Keho Muistutus porukalle siitä et hampaiden lankaaminen on yhtä tärkeetä ku hampaiden harjaaminen

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
308
Reaktioarvo
253
Koska hammasharja ei pysty putsaamaan hammasvälejä, minkä takia lankaamatta jättäminen on ku jättäis osan hampaista harjaamatta. Hampaat tulis langata ennen hampaiden harjausta, jotta hampaita harjatessa hammastahnassa oleva fluori pääsis hammasväleihin. Hampaiden lankaus kerran päivässä kuulemma on hammaslääkärin mukaan ihan tarpeeks, mut se lankaus kannattaa tehä sillon illalla (koska tosiaan päivän mittaa hampaiden väleihin kertyy ruokaa ja sit se ei "mätäne" siel hammasväleis yön yli ja sit ku aamul harjaa hampaat nii ne hammasvälit on jo puhtaat ja aamulla jos harjaa ennen syömistä hampaat nii se fluori pääsee sillonki esteettä myös hammasväleihin).

Hammastahnassa on tosiaan tärkein ainesosa fluori, koska se uudelleen mineralisoi hampaita. Jos hampaissa on reijänalkuja nii on mahollista et pitämällä hampaista ahkerasti huolta ne reijän alut korjaantuu itestään. Xylitolia olis myös hyvä olla, koska se taas ehkäsee bakteerien lisääntymistä hampaiden pinnalla. Tästä syystä myös hampaat tulis pestä ennen aamupalaa, et se hammastahna suojais jo aamupalaa syödessä hampaita (sen lisäks tosiaan siitä syystä et fluori pääsis hampaiden väleihinkin ku ei oo ruoan jäämiä blokkaamassa). Tietenki useimmat tykkää pestä vast aamupalan jälkeen mikä on ymmärrettävää, tärkeintä olis kuitenki et pesis aamuin illoin.

Tulin ite just hammaslääkäristä paikkauttamasta yksien hampaiden välissä olevan reijän. Sen lisäks mul on myös toinen reijän alku toisten hampaiden välissä. Tää siis siitä et mä en oo jaksanu langata päivittäin. Tältä ois todennäkösesti voinu välttyä, jos ois jaksanu lankailla ahkerammin. Koska noin muuten mun hampaat on ihan fine, pelkästään noi hammasvälit jotka on kärsiny. Ja tästä syystä halusin muistuttaa teitä muitakin siitä miten tärkeetä se hampaiden lankaus on.
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Ei se lankaaminenkaan aina toimi, jos sen tekee kehnosti.

Itselläni on joku helvetin rautalanka etuhampaiden takana sekä ylhäällä että alhaalla liimalla kiinni, joten lankaaminen ei onnistu. Hammasväliharjoilla yritän putsailla, mutta ei se ole sama asia.
 

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
308
Reaktioarvo
253
Ei se lankaaminenkaan aina toimi, jos sen tekee kehnosti.

Itselläni on joku helvetin rautalanka etuhampaiden takana sekä ylhäällä että alhaalla liimalla kiinni, joten lankaaminen ei onnistu. Hammasväliharjoilla yritän putsailla, mutta ei se ole sama asia.
Juu tosiaan se lankauski pitää tehä oikein, youtubes on paljon videoita mis näytetään miten se tehään oikein ("how to floss your teeth).
 

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
308
Reaktioarvo
253
Joo pitäis kyllä langata mutta ku ei vaan jaksas, hampaiden pesuunki mun pittää suorastaan pakottaa itteni :') Pesen ne siis kyllä mut vaatii ylimääräistä ponnistusta
Sama homma. Usein ei vaan jaksa ja hampaittenpesuki tuntuu liian työläältä.. Siks tosiaan noita reikiä päässyki kertymään hammasväleihin (2/3 mun paikatuist hampaist on reikiintyny just hammasvälist ja toi reijänalku on kans hammasvälissä). Tietenki se on paljon parempi ees harjata hampaat ku jättää ne harjaamatta vaan siks et ei jaksa langataki. Mut jos jaksais ees pari kertaa viikossa langata niin seki kuulemma on jo tosi hyvä.
 

Desvelada

Kokenut
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
174
Reaktioarvo
154
Ei se lankaaminenkaan aina toimi, jos sen tekee kehnosti.

