Keho Onks teistä kukaan muu kokeillu nopoo:ta? Eli hiusten pesua ilman shampoota..

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
308
Reaktioarvo
253
Näin muuten tämän keskustelun jo neljä kuukautta sitten mutten jaksanut vastata. Luin jostain että hiukset ei totu pidempiin pesuväleihin, itse vain tottuu erilaisen tuntuisiin hiuksiin.

Pesen itse noin joka toinen päivä. Joskus annan venähtää jopa viikkoon. Mielestäni se joka toinen-joka kolmas päivä on minulle sopiva rytmi.
Mä en ehkä allekirjottais tätä oman kokemuksen perusteella. Sillon ku yritin pitkil hiuksilla nopoota nii joo huomasin et hiuksist tuli vähän semmoset.. no en ees tiiä miten kuvailis. Mut täl kertaa mun hiukset tuntuu tosi puhtailta, sileiltä ja kevyiltä. Ku sillon ku yritin pitkil hiuksil nii niist tuli semmoset raskaat ja vähän jopa tahmeet? Et kyl sen nyt huomaa et noita hiuksia ei päällystä talikerros. Yhes vaihees olin vähän huolissaniki siitä et onkohan mun päänahka ja hiukset nyt liianki kuivia.

Sillon aikasemmin ku kokeilin niin mietin vähän et en mä välttämättä tän tuntusilla hiuksilla haluu elää jos tää on vaan tätä. Mut tän kertasen kokemuksen perusteella oon ollu tosi tyytyväinen. Toivottavasti sama meno jatkuu pidemmilläki hiuksilla. Ku nyt on tosiaa 5kk siit ku sheivasin 12mm mittasiks. Mun hiusten pituus on nyt sillee et just ja just osuu kulmakarvoihin, et ei mitenkää päätähuimaavan pitkät vaik ei mikään sänkikää enää.
 

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
308
Reaktioarvo
253
Saattepa kuvan siitä et miltä mun hiukset näyttää. Voitte sit ite päättää et näyttääks ne lähmäsiltä vai ei. :'D


hiukset.png
 

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
308
Reaktioarvo
253
Niin joo ja mun hiukset on nyt 10,7cm mittasia, et on kasvanu jonku 9,5cm/5kk, eli n. 1,9cm/kk. Keskiverto hiuksenkasvu/kk on nopeen googletuksen mukaan n. 1,25cm/kk et ihan hyvin noi on kasvanu. :')

Oon siis mitannu kerran kuussa (joskus 20pv tienoilla ku kerta 21.1 leikkasin) silleen et oon valinnu jonkun noista pisimmistä hiuksista, nyppässy sen irti (pinseteillä niin tyvestä ku pystyn ettei se hius veny [huom. hius venyy märkänä enemmän ku kuivana nii oon nyppässy vaan täysin kuivia hiuksia]), teipannu sen suoraks paperille ja sit mitannu viivottimella. Onpas jotenki monimutkasen kuulonen mittausprosessi mut kuitenki. :D
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Saattepa kuvan siitä et miltä mun hiukset näyttää. Voitte sit ite päättää et näyttääks ne lähmäsiltä vai ei. :'D


katso liitettä 4905
Siistiltä näyttää. Mulla on täysin samat kokemukset. Kukaan ei kommentoinu että mun hiukset olis likaiset tai et mun pitäis käydä suihkussa. Ja mulla on vielä tummat hiukset, et se mahdollinen hilse kyllä näkyis helposti muille.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Siistiltä näyttää. Mulla on täysin samat kokemukset. Kukaan ei kommentoinu että mun hiukset olis likaiset tai et mun pitäis käydä suihkussa. Ja mulla on vielä tummat hiukset, et se mahdollinen hilse kyllä näkyis helposti muille.
Mä olen teidän kanssa samassa. Mulla ei ole ikinä ollut rasvaiset hiukset ja käytän shampoota yleensä vain jos olen laittanut hiuslakkaa tai jotain sellaista hiuksiin. Tai jos oon käynyt Lontoossa tai muualla jossa on niin paljon saastetta että tuntee sen kertyvän hiuksiin.

