Non binary nimi juttu

gayel69

Harjoittelija
Liittynyt
26.4.2023
Viestejä
1
Reaktioarvo
0
oon nonbinary ja oon miettiny koko pv itelleni nimee ja oon löytäny ihan kivan nimen joka sopis mulle ja se on Niki mut mun luokalla on yks poika jonka nimi on lähellä tota nimee ni sit mun luokkalaiset luulis et käytän sitä nimee vaa siks ku se rimmaa hänen nimeen:) Ja mulla on sit myös toinen nimi mielessä joka on ns mun lempinimi (El) joka on lyhenne mun syntymänimestä mut en sit tiiä et onko se sopiva non binary nimi yk. Sit en myöskää tiiä miten kertoisin ihmisille ku ne kuiteki unohtaa sen ja kutsuu mua mun deadnamel yms ja sit vielä ihan vaa kysyn et voiko käyttää non binary nimee ilman et vaihtaa oman syntymänimen?
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Mites ois luontonimet, kuten Kuu, Kuura, Tuisku, Sora yms? Useat luontonimet on sukupuolineutraaleja ja sopii täten muunsukupuolisille. 🌼 Toki nimi pitää olla itsellensä mieluinen. Jos ei luontonimet nappaa, niin sitten pitää jatkaan nimen etsimistä. 😅

Arkielämässä voit nimesi vaihtaa kutsumanimeksi ilman mitään virallisia muunnoksia. Eli siis jos haluut kotona, sosiaalisissa tilanteissa ja koulussa käyttää uutta nimee. Jos taas haluut virallisiin tietoihin sen sun viralliseksi kutsumanimeksi, niin sitten pitää nimi käydä maistraatissa vaihtamassa. Jos vaikka haluut, että oppilaitoksessa on sun uusi nimi virallisissa tiedoissa, niin sitten pitää käydä nimi virallisesti uusimassa.

Ja sun ei todellakaan tarvii sun nykyisestä nimestä kokonaan luopua: sä voit sun vanhan nimen säilyttää sun uudessa nimessäs esim. toisena etunimenä ja käyttää uutta nimeäsi virallisena kutsumanimenä. Ja tolla nimen järjestyksellä ei oo mitään merkitystä kutsumanimen kannalta. Jos haluut vaikka vanhan nimen ensimmäiseksi etunimeksi, niin voit virallisesti asettaa sun uuden nimes viralliseksi kutsumanimeksi vaikka se olisi nimijärjestyksessä toinen etunimi.
 

hillasuo

Asiantuntija
Liittynyt
24.11.2022
Viestejä
2,391
Reaktioarvo
965
Kannattaa varmasti miettiä ihan rauhassa sitä nimeä! Inhottavaa jos teet nopean päätöksen etkä sitten tykkääkkään siitä S:
 
Liittynyt
15.11.2022
Viestejä
19
Reaktioarvo
16
Mun mielestä El ois just hyvä! Mutta mieti toki rauhassa. Noi luontonimet mitä monet käyttää on must jo vähän kuluneita, siis ne on i h a n i a, älkää käsittäkö väärin, mut yhessä vaiheessa mun siskon kaveripiirissä tuntu olevan niitä luontonimiä niin monta että menin ihan sekaisin. 🙈 Mutta tärkeintä tietysti että itse tykkäät nimestä. Ja ei sitä oo pakko vaihtaa oikeasti, jos ei siltä vielä tunnu. Voi sitä silti käyttää.
 

