Suhteet onko teidän mielestä ok, jos vanhempi ottaa 16-vuotiaalta puhelimen pois yön ajaks?

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
äiti ei anna miun pitää arkena puhelinta omassa huoneessani (ei vaikka se olis toisella puolella huonetta = kaukana miun sängystä). lomilla se kyllä antaa ja viikonloppusin myös, mutta arkena en kuulemma missään nimessä saa, vaan alkaa marmatus siitä että "puhelin pitää tuoda kiltisti minulle". ja toki sitä puhelinta ei voi jättää mihinkään keittiöön tms. näkösälle, vaan äiti ottaa sen itelleen oman sänkynsä päätyyn, niin että miulla ei oo mitään mahollisuutta hakea sitä yöllä itelleni :)) hän ei siis näköjään luota minuun tippaakaan tässä asiassa. ja joo myönnän, sillon tällön saatan jäädä hieman liian pitkäks aikaa valvomaan sen puhelimen kans ja totta kai uni on tärkeetä, joten siinä mielessä ymmärrän äitiä. mutta oon sitä mieltä että kun oon tän ikänen, niin äidin pitäs siirtää enemmän sitä vastuuta miulle että missä vaiheessa laitan puhelimen pois. veljeni sai kyllä miun ikäsenä pitää kännykän öisin huoneessaan, mutta näköjään miulle ei sitten heru luottamusta. siirryn kohta kuitenkin opiskelemaan toiselle asteelle niin eiköhän ois jo korkee aika lopettaa? vai aikookohan se ottaa miulta ikuisesti puhelimen pois illalla? sitäpaitsi muistan kun sanoin jo muutama vuosi sitten, että tämmönen järjestelmä tuntuu miusta epäreilulta, niin hän sano että "kyllä sie sitten ysillä saat pitää puhelinta öisin huoneessas, *veljeni nimi* sai myös luvan siinä iässä". no, mihinköhän se lupaus katos tässä vuosien aikana... kuulostaa teistä varmaan turhalta teiniangstilta, mutta tää kyllä raastaa hermoja ja on varmaan ikuinen tappelun aihe miulla ja äidillä D:
 

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
Mulla on puhelimessa sellanen sovellus, jolla vanhemmat voi asettaa mulle käyttöajan puhelimeen, eli ne voi laittaa sen esim yöksi kiinni niin, että en voi tehdä sillä muuta, kun soittaa. Ja koska se sovellus on tarkoitettu lähinnä lapsille, se myös estää mua lukemasta joitakin lapsille sopimattomia lehtijuttuja jne. (kerran en voinut lukea juttua edes Billie Eilishin piirustuksista, koska ne piirustukset oli alastomista naisista). Oon siis 17 vuotias. Mun pari vuotta nuoremman pikkusiskon puhelimen käyttöä taas ei ole rajoitettu mitenkään...
 

Haamukaapu

Kokenut
Liittynyt
27.2.2021
Viestejä
131
Reaktioarvo
155
Ymmärtäisin jos kyseinen rajoitus oltaisi otettu käyttöön teinin valvottua (varoituksista huolimatta) monia öitä puhelimen ääressä, mutta onhan tuo jo liikaa. Ensinnäkin luulisi 16-vuotiaan tietävän puhelimen käytön säätelystä tarpeeksi, että pystyisi nukkumaan puhelimen kanssa samassa huoneessa. Toiseksi tuo vaikuttaa ankaruutensa vuoksi olevan enemmän rangaistus kuin terveellinen raja, mikä merkitsisi sitä, että se pitäisi purkaa sopivan ajan kuluttua.
Oon huomannut että vanhemmilla on taipumusta jättää/unohtaa nuorimmalle rajoituksia ylenpalttisen pitkiksi ajoiksi, johtuen varmaan siitä, että nuorin nähdään vähän ikilapsena? En kumminkaan osaa sanoa, että mikä voisi korjata asian. Itse järjestin viidennen asteen kapinat protestoidakseni mielestäni kohtuuttomia rajoituksia, tosin se ei ole mikään rakentavin ratkaisu.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Aluks aattelin et on ok, mut sit ku alkaa miettii niin voishan se sulle vähän vastuuta siirtää ja ku kerroit viel tosta et isoveljelläs oli oikeus pitää sitä kännykkää huoneessaan ja äitis lupas, et säkin saisit siinä iässä niin ei oo ok. Lupauksien rikkominen ja epäreiluus ei ole ok. Kännykän ottaminen itsessään on enemmän ok, mutta eihän se kivaa ole, enkä tykkäis yhtään, jos mun vanhemmat tekis niin ja muutenki vois antaa vastuuta niinku sanoit.
 