Mitä hilseeseen tulee niin talvisin saatan kärsiä mutta se on mun atooppisen ihon syy ja siis iho hilseilee silloin vähän joka puolella kehoa. Mutta siihen mulla on lääke neste eikä liity shampooseen mitenkään 😊
 

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
308
Reaktioarvo
253
Luin jostain että hiukset ei totu pidempiin pesuväleihin, itse vain tottuu erilaisen tuntuisiin hiuksiin.


Pakko sanoo et oon miettiny tota kommenttii nyt enemmän et ehkä sitä vaan tottuu siihen et hiukset tuntuu erilaisilta. Et joo kyl mun hiukset tuntuu vähän semmosilt vahamaisilta? Mut ne ei näytä tai tunnu mitenkään likasilta ku silleen normaalisti niit hipeltää. Hiukset tuntuu siis tosi sileiltä ja pehmeiltä mut jos oikein alkaa lääppimään hiuksii nii huomaa sen et ne ei oo niin sileet silleen siin mielessä et vaik sormet menis helpommin niien läpi, erityisesti ton huomaan suihkussa. Tai silleen ku oon pessy nyt suihkus olles vaan päänahkaa sillee liu'uttamal sormii päänahkaa pitkin, nii huomaa et hiukset vähän jarruttaa. :D

Mut oon myös huomannu et toi vahamaisuus on ollu eduks siinä et hiukset pysyy paremmin silleen miten ne laittaa ilman muotoilutuotteitaki.

Oon taas pessy kasvot säännöllisesti noil ruisjauhoil ja mun iho on taas ihan super hyväs kunnossa. Et joo, pitäs vaa jaksaa pestä niillä aina. Ku välil oon liian laiska ku se on vähän sottasempaa ku perus saippuan käyttäminen. Mut huomaan tosi nopeesti jos käytän vaa saippuaa et nenään alkaa tulla enemmän niit mustapäitä tai niien kaltasii, mitä ne toiset nyt olikaan. Ja täl hetkel eikä pariin päivään niit oo ollu ollenkaan..
 

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
308
Reaktioarvo
253
Mun hiukset on edelleen pelkällä vesipesulla pysyny puhtaina. Jos pesee liian usein nii hiuksist saattaa tulla tosi karheita. Muuten ne tuntuu tosi hyviltä. (Harjailen siis luonnonharjasharjallaki aina välillä.)

Mut pakko edelleen hehkuttaa tota ruisjauhoilla kasvojenpesua. Se kuorii ihoa ja puhistaa hellästi ja sit siin on tietty jotain niitä antioksidantteja mitä lie. Mun nenän iho on pysyny ihan super hyväs kunnossa ku oon käyttäny sitä vähintään kerran päiväs. Jos oon välil ollu laiska ja pessy vaa jollain pesuaineella nii iho on menny muutamis päivis jo huonompaan kuntoon... Niil ruisjauhoil läträäminen on välil ärsyttävää mut it's totally worth it.

Samaa en välde voi sanoo tost hiusten vesipesusta. En nyt ehkä luovuta sen suhteen kuitenkaan ku se jo nyt toimii mulla, mut not gonna lie, ikävöin sitä et hiukset tuoksuu joltain hyvältä shampoolta. Eilen yöllä menin märil hiuksil nukkuu ja mul oli semmonen olo et en kestä sitä hajuu miltä hiukset luonnostaan tuoksuu (oon siis muutenki hajuherkkä, oon siit jossain toises keskustelussaki puhunu ja jotkut hajut aiheuttaa mul herkästi päänsärkyy) ja mietin et meen heti pesee hiukset shampoolla. Mut sit mietin et miten pitkälle oon tän kaa tullu ja et oisko se worth it. Et ehkä nyt toistaseks jatkan tätä ja ehkä mietin jotain yrttihuuhteluita hiuksille jos niist jäis kiva haju hiuksiin... Saas nähä. Ei ne siis LEUHKAA mut tietty luonnollisil hiuksil joissa on talii nii on se oma tuoksunsa. Se ei oo mikään hirveen voimakas et tuskin muut sitä haistaa mut ku se on literally omassa päässä nii ku hiukset on märkii nii se välil ärsyttää.

