Suosittelen lukemaan kirjoja. Enkä tarkoita nyt selfhelppiä (suurin osa siitä on kuraa lukuunottamatta oikeiden psykologian ammattilaisten kirjoittamia kirjoja) vaan ihan romaaneja ja vaikkapa elämäkertoja, myös tietokirjoja jos jaksat sellaista lukea. Kuuntelukin kelpaa. Muiden ihmisten ajatuksista ja elämästä saa usein inspiraatiota omaankin ajatteluun ja elämään. Sopii myös somepaastolle paikkaamaan tyhjiötä.
Harrastan kaunokirjallisuutta ja mulla on tällä hetkellä kesken Tove Janssonin Kesäkirja, John Ajvide Lindqvistin Ihmissatama, Mika Waltarin Sinuhe egyptiläinen sekä Bram Stokerin Draculan vieras ja muita kertomuksia. :--D Mutta olen samaa mieltä kirjoittamastasi, lukeminen on todella mieltä avartavaa ja ihmisten pitäisi tehdä sitä enemmän.
Self helpistä tosin olen eri mieltä, koska itse olen saanut siitä valtavasti apua varsinkin elämänhallinnan kanssa muun avun ohella. Toki sen lukeminen pelkästään ei riitä ihmisen ongelmia korjaamaan, vaan vaatii ihan oikeita toimia voinnin kohentamiseksi sekä sen, että kykenee reflektoimaan omaa elämäänsä ja ajatuksiansa. Itselläni on pitkä historia mielenterveysongelmien kanssa, mutta nyt viimeisen vuoden ajan olen kokenut eläväni vihdoin suhteellisen normaalia elämää mieleni osalta. <3 Aika perusasioista se mielen hyvinvointi lopulta koostuu: itsensä hyväksymisestä, terveistä elämäntavoista, laadukkaista sosiaalisista suhteista ja tunteesta, että elämä on merkityksellistä. Ja turvallisesta ympäristöstä, epäterve kasvuympäristö ja väkivaltainen parisuhde aikuisiällä minunkin pahoinvointiani ylläpitivät.