Keho Onko täällä kukaan pätkäpaastolla (intermittent fasting) / kokeillut sitä?

Liittynyt
12.5.2021
Viestejä
97
Reaktioarvo
91
Mietin vaan kun oon ite alottamassa uudestaan pätkäpaastoilemaan. Oon sitä ennenki kokeillu ja se on tuntunu omalta jutulta (tai ku ei tarvii rajottaa varsinaisesti et mitä syö tai miten paljon syö, pelkästään vaan et kuinka kauan syö).

Lyhyesti: Siin on siis idea et x aika päivästä paastotaan ja y aika syödään. Jokanen voi räätälöidä sen sopimaan itelleen sopivaks, esim. et on 8h syömisikkuna ja muuten paastotaan tai et on 6h syömisikkuna ja sit muuten paastotaan tai 4h syömisikkuna tai et syödään vaan kerran vuorokaudessa jnejne. Sit on myös semmosii paastoja et joka toinen päivä paastotaan ja joka toinen päivä syyään tavallisesti tai et pari kertaa viikossa paastotaan jnejne. Tosiaan voi räätälöidä itelleen just sopivaks sen.

Ite aattelin alkaa toteuttaa semmosta pätkäpaastoa, mis syömisikkuna on 6h mut et jos harrastaa liikuntaa niin sil voi saada hankittua sitä syömisaikaa lisää (kevyestä liikunnasta [kävely, siivous, seisomisesta] 1min = 1min syömisaikaa, keskiraskaasta [hölkkäämisestä, potkulautailemisesta..] 1min = 2min syömisaikaa ja raskaasta [HIIT-treeniä, lihaskuntoa, juoksemista..] 1min = 4min syömisaikaa). Sen lisäks jos jonain päivänä syöki vaan vaikka 4h edestä, niin sitä syömisaikaa voi siirtää seuraaville päiville. Tai vastaavasti jos syö enemmän, niin sit se pitää hyvittää seuraavina päivinä.

Mut niin, onks täällä kukaan muu tota kokeillu, harkinnu kokeilevansa tai aikomassa kokeilla? Kiinnostais vaan tietää.. :)
 

Makkachin

Puudeli
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,137
Reaktioarvo
1,171
Kokeilin muutama vuosi sitten ensimmäisen kerran sitä 16 h paastoa, jonka seurauksena opin tunnistamaan oikean nälän tunteen. Nykyisin vain syön kun on nälkä tai tuntuu siltä että täytyy syödä ja en syö, jos ei ole nälkää tai tarvetta. Luonnostaan tulee yleensä noin 14-18 tunnin taukoja syömisessä (en oikeastaan koskaan syö aamupalaa tai lounasta, toisaalta myös herään myöhään). Toinen seuraus on se, että en pysty syömään kovin suuria annoksia tai saamaan itseäni ähkyyn, koska se vain tuntuu inhottavalta. Eli sopii minulle todella hyvin. Nyt pystyn vaivattomasti pysymään nykyisessä painossani ja syömään samalla mitä ikinä tahdon, eikä myöskään laihtuminen ole vaikeaa.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,042
Reaktioarvo
8,494
Kokeilin muutama vuosi sitten ensimmäisen kerran sitä 16 h paastoa, jonka seurauksena opin tunnistamaan oikean nälän tunteen. Nykyisin vain syön kun on nälkä tai tuntuu siltä että täytyy syödä ja en syö, jos ei ole nälkää tai tarvetta. Luonnostaan tulee yleensä noin 14-18 tunnin taukoja syömisessä (en oikeastaan koskaan syö aamupalaa tai lounasta, toisaalta myös herään myöhään). Toinen seuraus on se, että en pysty syömään kovin suuria annoksia tai saamaan itseäni ähkyyn, koska se vain tuntuu inhottavalta. Eli sopii minulle todella hyvin. Nyt pystyn vaivattomasti pysymään nykyisessä painossani ja syömään samalla mitä ikinä tahdon, eikä myöskään laihtuminen ole vaikeaa.
Tunnetko pikkunälän?
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Mä olen tehnyt sitä kahdeksan tunnin syömisikkunaa, joka itselläni oli 11-19. Se toimi hyvin koska mieheni menee 19 nukkumaan joten syödään yhdessä ennen sitä. Hyvä asia tässä on se että koko kroppa lepää yöllä sillä jos syö ennen nukkumaan menoa niin ei saa kunnolla levätyksi kun kroppa prosessoi ruokaa yön läpi.
On kuitenkin hyvin tärkeää muistaa että ruoka mitä syö, pitää olla terveellistä ja monipuolista joka antaa pitkäkestoista ravintoa.
 
Ylös Pohja