Niin joo ja mun hiukset ei tunnu mitenkää tahmeilta lai likasilta tms. Ainuut asiat mitkä häirii tos vesipesus on just se et ei voi pestä liian usein vedellä tai hiukset menee karheiks ja sit se hiusten luonnollinen haju.
 

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
308
Reaktioarvo
253
Mul on hiukset edelleen pysyny puhtaina pelkäl vedellä, mut nyt ku on pidemmät hiukset nii niihin tarttuu pahemmin niit mineraaleja vedestä (vaik tääl onki semi pehmeetä vettä) ja ne jättää hiukset tahmeiks ja päänahka ei saa kunnol hengitettyy tai jotain. Nii oon nyt alkanu aina lopuks huuhtoo hiukset omenaviinietikkahuuhtelulla (tyylii 1-2rkl sitä "kunnon" omenaviinietikkaa ja sit mukillinen vettä, antaa hetken vaikuttaa hiuksis ja huuhtoo pois). Kyl sitä välil voi jättää sen huuhtelun pois mut sit huomaa et niit mineraalei kertyy joka kerta enemmän ja enemmän hiuksen pintaan kunnes on pakko tehä sille jotain et ne ei ois just tahmeen tuntusii. Mut puhtailta ne näyttää siitä huolimatta, tuntuu vaa inhottavilta.

Tai must tuntuu et mun päänahka ei sillee tuota talii enää kauheen paljoo, mut sit just jos käy joka päivä suihkus ja kastelee hiukset nii tulee semmonen olo et pitää tehä toi huuhtelu.
 

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
308
Reaktioarvo
253
1663163796383.png

Mun hiukset on kans vihdoin sen pituset et voi sanoo et on hiukset. :D Oon oottanu ku kuuta nousevaa et sais laitettuu hiukset tolleen puoliks ylös kiinni.

Joo ja mul on valtavat korvat, tiiän sen joten ei tarvii tulla kertomaan, hah! :''D
 

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
308
Reaktioarvo
253
Viime aikoina mun hiukset on tuntutu ja näyttäny super terveiltä JA puhtailta. En oo muistanu käyttää tota luonnonharjasharjaa hirveen usein mut aina ku käyn suihkus nii pesen (vedellä) päänahan silleen et vaan käytännös hieron päänahkaa. En oo jaksanu "scritch and preen" (aka ns. vetää käsillä tai kammalla tms. niit öljyjä päänahasta latvoihin päin). En koe et mun päänahka rasvottus käytännös ollenkaan enää nii ei mul myöskään oo hirveesti mitään öljyjä mitä vedellä hiusta pitkin.

Ainut ongelma mikä mul täl hetkel on on et näprään mun otsista. Niinku.. PALJON. Mikä johtaa siit et käsistä lähtee öljyjä hiuksiin ja sit ne näyttää rasvasilta. Tai no ei ees hirveen nopeesti totakaan käy mut mä käyn silti vähintään joka toinen päivä suihkus ja pesen päänahan ihan sama mikä tilanne ois. Ku en jotenki jaksa käyä suihkus sillee et ei kastelis päätäki plus jotenki se et kastelee hiukset nii hiukset asettuu sit nätimmin kui et olis nukkunu niiden päällä.

