Lukio pelottaa huominen

huchu

she/they
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
233
Reaktioarvo
244
huomenna äikän lukutaidon koe ja voi perkeleen perkele kun voi ihmistä ahdistaa D: oon nyt pari tuntia tänään itkeskelly koska en todellakaan oo valmistautunut tarpeeks :/
 

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
Itellä oli aikoinaan perinteinen tekstitaidon- ja esseekokeet, ja L tuli vaikka tuntui etten ollu valmistautunu riittävästi. Eli ei haittaa vaikka ei olis paras fiilis kokeeseen mennessä, koe voi mennä silti hyvin! Onko tuo lukutaidonkoe nykyään millainen?
 

huchu

she/they
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
233
Reaktioarvo
244
Itellä oli aikoinaan perinteinen tekstitaidon- ja esseekokeet, ja L tuli vaikka tuntui etten ollu valmistautunu riittävästi. Eli ei haittaa vaikka ei olis paras fiilis kokeeseen mennessä, koe voi mennä silti hyvin! Onko tuo lukutaidonkoe nykyään millainen?
Joo oon nyt tänään yrittäny pitää yllä hyvää fiilistä ja yritän luottaa itteeni! mutta vähän paniikki meinaa iskeä kun rupeen epäilemään itteäni liikaa :'D
Kokeessa on siis 2 osiota, ekassa osiossa on asia-/mediatekstejä eli just uutisia/reportaaseja/mielipidetekstejä jne. Tokassa osiossa kaunokirjallisuutta tmv fiktiivisiä tekstejä. Voi olla kaksiosaisia tai yksiosaisia tehtäviä joista valitaaa. Molemmista osioista pitää tehdä yks tehtävä. 1. osiossa keskitytään kriittisyyteen ja erittelyyn ja 2. osiossa tekstien tulkintaan.
Mulle on aina ollut vaikea tutkia muiden tekstejä vaan oon selvästi parempi luomaan omaa, luovaa tekstiä niin sen takia tää lukutaito jännittää. Mutta! Perjantaina kirjoitustaito ja siinä koen että tuun pärjääväni ainakin ihan ok :)
 
Viimeksi muokattu:

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
Joo oon nyt tänään yrittäny pitää yllä hyvää fiilistä ja yritän luottaa itteeni! mutta vähän paniikki meinaa iskeä kun rupeen epäilemään itteäni liikaa :'D
Kokeessa on siis 2 osiota, ekassa osiossa on asia-/mediatekstejä eli just uutisia/reportaaseja/mielipidetekstejä jne. Tokassa osiossa kaunokirjallisuutta tmv fiktiivisiä tekstejä. Niissä osioissa on molemmissa 1 yksiosainen ja 1 kaksiosainen tehtävä, joista sit valitaan. Molemmista osioista pitää tehdä yks tehtävä. 1. osiossa keskitytään kriittisyyteen ja erittelyyn ja 2. osiossa tekstien tulkintaan.
Mulle on aina ollut vaikea tutkia muiden tekstejä vaan oon selvästi parempi luomaan omaa, luovaa tekstiä niin sen takia tää lukutaito jännittää. Mutta! Perjantaina kirjoitustaito ja siinä koen että tuun pärjääväni ainakin ihan ok :)
Kuulostaa monimutkaisemmalta kuin ennen. Mutta hyvin se menee, luota ittees! Kirjoitustaito on joka tapauksessa hyödyksi molemmissa kokeissa.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Sama täällä! Lukutaidon koe on vieläpä mun mielestä hankalampi tehdä kuin kirjoitustaidon koe, koska siinä pitää vastata tietyllä tavalla ja tulkita tekstiä oikealla tavalla. D:
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Kuulostaa monimutkaisemmalta kuin ennen. Mutta hyvin se menee, luota ittees! Kirjoitustaito on joka tapauksessa hyödyksi molemmissa kokeissa.
Millainen lukutaidon koetta vastaava koe oli sitten? Ainakin kuulemma kirjoitustaidon koetta edeltävässä esseekokeessa ei aina välttis käytetty aineistoja. :D
 

