AMK Mua ahdistaa yhteishaku…

AMK, ammattikorkeakoulu.

Tvruutujalämminsyli

Asiantuntija
Liittynyt
15.2.2021
Viestejä
330
Reaktioarvo
137
Siis oon aina luullu et hoitoala (sairaanhoitaja/ensihoitaja) olis mun juttu mut oon miettiny ettei se ehkä kiinnostakkaa niin paljoo ku ennen.
Henkirikostutkijana olis mielenkiintoista olla.
Mut oon lukenu jostai et normi poliisin puvuissa pitäis kentälle mennä ettei heti pääse henkirikostutkijaksi. Ei poliisin työ oo taas mun juttu.
Mut ahdistaa vaa jos en pääse taaskaa mihikää… menisin mieluusti opiskelemaa ku olisin varhaisjakelijana.
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Mikä siinä hoitoalassa mietityttää? Tosi monilla varmasti tulee tuo epäröinti hakua tehdessä. Oma vinkkini olisi että älä kuuntele sitä H-hetkellä tulevaa epäilyä, vaan mene sen mukaan mikä on hetki sitten vielä tuntunut hyvältä. Alanvaihto on mahdollista melkein aina, mun kavereista kaikki minä mukaan lukien on siinä onnistuneet ensikertalaisuuden menettämisestä huolimatta.
 

Tvruutujalämminsyli

Asiantuntija
Liittynyt
15.2.2021
Viestejä
330
Reaktioarvo
137
Mikä siinä hoitoalassa mietityttää? Tosi monilla varmasti tulee tuo epäröinti hakua tehdessä. Oma vinkkini olisi että älä kuuntele sitä H-hetkellä tulevaa epäilyä, vaan mene sen mukaan mikä on hetki sitten vielä tuntunut hyvältä. Alanvaihto on mahdollista melkein aina, mun kavereista kaikki minä mukaan lukien on siinä onnistuneet ensikertalaisuuden menettämisestä huolimatta.
Ehkä se ei oo vaan mun juttu, ei mulla löydy empatiaa niin paljoo ku tarvis hoitsulla olla. Oon ensinnäkin introvertti, en mä osaa ihmisten kans puhua ja jos on liikaa sosiaalinen niin se tuppaa väsyttämää.
 

eipitsaa

Finglish-kerhon member
Liittynyt
18.2.2021
Viestejä
1,138
Reaktioarvo
1,049
Ehkä se ei oo vaan mun juttu, ei mulla löydy empatiaa niin paljoo ku tarvis hoitsulla olla. Oon ensinnäkin introvertti, en mä osaa ihmisten kans puhua ja jos on liikaa sosiaalinen niin se tuppaa väsyttämää.

Mun mielipide eroaa nyt kristin mielipiteestä. Meet siihen mikä tuntuu mukavimmalta. Ite meinasin aluks just hoitajan alaa tai taidealaa. Nyt opiskelen inssiks, että ei sen puoleen. Mullekin tuli "viime hetken panikki" ja musta tuntui että tulin ns. järkiini, kun olis ollut aika ruveta tosi toimiin ja laitella niitä valintoja yhteishakuun. Nyt en voi ees kuvitella menevän hoitajaks tai taiteilijaks...

Mut jos oikeesti haluat hoitajaksi, niin muista et kyl sitä ajan kanssa oppii puhumaan ihmisille enemmän. Ja ehkä se ettei empatiaa ole liikaa voi olla hyväkin juttu. Jos olis tosi emapattinen, niin hoitajan työ olis tosi raskasta ja kuormittavaa henkisesti.
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Mun mielipide eroaa nyt kristin mielipiteestä. Meet siihen mikä tuntuu mukavimmalta. Ite meinasin aluks just hoitajan alaa tai taidealaa. Nyt opiskelen inssiks, että ei sen puoleen. Mullekin tuli "viime hetken panikki" ja musta tuntui että tulin ns. järkiini, kun olis ollut aika ruveta tosi toimiin ja laitella niitä valintoja yhteishakuun. Nyt en voi ees kuvitella menevän hoitajaks tai taiteilijaks...

Mut jos oikeesti haluat hoitajaksi, niin muista et kyl sitä ajan kanssa oppii puhumaan ihmisille enemmän. Ja ehkä se ettei empatiaa ole liikaa voi olla hyväkin juttu. Jos olis tosi emapattinen, niin hoitajan työ olis tosi raskasta ja kuormittavaa henkisesti.
Mulla taas hakupaniikki sai hakemaan alalle minne pääsen varmasti sisälle, kituutin siellä monta vuotta ja vaihdoin lopulta alalle josta oikeasti haaveilin abina. Sama mun parhaalla ystävällä, se valmistui maisteriksi alalta jolle haki hetken mielijohteesta ja haki samantien uudestaan opiskelemaan alaa josta muistan sen puhuneen abisyksynä enemmänkin. Meillä se hakupaniikki oli omien taitojen ja kykyjen epäröintiä, mikä lopulta johdatti huonosti työllistäville aloille, joissa ei ole mitään haastetta kellekään joka vain osaa lukea.

Mut kuten sanoin niin alaa voi vaihtaa aina ja omalla kohdallani tein virheen siinä että pelkäsin väärää valintaa niin paljon että pelasin koko ajan ns. varman päälle ja vaihdoinkin vasta siinä vaiheessa kun aloin haaveilla hirttosilmukasta aina kurssitehtäviä tehdessäni.

Mä oon itse opiskelemassa nyt sairaanhoitajaksi ja mua on juurikin varoitettu siitä, että mulle hoitoala voi olla rankkaa, koska oon vähän liiankin herkkätunteinen. Monet hoitajantöistä vaatii oikeasti kylmiä hermoja eikä esimerkiksi kuolevan kanssa työskennellessään voi alkaa itse itkeä. Ja suoraan sanottuna asiakkaat voi olla todella ilkeitä, joten silläkään ei olis hyvä kovinkaan herkkä olla, vaikka tietenkään väkivallan vastuuta ei saisi tällä tapaa uhrille ulkoistaa.

Mutta toki jos tuntuu että sosiaalinen akku ei kestä niin silloin ei ehkä kannata, sitä kun ei hirveästi taida voida kasvattaa.
 
Ylös Pohja