Eikä oo nyt ollu ongelmaa kovan veden kaa. Saatan välil tehä sen omenaviinietikkahuuhtelun mut sitäki oon nyt koittanu vähentää ku yhes vaihees tein niin joka kerta ku pesin hiukset. Ilmeisesti sitä ei sais käyttää ku kerran viikos maksimissaan ku se saattaa sit taas ärsyttää päänahkaa - minkä kyl huomasinki ja siks googlailinki asiaa.

Mutta joo, tämmönen päivitys vaan asiaan.
 

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
308
Reaktioarvo
253
Oon jotenki ollu yllättyny siitä et mun hiukset on tosiaan pysyny puhtaana pelkäl vedellä. Oon saattanu välil tehä sen omenaviinietikkahuuhtelun ku jos hiuksiin jää paljon mineraaleja vedestä. Mun hiukset on joo sillee ei squeaky clean. Mut sit taas ne on kuitenki ns. tarpeeks puhtaat. Ja mun hiukset tuntuu atm tosi hyviltä. Tai sillee terveiltä. Varmaan ku hiuksis on kuitenki vähän pään omaa talia sillee mikä suojaa niitä. En oikeestikaa oottanu et sit ku mun hiukset ylettää jo olkapäille tuolt takaata et mun hiukset ois pysyny puhtaana pelkäl vedellä. Mut kai mun päänahka on sit tottunu siihen et sen ei tarvii tuottaa nii paljon talia ku päänahkaa ei freak outata shampoolla joka pesee kaiken pois.

Ja eilen olin ekaa kertaa silleen et hitto ku ärsyttää ku otsis valuu tielle. Tuntuu jotenki oudolta nyt ku voi taas sanoo et on hiukset. Olkoonki et ne kasvo vähän tommoseks mullettimaiseks ku en haluu enää ikin koskee saksilla hiuksiin. Ja toi otsis jotenki sulautuu hyvin ihan sama mihin jakauksen laittaa. Tai just tommost kampausta halusinki mut aina ku kävin kampaajal nii se ei onnistunu ihan täysin. Vaik vihasin sitä buzzcuttia mulle (tai siis mulle ei todellakaan sopinu se eikä ollu mitenkään empowered olo niinku jotut kuvaa) nii silti oon niin ilonen et tein sen koska nyt mun hiukset on silleen ku halusinki. Ainut mitä mun piti tehä oli oottaa 10 kuukautta, hah.

Mittasin pari päivää sitte mun hiukset (sillee et nyppäsin yhen pisimmän päästä ja mittasin) nii mun hiukset oli jonku 19,3cm. Eli mun hiukset on kasvanu keskimäärin 1,81cm. Keskimääräsestihän ihmisen hiukset kasvaa 1,25cm kuussa. Et oon ylpee ja ilonen et mun hiukset kasvaa joka kuussa yli puol senttii enemmän ku keskivertoihmisellä.

Anteeks jos tuli vähän sekavaa tekstii. Kirjotin vaa mitä mieleen vaa hyppäs. ^^' Halusin vaa päivitellä et miten mun hiusprojekti sujuu. :')
 

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
308
Reaktioarvo
253
Oho, näemmä toistan asioita mut. :D Joo oon innoissani siitä et miten hyvin toi water only hiustenpesu on sopinu mulle. Ku joskus aikasemmin kokeilin ja mun päänahka vaa tulehtu. Et se et leikkas hiukset ja anto päänahan hengittää nii varmasti oli iso osasyy miks toi water only toimii mulla. Et joo en kadu yhtään et leikkasin hiukset, päin vastoin.. Koen et toi oli vaan pakollinen vaihe mikä piti kärsii läpi. Ja nyt se on done.
 

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
308
Reaktioarvo
253
Hair WO.png

Siinä on teille päivityskuvaa siitä miltä mun hiukset näyttää. Oon tänään käyny suihkussa ja tosiaan edelleenki vaan vedellä pessy enkä käyttäny mitään muuta.
 