huchu

she/they
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
233
Reaktioarvo
244
Sama täällä! Lukutaidon koe on vieläpä mun mielestä hankalampi tehdä kuin kirjoitustaidon koe, koska siinä pitää vastata tietyllä tavalla ja tulkita tekstiä oikealla tavalla. D:
joo kyllä!! ja siis itehän havahduin vasta viikonloppuna siihen että vittu enhän mä osaa tutkia/analysoida/tulkita mitään runoja, novelleja tai mitään fiktiivistä :DD meidän opettaja on aina keskittyny sen opetuksissa vaan asiateksteihin, vaan joitain yksittäisiä runo-/novellianalyysejä ollaan tehty D: no. tuurilla mennään, toivottavasti tulis tehtävät joihin osais vastata jotenkin
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
joo kyllä!! ja siis itehän havahduin vasta viikonloppuna siihen että vittu enhän mä osaa tutkia/analysoida/tulkita mitään runoja, novelleja tai mitään fiktiivistä :DD meidän opettaja on aina keskittyny sen opetuksissa vaan asiateksteihin, vaan joitain yksittäisiä runo-/novellianalyysejä ollaan tehty D: no. tuurilla mennään, toivottavasti tulis tehtävät joihin osais vastata jotenkin
Juu. Itteä pelottaa, että naaman eteen pulpahtaa kauheen vaikea koe. :D Aika jännä muuten, että teillä ei ole fiktiivisiä tekstejä paljoa analysoitu. :D
 
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
307
Reaktioarvo
566
Ooh sama täällä paitsi etten ole (vielä) itkenyt sen kokeen takia vaan muut asiat saa itkeskelemään, mikä taas saa väsyttämään ja kehä on valmis. En kyllä oo lukenu tuohon kokeeseen paljoa tai siis alotin perjantaina... Mutta jos ne on samanlaisia tehtäviä ku kurssikokeissa niinku ope sano niin kyllä se jotenki menee. Aattelin lähtä ostaan evästä nyt kaupasta huomista varten. Onko sulla evässuunnitelmia?
 

huchu

she/they
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
233
Reaktioarvo
244
Ooh sama täällä paitsi etten ole (vielä) itkenyt sen kokeen takia vaan muut asiat saa itkeskelemään, mikä taas saa väsyttämään ja kehä on valmis. En kyllä oo lukenu tuohon kokeeseen paljoa tai siis alotin perjantaina... Mutta jos ne on samanlaisia tehtäviä ku kurssikokeissa niinku ope sano niin kyllä se jotenki menee. Aattelin lähtä ostaan evästä nyt kaupasta huomista varten. Onko sulla evässuunnitelmia?
voi ei oon niin pahoillani :( kyllä sä pärjäät, oon aivan varma!
evääksi otan leipää, pähkinöitä, suklaata ja pari välipalapatukkaa! ja vettä totta kai. ekana mietin et oisin tehny jotai salaattii mut tiedän etten jaksa keskittyy syömiseen nii tyydyn tommoseen pikkusyötävään :D
paljon tsemppiä kokeeseen!!! <3
 

huchu

she/they
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
233
Reaktioarvo
244
Koe tuntu liian helpolta, hämmentävää ja ahdistavaa
 

almanakka

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
455
Reaktioarvo
399
Koe tuntu liian helpolta, hämmentävää ja ahdistavaa
Oli kyllä helpon oloinen, mutta silti kaikkien tehtävien merkkimäärä jäi vähän vajaaksi. Kirjoitin ihan innoissani vastausta siihen hyttystehtävään, ja vasta nyt tajusin että niitä keinoja olisi voinut nimetä vähän enemmänkin. No, esitinpä sentään havaintoja ja perusteluja.
 

