Mielenterveys ocd?

sunwarrior

Uusi
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
15
Reaktioarvo
7
mua pelottaa, että mulla on ocd. mulla on joitain oireita ja mitä nyt oon ocd:stä lukenut, niin ne täsmää. mulla on kans kouluterveydenhoitaja torstaina ja pitäis täyttää yks lomake, jossa ois kohta missä kertoo tästä. pitäiskö? en siis oo kertonu kenellekään, nii oisko tässä mahdollisuus.
ja tässä vähän, mitä oireita mulla on...

- pakkomielle mennä ajoissa nukkumaan
- pakkomielle 10 sekunnin välein tarkistaa onko reppu tai laukku kiinni
- pakkomielle tarkistaa oven lukko illalla
- pakkomielle varsinkin yksin kotona ollessani katsoa moneen kertaan missä kissat ovat, tulipalon varalta
- pakkomielle aukoa suuta / venyttää suupieltä (älkää kysykö)
- pakkomielle tarkistaa monta kertaa, että kotiavain on mukana
- pakkomielle oikeinkirjoitukseen ja yhdyssanoihin
- pakkomielle aina välillä lukea kirjan yksi ja sama rivi sen 10 kertaa, ennen kuin voin jatkaa
- pakkomielle teroittaa kynää / kiertää kynää vain 3, 5 tai 7 kertaa
- koneella kirjoittaessa rivivälit ja välilyönnit täytyy olla täsmälleen saman kokoiset
- käsin kirjoittaessa kirjainten täytyy olla samanlaisia
- tarkka huoneen oman huoneen värimaailmasta ja siisteydestä
- kaiken täytyy olla hyvässä järjestyksessä enkä halua että toiset muuttavat järjestystä
- säästän turhia asioita koska ajattelen tarvitsevani niitä myöhemmin tai muuten vain katuvani jos heitän ne pois
- lasken portaita
- kirjojen on pakko olla suuruusjärjestyksessä repussa


en tiiä, onks tää ihan turhaa tai ihan lieviä oireita, mutta päätinpä kysyä
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Jos koet ongelmaksi asian, niin kerro ihmeessä. OCD on pahimmillaan (ja vähemmänkin pahana) aivan sietämätön sairaus, ja jokainen siitä kärsivä ansaitsee ehdottomasti apua.
 

salisbury

nettimuumio
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
462
Noi sun jutut kuulostaa aika tyypillisiltä OCD -oireilta, joten kannatan kertomista. Mulla on kans mm. toi rivin pakkomielteinen lukeminen ja voin sanoa, että on ärsyttävää :-D Suosittelen menemään kertomaan jollekulle tästä, niin voit saada jotain apua
 

Girlofpunk

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
867
Reaktioarvo
1,569
Avopuolisollani on todella paha OCD jossa hänellä on aika moneen perus arkiseen asiaan pakkomielle. Oli se sitten auton jatkuva tarkastaminen, ovien kokeilu, hanojen, hellan, suihkun, tiskikoneen tai muun elektronisen laitteen tarkastus, herätyksen jatkuva tarkastaminen, kaupassa tuotteiden jatkuva tarkastaminen yms.
Söi monta vuotta lääkkeitä mutta mikään siihen ei oikein muuten toimi kun terapiassa käynti ja siihen annetut tehtävät muokata tapoja tehdä ne. Nyt viime vuonna tähän samaan iski pakkomielteiset kauhukuvat ja ajatukset muiden ihmisten satuttamisesta ja siihen liittyvä pelko. Hänellä on myös todettu ahdistuneisuushäiriö joten ne eivät kuulemma tunnu hyvältä samassa paketissa. Itselläni ei ole OCD:tä ja kuulemma ihan helvetissä elämistä sellaisen kanssa.
Suosittelen puhumaan lääkärin kanssa ja sen jälkeen jos mahdollista, jutella terapeutille jos tilanne vakavoituu.
 

Maisie

:)
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
81
Reaktioarvo
80
Tavallaa kuulostaa aika normaaleiltaki osa noista jutuista. Ite ainaki välim ku juoksen nii lasken et ylitän aina eri jalalla asfaltin halkeamat ja tarkistelen etten unohda mitään enkä koskaan mitään unohda enkä hukkaakkaa, ja saatan jämähtää samoihin lauseisiin lukien niitä monta kertaa. Musta on vaa hyvä että pitää jostai oikeinkirjotuksesta kii ja ite oon nii pakkomielteine johki läksyihinki että niit ei vaa yksinkertasesti voi jättää keske ja jos matikka ei tunnis mee oikein nii samaa tehtävää ratkotaa toinen tunti. Jos en oo niitä hoitanu nii multa lähtee yöunet.