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
308
Reaktioarvo
253
Oon nyt viimesen parin päivän aikana muistanu harjata mun hiuksii luonnonharjasharjallaki ja nää tuntuu ihan SUPER pehmeiltä ja siltä ku nää ois pestu shampoolla ja hoitoaineella. En tiiä onks mun hiukset tottunu entistä paremmin tohon vesipesuun ku tosiaan viimesimmät kerrat ku oon pessy mun hiukset nii ne on tuntunu shampoolla pestyiltä, ei yhtään semmosilt tahmeilta tms.
 

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
308
Reaktioarvo
253
Hiukset WO.png

Otinpas teille kuvan siitä miltä mun hiukset näyttää tällä hetkellä, ku oon viimeks pessy ne (vedellä) keskiviikkona. Oon iteki jotenki yllättyny siitä miten puhtailta ne näyttää, ku vaik oonki pessy vaa pelkäl vedel nii on tuntunu et varmaan käsistä ku näprää koko ajan otsista nii siirtyy sitä möhnää niihin, et tarvii siks pestä joka päivä. Eniveis, siinä teille kuva.

Nii joo, eikä mul oo hilsettä OLLENKAAN. Ku ennen (ku pesin vie shampoolla) must tuntu et koko ajan hilseili ihan hirveesti. Ja varsinki just tähän aikaan vuodesta pysty vitsailee et hehe sataa lunta ku sitä tuli niin paljon... Siitäki oon yllättyny et miten hyvin mun päänahka voi. Ku sillon aikasemmal yrityksel vissii yritin turhan nopeesti siirtyy pelkkään veteen nii päänahka tulehtu ja piti alkaa käyttää taas shampoota. Tai siis varmaan ku talin tuotanto tosiaa oli viel nopeeta ja se tarttu tietenki pitkiin hiuksiin ja sitä ei vedel saa ihan hirveesti pestyä pois ja sit päänahka "hautoutuu" hiusten alla eikä saa hengittää nii... Ois pitäny varmaan vähentää hitaasti hiusten pesua shampoolla eikä yrittää heti siirtyy pelkkään veteen.
 
Viimeksi muokattu:

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
308
Reaktioarvo
253
Leikkasin tosiaan mun hiukset 21.12.21 hiustenleikkuukoneella 12mm pitkiks. Nyt mun hiukset on 22,6cm pitkät, eli ne on vuodessa kasvanu 21,4cm. Eli mun hiukset on kasvanu keskimäärin 1,78cm/kk ja googlen perusteella keskivertoihmisellä kasvaa n. 1,25cm per kuukaus eli mul kasvo n. puol senttii enemmän hiukset joka kuu ku keskivertoihmisellä. Eli eli. :D
 

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
308
Reaktioarvo
253
Ai oho, siit on melkein vuos ku oon viimeks päivitelly tätä keskusteluu. :D Oon vieläki pessyhiukset vaan vedellä ja sit aina välil käyttäny esim. omenaviinietikkahuuhteluu ja ne tosiaan pysyyki puhtaina tolleen. Mittasin pitkäst aikaa taas hiukset ja ne oli jo melkein 40cm pitkät. Eli about 21cm per vuos kasvaa mun hiukset.. :')
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Ai oho, siit on melkein vuos ku oon viimeks päivitelly tätä keskusteluu. :D Oon vieläki pessyhiukset vaan vedellä ja sit aina välil käyttäny esim. omenaviinietikkahuuhteluu ja ne tosiaan pysyyki puhtaina tolleen. Mittasin pitkäst aikaa taas hiukset ja ne oli jo melkein 40cm pitkät. Eli about 21cm per vuos kasvaa mun hiukset.. :')
Onneks olkoon! Itellä on ollu pitkä tauko noista nopoo hommista. Mut hyvä kuulla että toimii!
 
Ylös Pohja