Teknologia Piirtopöytä, piirtonäyttö, piirtotabletti?

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Omistaako kukaan täällä piirtopöytää, piirtonäyttöä tai piirtotablettia? (en tiedä miksi pitäisi kutsua).

Osaatteko suositella jotain hyvää mallia aloittelijalle?

Tää Wacom Intuos M -piirtopöytä näyttää olevan ihan hyvä mut eikö oo aika kallis?


Mut sit tälläne piirtonäyttö mikä näyttäis olevan paljon kätevämpi ku piirtopöytä maksaa jo yli tonnin Verkkokaupasta D:

 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Millasii välineitä te käytätte taiteiluun??
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Mulla on piirtopöytä, jonka sain synttärilahjaks, mut en oo sitä hirveesti käyttänyt, kun on niin vaikea käyttää. Oon jo pitkään halunnut piirtonäyttöö, mut se on liian kallis synttäri- tai joululahjaksi, eikä mun vanhemmat tietenkään anna mulle koskaan rahaa lahjaksi vaikka pyytäisin sitä monta kertaa. Oon nyt sit pari vuotta koittanut hakea kesätöitä, josko sitä rahaa piirtonäyttöön sais, mutta eipä onnista... Ja toinen juttu kans, mihin haluisin sitä rahaa ois tietokone. Mun kaks vuotta nuorempi pikkusisko tosin sai tietokoneen synttärilahjaksi, mutta enhän mä tietenkään saa, kuin vasta sitten, kun menen lukioon, vaikka en edes mene lukioon...
 

kuljeskelija

Matkalla
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
888
Reaktioarvo
861
Kännykällä ja sormella piirtelen. Omistan kans näyttökynän, mut sillä on tosi vaikee piirtää :D ja haluisin piirtonäytön
 

Haamukaapu

Kokenut
Liittynyt
27.2.2021
Viestejä
131
Reaktioarvo
155
Wacom on varmaan parasta laatua mitä voi saada, ne ei mene helposti rikki ja toimii hyvin, mutta hintaa niillä riittää. Huion on toinen hyvälaatuinen merkki (mitä olen kuullut, itsellä ei kokemusta), löytyy hieman halvemmalla mutta kuulemma ajuriongelmia ilmentyy useammin? Itselläni omistuksessa on viisi vuotta vanha intuos, hyvin on kestänyt vaikka pari kertaa juomat kaatuneet päälle ja muutaman kerran pahasti tippunut.

Suomesta löytyy huonosti piirtopöytiä ja -näyttöjä mitä olen selailultani todennut, muita merkkejä kuin nuo kaksi ei oikeastaan ole missään. Piirtopöytä on varmaan paras ratkaisu aloittelijalle, koska ne ovat rutkasti halvempia ettei haittaa jos ei käytäkkään niin usein. Piirtonäyttö helpottaa piirtämistä aika paljonkin kun näkee mitä kädellä tekee, mutta ne on kalliita. Cintiqit on helposti tonnin tasolla, Huionilta löytyy kamvas-mallisia jollain muutamalla sadalla mitä olen katsonut. Laadusta en hirveästi osaa antaa vertailua, koska en ole omistanut muita kuin tuo yksi piirtopöytä joka on vielä käytössä.
 

lirujing

Harjoittelija
Liittynyt
8.2.2022
Viestejä
1
Reaktioarvo
0
jos hakee edullista, näytöllistä piirtotablettia niin ainakin tuo XP-PEN on meillä todettu toimivaksi ja hyväksi.


Itselläni on piirtonäytön hankkiminen ollut mielessä jo kauan.
Wacomin ostamista olen hiukan pelännyt, koska jos niin kalliille vempaimelle käy samoin kuin Microsoft Surfacelle, että käytännössä sitä ei piirtämiseen tulekaan käytettyä, niin harmittaisi. Liian kallis leluksi.

Viime syksynä päädyin sitten ostamaan XP-PENin uuden edullisemman linjan Artist 22 (2nd Generation) -piirtonäytön. Erotuksena Pro-malleihin näissä on karsittu kaikki turha pois, ja näyttökin on FHD, eli sama tarkkuus kuin tuossa XP-Pen Artist 22R Pro -mallissa. Pikanäppäimiä ei ole, ja kosketus toimii vain kynällä, ei sormilla. Hinta pyörii noin 500 euron paikkeilla.
 

immortalem

Antikristus
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
25.3.2021
Viestejä
5,148
Reaktioarvo
5,469
Itselläni on tämä:

Yli 10 vuoden tablettikokemuksella sanon, että halvalla pärjää pitkälle. Trustin ja Wacomin tableteista kokemusta, molempia voin suositella. Tämä on ehkä mielipidekysymys, mutta isommalla tabletilla on luonnollisempaa piirtää. Tuo linkkaamani on ihan kivan kokoinen, hieman A4-arkkia pienempi. Sellaiset postimerkin kokoiset tabletit vaativat vakaata kättä ja itse en ainakaan kofeiinitärinöissäni pysty sellaisia käyttämään.
 
Ylös Pohja