Aihe vapaa Onko sossuilla oikeus....

KäveleväNakki

Mysteeri
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,889
Reaktioarvo
1,408
siirtää mun kaveri Utsjoelle sijaisperheeseen, vaan sen takia että mun kaveri ei halua mennä kouluun?
Tilanne on siis se, että mun parhaalla kaverilla oli aikasemmin syksyllä ongelmia koulunkäynnin kanssa, jonka takia hänet siirrettiin laitokseen, ja kävi sieltä toisessa koulussa. Nyt sitten myöhemmin mun kaveri pääs aina viikoksi kotiin, ja kävi siellä sitä omaa kouluaan, niin kuin oli sossujen kanssa sopinut. Sitten kun oli sitä koulua siellä käynyt normaalisti, ilman monia poissaoloja, mun kaverin oli määrä päästä kotiin. No, mitä sitten tapahtu oli se, että mun kaverin oli tässä nyt sitten aika päästä kotiin, ja sossu päätti sitten rikkoa sen sopimuksen ilman mitään syytä, mun kaveri ei ollu tehny mitään väärin, elikkä mun kaverin piti jäädä sinne laitokseen.
Mun kaveri sitten sano sossuille, että ei mene sieltä laitokselta kouluun, ellei pääse kotiin, kuten oli sovittu.
Nyt ne sossut sitten pitää mun kaveria laitoksella vankina ilman mitään syytä, kun itse rikkoivat sopimuksen, ja uhkailevat sitä, että jos ei mene kouluun, niin siirtävät tämän Utsjoelle sijaisperheeseen, eikä vissiin sit pääsis sieltä mihinkään.
Onko tämä muka oikein??? Meinattiin siis, että jos näillä ei oo oikeuksia tällaiseen, niin haastettais oikeuteen, koska tää ei vittu ole reilua.
 

KäveleväNakki

Mysteeri
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,889
Reaktioarvo
1,408
Lisäyksenä tähän myös se, että minä, se mun kaveri ja suurin osa sen läheisistä asuu Keski-Suomessa, ja mun kaveri sit siirrettäis sinne monen sadan kilsan päähän, eikä sais nähdä sen läheisiä. Tää on oikeesti ihan hullua tää touhu.
 

Amislainen

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
544
Reaktioarvo
461
En oo mitenkään tollasiin asioihin oerehtynyt mutta on toi kyl väärin et jos onnyhes tehny sopimuksen ja kaveris on viel käyttäytyny kunnolnet ei oo tehny mitään sopimatonta tai silleen niin sossut keskenään purkaa sopimuksen
 

KäveleväNakki

Mysteeri
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,889
Reaktioarvo
1,408
Oikeasti uhkaillaan? Tuollaisesta voi valittaa käräjäoikeuteen, mutta myös Eduskunnan oikeusasiamiehelle.
Joo, siis uhkailtiin että ei pääse enää kotiin eikä näkemään sisaruksia eikä edes kauppaan päästetty käymään, jos ei käy koulua, ja jos ei ''ajattele kuten normaalit ihmiset'' tai jotain sinne päin.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,035
Reaktioarvo
8,494
Joo, siis uhkailtiin että ei pääse enää kotiin eikä näkemään sisaruksia eikä edes kauppaan päästetty käymään, jos ei käy koulua, ja jos ei ''ajattele kuten normaalit ihmiset'' tai jotain sinne päin.
Laitonta, olen entinen nuorisotyöntekijä ja vitun laitonta toimintaa.
Laita yhteystiedot niin teen virallisen valituksen kuntaanne ja kierrätän sen kaupunginjohtajan kautta.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
sossuthan voi muuttaa asiakkaan hoitosuunnitelmaa jos näkee sen tarpeelliseksi, tosin asiakkaan kysyessä pitäisi pystyä antamaan perustelut sille. jos kaverisi ei käy koulua eikä nykyinen paikka pysty tarjoamaan sitä tukea mitä koulun käynti vaatisi niin sijoitus toiseen paikkaan voidaan katsoa aiheelliseksi.

