Mielenterveys Nonniin, tänään aloitan eräästä lääkkeestä luopumisen, saas nähdä, miten käy...

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,689
Reaktioarvo
1,624
En lopeta ko. lääkettä heti kuin seinään, vaan luovun siitä asteittain vieroitusoireiden takia. Siitäkin huolimatta niitä vieroitusoireita on odotettavissa, elikkäs... saas nähdä, miten tämä luonnistuu. :P
 

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,689
Reaktioarvo
1,624
Odotettavissa on ainakin:
- väsymystä; ajatuksenjuoksun ja toiminnan hidastumista (entisestään)
- entistäkin pahempaa unohtelua ja keskittymisvaikeutta
- mielialan laskua
- levottomuutta
- ahdistuneisuutta
- entistäkin enemmän hiusten repimistä, kynsien pureskelua yms.
- entistäkin huomattavampaa ihmisistä eristäytymistä
 

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,689
Reaktioarvo
1,624
Mikä lääke? D= ja kai teet sen lääkärin luvalla etkä yksin?
ADHD-lääke nimeltä Elvanse. Ja joo, lääkärin luvalla minä tämän teen.
Olisi tarkoituksena vaihtaa erääseen toiseen lääkkeeseen tässä piakkoin.
 

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,689
Reaktioarvo
1,624
Syy lääkkeen vaihtamiselle on siis se, että nykyinen lääke tuntuu valvottavan mua öisin turhan paljon, ja oon ollut viime vuodet melko väsynyt. Toivon, että uuden lääkkeen kanssa saisin nukuttua paremmin. Nyt ehkä n. kuukauden verran toki väsyttää ihan vieroitusoireidenkin takia, mutta kaipa tää tästä helpottuu sitte...
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Syy lääkkeen vaihtamiselle on siis se, että nykyinen lääke tuntuu valvottavan mua öisin turhan paljon, ja oon ollut viime vuodet melko väsynyt. Toivon, että uuden lääkkeen kanssa saisin nukuttua paremmin. Nyt ehkä n. kuukauden verran toki väsyttää ihan vieroitusoireidenkin takia, mutta kaipa tää tästä helpottuu sitte...
Vierotusoireet ei oo ikinä kivoja (usko mää kyllä tiedän) mut ne loppuu aikanaan. Onneks teet lääkärin valvonnan alla ja lasket pikkuhiljaa annosta niin lievittää niitä oireita. Toivottavasti seuraava lääke sopisi paremmin!

Itellä oli alunperin concertan 72mg mut pyysin laskee 54mg kun tuntu liian paljolta (sen 72mg jälkeen oksensin ruokani tuomiokirkon rapuille..).
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Syy lääkkeen vaihtamiselle on siis se, että nykyinen lääke tuntuu valvottavan mua öisin turhan paljon, ja oon ollut viime vuodet melko väsynyt. Toivon, että uuden lääkkeen kanssa saisin nukuttua paremmin. Nyt ehkä n. kuukauden verran toki väsyttää ihan vieroitusoireidenkin takia, mutta kaipa tää tästä helpottuu sitte...
Ehkä joku nopeevaikutteinen sopisi paremmin joka toimii pari tuntia kerrallaan? Nyt oot vissiin kokeillut jotain depot pillereitä jotka vapauttaa ainetta 12 tunnin ajan.
 

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,689
Reaktioarvo
1,624
Okei, suunnitelmat ehkä muuttuvat hiukan! Rupesin tässä pohtimaan, että ehkei sittenkään ole pakko vaihtaa lääkeainetta, vaan sen sijaan saattaa auttaa jo sekin, että vain pienentää nykyisen annostusta hieman. En ollut ensin asiaa ajatellut, mutta kieltämättä nämä nykyisen kaltaiset univaikeudet ja väsymys alkoivat vasta sen jälkeen, kun tämän suurimman mahdollisen annoksen otin käyttöön - ja en tiedä, olisivatko ne Concertasta saadut hyödyt (ja mahdolliset haitat) kuitenkaan sen vaivan arvoiset. Kerroin ideastani lääkärille, ja olen nyt viime päivät syönyt lääkettäni sillä pienemmällä annostuksella - ja mikäli en vain kuvittele, niin kyllä musta tuntuu, että olen itse asiassa hiukan paremmin nukkunut nyt. Vasta pitkällä aikavälillähän asian kunnolla näkee, joten kahtellaan nyt vielä ainakin muutama päivä ennen kuin annan lääkärille tilannepäivityksen.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Okei, suunnitelmat ehkä muuttuvat hiukan! Rupesin tässä pohtimaan, että ehkei sittenkään ole pakko vaihtaa lääkeainetta, vaan sen sijaan saattaa auttaa jo sekin, että vain pienentää nykyisen annostusta hieman. En ollut ensin asiaa ajatellut, mutta kieltämättä nämä nykyisen kaltaiset univaikeudet ja väsymys alkoivat vasta sen jälkeen, kun tämän suurimman mahdollisen annoksen otin käyttöön - ja en tiedä, olisivatko ne Concertasta saadut hyödyt (ja mahdolliset haitat) kuitenkaan sen vaivan arvoiset. Kerroin ideastani lääkärille, ja olen nyt viime päivät syönyt lääkettäni sillä pienemmällä annostuksella - ja mikäli en vain kuvittele, niin kyllä musta tuntuu, että olen itse asiassa hiukan paremmin nukkunut nyt. Vasta pitkällä aikavälillähän asian kunnolla näkee, joten kahtellaan nyt vielä ainakin muutama päivä ennen kuin annan lääkärille tilannepäivityksen.
Hyvä että toimii!
Itselläkin on jouduttu annosta pienentämään ja lopulta lakkasin syömästä niitä kun tuli kummallinen olo. Siis jos ei ollut joka hetki toimelias, eikä se ollut sen arvoista useimpina päivinä. Todettiinkin lääkärin kanssa kun kerroin että lopetin sen syömisen että olen nyt vaan ilman. Katotaan sen uudelleen käynnistelyä ehkä sitten kun menee muuten vähän paremmin.

Ehkäpä siitä on enemmän hyötyä sitten kun jaksan tehdä asioita jotka ei onnistu:D

//edit: piti katkoa lauseita kun tuli aivan liian pitkiä ja kamalia xd
 
Ylös Pohja