Itselläni on joku helvetin rautalanka etuhampaiden takana sekä ylhäällä että alhaalla liimalla kiinni, joten lankaaminen ei onnistu. Hammasväliharjoilla yritän putsailla, mutta ei se ole sama asia.
Sama mulla... Yritän kyllä kompensoida sitä syömällä aina pienenkin suupalan jälkeen xylitolia ja harjaamalla hampaita huolellisesti. Mutta tän rautalangan alle kaiken lisäks jää tosi helposti ruokaa, mikä on todella raivostuttavaa...
 

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
308
Reaktioarvo
253
Sama mulla... Yritän kyllä kompensoida sitä syömällä aina pienenkin suupalan jälkeen xylitolia ja harjaamalla hampaita huolellisesti. Mutta tän rautalangan alle kaiken lisäks jää tosi helposti ruokaa, mikä on todella raivostuttavaa...
Uskon. D: Mut hyvä et käytät sit muita keinoja joilla voi vähän vaikuttaa suun hyvinvointiin.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Sama homma. Usein ei vaan jaksa ja hampaittenpesuki tuntuu liian työläältä.. Siks tosiaan noita reikiä päässyki kertymään hammasväleihin (2/3 mun paikatuist hampaist on reikiintyny just hammasvälist ja toi reijänalku on kans hammasvälissä). Tietenki se on paljon parempi ees harjata hampaat ku jättää ne harjaamatta vaan siks et ei jaksa langataki. Mut jos jaksais ees pari kertaa viikossa langata niin seki kuulemma on jo tosi hyvä.
Joo pari kertaa ois ihan hyvä... Ite vetelen siihen korvauksena ksylitolia ku meillä kotona äiti on aika tarkka näistä hommista vaikkei mun tekemisiä enää nii palijoa vahdi :'D
 

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
739
Niinhän se olis, mut mulla ei ees mahdu lanka kaikkiin väleihin. Plus mulla on alahampaiden takana liimattu metallinen kaari pitämässä hampaat paikallaan, mikä estää niiden hampaiden lankaamisen. Vielä ei oo ollu reikiä *koputtaa puuta*, mutta pelkään, et niitä tulee xD
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Tämä!! Oon 25v ja multa on poistettu 8 hammasta reikien takia kun en oo huolehtinut hampaista (en pessyt säännöllisesti, sokeri, huumeet, bulimia, tupakointi ja alkoholi, masennus ja elämäntavat yleensäkin). Vielä muutama poskihammas pois niin tarvitsen osaproteesin, toivottavasti ei mennä sinne asti. Mies sai myös kokoproteesin suuhun. Hoitakaa niitä hampaita! D=
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
yritin joku päivä sitten langata hampaita niin lohkesi pala, on aika murenevaista sorttia näköjään. ja nyt etuhampaan taakse on kasvanut joku kivi kova patti, tuntuu ihan luulta. tai sit se on mätäpaise huonolla tuurilla. huomenna hammaslääkäriin jatkamaan toisen hampaan juurihoitoa. puran nyt hammasvitutusta tänne, hoitakaa ihmiset hampaitanne niin säästytte monelta vaivalta ja säryltä. D=
 

hillasuo

Asiantuntija
Liittynyt
24.11.2022
Viestejä
2,391
Reaktioarvo
965
yritin joku päivä sitten langata hampaita niin lohkesi pala, on aika murenevaista sorttia näköjään. ja nyt etuhampaan taakse on kasvanut joku kivi kova patti, tuntuu ihan luulta. tai sit se on mätäpaise huonolla tuurilla. huomenna hammaslääkäriin jatkamaan toisen hampaan juurihoitoa. puran nyt hammasvitutusta tänne, hoitakaa ihmiset hampaitanne niin säästytte monelta vaivalta ja säryltä. D=
Ohhoh D:
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
yritin joku päivä sitten langata hampaita niin lohkesi pala, on aika murenevaista sorttia näköjään. ja nyt etuhampaan taakse on kasvanut joku kivi kova patti, tuntuu ihan luulta. tai sit se on mätäpaise huonolla tuurilla. huomenna hammaslääkäriin jatkamaan toisen hampaan juurihoitoa. puran nyt hammasvitutusta tänne, hoitakaa ihmiset hampaitanne niin säästytte monelta vaivalta ja säryltä. D=
huh ehkä en lankaa
 

