auttaa navigoimaan pimeydessä hapuillessa.
Jos on tosi paha olla, yritän muistuttaa itseäni, että tää olo menee ohi ja nää mun ajatukset ei oo totta, vaikka sillä hetkellä ne tuntuiskin ihan tosilta. Yritän olla luottamatta omiin ajatuksiini siinä olotilassa. Just sen takia ajatusten harhauttaminen ja itteeni väkisin hyvänä pitäminen on mulle tärkeitä välineitä.
Youtubesta Yoga with Adriene jeesii kans. Adriene on ainoa youtube-joogi jota siedän. 20-30 minuuttia lempeää joogasettiä tekee mulle aina ihmeitä, vaikka etukäteen tuntuiskin ettei mulla vitussa ole rahkeita keskittyä mihinkään. Ekat 10 minuuttia ajatukset pyörii siellä sun täällä, mutta harjoituksen lopussa huomaan aina, etten ole hetkeen miettinyt omia asioitani. Henki kulkee ja veri virtaa paremmin. Olo helpottaa joka kerta, jos vain osaan painaa playta.
Oon myös ihan yksinkertaisesti opetellut sietämään nihkeitä oloja ja hyväksymään sen, että ne tulee aina olemaan osa mun elämää. Ne on mun rujo ystävä ja yksi maailmankaikkeuden darkki aspekti, jota kannan mukanani.
Ahdistus on mulle nykyään tärkeä viestintuoja, jolla on mulle jotain olennaista sanottavaa. En ehkä hyväksy itsessäni jotain puolta, oon ehkä vaikeassa elämäntilanteessa johon tarvitsisin enemmän tukea, ehkä hormonit, ehkä pitäisi mennä nukkumaan, ehkä oon ylikuormittunut ja voisi himmata. Milloin mitäkin.
Yksi sana: itsemyötätunto.
Terapia on auttanut aika paljon :DDD