Meinaan täl siis sitä että varmaan kaikilla on tollasta ainaki josai elämänvaihees. Itestäni en oo koskaa huolestunu, koska mul ei pyöri ne kokoajan päässä sillai ahdistavasti, vaa se on vaa sellasta mitä teen vähä niinku miettimättä. Jos oikeesti sellane pakonomanen tarve tehä jotain monta kertaa täyttää mielen nii sit huolestuisin. Enkä nyt siis todellakaan vähättele sitä mitä oot huomannu tehnees, koska toi on pitkä lista ja oot hyvin kyl tarkkaillu ittees. Mut jos pää ihan juttuu niihi oireisii nii sit varmaa voidaa puhuu jo kunno OCDsta.
 

keksikukka

Uusi
Liittynyt
20.2.2021
Viestejä
93
Reaktioarvo
68
mua pelottaa, että mulla on ocd. mulla on joitain oireita ja mitä nyt oon ocd:stä lukenut, niin ne täsmää. mulla on kans kouluterveydenhoitaja torstaina ja pitäis täyttää yks lomake, jossa ois kohta missä kertoo tästä. pitäiskö? en siis oo kertonu kenellekään, nii oisko tässä mahdollisuus.
ja tässä vähän, mitä oireita mulla on...

- pakkomielle mennä ajoissa nukkumaan
- pakkomielle 10 sekunnin välein tarkistaa onko reppu tai laukku kiinni
- pakkomielle tarkistaa oven lukko illalla
- pakkomielle varsinkin yksin kotona ollessani katsoa moneen kertaan missä kissat ovat, tulipalon varalta
- pakkomielle aukoa suuta / venyttää suupieltä (älkää kysykö)
- pakkomielle tarkistaa monta kertaa, että kotiavain on mukana
- pakkomielle oikeinkirjoitukseen ja yhdyssanoihin
- pakkomielle aina välillä lukea kirjan yksi ja sama rivi sen 10 kertaa, ennen kuin voin jatkaa
- pakkomielle teroittaa kynää / kiertää kynää vain 3, 5 tai 7 kertaa
- koneella kirjoittaessa rivivälit ja välilyönnit täytyy olla täsmälleen saman kokoiset
- käsin kirjoittaessa kirjainten täytyy olla samanlaisia
- tarkka huoneen oman huoneen värimaailmasta ja siisteydestä
- kaiken täytyy olla hyvässä järjestyksessä enkä halua että toiset muuttavat järjestystä
- säästän turhia asioita koska ajattelen tarvitsevani niitä myöhemmin tai muuten vain katuvani jos heitän ne pois
- lasken portaita
- kirjojen on pakko olla suuruusjärjestyksessä repussa


en tiiä, onks tää ihan turhaa tai ihan lieviä oireita, mutta päätinpä kysyä
mulla melkeinpä samat, mut en oo ikinä aatellu et se vois olla ocd...
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
37,019
Reaktioarvo
2,899
Mulla on ocd ja haluisin tälleen btw tietää et oonko mä oikeesti ainut jonka pakko-oireet vaihtelee paljon? Siis et välillä joku pakkomielle on kokonaan pois ja sit taas se on ihan helvetillistä. Kyllä mul jatkuvasti on oireita mutta ne vaan vaihtelee aika paljon et mitä ne on. Ja esim jotkut toiminnot mitä puhelimella teen ni vaihtelen niitä, esimerkiksi gallerian selaamiseen liittyvät oireet. Että mulla on pakkomielle selata galleriaa tietyllä tavalla mut se tapa vaihtelee aika paljon. Välillä esim mun on pakko vetää se sinne ihan ylös uusimpien kuvien kohalle ennen ku poistun galleriasta ja välillä mun on pakko vetää se näyttö sinne vanhempien kuvien kohalle ennen ku suljen sen. Ja siis tää on nimenomaan pakonomainen rutiini, ei mikään perusjuttu. Mut et mul ei melkein ikinä pysy ne oireet samoina? Ne vaihtelee jatkuvasti, mikä on jotenki outoa ku en tiiä onks muilla niin paljon tämmöstä vai onks yleensä ihmisil ne samat aina.
 
Ylös Pohja