Mielenterveys Miten te selviitte jatkuvien huoliajatusten kanssa? Ja miten käytätte huolivihkoa?

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Oon ollu melko pienestä pitäen sellanen, että murehin turhaan asioita ja käyn hirveetä spekulaatiota ja vuoropuhelua päässäni niiden osalta. Olin joitain viikkoja sitten nuorten psykiatrisella osastolla, jossa miulla todettiin yleistyny ahdistuneisuushäiriö. Osastolla sain kyllä joitain vinkkejä huolien käsittelyyn, ja yhtenä ehdottomasti parhaimpana huolivihkoon kirjottamisen. MUTTA. Nyt miulle on tullu huoli siitä huolivihkoon kirjottamisesta, mikä kuulostaa aika absurdilta :D Ongelma siinä on se, että en oikein tiedä miten käyttäsin huolivihkoa kaikista tehokkaimmin. Tuntuu että niitä huolia on aina pitkin päivää, ja sillon kun se huolihetki on meneillään niin ois älyttömästi kirjotettavaa, mutta en mitenkään kerkee kirjottaa kaikkea. Ja se jää kaivamaan mua, koska tuntuu että kaikki mahdollinen pitäs saada oikein yksityiskohtasesti siihen paperille, sillä muuten siitä ei oo tarpeeks apua miulle. Psykologi ehdotti että jos miulla on vaikka 5 eri huoliajatusta siinä huolihetken aikana, niin voisin sit jotenkin tiivistää niitä ja kirjottaa jokasesta aiheesta vaikka muutamalla lauseella, mutta ite en kyllä koe sitä toimivaksi itelleni. Esim. jos kuvitellaan vaikka että miulla ois joku lapsuuden monimutkanen trauma josta haluun kirjottaa, niin miten ihmeessä voin muka käsitellä sen kunnolla, jos en saa kirjotettua jokasta yksityiskohtaa ja siitä jää osa pois?
Vinkkejä kaivataan D:
 

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
791
Reaktioarvo
754
En ihan tiedä, mikä on huolivihko. Mä kirjoitan päiväkirjaa ja koen samaistuvani tuohon, että on paljon kirjoitettavaa (huolia), mutta ei pysty kirjoittamaan kaikkea ellei sitten kirjoita yli 10 aukeamaa tekstiä. Sitten ne asiat jäävät vaivaamaan ja minusta tuntuu siltä, että ne kaikki olisi pakko saada kirjoitettua. En oo pariin päivään kirjoittanut päiväkirjaan ja se stressaa. Ei ole mukavaa olla stressi-ihminen. En oikein osaa auttaa. :(
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
en tiedä, kidutan itseäni. stressaan ihan kaikesta. kamala tunne kun koko ajan jotain mielen päällä.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,950
Reaktioarvo
5,744
Noh niin ei nyt virallisesti huolivihko mutts kun siltä tuntuu mä kirjouran vihkoon sen mitä ajattelen. Just sen mitä ajattelen huolimatta käsialasta, pisteistä, pilkuista mistään luettavuudesta. Se on sua varten eikä kenkään tarvi pystyä lukemaan sitä, ei ees sun. Kuhan caan laitat asiat ylös, mä tykkään lyhyistä lausesta, käytän runsaasti lyhenteitä ja hymiöitä (:D/:) jne) ja oikeesti vaan just sen mitä ajattelen sellausenaan, yhtään sen enempää miettimättä. Niin että ne asuat on ylhäällä, nyt ne voi unohtaa, nyt niitä ei enää tarvitse muistaa ne on paperilla.
 
Ylös Pohja