yourfavAlex

Harjoittelija
Liittynyt
26.4.2023
Viestejä
4
Reaktioarvo
4
Mä en oo viel siinä vaiheessa, että mua kutsuttas Alex nimellä, koska vaan läheisimmät ihmiset tietää, että oon non-binary, mutta alkuun se nimen muistaminen saattaa olla läheisille haastavaa niin kutsuu deadnamella, mutta ajan kuluessa virheet vähenee ja vähitellen sua ei sanota vahingossa deadnamella:)
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,416
Reaktioarvo
2,892
Toivottavasti tämä ei kuulosta fobialta tai mitään mutta mietin että sun kannattaa ehkä miettiä asiaa hyvin rauhassa. En tiedä kuinka kauan olet tiennyt olevasi nonbinary mutta believe me jos et ookaan tuut kattoo taaksepäin ja olee sillee ei vittu miten mä oon voinu aatella noin. Ite luulin olevani nonbinary mut en oo kosk tajusin et mun sukupuolikäsitykset oli vaan kapeita ja + ylianalysoin ihan helvetisti asiaa. Olin nainen aina mut kun alkaa ylianalysoimaan niin päätyy helposti siihen tulokseen että on nonbinary. Lopputuloksena se että nykyään oon confused miten oon ees aatellu niin ja tulee todella cringe fiilis joten onneks en ilmoitellut asiasta sen kummemmin kellekään. Kannattaa miettiä, JOS sulla käykin kuten mulla (en sano että välttämättä!). Mun tapauksessa muutama vuosi aikaa teki ihmeitä ja tajusin etten todellakaan ole nonbinary.

Tajusin myös sen et nää voi myös olla toksisia asioita nimenomaan sellaisille yliajattelijoille kuten minä, joten siinä mielessä oon vähän huolissaan siitä mitä hämmennystä tää nuorille aiheuttaa. Ja sanoin näin vaan siksi että oon nimenomaan kokenut sen itse joten tiedän että se on mahdollista joidenkin tapauksessa. Ei hyvä, mulla ainakin ihan turhaa kärsimystä ja hämmennystä.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,416
Reaktioarvo
2,892
Toivottavasti tämä ei kuulosta fobialta tai mitään mutta mietin että sun kannattaa ehkä miettiä asiaa hyvin rauhassa. En tiedä kuinka kauan olet tiennyt olevasi nonbinary mutta believe me jos et ookaan tuut kattoo taaksepäin ja olee sillee ei vittu miten mä oon voinu aatella noin. Ite luulin olevani nonbinary mut en oo kosk tajusin et mun sukupuolikäsitykset oli vaan kapeita ja + ylianalysoin ihan helvetisti asiaa. Olin nainen aina mut kun alkaa ylianalysoimaan niin päätyy helposti siihen tulokseen että on nonbinary. Lopputuloksena se että nykyään oon confused miten oon ees aatellu niin ja tulee todella cringe fiilis joten onneks en ilmoitellut asiasta sen kummemmin kellekään. Kannattaa miettiä, JOS sulla käykin kuten mulla (en sano että välttämättä!). Mun tapauksessa muutama vuosi aikaa teki ihmeitä ja tajusin etten todellakaan ole nonbinary.

Tajusin myös sen et nää voi myös olla toksisia asioita nimenomaan sellaisille yliajattelijoille kuten minä, joten siinä mielessä oon vähän huolissaan siitä mitä hämmennystä tää nuorille aiheuttaa. Ja sanoin näin vaan siksi että oon nimenomaan kokenut sen itse joten tiedän että se on mahdollista joidenkin tapauksessa. Ei hyvä, mulla ainakin ihan turhaa kärsimystä ja hämmennystä.
Tai siis sanon viel et mun mielestä on kyl hyvä et tunnistetaan se et jotkut voi olla nonbinary. Mut se on harmillista että nuorille tulee sit tämmöisiä todella ahdistavia ja hämmentäviä jaksoja kuten mulla ainakin. Ja tuskin oon kummiskaan ainut jolle kävi niin.
 

badassbish

Pihalla oleva opiskelija
Liittynyt
14.7.2021
Viestejä
216
Reaktioarvo
269
Suosittelen miettiin asiaa rauhas ja pohtiin tosi laajasti eri nimivaihtoehtoi. Sitten kun oot valmis ottaa uuden nimen käyttöö, nii kerro siitä kavereille/muille luottotyypeille ja sano, että haluat alussa vaan kokeilla toisenlaista nimee. Itte vaihdoin nimeni vastaavan "kokeilujakson" (6kk pitkä) myös virallisesti, mutta voin sanoa, että ei mua kotona sillä nimellä kutsuta ja vanhemmat on väkivallal uhkaamalla kieltäny kertomasta sukulaisille. Tosi mones yhteydes susta voidaan käyttää pyydettyä nimee, mutta varaudu siihen, että kaikki - edes ne sun rakkaimmat ihmiset - ei välttämättä sitä tee, niin perseestä ku se onki
 
Ylös Pohja