huchu

she/they
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
233
Reaktioarvo
244
Oli kyllä helpon oloinen, mutta silti kaikkien tehtävien merkkimäärä jäi vähän vajaaksi. Kirjoitin ihan innoissani vastausta siihen hyttystehtävään, ja vasta nyt tajusin että niitä keinoja olisi voinut nimetä vähän enemmänkin. No, esitinpä sentään havaintoja ja perusteluja.
joo tajusin itekki nyt et en kyllä hirveästi mitään keinoja nimenny mutta toivotaan että just havainnoilla/perusteluillaki tulis pisteitä.... :D mulla tuli hyttystehtävään just se 4500 merkkiä mut sit alkemistitehtävään kumpiki kohta jäi parilla sadalla merkillä vajaaks...
aiotko kattoo hyvän vastauksen piirteet vai et kun ne tulee? moni sanoo et ei kannata, tuhoo vaan itsetunnon mut oon niin utelias et en tiiä pystynkö olla kattomatta XD
 

almanakka

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
455
Reaktioarvo
399
joo tajusin itekki nyt et en kyllä hirveästi mitään keinoja nimenny mutta toivotaan että just havainnoilla/perusteluillaki tulis pisteitä.... :D mulla tuli hyttystehtävään just se 4500 merkkiä mut sit alkemistitehtävään kumpiki kohta jäi parilla sadalla merkillä vajaaks...
aiotko kattoo hyvän vastauksen piirteet vai et kun ne tulee? moni sanoo et ei kannata, tuhoo vaan itsetunnon mut oon niin utelias et en tiiä pystynkö olla kattomatta XD
En varmaan, mutta koelähetystä voisin vilkaista!
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Pelottaa, että kuuluiko tai saiko Alkemisti-tehtävässä viitata pojan ja kauppiaan unelmointiin? Nimittäin tästä ei kukaan kysynyt mitään asiantuntijoilta abilähetyksessä, niin tuli olo, ettei olis niistä pitänyt kirjoittaa. :D
 

huchu

she/they
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
233
Reaktioarvo
244
Pelottaa, että kuuluiko tai saiko Alkemisti-tehtävässä viitata pojan ja kauppiaan unelmointiin? Nimittäin tästä ei kukaan kysynyt mitään asiantuntijoilta abilähetyksessä, niin tuli olo, ettei olis niistä pitänyt kirjoittaa. :D
MITÄ???? mun b kohdan teksti käsitteli erittäin paljon just niiden unelmia/unelmointia ai saatana nyt kyllä alko huolestuttamaan D:
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
MITÄ???? mun b kohdan teksti käsitteli erittäin paljon just niiden unelmia/unelmointia ai saatana nyt kyllä alko huolestuttamaan D:
Jännitetään sit yhdessä. :D
 

Makkachin

Puudeli
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,137
Reaktioarvo
1,171
Pelottaa, että kuuluiko tai saiko Alkemisti-tehtävässä viitata pojan ja kauppiaan unelmointiin? Nimittäin tästä ei kukaan kysynyt mitään asiantuntijoilta abilähetyksessä, niin tuli olo, ettei olis niistä pitänyt kirjoittaa. :D
Katsoin nyt tuota koetta ja lukaisin kyseisen pätkän läpi, ja kyllä näyttää siltä että siinä on ihan keskeisenä teemana tuo unelmointi, eli tuskinpa olet mennyt kovinkaan pahasti vikaan. Eikä näissä tehtävissä sinänsä ole mitään rajoituksia siitä mitä saa puhua ja mitä ei, kunhan vain asioille löytyy oikeat perusteet tekstistä. Ja unelmoinnistahan tuossa puhutaan paljon, näyttää jopa olevan niitä sekä yhdistävä että erottava asia (sopii ekaan tehtävään) ja kummallakin omaan arvomaailmaan olennaisesti linkittyvä ja siitä jotain kertova (toka tehtävä).
 
Ylös Pohja