Mielenterveys onko nää myös ADHD:ta?

azgeda

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
727
Reaktioarvo
744
ADHD siis miulta löytyy ja oon miettiny muutaman viikon ajan, että onko nää seuraavat piirteet osana ADHD:ta, kun tuntuu ettei kukaan miun ADHD omaavista kavereista pysty oikein samaistuu (ainakaan kaikkiin), vaikka sekin on tosin "spectrum" ja miun kokemukset on miun kokemuksia, mutta kumminkin D:!

>mie en tunnista onko joku sarkastinen vai tosissaan.
mie otan ihmiset aina tosissaan, mutta muutamia kertoja on käyny ikävästi silleen, että oon luullu heiän olevan sarkastisia just tuolloin, kun he olikin tosissaan :') mie kyllä tiiän käsitteen sarkasmin ja mitä se tarkottaa, mutta mie en vaan tunnista onko joku sarkastinen vai ei.

>tunnistamisesta puheenollen, en myöskään oikein tunnista muita sosiaalisia juttuja. esim. kehoneleitä, tms. muita nonverbaalisia "viestintöjä". ja samoin esim. äänen kanssa, että useesti käy silleen, että esim. vanhemmille sanon etteivät huutais, mutta sitten hyö yrittää sanoo, etteivät hyö huua D:????

>mie en henkilökohtasesti pysty samaistuu siihen, että tarvii olla uusia ja mielenkiintosia rutiineja (mitä monet, joilla on ADHD). ite tykkään tarkoista ja samoista rutiineista, mutta sitten toisaalta, kun en pysty pitäytyy niissä rutiineissa aina, vaikka haluisin :') ja myös se, että miun on pakko tietää tarkat kellonajat kaikkeen, jne.

>joinain päivinä en siedä ees kosketusta (että joku koskee esim. miun kättä), mutta kaipa tuo liittyy sitten "aistien ylikuormitukseen" ("sensory overload" yritän käyttää noita suomenkielisiä sanoja ehkees :D), sekä joinain päivinä miun on vaikee ja epämukava puhuu. esim. koulupäivien aikana kun on ollu noita päiviä (ja vaan pakko puhuu, koska koulu), niin muistan että oon yrittäny mah. paljon kommunikoida käsien liikkeillä :D josta sit miun kaverit on vitsaillu ja matkinu niitä käsien liikkeitä...



nyt ei tuu muuta mieleen, että mitä vois mainita. miusta tuntuu, että oon (ironisesti) unohtanu mainita jotain, joten... todennäkösesti oon sitten unohtanu jotain, kerta miulla on semmonen kutina :D
mutta tosiaan, mie en tiiä mitä tehä. kun oon miettiny asiaa, kun tosiaan miun ADHD:n omaavat kaverit ei oo oikein pystyny samaistuu, mutta sit oon miettiny, että jaksaako näillä esim. lääkärii, terkkarii, psykaa, tms. vaivata. ääh, en tiiä D:
 
Ylös Pohja