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
308
Reaktioarvo
253
huh ehkä en lankaa
Niin siis lankaus itessäänhän ei tuota aiheuta. Huono hammashygienia, elämäntavat, geenit... vaikuttaa siihen et miten hampaat kestää ja sit jos ei just pidä yllä hyvää suuhygieniaa jne. niin sit tämmöstä voi alkaa todennäkösemmin käymään. Terveiden hampaiden ei pitäis lohkeilla tolleen tai ainaki sen pitäis olla paljon harvinaisempaa ku et menettää hampaan sen takii et ei lankaa.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,737
Reaktioarvo
2,892
En oikeasti ymmärrä miten tosta sais tehtyä helpompaa kun ei mikään vaan auta. Just ja just jaksan harjata (tosin sekin yleensä ehk 1 kerran päivässä). Joinain päivinä jaksan putsaa tikul mut sekin on vaan osa hampaista kun sinne taakse en edes yletä (ja totta kai sinne on just tullu pahimmat reiät :))) :DDDDDDDDDDD :)))))))) ja tosiaan lankausta en jaksa enää edes yrittää koska se lanka jää jumiin aina niihin ja en oikeesti meinaa saada sitä pois sieltä :))) :D iha vitun ahdistavaa kaikki toi paska. Ei kai sitten voi muuta kun kärsiä, parhaani kuitenkin yritän mutta kun ei riitä sekään heh.
 

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
308
Reaktioarvo
253
En oikeasti ymmärrä miten tosta sais tehtyä helpompaa kun ei mikään vaan auta. Just ja just jaksan harjata (tosin sekin yleensä ehk 1 kerran päivässä). Joinain päivinä jaksan putsaa tikul mut sekin on vaan osa hampaista kun sinne taakse en edes yletä (ja totta kai sinne on just tullu pahimmat reiät :))) :DDDDDDDDDDD :)))))))) ja tosiaan lankausta en jaksa enää edes yrittää koska se lanka jää jumiin aina niihin ja en oikeesti meinaa saada sitä pois sieltä :))) :D iha vitun ahdistavaa kaikki toi paska. Ei kai sitten voi muuta kun kärsiä, parhaani kuitenkin yritän mutta kun ei riitä sekään heh.
Kannattaa ostaa jotain oikeesti hyvää lankaa, esim. tätä tai tätä. Nää on siis tosi ohutta lankaa joka luistaa hyvin hampaiden välistä. Muita lankoja en itekää enää uskalla ostaa ku jotkut on ihan paskoja näin suoraan sanottuna. :D Noiki kyl rispaantuu jos monta kertaa vetää samaa kohtaa hampaiden välistä mut sit ottaa vaa tarpeeks pitkän langan et voi ottaa sit uuden kohan aina.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Kannattaa ostaa jotain oikeesti hyvää lankaa, esim. tätä tai tätä. Nää on siis tosi ohutta lankaa joka luistaa hyvin hampaiden välistä. Muita lankoja en itekää enää uskalla ostaa ku jotkut on ihan paskoja näin suoraan sanottuna. :D Noiki kyl rispaantuu jos monta kertaa vetää samaa kohtaa hampaiden välistä mut sit ottaa vaa tarpeeks pitkän langan et voi ottaa sit uuden kohan aina.
Ite tykkäsin käyttää niitä jordanin(?) hammaslankaimia. Nykyään jos käytän, käytän niitä hammasväliharjoja
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,737
Reaktioarvo
2,892
Ite tykkäsin käyttää niitä jordanin(?) hammaslankaimia. Nykyään jos käytän, käytän niitä hammasväliharjoja
Joo mä oon kans niitä käyttäny, muistaakseni ne oli just jordanin. Ne just jää mulla jumiin sinne mut riippuu missä kohtaa koska jotkut on sit taas väljempii ja helpompi vetää siit. Mut esim etuhampaiden väliin jää vitun helposti jumiin. + Se tuntuu muutenki vitun epämiellyttävältä kun se on niin tiukka. En tykkää yhtään siitä tunteesta :/
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Joo mä oon kans niitä käyttäny, muistaakseni ne oli just jordanin. Ne just jää mulla jumiin sinne mut riippuu missä kohtaa koska jotkut on sit taas väljempii ja helpompi vetää siit. Mut esim etuhampaiden väliin jää vitun helposti jumiin. + Se tuntuu muutenki vitun epämiellyttävältä kun se on niin tiukka. En tykkää yhtään siitä tunteesta :/
Joo en mäkään etuhampaita ikinä lankaa kun just jää jumiin. Toki mulla on myös retentiolanka (mut siis vaan edes sen päältä ei kahean hyvin mahdu) niin siksikin käytän niitä hammasväliharjoja.
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Mitä lankaa suosittelette? Muistan ku suuhygienisti arvosteli eri hammaslankoja samalla ku lankas mun hampaita, mutta en muista mitä se kehotti välttää ja mikä oli sen oma suosikki 😁
 
Ylös Pohja