en ole lakiin perehtynyt mutta näin ajattelisin.
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,757
sossuthan voi muuttaa asiakkaan hoitosuunnitelmaa jos näkee sen tarpeelliseksi, tosin asiakkaan kysyessä pitäisi pystyä antamaan perustelut sille. jos kaverisi ei käy koulua eikä nykyinen paikka pysty tarjoamaan sitä tukea mitä koulun käynti vaatisi niin sijoitus toiseen paikkaan voidaan katsoa aiheelliseksi.

en ole lakiin perehtynyt mutta näin ajattelisin.
Ei ainakaan noin kauas.
 

KäveleväNakki

Mysteeri
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,889
Reaktioarvo
1,408
Laitonta, olen entinen nuorisotyöntekijä ja vitun laitonta toimintaa.
Laita yhteystiedot niin teen virallisen valituksen kuntaanne ja kierrätän sen kaupunginjohtajan kautta.
Pitäis kysyä kaverilta ne tiedot, itse en tuota paikkaa tiedä, voin laittaa ne sitten kun saan selville.
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
en oo ollenkaan perehtyny näihin asioihin, mutta ei kyllä kuulosta perustellulta päätökseltä. varsinkin noin kauas siirtäminen vaan pahentas hänen oloa D: itelle tulis ainakin tosi epäreilu olo, jos miulle tehtäs noin. uhkailu ei ikinä oo ok.
 

KäveleväNakki

Mysteeri
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,889
Reaktioarvo
1,408
Nimi, osoite ja sijoituspaikka.
Kaverini sano että haluaa tehdä valituksen siitä kyseisestä sossusta joka häntä on uhkaillut, ei niinkään kuulemma siitä paikasta missä se on.
Sanoi myös että haluaa sen valituksen nimettömänä. Sen sossun nimi on nytten ainakin tiedossa.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,035
Reaktioarvo
8,494
Kaverini sano että haluaa tehdä valituksen siitä kyseisestä sossusta joka häntä on uhkaillut, ei niinkään kuulemma siitä paikasta missä se on.
Sanoi myös että haluaa sen valituksen nimettömänä. Sen sossun nimi on nytten ainakin tiedossa.
Tehdään se valitus (tosin maanantaina työpaikan sähköpostiin, koska lähden hermolomalle hetkeksi).
 

KäveleväNakki

Mysteeri
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,889
Reaktioarvo
1,408
Homma eskaloitui nyt siihen että kaveri karkas laitokselta, mutta on turvallisessa paikassa, joten ei siitä huolta. Ihan oikein niille sossuille.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Homma eskaloitui nyt siihen että kaveri karkas laitokselta, mutta on turvallisessa paikassa, joten ei siitä huolta. Ihan oikein niille sossuille.
jos lapsi karkaa laitoksesta niin se ei sillon oo ikinä turvassa vaan vaarassa joutua manipuloinnin ja hyväksikäytön kohteeksi, varsinkin jos ei ole jonkun _turvallisen ja läheisen aikuisen_ luona. jos tiedät missä se on, tee nimetön ilmoitus.
 

KäveleväNakki

Mysteeri
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,889
Reaktioarvo
1,408
jos lapsi karkaa laitoksesta niin se ei sillon oo ikinä turvassa vaan vaarassa joutua manipuloinnin ja hyväksikäytön kohteeksi, varsinkin jos ei ole jonkun _turvallisen ja läheisen aikuisen_ luona. jos tiedät missä se on, tee nimetön ilmoitus.
Se on turvallisen henkilön luona (perheenjäsen) sijaintia en kerro, niistä sossuista on pelkkää haittaa ja sen äiti ei tunnu välittävän siitä hirveesti.
 
Ylös Pohja