Jjoker

Kokenut
Liittynyt
14.3.2021
Viestejä
105
Reaktioarvo
134
On ihan ok. Toki jos äitis ei pidä itsekään lupauksistaan kiinni, niin se ei oo ok... Suosittelen keskustelemaan asiasta äitis kanssa.
 

ujobiseksuaali

turhautunut matemaatikko ja true bisexual
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
258
Reaktioarvo
213
en ota kantaa siihen onko ok vai ei koska se voi tietyllä tapaa riippua ihan tilanteesta, mutta mihin sä sitä puhelinta tarvit sillon yöllä? eikö se oo sama olla jossai muualla ku sun huoneessas jos kuitenki nukut yön eli et sitä sillon tarvi? edelleen, en ota kantaa siihe onko asia ok, haluan vaa tietää mikä sun syy on siihe et ehottomasti haluat puhelimen yöks itelles.
 

Jjoker

Kokenut
Liittynyt
14.3.2021
Viestejä
105
Reaktioarvo
134
Siis yli 15-vuotiaan vanhemmalla ei oo oikeutta enää tehä nii
Ja meillä kai on aina ollu et puhelin saa olla omassa huoneessa yöllä, toki no on sanottu et mihin aikaa ei saa enää käyttää puhelinta
Kyllä on oikeus


"Holhoustoimesta annetun lain mukaan alle 18-vuotiaat ovat alaikäisiä ja sen vuoksi vajaavaltaisia. Täten alaikäisellä ei ole mm. oikeutta itse määrätä omaisuudestaan."
 

immortalem

Antikristus
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
25.3.2021
Viestejä
5,149
Reaktioarvo
5,470
Teoriassa vanhemmillasi on oikeus tehdä niin, koska olet alle 18-vuotias, mutta ei tuo mielestäni järkevää ole. Eiköhän 16-vuotias osaa jo ottaa vastuun siitä, mihin aikaan menee nukkumaan.
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
en ota kantaa siihen onko ok vai ei koska se voi tietyllä tapaa riippua ihan tilanteesta, mutta mihin sä sitä puhelinta tarvit sillon yöllä? eikö se oo sama olla jossai muualla ku sun huoneessas jos kuitenki nukut yön eli et sitä sillon tarvi? edelleen, en ota kantaa siihe onko asia ok, haluan vaa tietää mikä sun syy on siihe et ehottomasti haluat puhelimen yöks itelles.
Ainakin se on yks selkeä syy etten välttämättä kuule herätystä jos puhelin on jossain kauempana D: Tähän meillä on tosin ollu ratkasuna se että äiti on aina aamusin tuonu sen kännykän miun huoneeseen, mutta mietin vaan että jos hän joku kerta unohtaa niin en mie sit välttämättä herää. Ja kyllä siinä on sekin periaatekysymys, että kun veljellä on saanu olla puhelin 9. luokkalaisesta lähtien, niin on se miusta epäreilua ettei miulla saa. Vaikka kyllähän se nukkumaanmeno joskus menee vähän sellaseks että saatan vaikka nukahtaa kuulokkeet päässä ja tällön saan sellasta kevyempää unta, samoin saatan joskus jäädä hieman liian pitkäks aikaa tuijottamaan puhelinta. Ei se kuitenkaan oo koskaan mielestäni ollu sellasta ns. pakonomasta tai monta yötä putkeen jatkuvaa.
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701

Kertokaapliis

Asiantuntija
Liittynyt
13.3.2021
Viestejä
280
Reaktioarvo
153
Mun mielestä on ihan hyvä vaan että ottaa, siinä on vanhempi joka välittää lapsensa yöunista, ite olisin tyytyväinen jos otettais
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Mun mielestä on ihan hyvä vaan että ottaa, siinä on vanhempi joka välittää lapsensa yöunista, ite olisin tyytyväinen jos otettais
Toisaalta joo aattelen asian näin. Kuitenkin tietyllä tavalla se tuntuu epäreilulta D: Tai tulee sellanen olo ettei minuun luoteta, sillä veljelläni on ollu eri käytäntö
 

Kertokaapliis

Asiantuntija
Liittynyt
13.3.2021
Viestejä
280
Reaktioarvo
153
Toisaalta joo aattelen asian näin. Kuitenkin tietyllä tavalla se tuntuu epäreilulta D: Tai tulee sellanen olo ettei minuun luoteta, sillä veljelläni on ollu eri käytäntö
No siinä tapauksessa on kyllä epäreilua jos ei ollut veljelläs sama käytäntö vaikka onhan se tavallaan ihan hyödyllistä unien kannalta mutta kyl toi silti on joo vähän outoa jos vaan sulta otettu pois :/ kannattaa keskustella asiasta et miks ei veljelläs ollu sama käytäntö ja mä varmaa todennäkösesti jopa laittaisin vastaan ettei otettais pois :D
 

auringon_lasku

tyhjäntoimittaja
Liittynyt
2.7.2021
Viestejä
512
Reaktioarvo
308
äiti ei anna miun pitää arkena puhelinta omassa huoneessani (ei vaikka se olis toisella puolella huonetta = kaukana miun sängystä). lomilla se kyllä antaa ja viikonloppusin myös, mutta arkena en kuulemma missään nimessä saa, vaan alkaa marmatus siitä että "puhelin pitää tuoda kiltisti minulle". ja toki sitä puhelinta ei voi jättää mihinkään keittiöön tms. näkösälle, vaan äiti ottaa sen itelleen oman sänkynsä päätyyn, niin että miulla ei oo mitään mahollisuutta hakea sitä yöllä itelleni :)) hän ei siis näköjään luota minuun tippaakaan tässä asiassa. ja joo myönnän, sillon tällön saatan jäädä hieman liian pitkäks aikaa valvomaan sen puhelimen kans ja totta kai uni on tärkeetä, joten siinä mielessä ymmärrän äitiä. mutta oon sitä mieltä että kun oon tän ikänen, niin äidin pitäs siirtää enemmän sitä vastuuta miulle että missä vaiheessa laitan puhelimen pois. veljeni sai kyllä miun ikäsenä pitää kännykän öisin huoneessaan, mutta näköjään miulle ei sitten heru luottamusta. siirryn kohta kuitenkin opiskelemaan toiselle asteelle niin eiköhän ois jo korkee aika lopettaa? vai aikookohan se ottaa miulta ikuisesti puhelimen pois illalla? sitäpaitsi muistan kun sanoin jo muutama vuosi sitten, että tämmönen järjestelmä tuntuu miusta epäreilulta, niin hän sano että "kyllä sie sitten ysillä saat pitää puhelinta öisin huoneessas, *veljeni nimi* sai myös luvan siinä iässä". no, mihinköhän se lupaus katos tässä vuosien aikana... kuulostaa teistä varmaan turhalta teiniangstilta, mutta tää kyllä raastaa hermoja ja on varmaan ikuinen tappelun aihe miulla ja äidillä D:
Siis silleen ok et saat nukuttuu (sinällää arvostasin jopa jotenki kaukaisesti jos mun vanhemmat tekis nii), mut just oot jo ton ikänen ja sitä vastuuta pitää pystyy antaa jo pikkuhiljaa. Asiat oppii joskus kato parhauten "kantapään kautta"
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
riippuu ihan siitä onko sulla taipumusta käyttää puhelinta liikaa illalla ja yöllä. mahdollisuus pitäisi ainakin antaa mutta jos homma ei suju niin silloin on ihan ok. varsinkin jos vanhemmat maksaa puhelimen ja netin.
 
Ylös Pohja